#


گام صدا در سخنرانی

گام صدا در سخنرانی
6 مارس 2017 بدون نظر 1171 بازدید

گام صدا در سخنرانی

گام صدا

گام صدا یعنی تغییر وضعیت صدا در مقیاس های موسیقایی بالا و پایین معمولا مردان با گام صدایی کمتر از زنان صحبت می کنند(حدود ۱۲۰هرتز در مقابل۲۲۰هرتز)یک پژوهش در این حوزه نشان می دهد که مخاطبان صحبت کردن با گام صدای پایین را هم در زنان هم در مردان ترجیح می دهند زیرا این گام صدا نشان دهنده اقتدار اعتبار قدرت و اعتماد به نفس است.

در مقابل صدای بم تر به گوش مخاطبان کمتر خوشایند است.زیرا این صداها کمتر مجاب کننده ضعیف تر کم صداقت تر و عصبی تر به نظر می رسند این فرض ناخودآگاه تا حدی صادق است زیرا عصبی بودن گوینده اغلب در صدای با گام بالا نازک یا تو دماغی و یا با عادات به افزایش گام صدا در شروع یا خاتمه کلام ظاهر می شود.

گرچه هیچ استاندارد طلایی صدا برای همه وجود ندارد معمولا اساتید این حوزه پیشنهاد می دهند که سخنرانان در انتهای صحبت خود آهسته سخن بگویند تا کلامشان پربار تر و پرمعنا به نظر برسد.

تغییر گام صدا در جریان سخنرانی

پیش از این اشاره شد که سخن گفتن با صدای یکنواخت پیام را بی روح خالی از هیجان وحتی خسته کننده به نظر می رساند.تغییر دادن گام صدا در جریان سخنرانی ساده ترین راه است برای:
*جلوگیری از یکنواختی و حفظ توجه مخاطب
*افزودن روح و هیجان به گفتار
*برجسته کردن کلمات و مفاهیم خاص
*آرام و با اعتماد به نفس به نظر رسیدن برای مخاطبان

هنگامی که سخنرانی خود را آماده می کنید باید کلمات یا عباراتی را که می خواهید مورد تاکید قرار داده و به مخاطب در به خاطرسپاری آن ها کمک کنید مشخص کرده و مورد توجه قرار دهید.برای مثال ممکن است برای ایجاد هیجان از صدایی با گام بالا و برای اهمیت بخشی به پیام از صدایی با گام پایین استفاده نمایید.

درجه صدا

درجه صدا عبارت است از قدرت بلندی صدا.این یکی از حوزه های نوسان صداست که سخنرانان به راحتی می توانند در آن متخصص شوند.زیرا درجه صدا اغلب به تعداد مخاطبان و محل ارائه سخنرانی بستگی دارد.روشن است درجه صدا نباید بیش ازحد بالا باشد.به گونه ای که به نظر برسد درحال فریاد زدن هستید یا خیلی آهسته نباشد که شنوندگان برای شنیدن آن مشکل داشته باشند.

درهر صورت تفاوت بلندی صدای شما در طول سخنرانی می تواند برای تاکید برنکته ای مهم یا قابل توجه بیان نمودن احساسات و عواطف قوی یا ایجاد وقفه و جلب توجه مخاطب نسبت به آنچه گفته می شود بسیار موثر است.

آرینا نیکیتینا خودیاری
سخنرانی موفق
هفت گام به سوی موفقیت

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *