#


کشف گردش خون انسان

گردش خون
4 فوریه 2017 بدون نظر 949 بازدید

کشف گردش خون انسان

چگونگی کشف گردش خون انسان

در طی قرن شانزدهم پزشکان بر نوشته­های پزشک یونانی گالن تکیه داشتند که ۱۵۰۰ قبل نوشته شده بود. براساس نوشته­های او غذا در کبد به خون می­شد و بعد بدن این خون را که غذایش بود جذب می­کرد. خیلیها اعتقاد داشتند خونی که در سرخرگها جریان دارد ربطی به خونی که در سرخرگها جاری است ندارد.

ویلیام هاروی

ویلیام هاروی به سال ۱۵۷۸ در انگلستان به دنیا آمد و در آکسفرد درس پزشکی خواند. بعد به دانشگاه پادوا دعوت شد که مرکز علوم پزشکی آن زمان اروپا بود.ویلیام هاروی در ۱۶۰۲ به انگلستان بازگشت و با دختر پزشک ملکه الیزابت ازدواج کرد و در دربار جیمز اول با سمت پزشک به کار پرداخت و بعد از چندی در ۱۶۱۸ پزشک مخصوص شاه چارلز اول شد.

در همان حال که مشغول خدمت در دربار بود به مطالعه بر روی سرخرگها و سیاهرگها پرداخت و آزمایشهای زیادی بر روی جسد انسان و لاشه­ی حیوانات انجام داد. در طی تشریح متوجه یک رشته دریچه درون سیاهرگها شد. او نخستین کسی نبود که این دریچه­ها را دیده بود، اما نخستین کسی بود که متوجه شد این دریچه­ها (دریچه­های لانه کبوتری) همیشه خون به سوی قلب هدایت می­کنند. خون در سیاهرگهای دستها و پاها فقط به سوی قلب می­رود.

سرخرگ و سیاهرگ

او به یک رشته آزمایشها دست زد و یک سرخرگ با سیاهرگ گره زد تا ببیند چه اتفاقی می­افتد. این آزمایشها ثابت کرد که سیاهرگها و سرخرگها به یک سامانه متصل هستند و خون همیشه از سرخرگها به سیاهرگها جاری می­شود.

بعد توجه هاروی معطوف به قلب شد و دریافت که قلب همانند ماهیچه­ای عمل می­کند و خون را به ششها و سرخرگها تلمبه می­زند. هاروی متوجه شد خون در جایی خاص به مصرف نمی­رسد بلکه در این سامانه بطور دایم می­چرخد و مواد غذایی و هوا را به بدن می­رساند.

تا سال ۱۹۲۵ هاروی تقریباً بطور کامل سامانه­ی گردش خون را کشف کرد، و تصویر کاملی از آن ترسیم کرده بود اما او با دو مشکل روبرو شد. اول از همه نتوانست ثابت کند که خون چگونه از سرخرگها به سیاهرگها جریان پیدا می­کند، اگر چه آزمایشها نشان داده بود که این جریان واقعاً وجود دارد.

دومین مشکل هاروی ترس او از واکنش مردم بود. هاروی می­ترسید که اگر اعلام کند قلب ماهیچه­ای است که خون را تلمبه می­کند و جایگاه روح و وجدان نیست مورد تکفیر کلیسا قرار گیرد. او می­­ترسید شغلش را در دربار از دست دهد. در ۱۶۲۸، هاروی ناشری آلمانی را پیدا کرد تا جزوه­ی ۷۲ صفحه­ای را که حاوی کشفیات و نظریه­های او بود چاپ کند. او این جزوه را به لاتین (زبان علمی) منتشر کرد و امیدوار بود که هیچ کس در انگلستان آن را نخواند.

خبر کتاب هاروی در سراسر اروپا منتشر شد و او را بناگاه مشهور کرد. او بسیاری از بیمارانش را از دست داد که از ادعاهای او تکان خورده بودند. اما آنچه هاروی کشف کرده بود دقیق و علمی بود. تا سال ۱۶۵۰ کار هاروی بر گدرش خون در همه­ی محافل علمی پذیرفته شده بود.

آخرین اخبار را با ما دنبال کنید

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *