#


گردن درد ناگهانی و راه درمان آن

گردن درد ناگهانی
24 نوامبر 2018 بدون نظر 1139 بازدید

گردن درد ناگهانی و راه درمان آن

چگونه گردن درد ناگهانی را درمان کنیم؟

گردن درد ناگهانی ، چه به علت بد خوابیدن بوده چه موقعیت و شکل بد بدن و یا حتی یک چرخش و حرکت ناگهانی گردن یا استرس بالا، یکی از اعتراضات مداوم افراد می باشد. بررسی ها نشان می ‌دهد که برای پیشگیری از گردن درد ناگهانی، تمرینات تقویت ‌کننده گردن خیلی اهمیت دارد.

ستون مهره های قسمت گردن یکی از ساختارهای فوق العاده و پیچیده در بدن می باشد و قادر است تا وزن سر را در حدود پانزده پوند یا شش کیلوگرم یا بیشتر را در زمان حرکت در جهات گوناگون پشتیبانی نماید. هیچ یک از نواحی ستون مهره ها این آزادی را در زمان انجام حرکات ندارند، وجود این حرکت ها و پیچیدگی مفصل گردن می تواند منجر به بروز آسیب دیدگی و گردن درد ناگهانی شود.

مهم ترین دلیل گردن درد ناگهانی ناشی از سه بیماری رایج آرتروز ستون فقرات، فتق دیسک گردن و سندرم های عضلانی می باشد که در صورت وجود درد در قسمت گردن و منتقل شدن آن به دست ها حتی در همان اول آن باید به پزشک مراجعه نمود تا تشخیص درست و درمان گردن درد ناگهانی در همان مراحل اولیه انجام گیرد.

گردن درد بیماری خیلی بدی است که موجب می شود نتوانید فعالیت های روزمره خود را به درستی انجام دهید. این بیماری موجب ضعیف شدن دامنه حرکتی شما در گردن می شود و همین طور منبع درد در شانه، بازو یا دست است.

گردن دردهای ناگهانی امکان دارد به دلایل زیر به وجود آید:

کشش عضلات گردن: زمانی که فشار بالایی به گردن خود وارد می آورید( یکی از دلایل رایج آن قرار دادن سر و گردن در یک موقعیت نادرست به مدت زیاد است) عضلات و لیگامان های ناحیه ستون مهره ای گردن شما تحت کشش بالایی قرار می گیرد و پس از آن امکان دارد پارگی های میکروسکوپی در آن ها به وجود آید.

در پی آن در این بافت ها التهاب و درد شروع می شود که شما آن را به صورت درد و خشکی گردن حس خواهید کرد. این محدودیت حرکت تا اندازه ای به خاطر درد و تا اندازه ای هم به خاطر انقباض عضلات ناحیه ستون مهره می باشد که خارج از اراده شما انجام می گیرد و به آن اسپاسم هم گفته می شود. این نوع درد اصولاً با چند روز استراحت برطرف می شود.

رانندگی

ضربه: گردن در بین سر و بدن، بدون پشتیبان و در معرض آسیب های خارجی است. این موضوعات باعث می شوند تا گردن در واقع نسبت به ضربات آسیب پذیر شود. تصادفات خودرو، ورزش هایی مانند شیرجه و یا ورزش های رزمی و سقوط از ارتفاع قادرند به آسانی به گردن آسیب بزنند. بستن کمربند تا اندازه زیادی می تواند از آسیب های آزار دهنده به گردن در زمان رانندگی پیشگیری کند. هر چند اگر خودرو از پشت ضربه بخورد کمربند ایمنی کمکی را نخواهد کرد.

در این گونه مواقع پشت سری که در روی پشتی صندلی خودرو قرار گرفته قادر است تا اندازه زیادی گردن را حمایت کند. درد بر اثر بیشتر ضربات شدیدی که به گردن وارد می شوند، به خاطر آسیب به عضلات و یا لیگامان های ناحیه ستون مهره ای گردنی می باشد. زمانی که شدت ضربه به طرف بالا باشد امکان دارد باعث شکستگی مهره های گردن شود.

گردن درد عصبی

دلیل درد های گردن که در ناحیه شانه، بازو، ساعد یا دست به وجود می آید در بیشتر اوقات به علت تحریک ریشه های عصبی بوده که از نخاع گردنی به سایر نقاط منتقل می شود.

به این آسیب رادیکولوپاتی گردنی Cervical radiculopathy گفته می شود و آغاز این بیماری با فرسوده شدن دیسک بین مهره ای اتفاق می افتد. ریشه های عصبی در ناحیه گردن به دلایل گوناگونی امکان دارد تحت فشار قرار بگیرد و این فشار باعث به وجود آمدن نشانه هایی مثل درد و اختلال حسی و حرکتی شود.

با بالا رفتن سن، محتوای آب دیسک بین مهره ای از دست رفته و چروکیده و کوچک می شود. پایین آمدن ارتفاع دیسک باعث می شود مهره ها به هم نزدیک تر شوند. این نزدیک تر شدن مهره ها باعث می شود سوراخ یا دهانه ای که میان دو مهره کنار هم و در دو طرف آن ها قرار گرفته تنگ می شود. این دهانه ها محل بیرون آمدن ریشه های عصبی از نخاع می باشند. بنابراین به این اعصاب فشار وارد می آید.

آرتروز گردن

معمول ترین دلیل گردن درد ناگهانی ، اسپوندیلوز (آرتروز گردن) است. آرتروز گردن‌ شامل تغییرات‌ تخریبی‌ در استخوان‌ های‌ گردن‌ بوده که‌ باعث وارد شدن فشار به‌ اعصاب می ‌شود که‌ به‌ دست‌ ها، پاها، و مثانه‌ ارتباط دارد. این‌ اتفاق در مردان‌ چهل سال‌ به‌ بالا رایج تر می باشد و شیوع‌ آن‌ بعد از شصت سالگی‌ بیشتر می شود و نشانه های معمول آن به شرح زیر است:

  • درد، سوزش و صدای مهره های گردن
  • بی حسی میان شانه و انگشت ها
  • سفت و خشک شدن گردن در زمان چرخاندن سر
  • میگرن های پشت سر
  • سرگیجه در زمان حرکت های شدید
  • دشواری زیاد در خوردن غذا (در آرتروز گردن پیشرفته)

روش هایی برای محدود کردن عوارض آرتروز گردن و گردن درد ناگهانی

از یک کیسه آب جوش یا یک بسته یخ بر روی گردن برای مدت پازده دقیقه در روز استفاده نمایید.

تلاش کنید دوش آب گرم بگیرید و با انجام این کار به آزاد شدن عضلات گردن و آرام شدن آن ها کمک کنید.

عضلات گردن را با چرخش آهسته گردن به طرف راست و چپ و هم به طرف بالا و پایین تحت کشش قرار دهید.

منطقه درد روی گردن را ماساژ دهید تا با این کار به کاهش گرفتگی عضلات گردن کمک کنید.

قرار دادن گردن در موقعیت درست: تلاش کنید گردن خود را در حالت صحیح قرار دهید.

این وضعبت را به صورت خاص در هنگامی که پشت یک کامپیوتر برای تمام روز هستید، در نظر داشته باشید. در این وضعیت نیاز است پشت خود را به صندلی تکیه دهید و اطمینان پیدا کنید که مانیتور کامپیوتر در مقابل چشمان شما قرار گرفته باشد.

درمان دارویی گردن درد

استفاده از داروهای ضد التهاب

مصرف داروهای شل کننده عضلات و حتی داروهای ضد افسردگی، البته بسته به ناحیه ایجاد درد

امکان دارد پزشک از تزریق داروهای کورتیکو استروئید در عضلات گردن برای کمک به کم کردن درد بیمار استفاده نماید.

در این شرایط می توان داروهای بی حس کننده مانند لیدوکائین را برای کاهش درد بیمار به عضلات گردن وی تزریق نمود.

زمان هایی که ریشه اعصاب و نخاع موجب به وجود آمدن درد می شوند، انجام عمل جراحی نیاز می باشد.

روش هایی برای تقویت عضلات گردن

هر وقت که در محیط ‌کاری خود احساس خستگی داشتید، پیشانی تان را با کف دست تان بفشارید. بسیاری از ما هنگام استرس، عضلات گردن مان را سفت می ‌کنیم که به تدریج امکان دارد باعث درد و خشکی گردن شود. شما می ‌توانید با انجام این حرکت راحت، هم فشار وارده بر گردن را کاهش دهید و هم عضلات آن را تقویت نمایید.

ارگونومی

پشت میز خود بنشینید، مقداری به طرف جلو خم شوید و آرنج‌ های تان را بر روی میز قرار دهید. سر خود را به صورت صاف در مرکز شانه ‌ها قرار دهید و پیشانی ‌تان را به کف دستتان بفشارید؛ از کف دست برای مقاومت در مقابل فشار سرتان استفاده نمایید. ۵ تا۳ ثانیه در این موقعیت بمانید، سپس رها نموده و پنج بار دیگر تکرار کنید.

در زمان نگاه کردن تلویزیون، شانه ‌های خود را به طرف عقب بکشید. روی لبه صندلی ‌تان قرار بگیرید و ستون فقرات خود را بکشید، گویی قصد دارید قدتان را بلندتر کنید. دست‌ های تان را در قسمت جلو بدن و بر روی لباس تان بگذارید. شانه ‌های تان را تا می ‌توانید به سمت عقب ببرید، به صورتی که کتف ‌های شما از پشت جمع شود.

مناسب ترین شیوه درمان گردن درد ناگهانی

هر وقت که بیش از چهل و پنج دقیقه پشت فرمان خودرو یا پشت میز کامپیوتر قرار داشتید، تمرین لاک ‌پشتی را حتماً انجام دهید. در زمان رانندگی یا تایپ کردن پشت میز کامپیوتر، تصور کنید که لاک ‌پشت می باشید که قصد دارید سرتان را به طرف لاک خود جمع کنید. سرتان را به طرف عقب جمع کنید، به صورتی که گردی پشت گردن شما صاف شود. از یک تا پنج ثانیه در این حالت نگه دارید و رها نمایید. این تمرین را ده بار پشت سر هم انجام دهید.

هر یک ساعت، چانه‌ خود را به طرف سینه ‌تان خم نمایید، پس از آن گردن تان را به طرف چپ، عقب، راست و مجدداً پایین به طور دایره ‌ای بچرخانید. این حرکت را پنج بار تکرار نمایید، پس از آن جهت خود را عوض نمایید و از راست به چپ دایره بزنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *