#


چگونگی ابتلا به کمردرد و ناراحتی های ناشی از آن

8 آوریل 2018 بدون نظر 1713 بازدید

چگونگی ابتلا به کمردرد و ناراحتی های ناشی از آن

چگونه افراد به کمر درد مبتلا می شوند؟

کمردرد به صورت خود به خود یک بیماری به حساب نمی آید بلکه علامت بیماری است. پیشرفت آن یعنی اینکه چیزی در جایی دچار مشکل شده است، اگر چه ممکن است همیشه خیلی واضح نباشد که آن چیز چیست. اکثر ما در برخی مواقع از کمردرد احساس ناراحتی می کنیم. معمولا این درد ناخوشایند و طاقت فرساست اما خیلی جدی نیست. این ناراحتی به دلیل بعضی فشارها و یا صدمات در کمر به وجود می آید که نسبتا هم به سرعت بهبود می یابد. روش نشستن یا ایستادن نامناسب، فشارهای زیاده از حد و ناراحتی فرسودگی استخوان ها ممکن است حداقل کمی مقصر باشند.

زمانی که شما متوجه می شوید که ستون فقرات شما متشکل از ساختارهای بسیار متفاوتی از جمله: استخوان ها، دیسک ها، رباطها، زردپی ها، اعصاب و رگهای خونی و سایر بافتها است که همه آنها می توانند با آسیب های مکانیکی تحت تأثیر قرار بگیرند و تبدیل به کمردرد شوند، دیگر نباید تعجب کنید از اینکه کمردرد آمری بسیار شایع و متداول است. در بیشتر موارد علت اصلی این ناراحتی زیاد مهم نیست. کمردرد یک نشانه بیماری است که بر طرف خواهد شد و هدف از درمان تسکین درد و اطمینان حاصل کردن از این نکته است که هر چه زودتر بهبودی حاصل شود. گاهی اوقات ممکن است علت خطرناک تری نهفته باشد که تحقیقات مفصل برای تعیین روش درست جهت درمان فراهم میشود. فهمیدن اینکه چطور کمر حرکت می کند به ما کمک خواهد کرد یاد بگیریم چگونه از ستون فقراتمان مراقبت کنیم و کمردرد خود را بهبود بخشیم.

این مطلب هدفش این است که به شما نشان دهد چطور کمر حرکت می کند، چه مشکلاتی برای کمر ایجاد می شود، چرا این مشکلات در کمر پدیدار میشوند و چطور آنها درمان خواهند شد و بعضی از موارد کاربرد کمکهای تحقیقاتی و تخصصی را که ضروری و مورد نیاز هم هستند ارائه خواهد داد.

یک مشکل روبه رشد

کمردرد بطور قابل توجهی در بین مردم رایج و شایع است. در هر لحظه در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از جمعیت دنیا دچار کمردرد می شوند و بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از آنها آن را در زمانی در زندگی هایشان تجربه کرده اند. هر دو جنس مرد و زن و همین طور در همه سنین از کودک گرفته تا افراد مسن همه به این درد مبتلا می شوند اما این نارحتی بیشتر در بین افراد میان سال شایع است.

کمردرد یکی از مهمترین دلایلی است که چرا افراد باید در بین ساعات کاری خود استراحت داشته باشند، بخصوص در مور کارهای دستی سنگین در موارد بخصوص خطرناک کارگرهایی در ساختمانهای صنعتی و همینطور پرستارهایی در درمانگاه ها هستند که اغلب باید اشیاء سنگین را در وضعیت نامناسب بدنی بلند کنند .

اغلب بسیار سخت است که علت و معلول را تفکیک کنیم: به عبارت دیگر آیا داشتن استرس یا فشار در کار باعث کمردرد می شود و با آیا شخصی که قادر نیست کار سنگین انجام دهد. به این علت است که قبلا کمردرد بدی داشته است. در بسیاری از علتها، کمردرد به دنبال بعضی از آسیب دیدگی ها یا رگ به رگ شدن های ناگهانی ایجاد می شود. در حال حاضر دقت زیادی صرف آموزش کارگران می شود تا از اینکه کمر هایشان را در معرض فشار های بیش از حد قرار دهند پیشگیری نمایند. میزان ساعات کاری از دست رفته که ناشی از کمر درد بوده به طور بسیار زیادی در حال حاضر افزایش یافته است و در حال حاضر به طور بی وقفه در حال  افزایش است. حدود ۱۰۰ میلیون روز کاری در هر سال یعنی دو یا سه برابر بیشتر از ۲۰ سال پیش در انگلستان و ولز تلف می شود. در حقیقت این افزایش چشمگیر به این معنی نیست که بیشتر افراد در کار آسیب دیده اند. به بیان دقیق تر این موضوع منعکس کننده روش یکسانی است که توسط کارگران و کارمندان اتخاذ شده و موجب بروز کمردرد در آنها شده است.

ناراحتی های شایع کمردرد

کمردرد بطور گسترده از فردی به فرد دیگر بسته به سبک زندگی و شغل متغیر است اما در ذیل ناراحتیهای شایع آن بیان شده است:

  • من در کارخانه ای کار میکنم که اجزاء و قطعات را به هم متصل می کنند. در آخر روز احسان درد و سوزش در پایین کمر خود میکنم و واقعا نمیدانم چقدر می توانم در حالت ایستاده دوام بیاورم
  • من در طول روز زیاد بد نیستم، اما صبح که از خواب بلند میشوم احساس درد بسیار خشکی در کمرم دارم و باید از جای خود بلند شوم و قبل از اینکه این درد تسکین یابد جایم را عوض کنم
  • وقتی داشتم برای برداشتن یک کتاب از کف اتاق خم میشدم ناگهان احساس درد عجیبی در پایین کمرم کردم و دیگر نتوانستم , کمر خود را صاف کنم
  • در حالی که داشتم در باغ کار می کردم، ناگهان قسمت پایین کمرم تیر کشید و تا چند ساعت بعد درد در قسمت پایین کمر و قسمت ران و پاهایم گسترش یافت. واقعا دردناک بود طوری که باید به رختخواب می رفتم.

نتیجه ی آن افزایش شدید بهای کمر درد در اجتماع است. بهای کلی در حال حاضر حساب شده است طوری که تقریبا در هر سال حدود شش میلیارد پوند برای درمان پزشکی آن هزینه می شود. افزایش در تعداد افراد نا توان که در پی ناراحتی های کمر دچار این عارضه شده اند منجر به یک تجدید نظر کامل درباره ی پیشنهاد ما برای کمردرد و چگونگی درمان آن شده است.

نکات کلیدی

*کمردرد علامت بیماری است نه یک بیماری.

*برخی از کمردرد ها اگرچه ناخوشایند هستند اما معمولا خیلی سریع بهبود می یابند.

*کمردرد در حدود هشتاد تا نود درصد از جمعیت را در زمانی در زندگی هایشان تحت تاثیر قرار می دهد.

بعضی از ناراحتیهای شایع کمر

درد کمر غیر مشخص

بسیاری از مردم با کمرهایشان مشکل دارند. آنها بخش های مختصری از درد را تجربه کرده اند و با مراقبت های پزشکی کاملی که انجام داده اند به بهبودی کامل رسیده اند و هیچ تشخیص محکمی در این رابطه صورت نگرفته است. بنابراین کمردرد آنها غير مشخص نامیده می شود. تحقیقات مفصلی در این مورد ضروری نیست و اغلب ممکن نیست که دلیل نهفته ای در این مورد مشخص شود. گاهی اوقات شخص مناطق دردناکی را روی ستون فقرات یا بین استخوان خاجی و اسخوان ایلیا کا لگن خاصره حس میکند. درد ممکن است بدلیل کشیدگی رباطها، زردپی ها یا سایر بافتهای نرم ایجاد شود.

اگر چه علت معمولا نامشخص است، اما اصطلاحاتی مثل کشیدگی یا رگ به رگ شدن استخوان خاجی۔ کمری و یا استخوان خاجی که اغلب در این مورد بکار می رود اشاره دارد به اینکه پزشک شما در حقیقت تشخیص خود را ارائه داده است. اصطلاح کمردرد غیر مشخص زمانی بهتر است که ما علت ناراحتی خاص شما را نمیدانیم. برای تعیین علت تنها وقتی تحقیقات دیگر لازم است که نتوان درد کمر را آرام کرد.

دیسک های پایین افتاده (سرخورده)

بیشتر مردم درباره دیسک سرخورده یا پایین افتاده چیزهائی شنیده اند اما این اسم دقیقی نیست زیرا دیسک ها نمی توانند در حقیقت شر بخورند. آنها می توانند فرسوده، شکافته و یا شکسته شوند. آنچه که اتفاق می افتد این است که بعد از کمی فشار روی ستون فقرات که اغلب بخاطر خم شدن، چرخش یا بلند کردن اشیاء است – دیسک می شکند یا پایین می افتد و نوکلئوس مرکزی ژله مانند فشرده شده و در سراسر یک شکاف در پوسته خارجی (آنولوس) به بیرون می ریزد. .

تأثيرات یک دیسک مهرهای پایین افتاده

هر دیسک بین مهره ای یک لایه پوسته خارجی یا آنولوس دارد که توسط نوکلئوس ژله ای مانند احاطه شده است. تحت فشار، آنولوس آن پاره شده و نوکلئوس با فشار به بیرون رانده می شود و ریشه عصبی را تحت فشار قرار می دهد، همان طور که برش عرضی ستون فقرات درذیل نشان میدهد.

ما حالا معتقدیم بیشتر دیسک هایی که به این طريق عود می کنند قبل از آن آسیب دیده اند. به عبارت دیگر، این دیسک چون از قبل غیر عادی بوده به زودی خواهد شکست و فشار احتمالا فقط بعنوان اتفاق نهایی عمل میکند . ماده ژله مانندی که با فشار بیرون آمده روی عصبی که از کنار دیسک خارج شده فشار وارد کرده و باعث درد شدیدی در کمر می شود که به پایین یعنی ران و گاهی اوقات دورتر به پاها گسترش می یابد. شما ممکن است بخصوص در پایین ران و پاهایتان احساس بی حسی و سوزش کنید. بعضی از ماهیچه های شما ممکن است ضعیف شوند و واکنش غیر ارادی تکان زانو که توسط ضربه زدن روی زردپی آشیل انجام می شود، ممکن است از بین برود. محل این تغییرات به پزشک کمک میکند تا مشخص کند دقيقا کدام عصب آسیب دیده است.

درد ایجاد شده بخاطر یک دیسک شکسته می تواند خیلی جدی و خطرناک باشد. معمولا نشانه بیماری به تدریج بهبود می یابد و در نهایت بطور کامل ناپدید میشود. اگر چه وقتی دیسک می شکند و یا شکافته می شود برای همیشه ضعیف می شود و همیشه خطر یک حمله ی دیگر و حاد شدن کمردرد وجود خواهد داشت.

درد سیاتیک

همان طور که بیشترین سنگینی و نیروهای خم کننده به قسمت پایین مهره کمری وارد می شود، اعصابی که بیشتر اوقات آسیب می بینند پنجمین ریشه عصبی مرد کمر (که ستون فقرات بین چهارمین و پنجمین مهره کمری را ترک میند) و اولین ریشه عصبی خاجی است (که ستون فقرات بین مهره پنجم کمر و اولین قسمت از استخوان خاجی را ترک می کند. این دو اعصاب به یکدیگر متصل می شوند و عصب سیاتیک را تشکیل میدهند که به سمت پایین یعنی پشت ران و تا پاها کشیده میشود. درد بدلیل آسیب به این عصب که بنام عصب سیاتیک معروف است ایجاد می شود.

اعصاب سیاتیک

اعصاب سیاتیک بزرگترین اعصاب در بدن هستند. آنها از مناطق کمری و خاجی ستون فقرات شروع شده و سپس تا پشت ران ها و پایین پاها ادامه می یابند.

آسیب دیدگی ستون فقرات در ناحیه کمر

اسپوندیلوسیس یا آسیب دیدگی ستون فقرات عارضه بسیار شایعی است. در حقیقت این تغییرات در حدود ۲۵ سالگی شروع میشود و تقریبا در همه ما تا سن میان سالی وجود دارد. این یکی از دلایل اصلی است که چرا ورزشکاران در اوایل بیست سالگی در اوج فعالیت هستند و بیشترین امکان انجام اعمال ورزشی را دارند. قسمت پایین کمر وزن تمام بدن شما، همچنین هر چیزی را که حمل می کنید و بیشتر خم شدن ها و چرخش هایی را که انجام میدهید تحمل می کند. به این دلیل است که آسیب دیدگی ستون فقرات در ناحیه کمر که بنام اسپوندیلوسیس کمری معروف است از شایع ترین ناراحتی ها هستند.

چگونه آسیب دیدگی ها روی ستون فقرات تأثیر می گذارد.

آسیب دیدگی در قسمت پایین کمر (اسپوندیلوسیس کمری) بی نهایت شایع است. این قسمت از ستون فقرات وزن تمام بدن، همچنین بیشتر خم شدن ها و چرخیدن ها را تحمل می کند بنابراین به راحتی آسیب می بیند. آسیب دیدگی ستون فقرات احتمال زیادی دارد که در سطوح پایین بدن رخ دهد، بخصوص بین چهارمین و پنجمین مهره کمری( L5 ،  (L4 و یا پنجمین مهره کمری و اولین ناحیه از استخوان خاجی (( Ls, S1 که منجر  به درد عصب سیاتیک میشود. این درد هم دیسک و هم مفاصل پهن را تحت تأثیر قرار می دهند. بعضی از مواد از دیواره دیسک و از غضرونی که در ردیف مفاصل پهن است از بین می رود. استخوان در حاشیه دیسکها و مفاصل پهن بزرگتر می شوند، حرکات را محدودتر میکنند و حرکت ستون فقرات را خشک تر می نمایند. این حالت ممکن است روی اعصاب، رباطها و سایر ساختارها فشار وارد کرده و منجر به درد شود.

اگر چه این حالت آنقدرها هم که به نظر می رسد ناامید کننده نیست این حقیقت که شما این عارضه را دارید به این معنی نیست که حتما دچار کمردرد می شوید. بسیاری از مردم به شکل شدیدی دچار این آسیب دیدگی هستند ولی با هیچ مشکلی ندارند و یا اگر هم دارند بسیار کم است. در صورتی که بعضی دیگر از آسیب دیدگی های هر چند جزئی تر و از حمله های طاقت فرسای آن رنج می برند. این حالت بیانگر این نکته است که این نوع آسیب دیدگی ها عموما از اهمیت کمی برخوردارند.

کمردرد

یکی از شایع ترین ناراحتیها زمانی است که مدت زمان درد طولانی می شود و درد به باسن یا یکی از ران ها و یا هر دو آنها گسترش می یابد. در زمانی که این حملات ادامه می یابد کمر شما ممکن است احساس خشکی و درد کند. وقتی نشانه های بیماری خیلی جدی و خطرناک می شوند به این شرایط کمر درد گفته می شود، درد می تواند برای یک یا دو روز تا دو هفته در هر بار طول بکشد. گاهی اوقات کاملا از بین می رود و یا ممکن است همچنان ادامه داشته باشد و یا بهبود یابد. نشانه های بیماری با بد نشستن، بدایستادن و بلند کردن اشیاء سنگین وخیم تر می شود.

را معاینه با پرتوهای X(ایکس) اغلب وجود عارضه ای در ستون فقرات را نشان می دهد. اما بررسی ها نشان داده اند که این تغییرات اغلب در افرادی که هیچ نشانه ای از بیماری ندارند ایجاد می شود. بنابراین تشخیص بخشی که آنها در ایجاد درد بازی می کنند سخت است. در نتیجه اصطلاح کمردرد غير مشخص اغلب برای شرح کمردرد استفاده میشود .

