#


نگاهی به هیوندای آزرا گرنجور مدل2018

13 مارس 2018 بدون نظر 3969 بازدید

نگاهی به هیوندای آزرا گرنجور مدل2018

نقد و بررسی هیوندای آزرا گرنجور مدل2018

یکی از خودروهای  جدید کره ‌ای که در بازار ایران نیز وجود دارد ، جدید ترین نسل هیوندای آزرا می باشد که با قیمتی به نسبت بالا، محصولی در کلاس لوکس به حساب می آید. در این مطلب می خواهیم به بررسی جامع هیوندای آزرا گرنجور بپردازیم پس با ما همراه باشید.

نخستین مدل‌ هیوندای آزرا که تقریبا ۱۰سال پیش در ایران عرضه شد، بازار کشور را با محصولی جذاب و مسلما غیر آلمانی آشنا کرد. قبل از این که لکسوس‌ های سری ES خودنمایی کنند، سدان نیمه لوکس تولید کره با برند هیوندای، پرستیج محصولات آمریکایی را تداعی می ‌کرد و با بدنه ‌ای جادار، به همراه پیشرانه ‌ی شش سیلندر ۳.۳لیتری و ۲۶۰اسب بخار نیرو، نماینده ‌ی سطح جدیدی از استاندارد رانندگی در ایران بود. نسل بعدی این محصول  نیز، همچنان محبوبیت مدل پیشین را در بازار کشور ادامه داد، ولی با تصویب قانون منع واردات خودروهای خارجی با پیشرانه ‌ی حجیم‌تر از ۲.۵لیتر، از دسترس خارج شد.

کمپانی هیوندای در سال ۱۹۴۷میلادی و اوج کمبود اقتصادی مرتبط با جنگ جهانی دوم صورت گرفت؛ ولی در حال حاضر ارزش تجاری بالاتری در مقایسه با آئودی، نیسان و پورشه دارد. دپارتمان خودروسازی هیوندای، در سال ۱۹۶۷میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون با رتبه سی و نهم دنیا در لیست مهم ‌ترین برندهای جهان، حدودا ارزشی برابر با فورد آمریکا دریافت کرده است؛ با وجود این که فورد با قدمت ۱۱۵سال، یکی از قدیمی‌ ترین خودروسازان صنعتی دنیا به حساب می آید. با این وجود، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از قبیل لوکس و نیمه لوکس؛ محصولی تولید هیوندای در بازار جهانی حضور داشته باشد.

اولین ودومین نسل هیوندای گرانجور، بین سال ‌های ۱۹۸۶میلادی تا ۱۹۹۸میلادی طبق مدل دبونیر (Debonair) محصول میتسوبیشی تولید شدند. این محصولات، بازار داخلی کشور کره را مورد هدف قرار داده بودند و از قطعات فنی تولید میتسوبیشی به کار می بردند. در آغاز قرن بیست و یکم و جهش هیوندای برای فتح بازارهای خارجی، سومین نسل گرانجور با تکیه بر امکانات تولید کره، رونمایی شد. در آن دوره، با توجه به سیاست‌ های بازاریابی و تلفظ تقریبا مشکل کلمه گرانجور برای غربی‌ ها، نام این خودرو در بازار امریکا و تعداد زیادی از کشورهای دیگر، به آزرا تغییر پیدا کرد. سال ۲۰۰۵میلادی، نقطه ‌ی عطف فروش گرانجور/ آزرا در بازار جهانی بود و این خودرو با نسل چهارم خود، به غیر از شرق آسیا، در خاور میانه و آمریکای شمالی هم با استقبال مواجه شد. بیش ترین فروش در تاریخ ۳۰ساله ‌ی ساخت هیوندای آزرا، به نسل چهارم مربوط می باشد که موسوم به سری TG در سال ۲۰۰۶میلادی می باشد و به تیراژ ۲۷هزار دستگاه رسید و در ایران نیز، از محبوبیت بالایی برخوردار بود.موفقیت آزرا، با رونمایی از پنجمین نسل در سال۲۰۱۲، ادامه نداشت. با وجود اینکه نسل چهارم، از نظر فنی و ایمنی؛ استقبال های بسیار خوبی را دریافت کرد و امتیاز بالایی از آزمون‌ های کشورهای گوناگون دریافت کرد، مقلوب رقبای سنتی این کلاس بدنه، مانند نیسان ماکسیما و تویوتا آوالون شد. مصرف سوخت بالا و سبک طراحی شرقی، از فروش مطلوب آزرا در بازارهای خارج از خانه جلوگیری کرد. این وضعیت، موجب شد تا ششمین نسل ششم آزرا، به طور  کامل متفاوت از مدل پیشین در سال۲۰۱۶ معرفی شود. بر عکس سال ‌های گذشته، هیوندای علاقه‌ ای به ارائه ی جهانی این خودرو نشان نداد و این محصول را با نام گرانجور، در شرق آسیا، بازار داخلی و کشورهای جهان سوم، حفظ کرد. با این حال، غول خودروسازی کره، ترجیح می‌ دهد تا با برند لوکس و تازه بازگشایی شده جنسیس، در کشورهای جهان اول، مانند امریکا حضور داشته باشد.

قانون جلوگیری از واردات خودرو با پیشرانه ‌ی حجیم ‌تر از ۲.۵لیتر، همواره ادامه دارد، ولی جدیدترین نسل آزرا با موتور ۲.۴لیتر، مشکلی برای ورود به ایران نخواهد داشت. این محصول، تنها در خط تولید آسان (Asan) هیوندای کره، ساخته می ‌شود و  به غیر از آسیا، در آمریکای جنوبی نیز قابل خرید می باشد. پلت فرم آزرا جدید موسوم به Y7، با مدل آخر هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و کیا کادنزا مشترک می باشد، پیوست به این که تحت هدایت طراح ارشد هیوندای، پیتر شرایر؛ صورت گرفته است.

طراحی ظاهری و بدنه

در اولین نگاه به جدیدترین مدل آزرا، مسلما هیوندای سوناتا۲۰۱۷ تداعی می ‌شود. با این که اشتراک پلت ‌فرم در سوناتا و آزرا، موجب تشابهاتی در شکل بدنه ‌ی آن ها شده است، ولی جدیدترین نسل آزرا، بیش از هر زمان دیگر به برادر کوچک‌ تر و البته پرفروش ‌تر، شبیه می باشد. از طرفی دیگر، عدم عرضه‌ ی آزرای جدید در بازارهای غربی موجب شده است تا هیوندای با خیال راحت، از سدان محبوب سوناتا، الگوبرداری نماید.

نمای روبروی این خودرو با چراغ‌ های تقریبا بزرگ، کم‌ عرض و دوگانه عرضه می‌ شود. نوار LED روشنایی روز، با فرمی دایره ‌ای شکل و به شدت مشابه نمونه ‌های دیده شده در محصولات بی‌ ام ‌و؛ زیر هالوژن‌ های اصلی قرار دارند. شکل کلی چراغ‌ ها، کمی اسپرت و در کل، کم ‌هیجان می باشد. نسبت به نسل‌ های گذشته، طراحان هیوندای سعی کرده ‌اند تا از حس یک سدان لوکس به طرف خودرویی جوان ‌پسندتر، حرکت کنند. این مسئله، با حجم‌ دهی سپر و تورفتگی واضح در جایگاه چراغ‌ های اصلی، تقویت می ‌شود.

همچون همیشه در محصولات این دوره ی بزرگ ‌ترین خودروساز کره، جلوپنجره ‌ی ذورنقه‌ ای شکل و شش ضلعی، در نمای روبروی این خودرو نیز به چشم می خورد و حجم بسیاری از دید بیننده را در بر می گیرد. این قسمت، با خطوط افقی و موازی تا نزدیک لبه‌ ی سپر و سطح زمین می رسد، پیوست به این که جایگاه پلاک نیز، به جای سپر، روی جلوپنجره می باشد. از جمله موارد دیگر مربوط به این نما که عجیب به نظر می‌ رسد، می‌ توان به سایز تقریبا بزرگ لوگوی هیوندای اشاره کرد که به شدت توی ذوق می ‌زند. از طرفی دیگر نباید از یاد بردن که حجم‌ دهی بسیار خوبی در سپر وجود دارد. مه ‌شکن ‌های مدرن LED و راه های هدایت کننده ‌ی هوا نیز، چشم ‌نواز به نظر می‌ رسند.

از نمای جانبی، این خودرو به محصولات بی ‌ام ‌و شباهت زیادی دارد. ارتفاع پایین سقف، به همراه کشیدگی بدنه موجب می ‌شود تا حالت اسپرت و آیرودینامیک خودرو تقویت شود. رینگ‌ ۱۹اینچ با طرح‌ های مختلف، به همراه فریم فلزی و براق پنجره ‌ها، خصوصیات لوکس گرانجور را بالا می برد، همچنین در آینه بغل ‌ها نیز، از پایه‌ ی ارزشمند فلزی به کار برده شده است.

خطوطی که روی بدنه وجود دارد، پرتعداد و کمی شلوغ به نظر می رسند. از انتهای چراغ جلو تا میانه در عقب، خط عمیقی می باشد که موازی با فریم پنجره به چشم می خورد. خطی دیگر هم از چراغ عقب تا بالای دستگیره‌، روی در عقب وجود دارد که خیلی ضروری و جذاب به نظر نمی ‌رسد.

در نمای پشت آزرا، تقریبا می‌ توان ردپای پیتر شرایر و مهم ‌ترین طرح این روزهای او، کیا استینگر را دید. البته، نسل ‌های پیشین آزرا نیز دارای چراغ‌ های پیوسته در عقب بودند. از این زاویه، با محصول اسپرتی مواجه می باشیم که خیلی لوکس به نظر نمی‌ رسد، ولی در عوض؛ جوان پسند و مناسب رانندگی پرشتاب می باشد. این وضعیت ، با حجم ‌دهی اغراق ‌امیز سپر و خروجی اگزوزهای باریک فلزی، تقویت می‌ شود. فرم بدنه اطراف چراغ‌ های اصلی عقب، بیضی شکل طراحی شده است تا موجب پیوستگی درپوش صندوق و سپر باشد. لوگوی برند به همراه نام مدل (AZERA)، در مرکز نمای عقب قرار گرفته اند. نکته ی جالبی که در طراحی عقب این خودرو وجود دارد سپر بزرگ آن می باشد که به غیر از پهنای زیاد از زیر چراغ اصلی تا خروجی اگزوز، جای مناسبی برای پلاک دارد.

فضای داخلی و کابین

کابین این خودرو چند نکته مثبت دارد. از یک طرف، محیطی شلوغ و گیج‌ کننده ندارد و از طرفی دیگر، با طراحی خاص داشبورد برای جایگاه صفحه، حس یک خودروی امروزی و آینده ‌نگر را به سرنشینان می ‌دهد.

مانند همیشه، اولین چیزی که توجه را به خود جلب می کند، فضای مرکزی کابین و ادوات مقابل دسته دنده می باشد. شاهد کشیدگی در مجرای تهویه مطبوع و چیدمان کلیدهای کنترلی می باشیم. هماهنگ و تقریبا متقارن با طراحی این قسمت از داشبورد، جایگاه ویژه صفحه نمایش لمسی ۸اینچ وجود دارد که با انحنایی چشم ‌نواز همراه یک ساعت عقربه‌ ای، عرضه می ‌شود.

مواد استفاده شده در داشبورد، به طور کامل راضی‌ کننده می باشند. پلاستیک مرغوب در قسمت بالایی استفاده شده است، ولی بخش میانی دارای چرم و پوشش نرم، شبیه به صندلی‌ ها می باشد. در فریم صفحه نمایش ، مواد صنعتی طرح چوب با رنگ خاکستری تیره استفاه شده، ولی می ‌توان از زیبایی چوب واقعی در نزدیکی دستگیره ‌های داخل درها، لذت برد.

فضای داخلی آزرا، بسیار جادار و راحت می باشد. به خصوص برای سرنشینان عقب، فاصله‌ ی خیلی خوبی بین زانوها و صندلی ‌های جلو دارد. کسانی که بلند قد هستند نیز، فضای مناسبی در بالای سر دارند. گنجایش صندوق عقب، ۴۴۶لیتر می باشد که کافی به نظر می ‌رسد، ولی برای خودرویی در این سایز بدنه و قیمت، بالاتر از انتظار نمی باشد.

مشخصات کلی خودرو

  • نام خودرو
  • کشور سازنده
  • سال ساخت
  • موتور
  • حجم موتور
  • حداکثر قدرت
  • حداکثر گشتاور
  • جعبه دنده
  • شتاب 0 تا 100
  • حداکثر سرعت
  • وزن
  • اندازه
  • فاصله بین دو محور
  • مصرف سوخت داخل شهر
  • مصرف سوخت خارج شهر
  • مصرف سوخت ترکیبی
  • حجم باک
  • استاندارد آلایندگی
  • استاندارد امنیت
  • میزان تولید co2
  • ترمز و پایداری
  • کیسه هوا
  • سیستم صوتی
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.