Categories: زیبایی

تأثیرات لاک ناخن بر روی هورمون ها

تأثیرات لاک ناخن بر روی هورمون ها

احتمالاً بسیاری از خانم های علاقه مند به لاک زدن نمی دانند آن لحظه که با دقت نشسته اند و از لاک زدن لذت می برند پس از ده ساعت چه اتفاق هایی در بدنشان رخ می دهد؟

تحقیقات فراوانی نشان داده اند که لاک ناخن مخصوصاً بعضی از برندها تغییرات بسیار بدی روی بدن و هورمون های شما ایجاد می کند.

آزمایشات به عمل آمده بر روی زنان نشان دهنده آن بود که تنها ده ساعت پس از لاک زدن بر روی ناخن هایشان مواد شیمیایی بسیار بدی در بدن آن ها منتشر می شود . یکی از مواد شیمیایی که در خون این زنان به فراوانی پیدا شد TPP یا همان تریفنیل فسفات بود . این همان مهلکی است که وقت روی برچسب لاک های ناخن قید نمی گردد.

حال بدانیم تریفنیل فسفات چیست؟

تریفنیل فسفات یک ماده شیمیایی پر خطر است که اولین کارش این است که غدد درون ریز بدن را مختل می کند . باید بدانیم کار این غدد درون ریز کنترل هورمون ها می باشد که در صورت مختل شدنشان هورمون ها هم به هم می ریزند.

محققان نگرانی خود را نسبت به این مسئله مهم و عمدی ابراز کرده اند. چون وجود این ماده شمیایی در بدن انسان به راحتی می تواند اختلالات شدید و خطرناکی در سوخت وساز بدن و همچنین تولید مثل به وجود بیاورد.

برای تمامی مصرف کنندگان لاک ناخن و صد البته برای دختران جوان این مسئله بسیار مضر است و می تواند عملکرد هورمونی آن ها را به راحتی متوقف سازد.

می توان به چند نمونه از مضرات تریفنیل فسفات در بدن اشاره کرد مثل:

لاک

اختلال در باروری

اگزمای پوست

اثرات سو در غدد درون ریز

در ترکیبات تشکیل دهنده ی لاک ناخن مواد تهدید کننده ی سلامتی دیگر وجود دارد همچون فرمالدئید ، تولوئن ، دی بوتیل فتالات .

بهتر است با فرمالائید آشنا شویم و بدانیم چه مضراتی دارد؟

فرمالائید گازی است بی رنگ که برای بالا بردن ماندگاری لاک استفاده میشود. این ماده ی شیمیایی باعث تحریک پوست ، سرطان خون ، اختلال در ضربان قلب ، سقط جنین و رشد غیر طبیعی جنین در زنان باردار می شود . اگر فردی مشکل آلرژی دارد تماس با فرمالائید می تواند باعث بیماری درماتیتیس و حتی سوختگی های شیمیایی شود . این ماده شیمیایی خطرناک می تواند خیلی راحت در هوا حل شده و با نفس کشیدن وارد بدن می شود و عوارضی از قبیل آسم ، خارش گلو ، مشکلات تنفسی و موارد دیگری دارد . بیمیاری هایی که فرمالائیه در بدن ایجاد می کند به نحوی می توان گفت مزمن هستند و بهبودیشان کمی سخت است.

عوارض تولوئن

حلالی است که موجب صاف و صیقلی شدن رو ناخن ها شده و از رنگ دانه ها محافظت میکند که در لاک پاکن ها هم وجود دارد. این ماده ی شیمیایی تأثیری مخالف شیر دارد و می تواند باعث متوقف شدن رشد جسمی به خصوص در کودکان شود. علاوه بر این می تواند به عنوان یک تحریک کننده پوست نیز باشد و موجب بروز اختلال باروری و کاهش عملکرد مغز نیز می شود. روی سیستم عصب تأثیر گذاشته ، موجب اختلالات تنفسی و حتی کاهش شنوایی می شود.

تأثیرات منفی دی بوتیل فتالات

بدترین و خطرناک ترین ماده تشکیل دهنده لاک ناخن دی بوتیل فتالات می باشد . تأثیرات دقیق و منفی دی بوتیل فتالات درست بر روی دستگاه تناسلی و اختلالات هورمونی است . این ماده شیمیایی که در اصل به عنوان عطر لاک استفاده می شود عنصر بسیار خطرناکی است که تعادل هورمونی را بر هم ریخته و می تواند احتمال سرطان سینه را افزایش دهد . همچنین می تواند باعث به وجود آمدن بیماری هایی همچون بیماری های زنانه و مشکلات تنفسی بشود. جای بسی خوشبختی است که بسیاری از شرکت های تولید کننده لاک ناخن اقدام به تولید لاک های طبیعی کرده اند که در کنار زیبایی ای که خلق می کنند این مضرات را هم نخواهند داشت.

با وجود اینکه تعداد آن ها انگشت شمار است ولی دیگر از این مضرات شیمیایی در آن ها خبری نخواهد بود . توصیه ما به خانم ها و به خصوص به دختران جوان و دختر بچه های در حال رشد این است ، که از لاک ناخن هایی با مارک های شناخته نشده و با کیفیت پایین که فقط جنبه ی زیبایی بصری دارند استفاده نکنند ، تا در معرض این مشکلات هورمونی و اختلالات باروری قرار نگیرند. بجای استفاده از این لاک های خطر ساز و مواد شیمیایی می توان از رنگ های طبیعی استفاده کرد تا عوارض کمتری همراه داشته باشند و زیبا هم به نظر برسند.

تعریف رزین فرمالائید و عوارض آن

این ماده یک محصول جانبی فرمالائید است که به همان اندازه فرمالائید برای زنان باردار و جنین در حال رشد خطرناک است. تحقیقات نشان داده که رزین فرمالائید می تواند واکنش های آلرژیک شدید ، هایپر پیگمانتاسیون ، کاهش حس و حتی سوزش پوست شود. حتی ممکن است موجب ابتلا به سرطان نیز گردد.

کافور

براقی و درخشانی ظاهر لاک ها به دلیل وجود کافور در آن ها است . البته کافور در داروهای دیگر نیز همچون داروهای سرماخوردگی مانند اسپری های بینی و ویکس ها هم کاربرد دارد ولی این ماده ی شیمیایی با التهاب شدید پوست و واکنش های آلرژیک ارتباط دارد ، به خصوص زمانی که با پوست تماس داشته باشد . از عوارض دیگر کافور می توان از تحریک کنندگی آسم ، تهوع ، سردرد ،سرگیجه را نام برد.

طی یک آزمایش ۲۴ زن مورد آزمایش قرار گرفتند ، ابتدا ۶ ساعت بعد از لاک زدن در بیشتر این خانم ها سطح دی فنیل فسفات از مشتقات تری فنیل فسفات که در روند متابولیسم به وجود می آید افزایش پیدا کرد اما پس از ده ساعت بعد از شروع آزمایش سطح دی فنیل فسفات در بدن این خانم ها هفت برابر بیشتراژ از حالت عادی افزایش یافت . این نتیجه زنگ خطری را به صدا در آورد که باید جدی گرفته شود.

موقع خرید لاک دقت داشته باشید

برخی از لوازم آرایشی علائم یکسانی دارند که روی شیشه لاک نوشته شده :

Free5:یعنی این محصول ۵ ماده خطرناک فرمالائید ، مشتقات فرمالائید ، تولوئن ، دی بونیل فتالات و کافور را در ترکیبات خود ندارند.

Free3: یعنی ای محصول ۳ ماده خطرناک فرمالائید ، تولوئن  و دی بوتیل فتالات را در ترکیباتش ندارد.

 

خلق زیبایی بر روی ناخن

از جمله لوازم آرایشی که محبوب و مورد علاقه بسیاری از خانم ها می باشد لاک ناخن است و به طور قطع چند لاک در بین لوازم آرایشی و کمد خانم ها وجود دارد . چرا که بیشتر خانم ها به دنبال داشتن دست هایی زیبا و جذاب هستند و به  همین جهت مراقبت و زیبایی ناخن ها نقش بسیار مهمی در زیباتر بودن دست ها ایفا می کند.

اصلاً اهمیتی ندارد که فرم ناخن های شما چگونه است و یا اینکه ناخن های کوتاهی دارید یا بلند بلکه چگونگی مراقبت از ناخن هایتان و نحوه ی تمیز و زیبا نگه داشتن آن ها اهمیت بسزایی دارد. اغلب آن هایی که لاک دوست دارند فقط به رنگ لاک ، کیفیت رنگ آن روی

لاک

ناخن ، سرعت خشک شدن آن و ماندگاری لاک را در نظر دارند در حالی که نکات مهم دیگری هم وجود دارد که باید در انتخاب لاک در نظر گرفته شود.

درست است که رنگ لاک یک انتخابی است که به سلیقه شما باز می گردد اما باید این نکته را به یاد داشته باشید که کاملاً هم دل بخواهی نیست و رنگ پوست شما به عنوان یک فاکتور محدود کننده به حساب خواهد آمد . در واقع شما باید لاکی را که به رنگ پوستتان می آید را انتخاب کنید . شما باید دقت کنید که رنگ پوستتان جزو رنگ زمینه سرد ، گرم یا خنثی است و بر مبنای رنگ زمینه ی پوستتان رنگ لاک را انتخاب کرده و استفاده نمایید.

شما در صورتی در انتخاب رنگ لاک آزادی عمل بیشتری دارید که رنگ پوست دستتان روشن باشد . درست است که بیشتر رنگ ها برایتان مناسب می باشد ولی رنگ هایی مثل صورتی ملایم ، قرمز و یا بنفش زیبایی دستتان را بیشتر جلوه می دهد. توصیه ی ما به افرادری که پوست رنگ پریده ای دارند این است که از رنگ های سبز و آبی استفاده نکنند.

جلوه انگشتان افرادی با پوست روشن زمانی بیشتر است که از لاک های براق با رنگ های آبی تیره ، صورتی و بنفش استفاده می کنند. برای جلوه دادن به ناخن ها این رنگ پوست مناسب ترین رنگ پوست به حساب می آید.

اگر صاحب پوستی گندمی هستید با وجود این که رنگ های شکلاتی و مشکی انتخاب خوبی برای شما به شمار می رود توصیه می کنیم از رنگ های کم رنگ مثل صورتی ملایم هرگز استفاده نکنید.

برای افرادی که پوست تیره دارند هم توصیه می کنیم از رنگ های جیغ مثل قرمز و آبی تیره بیشتر استفاده کنند اما رنگ مشکی برای این افراد پیشنهاد نمی شود.

هنگام انتخاب رنگ لاک دقت داشته باشید که لاک های با رنگ روشن تر و نزدیک تر به رنگ پوست انگشتانتان را کشیده تر نشان می دهد. افرادی که ناخن های بلندی ندارند با استفاده از این روش و با به کار گیری رنگ هایی مانند بژ و صورتی می توانند زیبایی انگشتان خود را دو چندان کنند.

از من بپرس 7

Share
Published by
از من بپرس 7

Recent Posts

استایل مینیمال

استایل مینیمال به صورت کلی به معنی استایلی است که در آن همه لباس های…

5 سال ago

انتخاب لباس های مردانه

در موقع خرید لباس اولین نکته ای که باید درنظر داشته باشید این است که…

5 سال ago

برای موفق به نظر رسیدن چطور لباس بپوشیم ؟

ظاهر هر فرد تاثیر بسیار زیادی را روی موفق به نظر رسیدن وی دارد .…

5 سال ago

لباس مجلسی چه رنگی بخریم ؟

بیش تر خانم ها در هنگام انتخاب لباس مجلسی از رنگ مشکی استفاده می کنند…

5 سال ago

چگونه رنگ لباس ها را با هم ست کنیم ؟

بیش تر اوقات بیش تر افراد در ست کردن رنگ لباس دچار مشکل می شوند…

5 سال ago

برای یک مهمانی رسمی چه بپوشیم؟

شاید زمانی که با دوستان خود قرار دارید انتخاب کردن لباس ها سخت است و…

5 سال ago