#


نقش ساعت در زندگی انسان چیست؟

ساعت
14 می 2017 بدون نظر 8843 بازدید

نقش ساعت در زندگی انسان چیست؟

نقش ساعت در زندگی انسان چیست؟

تعریف ساعت

وسیله ای نجومی که برای اندازه گیری و تعیین وقت از آن استفاده می شود ساعت یا گاه نما نام دارد که بسیار ابتکاری بوده و وسیله ای است برای قرار دادن حرکات نجومی و یکی از قدیمی ترین اختراعات بشر به شمار می رود.

تأثیر بسزای ساعت در زندگی انسان ها

نقشی که ساعت برای بهبود بخشیدن به شرایط زندگی تمام انسان های روی کره ی زمین داشته نقشی بسیار مهم و جدی است . تا زمانی که ساعت اختراع نشده بود انسان ها قادر نبودند برای انجام کار های روزمره ی خود برنامه دقیقی بریزند و نمی توانستند کار های خودشان را با نظم بالا به انجام برسانند . اما زمانی که ساعت اختراع شد افراد توانستند با در نظر گرفتن زمان و ساعت برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند و کار های خود را منظم تر از قبل به پیش ببرند و از هدر رفتن این نعمت با ارزش جلوگیری کنند.

جمله ی بسیار زیبایی در مورد زمان وجود دارد که می گوید وقت طلاست ؛ پس با از زمان و ساعت برای برنامه ریزی درست استفاده کرد تا این طلای با ارزش و گران قیمت را از دست ندهیم . زمان طلایی است که اگر از دست برود دیگر نخواهیم توانست آن را به دست بیاوریم . پس از تک تک لحظه ها باید استفاده ی بهینه داشته باشیم.

دسته بندی ساعت ها بر اساس نحوه کار کردنشان

ساعت ستاره ای

زمانی که از ستارگانی شاخص برای تطبیق و تشخیص و اندازه گیری زمان در شب استفاده می کنیم به آن ساعت ستاره ای گفته می شود. این ساعت صرفاً ساعتی شبانه است که معمولاً به کمک ستاره قطبی به عنوان یک نقطه ای که همیشه ثابت است ، با مقایسه و سنجش جا به جایی بعضی ستاره های دب اکبر در هر فصل نسبت به زمان متعارف است و کارکرد آن بیشتر با کمک حرکت ستارگان و وسیله قرار دادن آن ها است .

ساعت آفتابی

در زمان های گذشته به طور وسیعی از ساعت های خورشیدی استفاده می شد . این ساعت ها زمان را بر حسب زاویه یا محل قرار گرفتن سایه ی یک میله که با زاویه ی مشخصی نسبت به زمین قرار دارد کار زمان سنجی را انجام می داده و ساعت را در طول روز نشان می داد . ساعت های خورشیدی درست نقطه ی مقابل ساعت های خورشیدی با توجه به قدمت و تاریخی که دارند از دقت قابل قبولی برخوردار هستند و گونه های مختلف آن زمان ظاهری خورشیدی را با خطای حداکثر ۱۵ دقیقه نشان می دهند .

ساعت های آفتابی دقیق با یک جدول یا نمودار عرضه می گردند که این خطای اندازه گیری زمان را در ماه های مختلف سال تصحیح می کند . طبق گفته « هرودوت » نمونه های اولیه ی ساعت های آفتابی مربوط به اقوام سومری و کلدانی است و قدمت و اعتباری ۵۰۰۰ ساله دارد.

ساعت های شنی

ساعت شنی

ساعت شنی

نمونه های اولیه ساعت شنی در یک نقاشی از ۱۳۳۸ پس از میلاد مسیح دیده شده است . ساعت های شنی که معمولاً برای اندازه گیری زمان های کوتاه استفاده می شده اندازه دو حباب شیشه ای متشک شده اند که با سوراخ کوچکی در وسط به یکدیگر متصل شده اند . شن های ریز به علت وجود نیروهای جاذبه به حباب پایینی می ریزند و زمانی که شن ها به حباب پایینی ریختند ساعت را بر عکس می کنند تا این کار دوباره تکرار شود.

ساعت های آبی

یکی از ساعت های قدیمی که به جرأت می توان گفت در کنار ساعت های آفتابی جزو قدیمی ترین ساعت های ساخته دست بشرند ساعت های آبی هستند . نمونه های ابتدایی ساعت های آبی یادگاری است که از قرن ۱۶ پیش از میلاد از مصر و بابل به دست آمده است .

این ساعت ها معمولاً از دو ظرف تشکیل شده اند که آب باشدت معینی از یک ظرف به ظرف دیگر می ریزد . کاربردی ترین ساعت آبی ای که وجود دارد متعلق به ایران است که به خاطر ضرورت اساسی زندگی کشاورزی و تقسیم سهام آب قنات و یا آب چشمه ها در مناطق کویری ساخته شده است .

ساعت های مکانیکی

ساعت هایی که زمان را با استفاده از زاویه ها نشان می دهند ساعت های مکانیکی هستند و به ۱۲ قسمت تقسیم شده اند که هر کدام از قسمت ها نشان دهنده ی یک ساعت است . این ساعت ها همچنین به ۶۰ قسمت هم تقسیم شده اند که هر کدام از قسمت ها نشان دهنده ی یک دقیقه و حتی ثانیه نیز می باشد .

ساعت های دیجیتالی

نوع دیگری از ساعت ها که زمان را با ال سی دی ،ال ایی دی و یا چراغ نشان می دهند ساعت های دیجیتالی نام دارند . ساعت های دیجیتالی به دو صورت ۱۲ ساعته و ۲۴ ساعته وجود دارند . این ساعت ها می توانند به وسیله مدار های الکتریکی زمان را محاسبه کرده و نشان دهند . ساعت های دیجیتال جدیدتری هم وجود دارد که با استفاده از اینترنت خود را تنظیم می کنند که می توان به ساعت های پاییزی اشاره کرد.

ساعت های پاییزی زمان را طبق اصول پاییزی نشان می دهند و ساعت ، دقیقه و ثانیه در دو ستون و چهار سطر نشان داده می شوند .

حال با انواع ساعت ها بر اساس اندازه و شکلشان آشنا بشویم . ساعت ها به دلیل کاربرد های گوناگونی که دارند در شکل ها و اندازه های مختلفی ساخته می شوند که به چند نمونه از این ساعت ها اشاره می کنیم.

ساعتهای جیبی

گونه ای از ساعت ها پدید آمدند که به همراه شخص بوده و در جیبشان جای می گرفته و به وسیله ی زنجیری به لباس آن ها متصل می گردد.

ساعت های مچی
ساعت مچی

ساعت مچی

گونه ای دیگر از ساعت های همراه هستند که توسط دو یا یک بند دور مچ دست شخص بسته می شوند.

ساعت های دیواری

که به تناسب اسمشان به دیوار نصب می گردند.

ساعت های ایستاده

نوع دیگری از انواع ساعت ها است که ارتفاع بلندی دارند و به صورت ایستاده در گوشه ی خانه قرار می گیرند . این ساعت ها با استفاده از پاندول می تواند زمان را نشان دهد .

۱۰ ساعت گران جهان

با وجود اینکه همه ی ما می دانیم انتخاب یک ساعت خوب می تواند تا حد زیادی موجب صرفه جویی در هزینه ها بشود ولی باید بدانیم ساعت هایی هم وجود دارند که قیمتی بالای بیست میلیون دلار دارند . در پوشش برخی از این ساعت ها کلی الماس به کار گرفته شده است و اهمیت فوق العاده زیادی به جنبه ی زیبایی و لوکس بودن آن ها داده شده است . علاوه بر قیمت بالایی که دارند طراحی فوق العاده و کیفیت ساخت آن ها از موارد مهمی است که باعث می شود به فکر این ساعت های رویایی و سحر انگیز باشیم و آن ها را مورد تحسین قرار دهیم.

۱-ساعتی با قیمت ۳۰ میلیون دلار از برند برژیت با نامساعت

Marie – Antonett Grande Complication

علاوه بر طراحی فوق العاده بی نظیری که این ساعت دارد گذشته ی زیبایی هم دارد. این ساعت جیبی با قیمت ۳۰ میلیون دلار به وسیله ی یکی از علاقه مندان و طرفداران ملکه فرانسه ماری آنتوانت در سال ۱۷۸۲ ساخته شد اما صاحب این ساعت گران قیمت قبل از اینکه بتواند سفارشی خود رادریافت کند از دنیا رفت و ساخت این ساعت ۴۰ سال طول کشید .

۲-ساعتی با قیمت ۴۰ میلیون دلار با نام Fascinatione از برند گراف دیاموند یکی از گران قیمت ترین ساعت های جهان از گراف دیاموند ساعتی است که با ۹۶/۱۰۲ قیراط الماس سفید و یک الماس بزرگ که به شکل اشک تراش خورده و با وزن ۱۳/۳۸ قیراط است که طرحی بسیار زیبا دارد.

۳-ساعتی با قیمت ۲۴ میلیون دلار از برند پتک فیلیپ با نام

Henry Graves Super Complication

پیچیده ترین ساعتی که بدون استفاده از تجهیزات کامپیوتری ساخته شده ساعت گریوز سوپر کامپلیکیشن فوق پیچیده از برند پتک فیلیپ است که از ۹۰۰ قطعه تشکیل شده است . پتک فیلیپ که یکی از ساعت سازان مشهور سوئیسی است هشت سال از عمر خود را صرف ساختن این ساعت کرد . این ساعت کاربرد های بسیاری از تقویم دائمی ، تکرار دقیقه با زنگ و ست مینستر ، زمان طلوع و غروب خورشید و صورت فلکی آسمان شب خانه هنری گریوز در نیونیورک را نیز دارا است .

۴-ساعت ۱۸ میلیون دلاری از برند Jacob & co با نام Billionaire Watch

این ساعت ۱۸ میلیون دلاری ساخته شده از ۲۶۰ قیراط الماس است که بدنه ای بسیار شیک و زیبا دارد .

۵-ساعتی ۵۵ میلیون دلاری با نام Hallucination از برند گراف دیاموند

۱۱۰ قیراط الماس رنگی کار شده روی دست بند پلاتینی ساعت  Hallucination از برند گراف دیاموند باعث شده است این ساعت زیبا به عنوان گران قیمت ترین ساعت جهان شناخته شود و با قیمتی حدود ۵۵ میلیون دلار عرضه گردد.

۶-ساعتی ۵ میلیون دلاری از برند هوبلوت با نام BigBang

ساعت BingBang 5میلین دلاری برای افرادی که عاشق تجملات هستند و پس اندازشان به همان اندازه ۵ میلیون دلار است انتخاب مناسب و شیک خواهد بود . این ساعت زیبا و جذاب شامل ۱۲۸۰ قطعه الماس با وزن حداقل ۳ قیراط است . این ساعت پر از زرق و برق شاهکاری بی نظیر از دنیای لاکچری است . یک جواهر ساز نیونیورکی که سابقه ای بیش از ۴۰ سال دارد هر قطعه از الماس های این ساعت را تراش داده است تا اطمینان حاصل شود که همه ی الماس ها امضای یکسانی دارند.

۷-ساعت ۸ میلیون دلاری ۵۷۲۶۰ از برند واشرون کنستانتین

یکی دیگر از پیچیده ترین ساعت های دنیا ساعت ۵۷۲۶۰ از برند واشترون کنستانتین است که با ۲۸۰۰ قطعه و ۵۷ مکانیسم است که در داخل بدنه ای از طلای سفید تعبیه شده و قرار گرفته اند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *