#


گذران اوقات فراغت سالمندان

17 سپتامبر 2018 بدون نظر 2223 بازدید

گذران اوقات فراغت سالمندان

راهکارهایی برای گذران اوقات فراغت سالمندان

سالمندی دورانی است که اغلب افراد برای رویارویی با آن هیچ برنامه هدفمندی را درنظر ندارند. اوقات فراغت سالمندان بسیار زیاد بوده و اغلب سالمندان این دوران را بدون هیچ برنامه­ای سپری می­کنند. چنانچه درپی راه حلی برای گذران اوقات فراغت سالمندان هستید می­توانند به سراغ ایده­هایی همچون بازی، ورزش و فعالیت­های جمعی بروید. انجام بازی­های رقابتی ساده بیشترین تاثیر را در ایجاد روحیه شاد برای سالمندان خواهد داشت. راهکار دیگر ورزش است، ورزش از سویی می­تواند به سلامتی سلامندان کمک کند، از سوی دیگر به روحیه­ بخش است.

بازی­های رقابتی شادی آفرین است!

زمانی که سالمندان اقدام به انجام بازی رقابتی می­کنند سلامت روحی و جسمی آن­ها تضمین شده و در نهایت نیز می­توان جایزه­ای را برای برنده درنظر گرفت. انجام بازی­های سبکی همچون پازل می­تواند نقش مهمی در پرکردن اوقات فراغت سالمندان داشته باشد. برقراری تعامل اجتماعی یکی از روش­های مناسب برای گذران اوقات فراغت سالمندان محسوب می­شود. در این دوران سالمندان می­توانند با افراد بسیاری تعامل برقرار کرده و برنامه­های مشارکتی بسیاری را راه­اندازی کنند. ایجاد تعامل اجتماعی راهی برای رهایی سالمندان از تنهایی و گوشیه­گیری است.

یکی از مواردی که در دوران سالمندی بسیار مشاهده می­شود تنهایی و گوشه­گیری است از سال ۱۹۸۰ تاکنون حدود ۴۰ درصد از سالمندان آمریکایی نسبت به تنهایی خود اعتراض داشته­اند. مسئله تنهایی می­تواند تاثیر منفی بسیاری بر روی سلامت روحی و روانی سالمندان داشته و مغز را به میزان قابل توجهی تضعیف کند. افراد سالمند برای اینکه بتوانند سلامت جسمی و روانی خود را حفظ کنند باید از مراقبت­های طولانی بهره­مند شوند.

ورزش­های جمعی: هم روحیه­بخش، هم تضمین سلامتی!

سالمندان باید در برنامه­های ساده و راحتی شرکت داشته باشند که موجب بروز واکنش از سمت آن­ها می­شود. انجام این برنامه­های ساده به سالمندان کمک می­کند تا فعالیت بیشتری داشته و بتوانند آمادگی بیشتری برای ذهن و مغز خود فراهم کنند. انجام فعالیت­های بدنی به سالمندان در حفظ سلامت روانی و جسمی کمک بسیار زیادی می­کند. انجام فعالیت اجتماعی توسط سالمند موجب تحریک مغز شده و سالمندان موارد جدیدی را آموخته و فرصت برقراری ارتباط با اشخاص جدید را به دست خواهند آورد.

انجام ورزش­های ساده­ای همچون کوهنوردی علاوه­بر ایجاد شادی و نشاط احساس بسیار خوبی را برای سالمندان فراهم می­کند.برخی از سالمندان پیاده­روی را جزو برنامه­های روزانه خود قرار می­دهند که باید گفت بیشترین تاثیر را بر روی سلامت و روحیه آن­ها دارد. پیاده­روی تناسب اندام افراد را حفظ کرده و باعث می­شود سالمندان به اندام متناسبی دست پیدا کنند. یکی دیگر از مزایای پیاده­روی یافتن دوستان جدید است و افراد می­توانند پارک و یا فضای مناسبی را در نزدیکی منزل خود برای پیاده­روی درنظر بگیرند.

باغبانی کردن یکی دیگر از راه­های گذران اوقات فراغت سالمندان است. افرادی که سن آن­ها بیشتر از ۵۰ سال است با انجام باغبانی می­توانند فعالیت بدنی خود را افزایش داده و درواقع با انجام این کار ورزش نیز می­کنند. باغبانی در افزایش اعتماد به­نفس و تقویت روحیه سالمندان نیز تاثیر بسزایی داشته و به سالمندان کمک می­کند در خارج از خانه بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند.

طبیعت گردی نیز همچون بسیاری از کارهای مفرح و شاد می­تواند روحیه سالمندان را افزایش دهد. طبیعت گردی نوعی ورزش است که علاوه بر سپری کردن یک روز شاد در طبیعت باعث می­شود سالمندان بتوانند از برنامه­های تفریحی دیگر نیز برخوردار شده و ساعاتی را در کنار هم­گروهی­های خود بگذرانند. انجام ورزش­هایی همچون پیلاتس و یوگا نیز در تقویت روحیه سالمندان تاثیر مثبت داشته و موجب می­شود افراد تحرک کافی داشته باشند. البته انجام ورز­ش­هایی همچون تنیس و گلف و یا حتی بسکتبال نیز می­تواند تاثیر مثبت بسیاری در سلامت روحی و جسمی سالمندان ایجاد کند.

ورزش در برقراری هماهنگی بین دست و پاها نیز موثر بوده و باعث می­شود سالمندان بتوانند تعدل خود را حفظ کنند و افزایش سن با مشکلات بسیاری همچون نداشتن تعادل و یا لرزش در دست­ها و پاها همراه است که با ورزش کردن این مورد از بین می­رود. آموزش موارد جدید ذهن افراد سالخورده را تقویت می­کند و سالمندان می­توانند برای گذران اوقات فراغت خود اقدام به یادگیری زبان و یا ساز جدید کنند.

در پایان می­توان افزود مسافرت کردن نیز می­تواند یکی از راههای گذران اوقات فراغت سالمندان باشد. برخی از سالمندان پس از سال­ها تلاش و فعالیت مستمر برای دوران سالمندی خود برنامه­ریزی کرده و علاقه دارند در این دوران به مسافرت بپردازند. رفتن به سفر باعث می­شود تا افراد با جاذبه­های جدید آشنا شده و دنیای پیرامون خود را بهتر بشناسند. اغلب افراد مسافرت را برای دوران سالمندی خود درنظر می­گیرند و با مسافرت موجب افزایش سلامت جسم و ذهن خود می­شوند.

وقت آن است که سالمندان از کنج خانه­هایشان بیرون بیایند و در جامعه حضوری فعال و پویا داشته باشند. حضور فعال سالمندان در اجتماع باعث گریز از روان پریشی و بازگشت استقلال شخصیتی را برای آن­ها به همراه خواهد داشت.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *