#


نقد و بررسی بی ام و M3 از سال 85میلادی تاکنون

بی ام و
25 نوامبر 2017 بدون نظر 3097 بازدید

نقد و بررسی بی ام و M3 از سال 85میلادی تاکنون

نقد و بررسی بی ام و M3 از سال 85میلادی تاکنون

شرکت بی ام و فقط برای اینکه بتواند مجوز ورود به مسابقات را دریافت کند شروع به ساخت بی ام و M3کرد. ولی با تولید این خودرو، این مدل تبدیل به یکی از جذاب ترین خودروهای تاریخ شده است.

در این مطلب می خواهیم تمام نسل های این مدل پرطرف دار را بررسی کنیم و بر پنج مدل اصلی آن تمرکز داشته باشیم. مدل هایی که تولید محدود و یا متنوع بوده اند را کنار گذاشته ایم. با ما همراه باشید تا با روند ساخت و تغییرات بی ام و M3 آشنا شوید.

همان گونه که انتظار می رود باید برای بررسی این خودرو بیش از هر چیزی به نخستین مدل آن یعنی مدل E30 بپردازیم. این خودرو در سال 85میلادی ارائه شد و به خاطر داشتن گلگیرهای برجسته، سیستم تعلیق بی نظیر، باله ی عقب و پیشرانه ی فوق العاده ی چهار سیلندر بهترین گزینه بی ام و برای پایه ساز افسانه ای این نسخه بوده است. تقریبا تمام کسانی که به این خودرو علاقه داشتند از این موضوع خبر داشتند که این خودرو برای دریافت مجوز شرکت در مسابقه های تولید شد. در اصل سازندگان این خودرو تمایلی به ساختن نمونه جاده ای این خودرو نداشتند و انتظاری هم برای فروش بالای آن نداشتند. در هر صورت با این وجود توانستند بیش از 16هزار دستگاه را از اولین نسل این خودرو به فروش برسانند. در حالی که برای دریافت این مجوز فقط کافی بود که پنج هزار دستگاه به فروش برساند.

ظهور یک افسانه؛ بی ام و E30 M3

مرسدس بنز با بهینه سازی در مدل سدان کامپکت190 در مسابقات قهرمانی تورینگ آلمان در دهه 80میلادی فرمان روایی می کرد. این مسابقه که به DTM معروف بود به عنوان بهترین سطح مسابقات آلمان به حساب می آمد که برندهای خودروسازی آلمان مانند مرسدس و بی ام و در پی قهرمانی در این مسابقه بودند. بعد از اینکه مرسدس عملکرد بی نظریش را در این مسابقات نشان داد، مدیر عامل شرکت بی ام و به دپارتمان موتور اسپرت بی ام و M سفارش خودروی مسابقه ای جدیدی را که طبق سری 3در این شرکت بوده است داد تا بتواند در این مسابقه به رقابت با محصولات مرسدس بپردازد.

بی ام و

بی ام و

ولی برای بی ام و مشکلی پیش آمد و آن هم دریافت مجوز برای شرکت در مسابقه بوده است. طبق قوانینی که در مسابقات اتومبیل رانی وجود داشت هر شرکتی که خودروی مسابقه ای را تولید می کرد باید نسخه جاده ای آن را هم تقویت می کرد و در مسابقات آن را شرکت می داد. بی ام و برای اینکه بتواند این مجوز را دریاف کند باید 5هزار از این خودرو را به صورت جاده ای به بازار ارائه می داد. ولی بخش فروش بی ام و بر این اعتقاد بود که برای ساخت پنج هزار دستگاه تقاضای لازمی وجود ندارد. در هر ثورت بی ام و برای اینکه بتواند در میدان رقابت بماند خط تولید M3را آغاز کرد.

پیش از هر چیزی برای تولید M3به یک پیشرانه توانا نیاز بود که دپارتمان M بی ام و تمام سعی خود را کرد و بهترین پیشرانه را ارائه داد. تیم مهندسی پیشرانه ی شش سیلندر خطی نسخه M1 را برگزیدند. ولی متاسفانه برای سری 3بی ام و بیش از حد سنگین بود. بهترین راهی که می توانستند انجام دهند حذف کردن دو سیلندر بود و در نهایت پیشرانه چهار سیلندر S14را عرضه کرد. بعد از تولید این پیشرانه ی فوق العاده این دپارتمان شروع به تولید بدنه سری3 کرد و تمام قسمت هایی را که از چهار پنل تولید شده بود را کنار گذاشت و جایگزین پنل های آیرودینامیک تر کرد.

با ترکیب بی ام و سری 3و مهندسی دپارتمان M نمونه ی جدیدی را در سال 86میلادی معرفی کردند. نخستین M3 تاریخ دارای پیشرانه ی چهار سیلندر خطی بود که قدرت خروجی آن 200اسب بخار و تیونینگ فرمان توسط استادان نوبرگرینگ به نمایش گذاشته شد. مسئولان شرکت بی ام و قصد تولید یک خودروی قابل بودند ولی حتی انتظار این عملکرد را از این خودرو نداشتند. آن ها توانستند خودروی استانداری را برای جاده ها تولید کردند و نسخه ی مسابقه ای آن موفق تر بود. بی ام و برای شرکت در مسابقات باید پنج هزار دستگاه خودروی جاده ای را به فروش می رساند ولی در اصل توانست 18هزار دستگاه را وارد بازار کند. این خودرو به خاطر محبوبیت بالایی که داشت مدل های دیگری مانند اوولوشن و اوولوشن اسپرت را تولید کرد.

بی ام و حتی مدل مفهومی وانت M3 را وارد بازار کرد ولی تولید انبوهی نداشت. کارمندان پارتمان از این خودرو به مدت 26سال استفاده کردند. این خودرو به خاطر دریاف مجوز هیچ تجهیزات رفاهی ندارد و اصلا یک خودروی شیک نمی باشد. در کل به خاطر موفقیتی که توانست این خودرو در جاده و پیست به دست آورد آن را تبدیل به یک خودروی افسانه ای کند.

تجهیزات استاندارد، زیباتر و پرقدرت تر E36 M3

بی ام و

بی ام و

در سال 92میلادی نسل دوم M3 رونمایی شد که بر پایه ی مدل E36 بود. اولین کاری که در ساخت این مدل شد بر طرف کردن ضعف های نسل اول M3 در طراحی کابین و فضای داخلی، طراحی زیباتر و تجهیزات رفاهی استاندارد بود. تغییرات دیگری هم در این خودرو وجود داشت. در این خودرو از پیشرانه شش سیلندر استفاده شد که حجم آن 3لیتر و قدرت خروجی آن 282اسب بخار بود. مدل های دیگری مانند M3 GT، اوولوشن، M3-R و کامپکت از E36 M3 را تولید کردند.

بهترین عملکرد بی ام و E46 M3

بی ام و

بی ام و

سومین نسل از بی ام و M3 یک خودروی جاده ای فوق العاده بود که بر پایه E46 تولید شده بود. پیشرانه این خودرو شش سیلندر 3.2لیتری می باشد که قدرت خروجی آن 338اسب بخار می باشد. شرکت بی ام و توانست 85هزار دستگاه از این خودرو را به فروش برساند. این خودرو به عنوان محبوب ترین خودروی اسپرت در مجله آمریکایی Road & Track به شمار می رفت.

کوپه، سدان و کروک در یک نسل؛ E90 M30

بی ام و

بی ام و

چهارمین نسل از بی ام و M3 در نمایشگاه ژنو سال 2007معرفی شد که بر پایه مدل E90تولید شده بود. این خودرو دارای پیشرانه هشت سیلندر Vشکل S56 بود که قدرت خروجی 414اسب بخار و گشتاور 400نیوتن متر داشت. بعد از گذشت چند مدت این خودرو مشخصات فنی بهتری را وارد بازار کرد.

جدایی کوپه از سدان، خداحافظی با تنفس طبیعی؛F80 M3

بی ام و

بی ام و

جدیدترین نسل M3 در سال 2014رونمایی شد که بر اساس مدل F80تولید شد. ولی نسل جدید این خودرو تنها در قالب سدان کامپکت ارائه می شود و مدل کوپه و دو درب آن با نام جدید M4 رونمایی شد. F80 M3 دارای پیشرانه شش سیلندر خطی سه لیتری توئین توربو می باشد که قدرت خروجی آن 425اسب بخار است و 550نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو مجهز به فرمان الکترونیکی می باشد.

 

مشخصات کلی خودرو

  • نام خودرو
  • کشور سازنده
  • سال ساخت
  • موتور
  • حجم موتور
  • حداکثر قدرت
  • حداکثر گشتاور
  • جعبه دنده
  • شتاب 0 تا 100
  • حداکثر سرعت
  • وزن
  • اندازه
  • فاصله بین دو محور
  • مصرف سوخت داخل شهر
  • مصرف سوخت خارج شهر
  • مصرف سوخت ترکیبی
  • حجم باک
  • استاندارد آلایندگی
  • استاندارد امنیت
  • میزان تولید co2
  • ترمز و پایداری
  • کیسه هوا
  • سیستم صوتی
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.