#


راه هایی برای شست و شوی انواع رومیزی

16 مارس 2018 بدون نظر 10367 بازدید

راه هایی برای شست و شوی انواع رومیزی

رومیزی های تان را با شیوه های درست شست و شو دهید

خانه های ایرانی پر از رومیزی های زیبا و مختلف می باشد که بر روی میزهای عسلی، ناهارخوری و حتی برای روکش تعداد زیادی از لوازم خانگی به کار می برند. شما به عنوان یک بانوی باسلیقه و تمیز، دائما دنبال شیوه صحیح نگهداری و شستشوی این رومیزی ها می باشید و مسلما باید به این توجه کنید که به عنوان مثال رومیزی های منجق دوزی و یا ترمه در مقابل چه شیوه شستشویی آسیب می بینند و نقش و نگار آن ها از شکل می افتد و یا پارچه شان رنگ پریده می شود. در این مطلب ما به شما راه صحیح شست و شوی رومیزی و نگهداری انواع رومیزی را در اختیارتان قرار می دهیم.

رومیزی های ترمه، ضخیم اما حساس:

رومیزی های ترمه از دوست داشتنی ترین رومیزی ها به حساب می آیند که مطمئنا در بسیاری از خانه ها حدا قل یک نمونه‌ ی آن وجود دارد و شما به آن علاقه زیادی دارید. جنس رومیزی های ترمه‌ اکثرا از (ابریشم مصنوعی) می باشد و به دلیل الیاف بلند و درهم یافتگی بسیار، ضخامت بسیاری دارند و مقاوم می باشند.

دغدغه ‌های شما به‌ عنوان یک بانوی باسلیقه برای مواظبت از این رومیزی ترمه ها منطقی می باشد؛ چون با این که ظاهر کلفتشان در مقابل نور و رطوبت آسیب پذیر می باشند و ظاهر اکثر تیره آن‌ ها، رنگ پریدگی را فورا نشان می ‌دهد. بهترین راه ها برای شستن ترمه شامل موارد زیر می باشد:

  • بردن به خشک شویی و بخارشوی آن ها می تواند بهترین راه کار برای شست و شوی رومیزی ترمه‌ به ویژه آن هایی که ابریشم طبیعی می باشند، باشد.

و در صورتی که در خانه آن ها را می شویید، حتماً از آب سرد به کار ببرید و ترکیبات شوینده ای که مصرف می کنید باید ملایم باشد و به هیچ عنوان دارای ترکیباتی نظیر پودرهای آنزیم دار یا آب ژاول و سایر مواد سفیدکننده نباشد؛ چرا که ترمه ها به شدت صدمه می بینند. رومیزی ترمه را هرگز چنگ نزنید، بلکه آرام در لگن بگردانید و در محلول آب و شوینده بخیسانید.

  • بهترین روش برای خشک شدن رومیزی ترمه، گذاشتن آن در فضای باز و پهن کردن آن به صورت افقی می باشد؛ چون تمام سطح آن هم زمان خشک می‌ شود.
  • اتوکشی آن ها باید از قسمت پشت و بر روی یک پارچه ی نخی صورت گیرد.
  • به هیچ عنوان در محل ‌هایی که ساعاتی از روز در معرض نور آفتاب می باشد رومیزی ها را قرار ندهید چراتکه به سرعت رنگ پریده خواهند شد.

نکاتی که ئذ بالا در مورد شست و شوی رومیزی ترمه گفته شد می تواند ضامن ماندگاری رومیزی های ترمه شما باشد.

مواظب تثبیت رنگ رومیزی‌ های گلدوزی باشید:

رومیزی های گلدوزی به طور معمول دارای پس ‌زمینه ‌ی روشن و گلدوزی های آن با رنگ شاد می باشند. جنس پارچه آن بیشتر از کتان و در برخی اوقات گران تر از مخمل می باشند. برای مراقبت از این رو میزی ها به نکات زیر توجه کنید.

  • اجازه ندهید گرد و خاک به مدت طولانی بر روی آن ‌ها بنشیند. حتماً هر ماه یک مرتبه آن ها را در فضای آزاد بتکانید تا سطح آن تمیز شود.
  • زمانیکه برای نخستین بار تصمیم به شست و شوی رومیزی‌ ها با گلدوزی رنگی می گیرید، در آغاز با استفاده از یک پارچه نمدار سفید و نخی پشت آن و روی گلدوزی ها بکشید و توجه کنید که آیا ثبات رنگ دارند یا نه؟ در غیر این صورت از شست و شوی آن خودداری کنید.
  • برای شست و شو آن را چندین مرتبه در آب ولرم خیس کنید و پس از آن آب را خارج نمایید و در آخر برای تمیز شدن بهتر در محلول آب ولرم و سرکه سفید برای چند ثانیه خیس کنید و پس از آن آب کشی نمایید.
  • برای خشک شدن رومیزی های گلدوزی زیبای تان را در فضای آزاد قرار دهید. پس از آن، آن ها را درصورتی که اندکی نم‌ دارند از پشت اتو بزنید تا لطافت خود را حفظ کنند.

شست و شوی رومیزی‌ های منجق دوزی، ملیله دوزی و…

این رومیزی ‌ها اغلب، یادگاری می باشند و برای شما بسیار عزیز هستند. رومیزی های منجق دوزی، ملیله دوزی، سرمه دوزی و پولک دوزی و… به طور معمول از جنس مخمل و یا کتان می باشند و کار دست هستند. برای نگهداری از این رومیزی‌ ها باید نکات اصولی شست و شو، لکه گیری و اتوکشی این صنایع دستی نفیس را رعایت کنید:

  • رومیزی های ملیله دوزی و پولک دوزی را به هیچ عنوان نباید شست وشو دهید، به جای آن به طور مرتب آن را تکان دهید و در فضای باز بگذارید. رومیزی های دست دوز مخملی را در هوای باز بتکانید و با یک چوب با ملایمت به آن ضربه بزنید. این حرکت بهترین کار برای زدودن همه ی گرد وغبار از حفره های پارچه های مخملی می باشد.
  • برای شست و شوی رومیزی ‌های سرمه ‌دوزی از جنس مخمل آن ها را در آب ولرم چندین بار خیس کنید و پس از آن آب را خالی نمایید. این کار را چند مرتبه انجام دهید تا آب شفافی از آن خارج گردد. توجه کنید به رومیزی نباید چنگ بزنید و به هیچ عنوان آن را مچاله نکنید. برای آبگیری جای پیچاندن رومیزی، آن را در چند حوله با ملایمت لوله کنید تا نم آن به خوبی گرفته شود.
  • مسلما رومیزی‌ هایی که بزرگ هستند در لگن بدون مچاله شدن جای نمی ‌گیرند. بنابر این پیش از خیساندن آن را به صورت ۴ گوش یا مثلثی تا کنید و خیس نمایید.
  • برای برخی از شما خانم ‌ها که وسواس خاصی دارید و حتماً با استفاده از شوینده راضی شده که رومیزی ‌های تان تمیز می شود، به کار بردن صابون لباس نوزاد پیشنهاد می ‌شود. محلولی از صابون لباس و آب ولرم خیلی رقیق تهیه کنید و رومیزی های مخملی را در آن بخیسانید و حتماً چند مرتبه آب کشی کنید.
  • برای خشک کردن رومیزی های منجق دوزی و ملیله دوزی باید آن ها را در هوای باز قرار دهید و پس از آن در حالتی که نم دارد اتوکشی نمایید. اتوکشی حتماً از پشت رومیزی و با قرار دادن یک‌ لایه پارچه‌ ی نخی سفید صورت گیرد.

رومیزی توری پرکاربرد و با شست وشوی راحت:

رومیزی ‌هایی که از جنس تور هستند از انواع رومیزی‌ های پرمصرف و به ‌اصطلاح دم‌ دستی می باشند. به‌ خصوص بر روی میز ناهارخوری آشپزخانه ‌های بیشتر خانه ‌ها مشاهده می ‌شود. البته که خانم ‌های خوش‌ سلیقه ‌ای مانند شما برای پیشگیری از آلودگی ‌یک سفره شیشه ‌ای روی آن قرار می دهید. این پارچه‌ های ‌توری به‌ عنوان روکش تعداد زیادی از لوازم ‌خانگی کوچک مانند ساندویچ ساز هم مورد استفاده قرار می گیرد. برای شست و شوی این رومیزی های توری که اکثرا سفید رنگ هستند محدودیت خاصی ندارید؛ ولی به نکات زیر باید توجه کنید:

  • در آغاز آن ‌ها را چند مرتبه در آب سرد آب‌ کشی کنید.
  • برای از بین بردن گرد و غبار از بین بافت ‌های آن می‌ توانید چند قاشق نمک به آب بیفزایید.
  • این توری ها را به سادگی و با به کار بردن از پودر رختشویی می توانید شست و شو کنید.
  • به یاد داشته باشید که اگر از سفیدکننده ‌ها استفاده کنید بعث می شود که پارچه‌ های توری کدر ‌شوند. برای این که آن ‌ها سفیدتر و براق‌ تر گردند به آب آن چند قاشق جوش‌ شیرین اضافه کنید.

رومیزی های قلاب بافی را به هیچ عنوان به خشک شویی نبرید:

خانم ‌های هنرمندی مانند شما حتماً به بافت رومیزی از مدل قلاب‌ بافی علاقه مند هستید. این رومیزی ها به طور معمول از رنگ سفید و شیری می باشند. در حالی که جنس آن‌ ها از ابریشم مصنوعی می باشد نکات زیر را برای نگهداری و شست و شوی درست رومیزی های قلاب بافی باید رعایت کنید.

  • برای شست و شو به هیچ عنوان آن ‌ها را به خشک ‌شویی نبرید چرا که بخار با فشار بالا باعث می شود که نخ و بافت آن شل شود.
  • با آب گرم و به کار بردن پودر های شست و شو به ‌راحتی قابل شستن می باشند.
  • به هیچ عنوان از سفید کننده ‌ها برای این رومیزی ها به کار نبرید زیرا به بافت آن آسیب وارد می کند.
  • به سادگی و با قرار دادن یک پارچه‌ ی نخی بر روی آن اتوکشی خواهند شد.

در پایان نیز باید بدانید به هیچ عنوان ریسک انداختن رومیزی در ماشین لباس‌ شویی را نکنید، حتی در مواردی که اجازه شستن در ماشین لباسشویی بر روی برچسب آن‌ ها زده باشد، چرا که احتمال دارد این مورد صرفا به پارچه ‌ی آن اشاره ‌شده باشد و نخ ‌های آن رنگ پس دهند.

نکته ی آخری که وجود دارد این است که شست و شوی رومیزی های گوناگون تکنیک های خاص خود را دارد. برخی اوقات تنها خرید یک جنس باکیفیت اتمام کار نمی باشد. طرز نگهداری آن هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *