#


کمکهای اولیه برای بریدگی، خونریزی و سوختگی

16 جولای 2018 بدون نظر 3511 بازدید

کمکهای اولیه برای بریدگی، خونریزی و سوختگی

بریدگی، خونریزی و سوختگی

صابون و آب تمیز برای بریدگی ها و خراشیدگی ها- بهترین درمان برای خراشیدگی ها و بریدگیهای كوچك، شستن آنها با صابون و آب تمیز بوسیله پنبه هیدروفیل با لیف تمیز است. بعدا صابون را با مقدار زیادی آب تمیز بشوئید. از طبیب خانوادگی خود سوال کنید آیا آبی که برای شستشوی زخم مصرف میکنید بقدر کافی تمیز هست، یا خیر. اگر نیست، باید برای این منظور یك بطری آب اکسیژنه همیشه در منزل داشته باشید.

اهمیت محلول های ضد عفونی کننده بانداز، شستشوی کامل و دقیق زخم نیست و حتی بعضی از اطباء توصیه میکنند از محلول های ضد عفونی کننده بهیچوجه مصرف نشود. تنتورید بکار نبرید، زخم را با باند تنزیبی بپوشانید. گذاشتن باند فقط بمنظور تمیز نگاه داشتن زخم است.

درمورد بریدگی های شدید و بزرگی، باید بدون شك با طبیب خود مشورت کنید. بهتر است درمان و پانسمان بریدگی های صورت را، ولو كوچك باشد، به وده طبيب بگذارید زیرا داغی که ز خم بر جای میگذارد در آنجا بیشتر از نقاط دیگر نمایان خواهد بود. همچنین بر بریدگی های دست و مچ دست را هم به هد؛ طبیب بگذارید، زیرا در این نواحی خطر بریدگی عصب و بند عضلات در بین است.

هرزخمی را که با کثافات خیابان و با خاکی که آغشته به پهن وفضولات است آلوده شده باشد، باید باطلا ع طبيب رسانید. در پهن و فضولات حیوانی غالبا میکروب کزاز یافت میشود. طبيب ممکن است تزریق واک-نیاد آور کزاز و با سرم کزاز را (مخصوصا در زخم های عمیق) توصیه نماید.

گاز گرفتگی حیوانات را فردأ بطبيب خود گزارش کنید. در خلال این احوال، کارهای اولیه همانست که در مورد بر بریدگی گفته شده است، نکته بسیار مهم در مورد گازگرفتگی حیوانات آنست که به آن را برای مدت چند روز در محلی نگاه دارید تا اطمینان حاصل شود که مبتلا بمرض هاری نیست. اگر در ظرف این مدت معلوم شود که حیوان مبتلا به مرضهای است و با اگر اصولا نتوان حیوانرا پیدا کرد و در محلی نکاهش داشت، طبيب دستور تزریقات ضد هاری را خواهد داد.

بستن زخم – آنچه برای بستن زخم بکار میبرید بستگی به ا ندازه، زخم ومحل آن خواهد داشت . باندهای چسبان کوچکی که قبلا استریل شده است و حاضر و آماده بفروش میرسد برای غالب زخم های کوچک بسیار خوب است. ولی این باندهای چسبان. بكف دست نمی چسبد. برای زخم ها و خراشیدگی های بزرگتر، از قطعات مربعی شکل گاز ( تنزيب) که قبلا استریل شده و در پاکت بسته بندی شده است و یا از پارچه های پنبه ای تمیز استفاده نمائید . آنها را می توانید با نوار چسب (لو کو پلاست؟) محکم در جای خود نگادداريد. (بچه های خردسال هر نوع باندی را خیلی زود از جای خود میکنند. زخم را نباید شل بست.

نوار چسب را دور تا دور باز و یا ساق پا نچسبانید ( بطوریکه سر و ته نوار چسب روی هم قرار گیرد زیرا ممکن است باعث قطع جریان خون گردد . اگر بعد از بستن زخمی که در بازو و ساق پا است ، دست و پا متورم گردید و با رنگش کبود و تیره شد، علامت آنست که نوار چسب محکم تر از اندازه لازم چسبانده شده است و باید فورا آنرا شل کرد. بستن يك باند چسبان بدور يك انگشت ، بشرط اینکه محکم پیچیده نشود، اشکالی ندارد. اگر نوار چسب را بلندتر ببرید، گاز را در جای خود بهتر نگاه میدارد.

اگر گاز پانسمان زخم را زیاد دستکاری نکنید و آنرا دم بدم عوض ننمائید، زخم زودتر التیام می یابد و احتمال چرك كردنش کمتر خواهد بود. اگر پانسمان زخم خیلی شل و یا کثیف شد ، گاز جدیدی روی همان گاز قدیمی ببندید. در موقع باز کردن زخم، گاز ها را بملایمت بردارید. آخرین ورقه گاز را در همان جهت برید کی زخم بردارید. مثلا اگر خط بریدگی زخم باز و بطور طولی قرار گرفته است ، گاز را از بالا به پائین یا از پائین بالای باز و از روی زخم بردارید. بدین طریق احتمال کشیده شدن و جدا شدن لبه های زخم از یکدیگر کمتر میباشد . زخم در ۲۴ ساعت اولیه ممکن است خیلی رزق ذقه کند ، ولی اهمیت چندانی ندارد ، اگر زخم پس از چندی بشدت درد بگیرد و ممکن است بعلت چرك كردن آن باشد . در اینصورت پانسمان زخم را باید باز کرد تا تغییرات آن دیده شود . اگر زخم متورم و قرمز شده باشد . باید آنرا بطبيب نیز نشان داد. یا اگر پوست زانو خراشیده و کنده شده باشد ، بهتر است بعد از شستشوی زخم آنرا با گاز نپوشانید تا يك پوسته (دلمه) خشکی روی آن بسته شود، در غیر این صورت گاز پانسمان زخم خواهد چسبید و در موقع تعویض آن . دلمه نیز با آن کنده خواهد شد.

اگر حوالی دهان طفل خردسالی زخم شود، چنانچه این زخم پانسمان نشود ممکن است تمیز تر بماند (زیرا گاز پانسمان ممکن است از مواد غذائی و ترشحات بزاق دهان طفل خیسد کثیف شود).

زخم بندی انگشت – انگشت طفل محلی است که از همه جا بیشتر محتاج زخم بندی و پانسمان میشود و از همه جا نیز زخم بندیش مشکل تر است . اگر زخم کوچک است يك باند چسبان بدور انگشتش ببندید. اگر زخم بزرگی است آنرا با يك گاز استریل یا پارچه تمیزی ببندید سپس آنرا با يك نوار چسب که بدور انگشت پیچیده میشود در جای خود ثابت نگاه دارید. بعد يك نوار چسبی که بدر ازای تقریبا سی سانتیمتر باشد بردا. يده يك سر نوار را بانتهای گاز یکه روی زخم بسته شده است و در سمت کف دست است بچسبانید ، سپس آنرا تا نوك انگشت ها آورده بپشت انگشت برگردانید و بالاخره آنرا بیشت دست و تا اواسط ساعد ادامه دهید و بچسبانید. انگشت طفل و مچ دستش را قدری خم کنید ، زیرا در غیر اینصورت نوار چسب انگشت را راست نگاه خواهد داشت. بدور قسمت وسطای گاز، يك نوار چسب دیگری محکم بچسبانید تا گاز را محکم تر نگاه دارد و در ضمن مانع از شل شدن نوار چسبی که بطور طولی چسبانده شده است بشود.

خونریزی – از غالب زخم ها تا چند دقیقه مختصری خون می آید و این خیلی خوب است زیرا بدین وسیله میکروبهائی که بداخل زخم وارد شده است شسته میشود . فقط آن نوع خونریزیهائی که شدید میباشد و بند نمی آید بدرمان خاصی نیازمند است.

خونریزی دست، بازو، پا و ساق پا در صورتیکه عضو را بالا نگاه دارند زودتر بند می آید. طفل را بخوابانید و یکی دو متکا زیر عضوی که خونریزی دارد قرار دهید.

اگر خونریزی ادامه پیدا کرد ، آنرا با يك گاز استریل با پارچه تمیزی بفشارید تا خونریزی متوقف شود و یا برای پانسمان و زخم بندی آن تصمیم بگیرید . در حالیکه عضو ببالا نگاه داشته شده است . زخم را تمیز کرده زخم بندی کنید.

اگر زخم باجبز تمیزی (مانند جانو) ایجاد شده باشد و شديدة خونریزی می کند، سعی کنید فتعل اطراف زخم، نه خود زخم، را با ملایمت ( با آب و صابون، با صابون و آب اکسیژنه بوسیله پنبه استریل تمیز کنید. ولی اگر در زخم کثافاتی نیز وجود دارد، خود زخم را هم باید تمیز کنید.

در موقع زخم بندی زخمی که زیاد خونریزی داشته و یا هنوز خون از آن جاری است تعداد زیادی گاز ( با پارچه های تمیز) روی یکدیگر قرار دهید تا پوشش زخم خیلی ضخیم گردد. بدین ترتیب بعد از محکم چسباندن نوار چسب روی این پوشش ضخیم، فشار زیادی روی زخم وارد میشود که مانع از ادامه خونریزی و یا خونریزی مجدد آن خواهد شد. مبنای دزخم بندی

خونریزی شدید

اگر زخمي بوضع خطرناکی خونریزی دارد ، منتظر فراهم شدن وسائل پانسمان نشوید. خونریزی را بوسیله فشار دادن روی زخم فورا متوقف سازید. سپس منتظر بمانید تا شخصی وسائل پانسمان و زخم بندی را بیاورد . عضو مجروح را در صورت امکان بالا نگاه دارید. از تمیز ترین پارچه ای که همراه دارید و یا دم دست است استفاده کنید ، اعم از اینکه آن پارچه گاز با دستمال تمیز و با يك تكه از لباس طفل با از لباس شما باشد ، در هر حال تفاوت نمیکند . این پارچه را چند لا تا کنید و زخم را با آن خوب فشار دهید تا شخص دیگری بكمك برسد یا خونریزی بند آید. پارچه اصلی را از روی زخم بر ندارید. اگر این پارچه از خون خیس شد ، پارچه های جدید را روی آن بگذارید. اگر خونریزی کم شد و شما هم وسائل لازم برای زخم بندی در اختیار دارید ، زخم را با پانسمان فشرده ببندید . پارچه هائی که روی زخم گذاشته میشود، اعسم از اینکه یکدسته گاز باشد یا چند لا پارچه تمیز دیگر ، باید آنقدر ضخیم باشد که بعداز بستن زخم فشار زیادی روی زخم وارد آورد، چند تکه پارچه یا گاز کوچک برای بند آوردن خونریزی انگشت کفایت میکند، ولی برای زخمهای ران و جدار شکم باید پوشش ضخیمی بکار برد. روی آن را با نوار چسب یا با نوار تنزیب یا هر پارچه بلند و باریك دیگری محکم ببندید. اگر این پانسمان فشرده باعث قطع خونریزی نشود ، با دستهای خود مستقيمة زخم را فشار دهید اگر برای فشار دادن زخمی که بوضع خطرناکی خونریزی میکند، هیج نوع پارچه ای دم دست پیدا نمیشود، با دستهای خود روی لبه های زخم و حتی خود زخم را فشار دهید.

اغلب خونریزیهای شدید را می توان با فشار دادن مستقیم روی زخم متوقف ساخت.

اگر شما اتفاقا با خونریزی شدیدی سر و کار پیدا کردید که با فشار متوقف نمیشود و اگر طرز بکار بردن بند لاستیکی را در کلامی کمکهای اولبه آموخته اید ، می توانید آنرا مورد استفاده قرار دهید . ولی بکار بردن بند لاستیکی خیلی بندرت ضرورت پیدا میکند . بعلاوه بند لاستیکی چیزی نیست که توسط شخصی مبتدی برای اولین مرتبه در يك مورد فوتی وفودی (اورژانس بکار برده شود. شخصی که آنرا بکار می برد باید در اینکار مجرب باشد، در هر حال بند لاستیکی باید هر سی دقیقه یکبار باز شود.

خون دماغ

برای بند آوردن خون دماغ طرق متعددی وجود دارد . نقط چند دقیقه نشاندن طفل بطور آرام و بی حرکت غالبا برای متوقف ساختن خون دماغ کفایت میکند . برای آنکه طفل مقدار زیادی خون نبلعد و او را در حالیکه سرش بطرف جلو خم شده است بنشانید . اگر طفل دراز کشیده است ، سرش را بيك طرف بر گردانید تا بینیش بطرف پائین سرازیر باشد . طفل را از فین کردن و مالیدن و دستکاری کردن بینیش با دستمال مانع شوید. نگاهداشتن ملایم دستمال در زیر سوراخهای بینی برای گرفتن خون اشکالی ندارد، ولی مالیدن و حرکت دادن بینی باعث ادامه خونریزی میشود.

خنک کردن سر (بوسيله آب سرد یا کیف آب یخ) باعث انقباض عروق میشود و خونریزی را بند میآورد . گذاشتن چیز سردی (مانند حوله ای که در آب یخ خیس و فشرده شده باشد، کیف آب یخ ، بطری و شیشه ای که در یخچال سرد شده باشد) پشت گردن، روی پیشانی و یا روی لب فوقانی در بند آوردن خون دماغ مؤثر است.

اگر علیرغم تمام این اقدامات، خون دماغ تا ده دقیقه ادامه یابد، طبیب را خبر کنید. اگر قطره بینی در منزل دارید (از نوعی که باعث انقباض نسوج میشود)، يك تكه پنبه کوچکی را بأن آغشته کنید و آنرا در قسمت جلوی سوراخهای بینی قرار دهید. خون دماغ معمولا بعلت پارگی عروق قسمت جلوی بینی است. گاهی اوقات می توان خون دماغ را با گرفتن وفشار دادن قسمت پائین بینی بین دو انگشت برای مدت ده دقیقه، متوقف ساخت. بعدا بینی را بملايمت و بتدریج آزاد کنید .

خون دماغ غالبا بعلت فین کردن بینی، انگشت انداختن و دستکاری کردن داخل بینی، سرماخوردگی و عفونتهای دیگر است. اگر طفل مکرر دچار خون دماغ میشود و علت آن ظاهرأ معلوم نیست، باید بوسیله طبيب مورد معاینه قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که مبتلا بامراض عمومی که گاهی باعث خون دماغ میگردد نمیباشد. اگر مرض کشف نشد ، سوزاندن عروق خونی بینی که دائما پاره میشود ممکن است ضرور و لازم باشد. عروق خونی که باید سوزانده شود ، فقط بلافاصله بعد از خونریزی نمایان میباشد.

سوختگی

درمان سوختگی ها در چند ساله اخیر تغییرات زیادی پیدا کرده است و این تغییرات همچنان ادامه دارد ، بهتر است قبلا عقيده طبيب خود را درباره درمان سوختگی در موارد فوری و اضطراری سؤال کنید و بدانید که او چه چیزی را توصیه میکند.

در مورد سوختگی ، قبل از هر گونه اقدامی، بطبيب تلفن کنید. اگر طبیب نبود، از منشی اش تقاضا کنید حتما او را پیدا کند و بار بگوید که هرچه زودتر بشما تلفن کند. در خلال این احوال، بمعالجات اولیه اقدام نمائید. سپس اگر سوختگی شدید است و تصور میکنید رفتن به بیمارستان سریع تر از این باشد که صبر کنید تا طبيب بشما تلفن کنند ، در اینصورت بهتر است عازم بیمارستان بشوید.

یکی از معالجات اولیه رضایت بخش برای سوختگی های کم و كوچك عبارت از مالیدن پارافین و گذاشتن باندهای تمیز روی آن بطور شل و گشاد گشاد است. اگر پارافین موجود نیست، می توان روغن نباتی تمیز و یا حتی کره مصرف کرد.

طريقه دیگر، ولی بدتر از روغن مالیدن ، عبارت از پوشاندن سوختگی بوسیله گازهای تمیزی است که با محلول جوش شیرین آغشته شده باشد (يك قاشق مرباخوری جوش شیرین در يك فنجان آب). این گازهارا بطور شل و گشاد کشاد روی سوختگی بگذارید و مرتب آنها را با محلول جوش شیرین خیس کنید تا بتوان در مورد سوختگی های کوچک روغن تهیه کرد و در مورد سوختگی های وسیع و بزرگی بطبيب دسترسی پیدا نمود.

و در مورد سوختگی هائی که با تاول همراه است ، بهتر است با طبيب مشورت شود . بعضی از این تاواها ممکن است پاره شود و عفونت خیلی بسهولت در زیر لبه های آن ایجاد شود.

اگر بدون كمك طبيب مجبورید یکی دو تا از این تاولهای كوچك پاره نشده را معالجه کنید ، هرگز آنها را باز نکنید و یا با سوزن آنها را سوراخ ننمائید . زیرا اگر آنهارا بحال خود همانطور که هست واگذار کنید خطر عفونت و چرك کردن آنها بمراتب کمتر خواهد بود. گاهی اوقات تاولهای كوچك بدون اینکه پاره شود مجددا جذب میشود و یا اگر بعد از چند روز پاره شود ، پوست جدید بخوبی در زیر آنها روئیده است . اگر بهرحال تاولی پاره شده است ، بهتر است تمام پوستهای اضافی و لبه های آزاد اطراف آن بریده شود . برای اینکار بك قبچی ناخن گیری و يك موچین بکار ببرید که هر دو برای مدت ده دقیقه جوشانده شده باشد . سپس روی زخم را با گاز استریلی که آغشته بپارافین است بپوشانید . اگر تادلی عفونت پیدا کرد که علامت آن وجود چرك در تاول و هاله قرمز رنگ اطراف آنست ، باید حتما با طبیب خود مشورت کنید . اگر این امر میسر نیست ، تاول را پاره کنید و پانسمان مرطوب روی آن بگذارید. روی سوختگی از هر درجه ای که باشد هر گز تنتوريد و محلولهای ضد عفونی کنند؛ مشابه آن نمالید ، زیرا آنرا بدتر میکند.

سوختگی از آفتاب

بهترین طريقة جلوگیری از آفتاب سوختگی، نرفتن در آفتاب است . آفتاب سوختگی های شدید بسیار دردناك و خار ناك ميباشد. تابش اشعه آفتاب برای مدت نیم ساعت در کنار دریا و در فصل تابستان برای سوزاندن شخصی که نسبة سفید پوست است و باشعه آفتاب هم عادت نداشته باشد ، کاملا کافی است.

در طی روزهای اول در کنار دریا و یا در ییلاق ، بهتر است هر روز مدت خیلی کمی آفتاب گرفته شود. تنها با نگاه کردن و لمس کردن پوست نمی توان گفت که اشعه آفتاب بقدر کفایت بپوست بدن تابیده است يا خير ، زیرا سوختگی پوست چند ساعت بعد ظاهر میشود . بهترین کار برای چند روز اول در کنار دریا آنست که صورت ، بدن و ساق پاهای طفل از نور آفتاب پوشیده شود و یا در زیر سایه قرار گیرد ، مگر در اوقاتی که طفل برای آب تنی و شنا بداخل آب میرود . برای این منظور کلاهی لازمست تا بر پیشانی و بینی (بلکه تمام صورت) سایه اندازد و پیراهنی که شانه ها را بپوشاند و شلوار بلندی که ران و ساق پاها، بخصوص پشت زانو را در موقعی که طفل دمرو میخوابد، از نور آفتاب حفاظت کند.

محلولها و پمادهائی که بموجب ادعای کارخانه های سازنده می تواند پوست بدنرا بدون سوزاندن، «برونزه و تیره رنگ، کند ممکن است مختصری مؤثر باشد، ولی بدون شك نمي تواند بدنرا در مقابل مقدار زیاد اشعه آفتاب محافظت نماید.

و برای تسکین آفتاب سوختگی ، می توان مقداری از پمادهای معمولی ، کولد کرم و با پارافین بپوست بدن مالید . در آفتاب سوختگی های نسبة شديد ، شخص ممکن است تب و لرز کرده احساس کسالت نماید . در این صورت باید بطبيب مراجعه نمائید ، زیرا آفتاب سوختگی نیز ممکن است بهمان شدت و وخامت گرمازدگی در آید . ناحية آفتاب سوخته را تا برطرف شدن قرمزی پوست از تابش نور آفتاب کاملا بپوشانید.

پانسمان مرطوب برای عفونتهای جلدی- اگر طفلی دمل در آورده است یا عفونتی در نوك انگشتانش دارد، یا مبتلا به عقربك انگشت دست و پا شده است و باز خم چرکی و یا هر نوع عفونت جلدی دیگری داشته باشد، باید بوسیله طبيب مورد معاینه قرار گیرد. در خلال این احوال ، طفل نباید حرکت کند، بهتر است در تختخوابش استراحت نماید و با گذاشتن يك تا در زیر عضوی که عفونت کرده است آنرا بالا نگاه دارد.

اگر دسترسی فوری بطبيب مقدور نباشد، بهترین معالجه اولیه برای عفونتهای جلدی عبارت از پانسمان مرطوب است. بدین وسیله پوست نرم میشود، چرك آن زودتر و بهتر تخلیه میشود و از بسته شدن سریع دهانه زخم جلوگیری میشود. در دوران با جوشاندن يك فنجان آب و يك قاشق مرباخوری سولفات دومنیزی و یا نمك طعام، می توان محلولی تهیه کرد که برای پانسمان مرطوب مصرف شودند.

روی عفونت را با گازهای متعددی ببندید تا پوشش ضخیمی روی آن تشکیل شود و آنقدر از این محلول روی آن بریزید که تمام گازها خیس شود. هر چند ساعت یکبار، وقتی کارها میخواهد خشك شود، مقدار دیگری از محلول روی آن بریزید.

با پوشاندن تمام پانسمان بوسیله کیسه های پلاستیکی یا هر ماده واتر پروف ( غیر دیگر، می توان پانسمان را برای مدت بیشتری مرطوب نگاه داشت (مخصوصا هنگام شب ) و در ضمن لباس ها و رختخواب طفل را هم خشك نگاهداشت . ورقه پلاستیکی پهن و بزرگی را بکار ببرید تا تمام پانسمان و لبه های گاز را بخوبی در زیر خود بپوشاند. این ورته پلاستيك را می توان با نوار چسب در جای خود ثابت نگاه داشت . ( نوار چسب را محکم بدور بازو یا ساق پا نچسبانید زیرا ممکن است باعث قطع جریان خون گردد).

اگر طفل همراه با عفونت جلدی تب هم میکند ، اگر رگه های قرمز و ملتهبی در مسیر بازو یا ساق پا مشاهده میشود ، اگر طفل در زیر بغل با کشاله ران غدد لنفاوی بزرگ و دردناکی دارد، علامت آنست که عفونت بوضع شدید و خطرناکی در شرف انتشار است و باید آنرا يك مسئله فوری (اورژانس) تلقی کرد. طفل را فورا بطبيب يا بيمارستان برسانید، ولو اینکه راه آن بسیار دور باشد. داروهای جدید در مبارزه برعلیه عفونتهای سخت و خطرناك دارای اهمیت حیاتی میباشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *