#


مهمترین نکات در مورد نگه داری، شستن، خشک کردن و پختن سبزی ها

سبزی ها
15 اکتبر 2017 بدون نظر 2167 بازدید

مهمترین نکات در مورد نگه داری، شستن، خشک کردن و پختن سبزی ها

مهمترین نکات در مورد نگه داری، شستن، خشک کردن و پختن سبزی ها

با استفاده از یک چاقوی تیز سبزی های تان را خرد کنید تا ویتامین های سبزی از بین نرود و خراب نشود. زمانی که سبزی ها را می پزید از آب به مقدار کم استفاده کنید و آب به دست آمده از پخت را درون غذاهای تان بریزید.
تا جایی که می توانید سبزی ها را به صورت تازه مصرف کنید. اگر این کار را انجام دهید می توانید ویتامین های ان را بیشتر حفظ کنید.

برای اینکه از مصرف چربی و نمک بکاهید به شما توصیه می کنیم که داخل سالادهای تان از نمک و سس مایونز استفاده نکنید زیرا باعث می شود که به مرور زمان دچار بیماری هایی چون قلبی و عروقی و فشار خون بالا مبتلا شوید. زمانی که می خواهید مصر ف نمک تان را در غذا کم کنید می توانید برای بیشتر شدن طعم و عطر غذای تان از سبزی های معطری مانند نعناع، گشنیز و ریحان استفاده کنید.

 سبزی ها

سبزی ها

سبزی هایی که از مزرعه به مغازه منتق می شود مخصوصا سبزی هایی که با ریشه هستند بیشتر دارای مواد آلوده و تخم انگل و میکروب می باشند، به همین خاطر به شما توصیه می کنیم که سبزی های تان را با دقت تمام تمیز و ضد عفونی کنید.
حواس تان را جمع کنید که در را ه مغازه به سمت خانه سبزی ها را در کنار مواد غذایی دیگر نگذارید، چون باعث آلوده شدن سایر مواد غذایی می شوند.

چگونه سبزی ها را ضدعفونی کنیم؟

سبزی هایی که می خواهید به صورت خام استفاده کنید باید با دقت بیشتری شسته و ضدعفونی شود تا میکروب ها و انگل هایی که درون آن ها وجود دارد به طور کامل از بین برود. بعد از اینکه سبزی ها را پاک کردید برای ضدعفونی کردن آن ها و شستن سبزی با آب آن ها را داخل یک ظر پنج تا ده لیتری بریزید. پس از این کار به ازای هر لیتر آب ۲تا ۴قطرع مایع ظرفشویی به آن بیفزایید و اجازه دهید که پنج دقیقه به همان حالت بماند تا تخم انگل هایی که درون آن ها هستند از بین بروند.

سپس سبزی ها را از داخل این محلول در آورید و یک قاشق چایخوری پودر پر کلرین را داخل ده لیتر آب بریزید و ترکیب کنید. پس از آن سبزی ها را درون آن ها بریزید و بعد از پنج دقیقه آن را از درون محلول در بیاورید و با آب تمیز سبزی ها را شست و شو دهید و آب کشی کنید. طوری این کار را انجام دهید که مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده از داخل آن خارج شود. سبزی هایی که خام مصرف می شوند باید برای پیشگیری از آلودگی ها ی انگلی آن را ضد عفونی کنید.

 سبزی ها

سبزی ها

رطوبت سبزی گرفته شود

بعد از اینکه سبزی ها را شستید آن را داخل پارچه ای نازک بریزید و گوشه های پارچه را بگیرید و تکان دهید تا آب موجد در سبزی ها از بین برود.

نگهداری سبزی ها

برای اینکه از سبزی های تان به خوبی تگه داری کنید باید آن ها داخل همان پارچه نازک و یا کیسه ی پارچه ای که مخصوص این مواد هستند بریزید و بعد از آن داخل یک کیسه ی پلاستیکی و یا ظرف درب داری بگذارید و درون یخچال قرار دهید. شما می توانید از این روش در نگه داری مواد غذایی های دیگری مانند گوجه فرنگی، کاهو، خیار، کلم و… استفاده کنید تا تازه تر بمانند.

پختن سبزی ها

برای پختن سبزی باید آن ها را درون آب جوش بیندازید و قبل از اینکه آب بجوش نیامده سبزی ها را درون آن نریزید، زیرا اگر قبل از جوش آمدن سبزی ها را بریزید باعث سیاه شدن سبزی ها می شود. وقتی که سبزی به آخر پخت رسید باید نمک آن را بیفزایید. زمانی که در حال پختن هستید نگذارید آب درون ظرف بماند. به قدری سبزی را بپزید که آب آن درون خودش جذب شود.

زمانی که می خواهید سبزیجات و یا امثال این ها را بپزید باید درب آن را بگذارید تا آب آن بخار شود و رنگ سبزی تان روشن تر بماند، سبزیجاتی مانند: بادمجان، کدو، کلم، مارچوبه، کدو حلوایی، گل کلم و… . وقتی می خواهید خوراکی هایی مانند اسفناج، بورانی و امثال آن تهیه کنید می توانید آن را آب دار بردارید تا خوارک تان خوشمزه تر و با خاصیت تر شود.

 سبزی ها

سبزی ها

خشک کردن سبزی

برخی از سبزی ها را می توانید به جز اینکه آن را به صورت تازه مصرف می کنید آن ها را خشک کنید. برای اینکه بتوانید آن ها را خشک کنید باید از راه زیر عمل کنید.
سبزی ها را با دقت زیادی پاک کنید. پس از آن داخل یک آبکش بزرگ بریزید و بشویید و سپس داخل یک پارچه ی بزرگ بریزید و برای گرفتن آب آن پارچه را تکان دهید. بعد از آن بر روی یک پارچه ی بزرگ بریزید و زیر نور آفتاب قرار دهید تا به مرور خشک شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *