#


راه های صرفه جویی آب

راه های صرفه جویی آب
20 می 2018 بدون نظر 2131 بازدید

راه های صرفه جویی آب

راه های صرفه جویی آب در منزل

راه های صرفه جویی آب از موارد بسیار مهم در ایران است چرا که آب مایه حیات می باشد و کمبود آن باعث می شود که زندگی موجودات زنده روی زمین به خطر بیفتد. در حال حاضر، مردم دنیا با کمبود آب نوشیدنی تمیز و سالم روبه رو می باشند و حدودا یک بیلیون نفر از مردم کشورهای در حال پیشرفت به آب سالم دسترسی ندارند.

ما که از نعمت آب کافی برخوردار هستیم، می بایست راه های صرفه جویی آب را بدانیم تا با استفتده ی صحیح از آن بتوانیم همیشه از این نعمت الهی بهره ببریم.

با راه هایی که در ادامه در اختیارتان قرار می هیم می توانید از آب به مقدار کافی مصرف کنید و در عین حال آن را بیهوده اسراف نکنید.

-لوله هایی که ممکن است نشتی داشته باشند را تعمیر کنید. ریختن یک قطره آب در دقیقه به معنی هدر دادن تقریبا ۲۰۰۰لیتر آب در سال می باشد پس یکی از راه های صرفه جویی در آب بستن لوله هایی است که نشتی دارند.

– لوله اصلی شیر آب را در زمان رفتن به مسافرت ببندید تا چنانچه در خانه لوله ای ترکید یا نشتی داشت، در نبودتان آب هدر نرود.

-یکی دیگر از راه های صرفه جویی آب این است که لوله های آب گرم را عایق بندی نمایید. با این کار در فصل سرما باعث می شوید که آب داخل لوله گرم بماند تا برای رسیدن به آب گرم مجبور نباشید که شیر آب را باز بگذارید. ولی چنانچه برخی اوقات مجبور شدید شیرآب را باز کنید و منتظر آب گرم شوید، ظرفی زیر آن بگذارید و از آب سردی که در ابتدا خارج می شود برای آبکشی ظروف یا شستن سبزیجات و آبیاری گلدان و باغچه استفاده کنید.راه های صرفه جویی آب

-آب های راکد و اضافی، ازجمله آب پارچ را که بر روی میز غذا مانده است را دور نریزید و از آن برای آبیاری گلدان ها یا باغچه تان مصرف کنید.

راه های صرفه جویی آب در حمام:

-استفاده از دوش حمامی که در آن آب کم جریان است یکی از راه های صرفه جویی آب است به کار بردن این دوش ها باعث تقریبا ۷۵درصد صرفه جویی در مصرف آب می گردد و البته تا جایی که امکان دارد مدت دوش گرفتن تان را به حداقل، به عنوان مثال ۳تا ۵دقیقه برسانید.

-موهای خود را هر روز نشویید. چنانچه به موهای تان ژل یا سایر محصولات آرایشی نمی زنید، لذا لزومی ندارد که آن ها را هر روز بشویید.

راه های صرفه جویی آب با کارهای شخصی اتان:

-با بستن شیر آب در زمان مسواک زدنتان میتوانید یکی دیگر از راه های صرفه جویی آب را دنبال کنید. با انجام این کار میزان بسیاری آب به هدر نمی رود. به جای این کار می توانید از لیوان پر از آب برای آبکشی دندان های تان بعد از مسواک زدن استفاده کنید.

-در زمان اصلاح، به جای این که تیغ را زیر آب ببرید از یک کاسه آب برای این کار استفاده کنید.

-در زمان شستشوی دست و صورت، شیر آب را با فشار زیاد باز نکنید بلکه به اندازه متعادل و حتی کم باز نمایید.

این راه نیز یکی از راه های صرفه جویی آب است. همین کار را می توانید در زمان شستن ظروف اجرا کنید.راه های صرفه جویی آب

همچنین زمان شستن ظروف با اسکاچ و مایع شوینده شیر آب را باز نگذارید و هنگام آبکشی آن را باز نمایید.

علاوه بر این می توانید از یک لیوان مختص به خود مصرف نمایید تا مجبور نباشید همیشه آن را بشویید.

-از دیگر مواردی که جزو را ههای صرفه جویی آب میتوان در نظر گرفت این است که در صورتی که می خواهید آب نوشیدنی تان خنک باشد، به جای این که شیر آب را باز بگذارید و آن را به مدت چند دقیقه هدر دهید، یک پارچ آب را در یخچال قرار دهید تا همیشه آب خنک در دسترس داشته باشید.

از دیگر راه های صرفه جویی آب این است که سبزیجات را در یک ظرف آب بخیسانید و بعد آنها را آبکشی کنید به جای اینکه از ابتدا آنها را بشویید.

فرزندانتان را به استفاده ی صحیح از آب عادت دهید، از جمله راه های صرفه جویی آب برای آموزش به کودکان این است که برایشان اسباب بازیهایی نخرید که در آن لازم است از جریان آب استفاده شود.

ماشین لباسشویی از جمله وسایلی است که میتوان در راه های صرفه جویی آب از آن کمک گرفت. چرا که ماشین لباسشویی مقدار زیادی آب مصرف میکند پس سعی کنید لباسهای کثیف را یکجا جمع کنید تا مجبور نباشید چندین بار ماشین لباسشویی را پشت هم روشن کنید.
از راه های صرفه جویی در آب استفاده نکردن از آب آشامیدنی برای آبیاری درختان و گل ها میباشد. پس سعی کنید از آب هایی که آشامیدنی نیستند در این مورد استفاده کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *