#


مد در قرن نوزدهم

مد در قرن نوزدهم
23 فوریه 2017 بدون نظر 1837 بازدید

مد در قرن نوزدهم

مد در قرن نوزدهم

انقلاب صنعتی تأثیری تماماً فراگیر و نافذ بر سبک­ های قرن نوزدهم اعمال کرد. این واقعه بر میزان دسترسی، قیمت، پیدایش و توزیع آن­ها تأثیرگذار بود و به شکل­ گیری ساختار اجتماعی جدیدی منجر شد که طبقات متوسط درون آن و ارزش ­هاشان، نگرش­ های فرهنگی و در نتیجة مُد زمانه را رقم می­زد.

هم­چنین در ادامه، کانون­های مقاومتی به وجود آورد که مکانیزه­سازی زشت و شوم، شرایط خشن و بی­ رحمانة اجتماعی و سرشت محدود کنندة پوشش­های زنانه را مردود می­دانست.

انقلاب صنعتی

انقلاب صنعتی؛ افزایش طبقات متوسط؛ وقار و سنگینی؛ کت­ و شلوار؛ کُرست؛ کرینولین (crinolone)؛ بنیادِ «طراحی مُد و لباس» (Haute Couture)

در قرن نوزدهم؛ مُد، هم ­بازتابی از پیشرفت­های تکنولوژیک و هم بازتابی از تغییر نگرش­های فرهنگی / اجتماعی نسبت به جنسیت و طبقة اجتماعی به شمار می­رفت. جریان انقلاب صنعتی، که آغازش به یک سده قبل باز می­گشت، رفته­رفته شتاب یافت و گرچه این امر تولید، توزیع، برقراری ارتباط و مصرف مُد را تحت ­تأثیر قرار داد، اما بارزترین اثر آن در افزایش طبقات متوسط و تحمیل ارزش­های رواقی­شان بر بقیة جامعه ملموس بود.

کاپیتالیسم

توسعة کاپیتالیسم صنعتی به معنای آن بود که ثروت دیگر بر وراثت استوار نیست؛ بنا بر خرد و حکمت آن عصر، کار سخت و توان­فرسا به دین و ایمان بدل شد؛ مردم را به صرفه­ جویی تشویق می­کردند و از آنان انتظار می­رفت با وقار و سنگینی رفتار کنند.

پذیرش چنین قوانین اخلاقی خشک و انعطاف­ناپذیری از ضرورت دستیابی به نظم و سامان در دورانی از آشوبِ خشونت اجتماعی حکایت داشت.
ارزش­های طبقات متوسط درست به همان شیوة احمقانه و بی ­معنی اشرافیت، که در سده­ های پیش شکل گرفته بود، مُد سدة نوزدهم را شکل بخشید. اکنون مُد با تمایزی آشکار میان پوشش مناسب برای زنان و مردان، به منظور نمادین ساختن آرمان­های طبقاتی و جنسیتی به کار می­رفت.

این همان موضوعی است که سبب تداوم و شکل ­گیری تعاریف امروزی از مردانگی و زنانگی شده است.
دلایلی آورده­اند که مردان از تعقیب و جست­وجوی زیبایی دست شُستند و در عوض، به الگوی کامل خویشتن­داری بدل شدند. پوشش مردانة تجملی و پرزرق­وبرق، با اشارات ضمنی­اش به زیاده­روی اشرافیِ از نظر اخلاقی شرم­آور (به علاوة زن صفتی)، در شمار البسة تماماً نامطلوب قرار گرفت.

در عوض، کت و شلوار تیره، در اندازه­های متناسب و بی­زر و زیور اضافی، به­مثابه نمادی از آبرومندی و آرمان­های متعالی، اختیار شد.

آغاز قرن

در آغاز قرن، سبک ساده، کشیده، باریک و آزاد نئوکلاسیک حاکم بود، هرچند تجربة آزادی و رهایی زنان به واسطة پیراهن­های بی­کرستِ این سبک را می­توان هم­چون انحرافی در خط سیر مُد زنانة قرن نوزدهم در نظر گرفت. با پیشرفت قرن، سبک­هایی بیش­ازپیش سنگین و محدود کننده پدید آمد.

از دهة ۱۸۲۰ به بعد، کرست­هایی سفت­تر و تنگ­تر از هر زمان دیگر رواج یافت؛ دامن­ها فرم حجیم­تر و گشادتری یافتند و اوایل، زیردامنی­های بسیار سنگین و بعدها کرینولینِ قفس­مانند و دست­وپاگیر شکلشان را حفظ می­کرد؛ و پارچه­ها زرق­وبرق و تجمل بیش­تری یافتند. این شکل از محدودیت زنان به واسطة نوع پوشش­شان، بازتاب محدودیت روزافزون مقام و جایگاه آنان در اجتماع بود.
در جریان سدة نوزدهم بود که صنعت مُد با پایه­گذاری رسمی صنعت «طراحی لباس و مُد پاریس» (Persian Haute-Couture) در ۱۸۶۸ به دست چارلز فردریک وُرث، به گونه­ای که امروز قابل مشاهده است، آغاز به شکل­گیری کرد. این امر علاوه بر آن که فرد طراح را در مقام صاحب­نظر بی­چون­وچرای سبک قرار داد، به پایه­ریزی تولید مجموعه­های فصلی و برگزاری سالی دو مرتبه نمایش مُد انجامید.

برگرفته از کتاب گرایش های طراحی لباس

نویسنده آیدا تدین

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *