#


خواص درمانی کاسنی/ ویژگی های درمانی کاسنی در درمان بیماریها

خواص درمانی کاسنی
12 سپتامبر 2017 بدون نظر 1557 بازدید

خواص درمانی کاسنی/ ویژگی های درمانی کاسنی در درمان بیماریها

خواص درمانی کاسنی/ ویژگی های درمانی کاسنی در درمان بیماریها

کاسنی به تنهایی و یا با سرکه جهت سر درد مفید است. ضماد کوبیدهی، برگ کاسنی جھت درد جشم و ورم ملتحمه نافع است.

مضمضه جوشاندهی برگ و بذر کاسنی جهت درد دندان اسیاب سود بخش میباشد، غرغره آن با . آب فلوس برای ورم گلو و دیفتری نافع است، مخصوصاً اگر همراه با آب گشنیز باشد. ضماد کاسی با آرد جو، روی سینه جهت تنگ نفس و تقویت قلب و تحلیل او رام تجویز شده است. کاسنی شهوت رازییادمی کند. مادرانی که در موقع بارداری از برگ کاسنی بخورند نوزادشان خوش آب و رنگی می شود. بنا به فرموده امام ششم (ع) خانوادهایی که کاسنی میخورند، پسر بیش از دختر دارند. کبد سکان کشتی بدن است، بیش از چهار هزار عمل شیمیایی انجام می دهد. امام میفرماید: کاسنی دوای هزار درد است. پزشکان قدیم و جدید هر دو اثر کاسنی را در امراض کبدی قطعی دانسته اند. در طب جدید ثابت شده است که کاستی در نوسازی یاخته های کبدی نقش برجسته ای دارد و در ساختن کروموزمهای نر و مادهی نطفه نیز نمیتوان نقش کبد رانادیده گرفت.

ریشه کاسنی دارای اسانس و یک ماده صمغی و چند ماده مفید دارویی است. مقوی معده، تصفیه کننده خون، پیشاب آور، ملین و تب بر است. دمکرده ده در هزار برگ و ۲۵ در هزار ریشه کاسنی برای درمان امراض بالا نافع است. شیرهای تازه آن ۲۵ تا پنجاه گرم مصرف میشود. شربت کاسنی را به عنوان تقویت کننده کودکان تجویز می کنند. جوشانده کاسنی زایمان را آسان میکند. در هلند دو کیلو کاستی را در ده لیتر آب میجوشانند و آن را به گاوها در موقع فارغ شدن می دهند تا زایمان آنها آسان بشود. عجیب آن که گاه گاوها در مواقع عادی از خوردن کاسنی و جوشانده آن خودداری میکنند، ولی هنگام زاییدن، آن را با ولع زیادی مینوشند. کاسنی انواع و اقسام زیادی دارد و بسیاری از انواع آن را پرورش داده، در سالاد به کار می برند. کاهو برگ کاسنی، فرفری، اسکارول از انواع شيرين .پروش یافته ی کاسنی است . ، از کاسنی صحرایی، فارسی آن گل قاصد، خم کش و خبرآور است.

در کتب قدیم به آن (طرحشقون) لقب دادهاند. خاصیت تبرید کاسنی برای بیش از کاسنی معمولی است. اسهال را بند میآورد و مقوی معده و در همه أحوال قویتر از بستانی وانواع پرورش يافته می باشد. برای مبتلایان حصبه و آبله تجویز شده و آب برگ کاسنی صحرایی با سکنجبین جهت تبهای کهنه و تب ربع اثر نه دارد. برگ تازه و گل و تخم و ریشه کاسنی صحرایی به تمامی برای تبهای عفونی نافع است. مالیدن ضماد برگ و ریشه آن همراه با روغن زیتون به محل نیش عقرب و حشرات سمی باعث تسکین درد آنهاست و خوردن برگ و ریشه آن پادزهر سموم شیمیایی میباشد. ضماد آنها با آرد جو جهت درد مفاصل و نقرس و اورام گرم مفید است. مالیدن برگ آن با سفیداب و سرکه در خنک کردن اورام گرم اثر آنی دارد. مقدار خوراک آب برگ آن تا دویست گرم است و چون باعث تحریک سرفه می شود، آن را برای سینه کمتر تجویز می کنند.

ریشه کاسنی: در تحلیل و پاک کردن اخلاط اثر زیاد دارد. زهکشی مجاری غذا و بول بوده، جهت تصفیه خون و ورم احشا و استسقا و درمان تبهای کهنه و درد مفاصل و زیاد شدن شیر و ادرار سودمند است.مقدار خوراک کاسنی از گرد ساییده، ۳/۵ گرم تا پنج گرم و جوشانده آن از ۱۵ تا ۴۵ گرم میباشد.

تخم کاسنی: جهت سردرد و تنگ نفس و باز کردن کیسه صفرا و استسقا و یرقان و تبهای صفراوی سودمند است و جوشانده تخم آن بارازیانه جهت رفع سموم مفید است. برای ضعف کلیه و طحال و بند آمدن خونریزی سینه و تحریک اشتها موثر بوده، در سایر افعال مانند برگ آن می باشد. مقدار خوراک ۵ تا ۱۵ گرم. بدطعم و قی آورنده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *