#


آلفارومئو استلویو (Alfa Romeo Stelvio)

آلفارومئو استلویو (Alfa Romeo Stelvio)
10 آگوست 2017 بدون نظر 2385 بازدید

آلفارومئو استلویو (Alfa Romeo Stelvio)

آلفا رومئو استلویو

هیچ چیز در زمینه ماشین های شاسی بلند غیر قابل تغییر نیست حتی خود نشان آلفا رومئو. با حفظ احترام نسبت به پیشینه درخشان این برند در زمینه ماشین های اسپرت، هاچ بک ها و کوپه ها این غول ایتالیایی برای موفقیت در تمام زمینه ها شاخ و شانه می کشد. خودرو شاسی بلند استلویو اولین خودرو در دسته بندی شاسی بلند برای این برند است.

آیا آلفا رومئو قادر به تقلید از موفقیت تعداد بیشماری از دیگر کراس اوور ها خواهد بود؟ آیا کیفیت آن خواهد توانست با نمونه های آلمانی رقابت کند؟ و آیا دنیا پذیرای یک آلفا رومئو 4×4 خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوالات مقاله زیر را مطالعه نمایید.

این اسم به نظرم آشنا می آید !!

وقتی به گذرگاه یک آلفا رومئو استلویو می اندیشید شما یک جاده آلپاین با پیچ های چالش بر انگیز و طبیعت ناسازگار را مجسم خواهید کرد و اینجاست که آلفا رومئو تصمیم می گیرد تا مدل جدید خودروی خود را آماده عرضه به بازار کند.

بر خلاف قلمرو یک شاسی بلند، آلفا رومئو استلویو حاضر به فدا کردن اصل و نسب اسپرت خود در مقابل تطبیق پذیری با دسته بندی نیست.

از جلو شبیه آلفا رومئو جولیا به نظر می رسد

این اتفاق عمدی بوده است. مقادیر زیادی از قطعات جولیا در استلویو استفاده شده است با این تفاوت که استلویو بزرگتر است. دماغه این خودرو همانند هم خانواده خود یعنی جولیا چشم گیر و خیره کننده است در حالی که حالت کلی خودرو، نیاز برای فضای بیشتر و انحنا های جذاب را به صورت موفقیت آمیزی ترکیب کرده است.

از لحاظ یک پارچه سازی می توان آن را با جگوار F-Pace مقایسه کرد اما چه کسی است که پیشینه دوست داشتنی آلفا را نادیده بگیرد؟

آلفارومئو استلویو (Alfa Romeo Stelvio)

قطعات و جزئیات آلفا رومئو استلویو

تمامی مدل های استلویو در جلو بر روی سیستم تعلیق جناغی دوبل و در عقب بر روی سیستم تعلیق (مولتی لینک) چند اتصالی (به گفته آلفا رومئو در این مدل از 4.5 اتصال استفاده شده است) و طبق گفته های قبلی یکی از مستقیم ترین سیستم های فرمان پذیری را در این بخش برخوردار است.

سیستم چهار چرخ گردان Q4 استاندارد است، اگرچه سیستم توزیع قدرت در رانندگی عادی در حالت 100% عقب است ولی هر زمان که نیاز شد می تواند 50% آن را به چرخ های جلو انتقال دهد. همچنین این خودرو از یک سیستم مکانیکی دیفرانسیل با لغزش محدود نیز بهره می برد که در زمان لزوم منجر به زیبا تر شدن رانندگی شما خواهد شد. (سیستم دیفرانسیل با لغزش محدود عبارت است از دیفرانسیلی که به شفت های خروجی اجازه چرخش در سرعت های متفاوت را می دهد ولی این اختلاف سرعت بین دو شفت را در یک مقدار حداکثری محدود می کند.)

آلفارومئو استلویو (Alfa Romeo Stelvio)

پیشرانه

فعلا انواع پیشرانه این خودرو در دو انتخاب محدود می شود که هر کدام دو نوع با خروجی قدرت متفاوت دارند: پیشرانه 2.2 لیتری دیزل که در دو نوع 178 و 207 اسب بخاری عرضه می شود و پیشرانه جدید چهار سیلندر آلومینیومی بنزینی با حجم 2.0 لیتر که خروجی قدرت 198 و یا 276 اسب بخاری را به دست می دهد.

اگرچه آلفا رومئو جولیا کوادروفولجیو همچنان در حال عرضه به بازار های جهانی است، قوی ترین پیشرانه بنزینی همچنان گشتاور قابل ملاحظه 400 نیوتن متر را برای ما به ارمغان می آورد و همچنین احساس یک کراس اوور خالص را به ما می دهد.

آلفا رومئو استلویو صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 5.7 ثانیه پر می کند. انتظار سریع بودن تا این حد را از این خودرو نداشتیم اما به سرعت به پدال گاز عکس العمل نشان داده و دور موتور بدون هیچ مشکلی به 6000 دور در دقیقه می رسد، اگرچه حداکثر قدرت خودرو در 5250 دور در دقیقه حاضر می شود.

شاید یک خجالت برای آلفا باشد که صدای مخصوص و جذابی در مراحل پر کردن سرعت ندارد. ما فکر می کنیم آلفا می توانست برای بهتر کردن کاراکتر پیشرانه ای این خودرو تلاش بیشتری کند. در کل پیشرانه ناهمواری دارد و مهندسان آلفا رومئو گزارش داده اند که این مدل خودرو نیاز به تغییرات در قطعات پیشرانه و سیستم انتقال قدرت برای توزیع بهتر قدرت دارد.

آلفارومئو استلویو (Alfa Romeo Stelvio)

سیستم انتقال قدرت

سیستم انتقال قدرت هشت دنده اتومات استاندارد به راحتی و بسیار هماهنگ با پیشرانه بنزینی کار می کند، بدون سر و صدا در حالت اتومات و خیلی بهتر از حالت اتومات زمانی است که از شیفتر های پشت فرمان استفاده می کنید. تعویض دنده و تمرین کرده با پیشرانه این خودرو لذت خالص است.

با پیشرانه کم قدرت تر بنزینی این لذت بسیار کاهش می یابد و تقریبا می شود گفت هیچ گونه صدای جذابی ندارد همچنین عملکرد خودرو اصلا چشم گیر و جذاب نیست. هر دو نوع پیشرانه دیزلی بیشتر از پیشرانه های بنزینی به استلویو می آیند به خصوص با گیربکس اتوماتیک ZF که به دست خود کارخانه آلفا تیون شده است که به نرمی و با دقت فراوان تعویض دنده را انجام می دهد.

بین دو انتخاب دیزلی، آن یک که قدرت کمتری دارد بیشتر منطقی به نظر می رسد. خروجی گشتاور آن ها آنقدر نزدیک به هم هست که هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند (20 نیوتن متر) و به همین دلیل است که این دو در جاده عملکرد مشابهی دارند.

راحتی

البته که مورد بنزینی یک ثانیه زودتر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد ولی زمانی که پیشرانه ها مدتی کار کرده باشند سر و صدای پیشرانه بنزینی به داخل اتاق نفوذ کرده و به صورت غیر قابل قبولی پر سر و صدا ست. با در نظر داشتن این مورد، عملکرد بهتر آن قبل توجیه نیست.

درست است که این خودرو از هم خانواده خود یعنی جولیا بلند تر و با آن عرض یکسانی دارد اما بدنه آلومینیومی و سیستم تعلیق به پایین نگه داشتن مرکز ثقل آن کمک می کنند.

آلفارومئو استلویو (Alfa Romeo Stelvio)

اما در طرف دیگر این خودرو سواری خیلی سفت و خشکی دارد و هیچ حیله الکترونیکی برای نرم تر کردن آن وجود ندارد، با این وجود به طور کلی خرید این خودرو یک معامله ارزشمند خواهد بود. تنها خودرویی که خیلی از استلویو بهتر است پورشه ماکان است.

آیا بالاخره استلویو به قلمرو شاسی بلند راه پیدا می کند؟

هیچ شکی در این باره نداشته باشید. فضای اتاق و جلوی خودرو بسیار رقابت بر انگیز هستند، همین گفته را می شود در مورد عقب خودرو نیز بیان کرد. اگرچه که صندوق عقب خودرو با فضای 525 لیتر بسیار بزرگ است ولی با یک درب عقب الکترونیکی محصور شده است.

کابین بسیار دلگشایی دارد، در این مورد خودرویی که ما تست کردیم یک پکیچ Luxury اضافه شده بود که شامل تزئینات چوبی و چرم بیشتری در کابین بود. کیفیت این مدل تازه وارد اگر منصف باشیم بسیار آراسته و خوب بود. (به جز چند قسمت پلاستیکی سوال بر انگیز اطراف خروجی های هوای داشبورد) با اینکه این خودرو خیلی با تکنولوژی های جدید آراسته نشده است ولی مشکل زیادی برای کار با آن وجود ندارد و تازه همین ویژگی سبب تمایز این خودرو در میان رقبایش شده است.

نتیجه گیری

اگر شما یک کراس اوور می خواهید که تا حد امکان تجربه رانندگی مرسوم را فدا کرده است قطعا آلفا رومئو استلویو را به طور جدی در نظر داشته باشید. ماشین بسیار با شکوهی است و به عنوان اولین شاسی بلند آلفا رومئو در دیدار اول بسیار خوب و صمیمانه به نظر می رسد.

مشخصات فنی

قیمت: 35,000 یورو
پیشرانه: 2000 سی سی چهار سیلندر بنزینی، 276 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه، 400 نیوتن متر گشتاور در 1750 دور در دقیقه
سیستم انتقال قدرت: هشت دنده اتوماتیک، چهار چرخ متحرک
عملکرد: 0 تا 100 5.7 ثانیه، 228 کیلومتر بر ساعت، 64 کیلومتر بر هر 3.7 لیتر، 161 گرم کربن دی اکسید در هر کیلومتر
وزن: 1660 کیلوگرم/ آلومینیوم
ابعاد: (میلی متر) طول 4687/ عرض 1903/ ارتفاع 1648
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.