#


انزوای سالمندان و راه های جلوگیری از آن

انزوای سالمندان
20 نوامبر 2018 بدون نظر 2657 بازدید

انزوای سالمندان و راه های جلوگیری از آن

راه هایی برای جلوگیری از انزوای سالمندان

انزوای سالمندان یکی از پیامدهای افزایش سن و رسیدن به دوره‌ی سالمندی است. با ازدواج فرزندان و رفتن آنها از خانه، بیشتر وقت زنان و مردان در تنهایی می‌گذرد. اگر این افراد به فکر رفع تنهایی‌شان نباشند، اثرات منفی آن روی سلامتی‌‌شان دیر یا زود خودش را نشان خواهد داد. برخی از این تأثیرات منفی عبارت‌اند از: افزایش ابتلا به زوال عقل، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف، افزایش دفعات سقوط و حتی مرگ.

به همین دلیل، رفع نیازمندی‌های سالمندان و کمک به آنها برای سپری کردن دوره‌ی سالمندی سالم کاملا ضروری است. در این مطلب، راه‌های جلوگیری از انزوای سالمندی را ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.

۱. فراهم کردن امکانات حمل‌ونقل آسان

بسیاری از سالمندان به دلیل کهولت سن نمی‌توانند رانندگی کنند و بنابراین ترجیح می‌دهند بیشتر مواقع در خانه بمانند. تعامل سالمندان با دیگران و به ویژه با همسالان خودشان در رفع انزوای آنها بسیار مؤثر است. اجازه ندهید سالمندان به دلیل این مشکل از سفر و برقراری ارتباط با دیگران باز بمانند. امکاناتی را برایشان فراهم کنید که مسافرت بروند، تشویق‌شان کنید که در محیط‌های اجتماعی حضور پیدا کنند و به آنها اطمینان بدهید که وسیله‌ی رفت و برگشت آنها فراهم است و نباید نگران باشند.

۲. تقویت حس هدف‌دار بودن در سالمندان

هدف داشتن، انجام سرگرمی‌ها و فعالیت‌های مورد علاقه تا حد زیادی سالمندان را از تنهایی و انزوا بیرون می‌آورد. سرگرمی‌های اجتماعی و بازی‌های گروهی برای سالمندان بسیار مفید است. آنها را تشویق کنید به برخی از فعالیت‌هایی که همیشه انجام می‌دادند ادامه بدهند و حتی در کارهای داوطلبانه شرکت کنند. این فرصت‌ها را برایشان فراهم کنید تا دوباره احساس کنند هدفی در زندگی‌شان دارند.

۳.  تشویق سالمندان مذهبی به شرکت در مراسم‌هایشان

سالمندان مذهبی را تشویق کنید همچنان در فعالیت‌ها و مراسم مذهبی و محل‌های عبادت‌شان حضور پیدا کنند. بر اساس مطالعات، سالمندانی که در سنین پیری باز هم در فعالیت‌های مذهبی که قبلا انجام می‌دادند شرکت می‌کنند، با خطر مرگ‌ومیر کمتری مواجه هستند. برقراری تعامل اجتماعی با دوستان قدیمی و عبادت در کنار آنها به جلوگیری از تنهایی در دوره‌ی سالمندی کمک می‌کند.

۴. مراقبت از حیوانات خانگی

بسیاری از کارشناسان این مورد را در از بین بردن انزوای سالمندی بسیار مؤثر می‌دانند. مراقبت از یک حیوان خانگی به بهبود زندگی سالمندی کمک می‌کند، زیرا با این کار این افراد دیگر تنها نخواهند بود، افسردگی کمتری خواهند داشت، امنیت بیشتری احساس می‌کنند و روحیه‌ی اجتماعی بهتری دارند. البته قبل از اینکه حیوانی را به آنها هدیه کنید مطمئن شوید که این افراد توانایی نگهداری از حیوان را دارند.

اگر این‌طور نیست می‌توانید شرایطی را فراهم کنید از گل و گیاه مراقبت کنند و به باغبانی مشغول شوند. در ضمن، فراموش نکنید که سپردن حیوان خانگی به سالمند هرگز از بار مسئولیت شما نمی‌کاهد. به سالمندان سر بزنید و برای آنها وقت بگذارید. هیچ‌چیز جای شما را برای آنها پر نمی‌کند.

۵. تشویق سالمندان به ورزش و مراقبت از سلامتی

مطالعات نشان داده‌اند که تنهایی و سالمندی با یکدیگر پیوند عمیقی دارند؛ بنابراین نباید اجازه بدهید سالمندان مدتی طولانی تنها بمانند.

یکی از دلایلی که افراد به انزوای سالمندی مبتلا می‌شوند، مشکل خجالت آنها از اضافه‌وزن، نداشتن اندام متناسب، کاهش قدرت بینایی، شنوایی، راه رفتن و هر چیزی است که نشان از سالمندی و ناتوانی آنها داشته باشد.

سالمندان را تشویق کنید ورزش کنند، مشکلات شنوایی و بینایی‌شان را درمان کنند، از فناوری‌های نوین مخصوص سالمندان مانند سمعک‌های پیشرفته، عینک، واکر و نظایر آنها استفاده کنند. به آنها با مهربانی بگویید که تنها نیستند و همه‌ی سالمندان با خوشحالی از همین وسایل استفاده می‌کنند.

۶- کمک گرفتن از همسایگان

از آنجا که سالمندان در معرض مشکلات مختلف و غیرمنتظره هستند، از همسایگان درخواست کنید که در صورت امکان، در مواقعی که سالمندان در خانه تنها هستند حواس‌شان به آنها باشد.

از آنها بخواهید هر از گاهی سری به آنها بزنند و اگر مشکلی پیش آمد خبرتان کنند. سعی کنید بین سالمندان و همسایگان خوب آنها ارتباط و تعامل برقرار کنید.

۷- در آغوش گرفتن و محبت کردن به سالمندان

یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از انزوای سالمندی محبت کردن به آنهاست. فراموش نکنید سالمندان چشم و چراغ هر خانواده هستند. به آنها محبت کنید و هر از گاهی بی‌دلیل بغل‌شان کنید. بخصوص مادربزرگ‌ها عاشق این هستند که نوه‌هایشان در آغوش‌شان بنشینند. این کار نه تنها زحمتی ندارد، بلکه به خوش‌خلقی و بهبود روابط اجتماعی سالمندان کمک می‌کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *