#


آشنایی بیشتر با کیا سورنتو مدل 2018

15 مارس 2018 بدون نظر 2371 بازدید

آشنایی بیشتر با کیا سورنتو مدل 2018

نقد و بررسی کیا سورنتو مدل 2018

کیا سورنتو با طراحی جدید و با به کار بردن از دانش مدیر ارشد دپارتمان M بی ‌ام ‌و، به دنبال رقابت در بازار کراس‌ اورهای خانوادگی و هفت سرنشینه می باشد. احتمال بالایی برای واردات این خودرو به ایران وجود دارد. سال ۲۰۰۳ شرکت خودروساز کره‌ ای کیا (Kia) شاسی ‌بلند سورنتو (Sorento) را با استفاده از پیشرانه‌ ی شش سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری هیوندای با نیروی ۱۹۲ اسب بخار در بازار جهانی ارائه داد. اولین نسل سورنتو که در واقع اولین و آخرین نسل از سورنتوی شاسی‌ بلند بود، در سال ‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ دو فیس‌ لیفت کسب کرد.

بر عکس اولین نسل، سورنتو در نسل دوم (۲۰۰۹) شاسی یکپارچه را کنار گذاشت و به کلاس خودروهای کراس ‌اور سایز متوسط وارد شد و نماینده ‌ای شایسته برای نمایش زبان طراحی کیا نام گرفت. سال ۲۰۱۴ سومین نسل سورنتو پلتفرم خود را با مینی ‌ون کیا کارنیوال (سدونا) به انتشار گذاشت و مجوز ورود به باشگاه پرافتخار ایمن ‌ترین کراس‌ اورهای بازار جهانی را دریافت کرد.

نسخه جدید سورنتو تغییرات کمی در بدنه و قوای فنی داشته است. در حقیقت این تغییرات در باز طراحی ظاهر جلو و عقب و به کار بردن گیربکس ۸ سرعته‌ ی اتوماتیک جدید در تیپ‌ های V6 سورنتو فشرده می گردد. از آن جایی که نسخه سال گذشته امکانات ایمنی و گجت‌ های مناسبی را به همراه داشت، منتقل کردن همه ی آن ‌ها به نسخه جدید نوید خوشحال‌ کننده ای برای طرفداران بزرگ‌ ترین کراس ‌اور کیا خواهد بود.

ظاهر و طراحی بدنه؛ کمترین تغییرات، بزرگ‌ ترین پیشرفت

صادقانه باید بگوییم که در اولین نگاه، به احتمال بالا متوجه تغییرات نسخه جدید سورنتو نمی شوید. ولی با قرار دادن نسخه سال قبل و جدید در کنار یکدیگر، سعی گروه طراحی کیا در بهینه کردن زیبایی بدنه و کابین سورنتو قابل مشاهده می باشد. با این وجود همواره استفاده ‌ی بسیار از تزئینات کروم، به ویژه در جلوپنجره و رینگ‌ ها از اولویت ‌های مهم دستور کار طراحان بوده است. ظاهر جلوی سورنتو جدید با چراغ‌ های جدید و  مه ‌شکن ‌های LED با تزئينات کروم در تیپ SXL زیبا‌تر شده است. در نمای جانبی بیشترین تغییر را باید به رینگ‌ های ۱۹ اینچی جدید اختصاص داد. سورنتو در ظاهر قسمت عقب به چراغ ‌های LED، دیفیوزر جدید و همان گونه که انتظار می ‌رفت تزئینات کروم اکتفا کرده است. در کل باز طراحی بدنه ‌ی این خودرو حداقل بوده است؛ ولی در صورتی که طرفدار انواع جزئیات ریز و درشت کروم باشیم، جذاب‌ تر به نظر می رسد.

کابین و فضای داخلی؛ ردیف سوم صندلی استاندارد، بزرگ‌ ترین تغییر

کابین و فضای درونی سورنتوی جدید هم در قسمت‌ های گوناگون بازطراحی شده است. فرمان و دریچه ‌های هوای جدید در کنار پنل دیجیتال فرمان بهینه ‌شده، قسمتی از تغییرات کابین می باشند. قرار دادن سان‌ روف پانورامیک در کنار چرم ناپا، ترکیب رنگ‌ های تازه روکش‌ های صندلی و سیستم تنظیم برقی قسمت میانی صندلی‌ ها برای همه ی سرنشینان در تیپ ‌های SX و SXL کابین سورنتو را راحت و کاربرپسند می نماید اما کیفیت متریال به کار برده شده در کابین در مقابل تویوتا هایلندر یا سوبارو اسنت (Ascent) ناامیدکننده می باشد. کیا سورنتو به طور استاندارد در تمام تیپ‌ ها با طرح ۷ سرنشینه ارائه می ‌شود؛ مدل ۲۰۱۸ سورنتو صرفا در تیپ ‌های LX V6، EX V6، SX و SXL به طور استاندارد با ظرفیت ۷ سرنشین بوده است. البته باید گفت دسترسی به صندلی‌ های ردیف سوم با اندکی مشکل روبه رو می باشد و با وجود فضای پای زیاد ۸۰.۵ سانتی ‌متر، خیلی هم جادار نمی باشد.

این را بدانید که صندلی ‌های ردیف اول و دوم به طور کامل جادار و راحت می باشد. برای فهم جادار بودن صندلی‌ ها، کافی است که به فضای پای ۱۱۲ سانتی ‌متری در جلو و ۱۰۰ سانتی ‌متری در قسمت عقب (ردیف دوم) توجه گردد. در حقیقت کیا سورنتو فضای پای بسیاری از اصلی‌ ترین رقبای خود، یعنی هوندا پایلوت (Pilot) و تویوتا هایلندر (Highlander) در اختیار سرنشینان ردیف‌ های اول و دوم قرار می‌ دهد. فضای بار این خودرو ۱۰۷۶ لیتر می باشد که با خواباندن صندلی ‌های ردیف سوم، این مقدار به ۲۰۶۷ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.

فرمان‌ پذیری و تست رانندگی؛ کراس ‌اور راحت و خانوادگی

باید در نظر داشت که کیا سورنتو، به هیچ عنوان یک کراس اور اسپرت و به دنبال ثبت زمان ‌های زود در پیست نمی باشد و در قسمت رانندگی و فرمان ‌پذیری اسپرت، به طور کامل از رقبای خود عقب‌ تر می باشد. سورنتو سواری راحت و آرام ‌بخش را به همراه پاسخ ‌دهی نسبتاً حساس فرمان عرضه می ‌کند. تکان ‌های بدنه در پایین ترین حد احتمال دارد و سیستم تعلیق بدون شلوغ ‌کاری به همراه گیربکس ۸ سرعته‌ ی اتوماتیک که البته خیلی هم کارکرد پرسرعتی ندارد، ناهمواری‌ های جاده را جذب خواهد کرد. سیستم تمام چرخ محرک با قابلیت پیش ‌بینی و شناسایی نیروی مورد نیاز هر محور در راه های خاکی، برفی یا حتی یخی، رانندگی را با سورنتو جدید را مسهل تر کرده است. گروه مهندسی کیا برای دوست داران طبیعت ‌گردی و کاروان، ظرفیت کشش تا ۲۲۶۸ کیلوگرم را در سورنتو با پیشرانه‌ ی V6 و سیستم تمام چرخ محرک فراهم کرده است. سورنتو دقیقا مناسب مصرف‌کنندگان اصلی اش، یعنی یک خانواده‌ ی تقریباً پرجمعیت تولید شده است.

پیشرانه، قوای فنی و مصرف سوخت؛ مصرف کمتر با گیربکس جدید

جدیدترین مدل این محصول پیشرانه ‌ی دو لیتری توربوشارژ را از فهرست پیشنهادات خود حذف کرده است؛ ولی همواره پیشرانه‌ های ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری و ۶ سیلندر V شکل ۳.۳ لیتری با نیرو‌های به‌ ترتیب ۱۸۵ و ۲۹۰ اسب بخار، به همراه این کراس ‌اور کره‌ ای باقی مانده ‌اند. باید این را بدانید که پیشرانه ‌ی ۲.۴ لیتری با مصرف سوخت در هر صد کیلومتر شهر، بزرگراه و ترکیبی به‌ ترتیب ۱۰.۶، ۸.۱ و ۹.۴ لیتر از پیشرانه ‌ی V6 و نسخه سال گذشته سورنتو با همین پیشرانه کم ‌مصرف‌ تر می باشد. در حقیقت سورنتو ۲۰۱۸ با پیشرانه ‌ی ۲.۴ لیتری و گیربکس ۶ سرعته‌ ی اتوماتیک در هر صد کیلومتر شهر، بزرگراه و ترکیبی به ‌ترتیب ۱۱.۲، ۸.۴ و ۹.۸ لیتر سوخت استفاده می ‌کرد.

پیشرانه ‌ی V6 سوخت بسیاری استفاده می ‌کند؛ ولی به خاطر وجود گیربکس جدید، سورنتو جدید در هر صد کیلومتر جاده ‌های شهر، بزرگراه و ترکیبی به‌ ترتیب ۱۲.۳، ۹ و ۱۱.۲ لیتر بنزین استفاده می‌ کند که در مقابل مصرف نسخه ۲۰۱۸ شهر، بزرگراه و ترکیبی ۱۳.۸، ۱۰.۲ و ۱۲.۳ گسترش قابل توجهی به حساب می آید.

گجت‌ ها، سیستم ‌های ایمنی و کمک‌ راننده؛ سورنتو با امکانات بیشتر استاندارد

همه ی تیپ ‌های سورنتو جدید به طور استاندارد از سیستم اتصال اپل کارپلی و اندروید اتو و صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی استفاده کرده است. سیستم اطلاعات و سرگرمی کیا یووو (Uvo) سومین مدل قابلیت ‌هایی مانند سیستم رهیاب و رادیوی ماهواره ‌ای را با صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی (به طور استاندارد در تیپ SXL) در اختیار سرنشینان قرار داده است. از جمله امکانات جدید دیگر مدل جدید سورنتو که به طور آپشن ارائه می ‌شوند، می ‌توان به پد شارژ بی ‌سیم و سیستم صوتی هارمن کاردون کوانتوم‌لاجیک (Harmon Kardon QuantomLogic) اشاره کرد.

تیپ‌ های EX و گران‌ تر سورنتو جدید از سیستم‌ های ایمنی و کمک‌ راننده نظیر سیستم هشداردهنده ‌ی برخورد از روبه رو، کروز کنترل هوشمند، سیستم هشداردهنده ‌ی نقطه کور و ترافیک عقب خودرو و سیستم نظارت فضای اطراف خودرو استفاده کرده اند. سیستم نظارت فضای پیرامون خودرو، از جمله بهترین سیستم‌ های ایمنی سورنتو می باشد که در نگه‌ داشتن خودرو در میان خطوط و حفظ فاصله‌ ی مناسب با خودروی روبه رو بدون هشدارهای آزاردهنده به راننده کمک خواهد کرد.

قیمت و تیپ‌ های گوناگون؛ سورنتو فول آپشن، احتمالاً بیشتر از ۴۵ هزار دلار

قیمت رسمی نسخه جدید کیا سورنتو همچنان اعلام نشده است؛ ولی نباید انتظار رقمی کمتر از ۴۵ هزار دلار، برای تیپ SXL و فول آپشن این کراس‌ اور داشت. نسخه ۲۰۱۸ سورنتو با قیمت اصلی ۲۵ هزار ۹۰۰ دلار در تیپ استاندارد L تا تیپ فول آپشن SXL و قیمت ۴۴ هزار و ۵۰۰ دلار ارائه می گردد. با در نظر گرفتن خصوصیات مدل جدید و استاندارد نظیر صندلی ‌های ردیف سوم، اتصال اپل کارپلی و گیربکس ۸ سرعته ‌ی اتوماتیک، ممکن است که قیمت تمام تیپ ‌های سورنتو جدید افزایش خواهد داشت. همچون مدل سال گذشته، سورنتو جدید در ۵ تیپ L، LX، EX، SX و SX لیمیتد یا SXL ارائه خواهد شد.

کلام آخر

مسلما نسخه جدید این محصول را باید توسعه ای قابل قبول، با این که کم، برای سومین نسل این کراس‌ اور کره ‌ای در نظر گرفت. صندلی‌ های ردیف سوم که به طور استاندارد عرضه می گردد، به همراه مصرف سوخت پایین و سایر امکانات و قابلیت‌ های استاندارد از جمله اپل کارپلی و اندروید اتو، سورنتو را به یک کراس‌ اور جادار و خانوادگی ایده ‌آل برای خریداران این کلاس از خودروها تبدیل می‌ کند. کیا سورنتو نسخه جدید به دنبال انقلابی جدید در کلاس کراس‌ اورهای سایز متوسط نمی باشد؛ ولی همواره نیز رقیبی سرسخت و احتمالا بی ‌ادعا برای رقبای ژاپنی، آمریکایی و اروپایی خود به حساب می آید.

مشخصات کلی خودرو

  • نام خودرو
  • کشور سازنده
  • سال ساخت
  • موتور
  • حجم موتور
  • حداکثر قدرت
  • حداکثر گشتاور
  • جعبه دنده
  • شتاب 0 تا 100
  • حداکثر سرعت
  • وزن
  • اندازه
  • فاصله بین دو محور
  • مصرف سوخت داخل شهر
  • مصرف سوخت خارج شهر
  • مصرف سوخت ترکیبی
  • حجم باک
  • استاندارد آلایندگی
  • استاندارد امنیت
  • میزان تولید co2
  • ترمز و پایداری
  • کیسه هوا
  • سیستم صوتی
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.