#


آشنایی بیشتر با هیوندای سوناتا 2018 هیبرید و بنزینی

11 آوریل 2018 بدون نظر 2439 بازدید

آشنایی بیشتر با هیوندای سوناتا 2018 هیبرید و بنزینی

هر آن چه باید در مورد هیوندای سوناتا 2018 هیبرید و بنزینی بدانید

نسخه جدید از سدان معروف هیوندای در ایران عرضه شده است. در ادامه می خواهیم به بررسی سوناتا هیبرید و بنزینی نسخه ۲۰۱۸ بپردازیم.

با آغاز واردات خودروهای خارجی در آغاز دهه ‌ی ۱۳۸۰، مدل سوناتا از هیوندای به ایران وارد شد. این خودرو، یک سدان جذاب برای بازار داخلی به شمار می رفت و مردم را با سطح جدیدی از تجهیزات و کیفیت در یک خودروی سواری آشنا کرد. در چند سال‌ گذشته، هیوندای سوناتا از جمله پرفروش ‌ترین سدان وارداتی بازار ایران به حساب می آمد، با این که تمام افراد، به خاطر مقدار درآمد و محدودیت‌ های قانونی؛ به طور کامل دسترسی به مدل ‌های روز دنیا ندارند.

کمپانی هیوندای در سال ۱۹۴۷ میلادی و اوج کمبود اقتصادی مرتبط به جنگ جهانی دوم صورت گرفت؛ ولی در حال حاضر ارزش تجاری بالاتری در مقایسه با آئودی، نیسان و پورشه دارد. دپارتمان تولیدکننده خودروی هیوندای، در سال ۱۹۶۷ میلادی آغاز به فعالیت کرد و در حال حاضر با رتبه سی و نهم دنیا در لیست مهم ‌ترین برندهای دنیا، حدودا ارزشی معادل فورد آمریکا دریافت کرده است؛ در صورتی ‌که فورد با قدمت ۱۱۵ سال، یکی از قدیمی ‌ترین خودروسازان صنعتی دنیا به حساب می آید. با این تفاسیر، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، مانند لوکس و نیمه لوکس؛ محصولی تولید هیوندای در بازار جهانی حضور داشته باشد.

اولین نسل سوناتا با تکیه بر پلت‌ فرم میتسوبیشی ساترن در سال ۱۹۸۵ میلادی تولید شد. این محصول با سومین نسل و زمان واردات خودروهای خارجی در دهه‌ ی ۱۳۷۰ به تعداد محدود به ایران عرضه شد و در کشور تولید کننده، بین سال ‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ میلادی؛ تولید و به فروش می رفت. با آغاز جهانی شدن در صنعت کره و به خصوص خودروسازی این کشور، پنجمین نسل سوناتا در سال ۲۰۰۴ وارد بازارهای جهانی شد.  این مدل، موفقیتی باورنکردنی برای هیوندای به حساب می آمد و برعکس پلت ‌فرم مشترک با اوپتیما، بهتر از برادر خود نمایان شد. سوناتا نسل پنجم که از پیشرانه‌ ی ۲.۴ لیتری استفاده می کرد و در ایران هم حضور داشت، تا سال ۲۰۰۹ در کارخانه‌ های هیوندای کره، امریکا، چین، هندوستان، ترکیه، مصر، تایلند و سودان ساخته شد.

سوناتا در بازار جهانی با ششمین نسل و ساخت میان سال ‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به ثبت رسید. این خودرو در ایران با کد YF عنوان می ‌شود و از پلت‌ فرم مشترک با کیا اوپتیما و هیوندای i40 بهره می برد. در حال حاضر سوناتا در بازار جهانی با هفتمین نسل، شناخته می ‌شود که در سال ۲۰۱۵ از آن رونمایی شد و در ایران آن را با نام LF  می شناسند. این محصول، با فیس ‌لیفت تمام عیار برای نسخه ۲۰۱۸ مواجه شد و از نظر تعداد زیادی از مردم، به اندازه ‌ی یک نسل جدید؛ تغییر کرد. خبر خوبی که وجود دارد این است که سوناتا LF با ظاهر ۲۰۱۸، به همراه پیشرانه‌ ی هیبرید و پلاگین هیبرید؛ در ایران عرضه می ‌شود. با این که همچون چند سال گذشته، قیمت خودروهای کره‌ ای برای تمام مردم ایران؛ بالاتر از انتظار و غیر قابل خرید می باشد، مدل ‌های مدرن با موتور برقی، برای کم شدن آلودگی محیط و مدیریت مصرف سوخت، مفید می باشند.

طراحی ظاهری و بدنه

نسخه جدید هیوندای به خاطر چراغ‌ ها و جلوپنجره‌ ی امروزی، به طور کامل متحول شده است. این طور که به نظر می رسد محصول ۲۰۱۸، اسپرت‌ تر و جوان ‌پسندتر می باشد، علاوه بر این که شباهتی به رقبا ندارد و با شخصیتی مستقل عرضه می ‌شود.

در نمای روبرو، لبه ‌ی چراغ ‌های اصلی به طور کامل منطبق بر راستای کاپوت طراحی شده است تا به همراه حالت قطره ‌ای و یک‌ پارچه، هماهنگی و انسجام چشم ‌نواز در ادوات هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ را به نظر برساند. با این هدف، اطراف چراغ و کاپوت از نوار باریکی از فلز براق نقره ‌ای استفاده شده است که تا فریم پنجره ‌ها ادامه دارد. درون کاسه چراغ، ۲ هالوژن مشاهده می ‌شود که نور بالا و پایین را فراهم می ‌کنند ولی با نوار پیچیده ‌ای از LED روشنایی روز و چراغ راهنمای نارنجی در گوشه، شلوغ و چشم ‌گیر به نظر می آید. علاوه بر خطوط روی کاپوت، جلو پنجره‌ ی به روز هم نسبت به سوناتا LF مدل ۲۰۱۷، زوایای تیزتری دارد و یک شش ‌ضلعی  را تشکیل می ‌دهد که نقش مهمی در اسپرت و انتقام‌ جو نشان دادن شخصیت اتومبیل خواهد داشت. شاید حجم ‌دهی سپر، با اهمیت ‌ترین تفاوت نسخه ی جدید سوناتا با مدل پیشین باشد. جایگاه پرژکتورها در دو طرف به خاطر جانمایی مناسب و طرح زاویه ‌دار، حالتی خشن و آرواره‌ مانند را تداعی می ‌کنند که تشنه ‌ی سرعت به نظر می آید. در این قسمت از LED استفاده شده است که بالاتر از مه ‌شکن‌ های دایره ‌ای در سدان‌های با قیمت پایین تر مشاهده می ‌شود. به سختی می ‌توان قطعه ‌ای پلاستیکی در نمای رو به روی سوناتا ۲۰۱۸ یافت و تقریباً تمام سپر تا پایین، فلزی می باشند. حتی با قصد زیباسازی بیشتر، نوار باریکی از فلز نقره ‌ای رنگ در کناره های جلو پنجره و حاشیه ‌ی پایین سپر استفاده شده است که نشان از وسواس و دقت تولید کننده در عرضه محصولی جذاب و چشم‌ گیر دارد. از نمای کناری، کمی از خصوصیات لوکس سوناتا کم کرده و به جلوه ‌ی اسپرت خودرو افزوده شده است. سقف کشیده تا عقب، در واقع درپوش صندوق عقب را خیلی کوتاه نشان می ‌دهد و حالتی شبیه به اتومبیل های فست بک (مانند محصولات اسپرت آئودی) فراهم می ‌کند. البته نباید فراموش کرد که صندوق عقب سوناتا با شیشه ‌ی پشت، بالا نمی ‌رود و به مانند یک سدان معمولی، عملکرد مستقل دارد. طراحی رینگ‌ های سوناتا در نمونه های استاندارد، لیمیتد، اسپرت و هیبرید متفاوت می باشد، ضمن این که سایزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اینچ خواهد داشت. کلیه ی مدل ها، دارای فریم فلزی در پنجره ‌ها و زیر رکاب، همراه آینه بغل سیاه ‌رنگ مجهز به چراغ راهنما می باشند. از نکته های مهم در طراحی نمای جانبی، می‌ توان به خطوط حجم ‌دهنده اشاره نمود که خیلی هم پر تعداد نمی باشند و تنها با ۲ خط از آخر چراغ عقب تا گلگیر جلو و زیر رکاب عرضه می ‌شوند.

عقب خودرو، تقریباً ساده است و البته شباهت بسیاری به کیا اپتیما دارد. مدل ۲.۴ لیتری از سوناتا، دارای اگزوز دوگانه نمی باشد و با یک خروجی تزئین شده با فلز براق ساخته می ‌شود، ولی نمونه اسپرت  دارای ۲ خروجی اگزوز است. مهم ‌ترین نکته ‌ی مثبت در طراحی ظاهر عقب خودرو، حجم ‌دهی سپر و کاپوت عقب است که همراه با لبه ‌ای شبیه به اسپویلر در آخر درپوش صندوق، کاملاً اسپرت و جوان ‌پسند به نظر می آید. آرم تولید کننده و نام مدل (SONATA) در مرکز و هماهنگ با تقارن ادوات مختلف، مشاهده می ‌شوند. چراغ ‌های قرمز هشداردهنده هم، جایگاه خلاقانه و واقعاً خوبی در دو طرف سپر دارند. از ابتکارات جالب در طراحی سوناتا، باید به شاسی فشاری باز کننده ‌ی صندوق اشاره نمود که درون لوگوی سازنده، پنهان شده است.

در کل ، نمی ‌توان ایراد خاصی به نمای ظاهری سوناتا ۲۰۱۸ گرفت. این اتومبیل، خیلی بالاتر از یک فیس‌ لیفت به نظر می آید و در جاده، تحت عنوان یک محصول مدرن و تازه‌ ساز، جلب نظر می‌ کند. سدان هیوندای، بر تبلیغات تبلیغات این برند، برای رقابت با تویوتا کمری تولید شده و این محصول اصیل و بسیار پر فروش را هدف خود قرار داده است. هر چند که ظاهر مدل جدید کمری هم، اسپرت ‌تر از قبل به نظر می ‌رسد، می ‌توان ادعا نمود که گذشته از شهرت برندها، دوست داران سبک طراحی تهاجمی و اسپرت، جذب سوناتا ۲۰۱۸ شوند. ابعاد این سدان کره ‌ای، شامل طول ۴,۸۵۵ میلی ‌متر با عرض ۱,۸۶۵ میلی‌ متر و ارتفاع سقف ۱,۴۷۵ میلی‌ متر، همراه فاصله محورهای ۲,۸۰۵ میلی‌ متر می باشد.

فضای درونی و کابین

ورود به سوناتا ۲۰۱۸، یک حس متفاوت از نمونه های پیشین این اتومبیل در بیننده ایجاد نمی ‌کند. از طرفی دیگر، انبوه کلیدها و صفحه نمایش میان داشبورد، یک مقدار گیج ‌کننده و قدیمی به نظر می آید. حتی روی فرمان هم، چنین شرایطی وجود دارد و دارای کلیدهای زیادی است.

داشبورد و تودری‌ ها‌ی سوناتا، دارای قطعاتی شبیه به چوب است که البته در واقع پلاستیک می باشند، ولی ترکیب خوبی با دیگر اجزا ایجاد می ‌کنند. تعداد زیادی از کلیدهای فشاری و گردان مربوط به کنترل امکانات رفاهی هم، فلزی و از مواد با کیفیت و درجه یک تولید شده ‌اند. ماده ‌ی اصلی تشکیل‌ دهنده ‌ی داشبورد، پلاستیک است، ولی کیفیت خیل خوبی دارد و کمی نرم عمل می ‌کند. این کیفیت درون درها و ستون‌ ها هم مشاهده می ‌شود. در بخش دسته ‌دنده، پلاستیک پیانویی و شفاف استفاده شده است.

صفحه نمایش لمسی ۵ یا ۸ اینچ با قاب فلزی، در کلیه ی مدل ‌ها ثابت است. پیرامون این قسمت، کلید فیزیکی وجود ندارد و همراه با یک مقدار فرورفتگی عرضه می ‌شود. از نکته های عجیب در طراحی فضای داخلی سوناتا ۲۰۱۸، نامتقارن بودن مجرای خروجی تهویه مطبوع در دو طرف صفحه نمایش، بر عکس حالت متقارن نسخه ۲۰۱۷ است که تا اندازه ای ناخوشایند به نظر می آید. شاسی های مربوط به کنترل ناوبری، سیستم سرگرمی ‌ها، تغییر صدا و رادیو، کمی پایین ‌تر قرار دارند. مشابه این بخش، صفحه نمایش و شاسی های تهویه مطبوع، همراه آپشن‌ های سرمایش و گرمایش در نزدیکی دسته دنده می باشند که در مجموع، دسترسی مناسبی برای راننده فراهم می آورند.

 در پشت غربیلک فرمان، شاسی های بسیاری جهت مدیریت سیستم سرگرمی، تماس تفلنی و کروز کنترل وجود دارد. مدل فرمان، در کلیه ی مدل ها استخوانی است و با ترکیب فوق العاده ای از فلز نقره ‌ای رنگ در قسمت پایین و پوشش چرم مزین به خط دوخت عرضه می ‌شود. نمونه ‌های آپشنال و مدل اسپرت (با موتور توربو شارژ) دارای فرمان D شکل (بخش مسطح در پایین) می باشند. پنل رو به روی راننده، دارای صفحه نمایش TFT با اندازه ی ۴.۲ اینچ با کامپیوتر سفری است، ضمن این که عقربه‌ های سنتی صفحه کیلومتر و دور موتور هم، یک مقدار متفاوت از نسخه ی ۲۰۱۷ می باشند تا مقدار سوخت باقی‌ مانده در باک و درجه حرارت موتور را درون خود داشته باشند. در کل، پنل پشت فرمان سوناتا ۲۰۱۸، تقریبباً ساده است و با فریم پلاستیک، خیلی بالاتر از حد انتظار راننده ‌ی یک سدان خانوادگی در این رنج قیمت، نخواهد بود.

فضاسازی اتومبیل، قابل قبول به نظر می آید. برای سرنشینان با قد بلند، فاصله ‌ی خوبی برای زانوها و بین سر افراد تا سقف وجود دارد که البته روی صندلی ردیف دوم و برای افرادی با قد ۱۸۵ سانتی متر، زیاد ایده ‌آل و آزاد نیست. در کنار دسته دنده و داخل استراحتگاه  بازوی میان صندلی ‌های عقب، چند جا لیوانی وجود دارد، ضمن این که از پاکتی داخل‌ درها، محفظه‌ ی میان صندلی‌ های جلو و داخل داشبورد هم می ‌توان به خوبی استفاده نمود. از نکته های جالب توجه در این سدان کره‌ ای، باید به پرده ‌ی عمودی مخفی در پنجره‌ ی عقب اشاره نمود که به آسانی بالا کشیده می ‌شود.

سوناتا ۲۰۱۸، دارای ۴۶۰ لیتر فضای مفید در صندوق عقب می باشد که در نمونه ی پلاگین هیبرید، به خاطر وجود باتری‌ ها؛ یک مقدار کاهش می‌ یابد. تویوتا کمری با ۳۹۹ لیتر، هوندا آکورد با ۴۷۳ لیتر و کیا اپتیما با ۵۱۰ لیتر فضای صندوق عرضه می ‌شوند.

موتور و وضعیت فنی

سوناتا در بازار جهانی با پنج موتور به فروش می رسد که شامل سه مدل بنزینی، یک نمونه ی هیبرید و یک مدل پلاگین هیبرید است. با توجه به این که کلیه ی این اتومبیل ها دارای حجم موتور پایین تر از ۲.۵ لیتر می باشند، ممنوعیت برای ورود به ایران را ندارند.

مانند سال ‌های قبل، سوناتا هم چنان با موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری مجهز به GDI (پاشش مستقیم سوخت) به فروش می رسد. قدرت این نمونه با جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته، ۱۸۵ اسب بخار با گشتاور ۲۴۱ نیوتن‌ متر می باشد که به ترتیب در دور موتورهای ۶۰۰۰ و ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می ‌شود. سوناتا ۲۰۱۸ همراه موتور۲.۴ لیتری، با سقف سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت، در زمان ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌ رسد و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد دارد. در بزرگ راه و ترافیک شهری هم، مصرف سوخت این مدل ۶.۷ لیتر تا ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌ شود. لازم به ذکر است که در برخی از نقاط دنیا، سوناتا با موتور ۲.۴ لیتری Mpi نیز فروخته می ‌شود که ۱۷۰ اسب بخار قدرت دارد و طبیعی است که، کم‌ مصرف‌ تر از نمونه ی مجهز به  GDI عمل می ‌کند.

دیگر مدل بنزینی سوناتا که به احتمال زیاد با توقف عرضه در آینده‌ ی نزدیک رو به رو خواهد شد، مجهز به موتور توربو شارژ ۱.۶ لیتری است. این نمونه، قدرت  ۱۷۸ اسب بخار و گشتاور ۲۶۴ نیوتن ‌متر تولید می ‌کند از ۱۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می ‌کند تا در تایم ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. سقف سرعت سوناتا ۱.۶T Eco، نزدیک به ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت می باشد و با میانگین مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به فروش می رسد.

قدرتمندترین مدل سوناتا ۲۰۱۸ در بازار جهانی، با موتور ۲ لیتری توربوشارژ، همراه اینترکولر قابل خرید می باشد که قدرت ۲۴۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۲ نیوتن‌ متر دارد. به لطف تولید سقف گشتاور از دور موتور ۱۳۵۰ دور بر دقیقه، سوناتا ۲.۰T در زمان ۶.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می ‌رسد و سقف سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۱۰.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و با جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته، همراه شیفترهای پشت فرمان تولید می ‌شود.

سوناتا هیبرید از سال ۲۰۰۸ تولید شده است و در نمونه ی ۲۰۱۸، با موتور۲ لیتری به قدرت ۱۹۳ اسب بخار، همراه گشتاور ۱۹۰ نیوتن‌ متر قابل خرید می باشد. این محصول، در تایم۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌ رسد و با میانگین مصرف سوخت ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، در نهایت به سقف سرعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.

سوناتا پلاگین هیبرید، مدتی قبل در ایران رونمایی شده است. این اتومبیل، بالاترین نرخ قیمت را در بین دیگر مدل های هیوندای سوناتا در بازار جهانی دارد. موتور برقی جریان متناوب ۶۷ اسب بخار با موتور بنزینی ۲ لیتری و ۱۵۴ اسب بخار، در مجموع قدرت ۲۰۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن ‌متر فراهم می ‌کنند.  سوناتا پلاگین هیبرید در زمان ۷.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می ‌رسد و سقف سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد. به لطف باتری ‌های ۹.۸ کیلووات ‌ساعت در سوناتا پلاگین هیبرید ، می‌ توان با شارژ کامل و باک بنزین ۵۵ لیتر، مسافتی نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر طی کرد، یا بدون استفاده از بنزین تا ۴۳ کیلومتر با تکیه بر باتری و موتور برقی پیمود.

مشخصات کلی خودرو

  • نام خودرو
  • کشور سازنده
  • سال ساخت
  • موتور
  • حجم موتور
  • حداکثر قدرت
  • حداکثر گشتاور
  • جعبه دنده
  • شتاب 0 تا 100
  • حداکثر سرعت
  • وزن
  • اندازه
  • فاصله بین دو محور
  • مصرف سوخت داخل شهر
  • مصرف سوخت خارج شهر
  • مصرف سوخت ترکیبی
  • حجم باک
  • استاندارد آلایندگی
  • استاندارد امنیت
  • میزان تولید co2
  • ترمز و پایداری
  • کیسه هوا
  • سیستم صوتی
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.