لباس کژوئال فوتبالی، ۴-۱۹۸۲. موزة ویکتوریا و آلبرت، لندن، انگلستان .این دست لباس گرمکن سرجیو تاچینی، بلوز یقه سه دکمة لاکوست، پلیور پرینگل ، شلوار جینِ لی و کتانی های دیادورا بیورن بورگ نمونة بارز سبک محبوب و پرطرفدار کژوئال های فوتبالی اوایل دهة هشتاد است؛
یعنی زمانی که مارکهای ورزشی کمیاب اروپایی پایه و اساس این مُد را شکل بخشید.
قرتیگری؛ ادواردیانیسم نو؛ رُمانتیسیسم نو
بلومریسم؛ جنبش هنرها و صنایع دستی؛ صرفهگرایی
طراحان آوانگارد ژاپنی تأثیری تکان دهنده بر چشمانداز مُد اوایل دهة ۱۹۸۰ از خود به جا گذاشتند. طراحی های روشنفکرانه، ساختارشکنانه و پوشیدة آنها، درست در نقطة مقابل عصری قرار گرفت که به دست طراحیهای اسپیریشنال (Aspirational)، ال ای دی (Led)، وَپید (Vapid)، بادی کانشِس (Body Conscious) و «شانه قدرتی» (Power Shouldered) به تسخیر درآمده بود.
هانی موری (۱۹۲۶) وایسی میاکه (۱۹۳۸)؛ دکنزوتاکادا (۱۹۳۹)؛ رِی کاواکوبو (۱۹۴۲)؛ یوجی یاماموتو (۱۹۴۳)
روشنفکرانه، «مُد گداوار»؛ ویرانگر؛ پساپانک(Post-Punk)؛ لایه لایه
در ۱۹۸۲ عرضة مجموعه های رِی کاواکوبو با نام «شبیه پسران» (Comme des Garçons) و یوجی یاماموتو که از ۱۹۸۱ در پاریس آغاز به کار کرده بودند، شگفتی دنیای مُد را برانگیخت.
ویژگی پوشاک هر دوی این طراحان به چالش کشیدن تعریف سنتی مُد بود. مدلها، درحالیکه لباس های پاره پوره به تن داشتند، روی صحنه فرستاده میشدند، موهاشان هیچ مدل و آرایش به خصوصی نداشت و لب پایینیشان پاره و زخمی مینمود. لباسها پاره پوره و فاقد هرگونه ارتباط با فُرم بدن بودند و به طرز مبهمی زمخت و عاری از ظرافت به نظر میرسیدند.
در ۱۹۸۴، (مجلة) جیکیو (GQ) زیبایی شناختی این مجموعه را چنین جمع بندی میکند: «مُد ژاپنی متفاوت است، اینها لباسهایی هستند که با هیچیک از معیارهای مُد مطابقت نمیکنند و در پیِ از میانبردن فُرماند. با آن اندازههای بیش از حد بزرگ و مدلهای گلوگشاد و نامتعارفشان روی بدن آویزانند و لق میخورند. رنگها در اغلب مواقع یا سیاه یا تکرنگ».
منتقدان مُد تقلا میکردند که زیباییشناختی طراحان ژاپنی یا انگیزة آنان را دستهبندی کنند. برخی، این طراحیها را بیانیهای سیاسی میپنداشتند و با انزجار از آن با عنوان «شیکِ هیروشیمایی» یا «مُد پساهیروشیما» یا میکردند.
برخی دیگر که ماهیت ناتمام و ژنده پارة این لباسها آنان را به خود جلب کرده بود، این مجموعه را با عنوان مُد «گداوار»، «شیکِ لته جمعکن» یا «بگ لیدی استایل» تعریف و مشخص میکردند. هرچند، نمیتوان تأثیر این مجموعه را بر مُد زیر سؤال برد، چراکه حتی روزنامة لیبراسیون نیز اظهار داشت: «مُد فرانسوی اُستادان خویش را یافت؛ ژاپنیها».
انگاشتهای اروپاییان در باب آنکه مُد ژاپنی چه باید باشد، به سبب ویژگی غیرفرهنگی مجموعههای کاواکوبو و یاماموتو به چالش کشیده شد. پاریس هرگز تا آن زمان پذیرای انهدامی تا بدین پایه نشده بود.
شور و هیجانی که با استقبال از این مجموعه ها همراه شد، نشان داد آنها چندان هم بی معنا و پیشینه نیستند. از اواخر دهة شصت به بعد طراحان ژاپنی در عرصة مُد غربی حضور برجستهای داشتند و از ۱۹۷۷ کنرو تاکادا، هانائی موری و ایسی میاکه مرتباً مجموعه های خود را در پاریس به معرض نمایش گذاشتهاند.
میاکه به ویژه در این میان روشن بینی به شمار میرفت که آوانگاردیسم هنری و ظرفیتهای فنی هوشمندانه را با میراث لباس ژاپنی درآمیخت. علاوه بر این، هم کاواکوبو و هم یاماموتو از مدتها پیش شرکتها و مؤسسات مرتبط با مُد را در توکیو تأسیس کرده بودند.
علاوه بر این، مُدهای خرده فرهنگی و ویرانگر زمینهای را فراهم کردند که از طریق آن بتوان آوانگاردیسم ژاپنی را شناخت و درک کرد. وی وین وستوود و مالکوم مکلارن ساختارشکنی اعتراض آمیز را پیشتر در مجموعههای پانک خود و به وسیلة نشان تجاری Seditionaries آزموده بودند.
درحقیقت، اصطلاح «پساپانک» در توصیف مُد آوانگارد ژاپنی به کار رفته است. همچنین، مُدی که به هیئت رُمانتیک نو درآمد مشابهتهایی را با مدل لایهلایه و پوشیدة ژاپنی (اگر نه در زمینة جزئیات و دستور کار) از خود به نمایش گذاشت و به طور همزمان در کلوبهای لندن و بر صحنة نمایش مُد از سوی وستوود مورد مئاقه قرار گرفت.
همة این طراحان اکنون بخشی از نهاد مُد به شمار میروند؛ جایی که تأثیرشان نافذ و فراگیر است.
در موقع خرید لباس اولین نکته ای که باید درنظر داشته باشید این است که…
ظاهر هر فرد تاثیر بسیار زیادی را روی موفق به نظر رسیدن وی دارد .…
بیش تر خانم ها در هنگام انتخاب لباس مجلسی از رنگ مشکی استفاده می کنند…
بیش تر اوقات بیش تر افراد در ست کردن رنگ لباس دچار مشکل می شوند…
شاید زمانی که با دوستان خود قرار دارید انتخاب کردن لباس ها سخت است و…