ناراحتی های عصبی

اعصاب داخل مجرای مهردای زمانی که از اطراف ستون مهره ها پدیدار می شوند توسط دیسک های آسیب دیده، مفاصل پهن با مهره ای به راحتی فشرده میشوند. وقتی یک عصب فشرده می شود توانایی اش برای انتقام پیام ها تحت تأثیر قرار می گیرد. زمانی که این اتفاق می افتد، شما ممکن است در مناطقی که توسط عصب تامین می شود احساس درد کرخی و یا سوزش نمایید و ماهیچه هایی که آن عصب در ران و پاها کنترل میکند ممکن است ضعیف شوند. نخاع این حس ها را به مغز منتقل می کند. و این مدت بسیار کوتاه است مثلی اختلال در خط تلفن که صداهای ناخویشاند ایجاد می کند و از نظر کیفیت صدایی ضعیف است. در حقیقت تحقیقات اخیر نشانگر این است که این مورد حتی خیلی بزرگتر و پیچیده تر از آن است. تغییرات داخل نخاع خود می تواند روی پیام درد تأثیر بگذارد و این حالت ممکن است توضیح دهید که چرا بعضی از بیماران دچار درد می شوند، وقتی آسیب عصب اصلی بهبود یافته است و نشانه های کمی از آسیب دیدگی وجود دارد.

درد دنبالچه

این نامی است که به درد پایین ستون فقرات که همان استخوان دنبالچه است داده شده است. معمولا هیچ دلیلی برای این درد یافت نشده است. یک حلقه نرم و بالشتکی ممکن است برای راحت تر نشستن استفاده شود اما شرایط هر کس با گذشت زمان تغییر می کند.

ناراحتی های گردن

 این بخش فقط بطورکوتاه و مختصر باناهنجاریهای گردنی درارتباط خواهد بود. گردن در تشکیل ساختار اصلی که همان ادامه ستون فقرات است شرکت دارد و بنابراین برای عارضه دیسک و استهلاک ستون فقرات مستعد است. وقتی درد در قسمت پایین کمر معمولا باعث تیر کشیدن رانها می شود، در گردن ممکن است شانه ها و بازوها را درگیر کند. برای ناراحتی های ساده گردن، درمان با استراحت، مسکن ها و شاید فیزیوترابی معمولا کافی است. برای اطمینان حاصل کردن از اینکه گردن خوب مراقبت می شود و استراحت می کند، استفاده از گردن بند موثر است.

سندروم خشک شدن گردن بصورت حاد

افراد بسیاری بخاطر خشکی و درد گردنشان دچار بی خوابی شده اند. به نظر می رسد که این درد هیچ علت خاصی ندارد. حرکت ممکن است تنها در یک جهت میسر باشد و احتمالا ماهیچه های پایین گردن دردناک می شوند و هیچ مشکلی بقیه کمر و بازوها و پاها را تهدید نمی کند. درد با اسپاسم (گرفتگی) ماهیچه ها همراه است و با یک گردن بند طبی و داروی مسکن در عرض سه تا چهار روز تسکین می یابد. گاهی اوقات کشش بسیار آرام گردن ممکن است به این روند کمک کند.

جابه جایی مهره های گردن

این یک امر عادی است که بعد از تصادف با ماشین زمانی که برخورد د ناگہانی صورت میگیرد و هیج فرصتی جهت آمادگی رخ میدهد. ماهیچه ها وجود ندارد و سر مثل یک پاندول روی گردن حرکت می کند. در ساده ترین موارد فقط رباطها در گردن رگ به رگ می شوند و درد و خشکی ناشی از آن بدلیل اسپاسمی است که در ماهیچه های گردن جهت مکانیزم حفاظتی ایجاد می شود. اگر مشکلات دیگری نباشد، یک گردن بند طبی نرم، مسکن و گاهی اوقات فیزیوتراپی همه مورد نیاز هستند. برای بیشتر بیماران برگشت سریع به فعالیت های عادی نتیجه ی بهتری در بردارد.

چطور مهره های گردن جا به جا می شوند؟

صدمه ی ناشی از جا به جایی مهره های گردن نتیجه ی عادی از یک برخورد یا تصادف است. گردن ناگهان به سمت جلو و سپس به عقب پرتاپ می شود و رباط ها رگ به رگ می شوند.

در بعضی از موارد درد به مدت طولانی بیشتر از ۶ هفته ادامه دارد و ممکن است به این دلیل باشد که صدمه اولیه جدی تر و خطرناک تر بوده، و باعث ایجاد آسیب به دیسک ها و یا سایر ساختارها شده و منجر به آسیب دیدگی یا انقباض اعصاب می شود. تحقیقات مفصل تری در این زمینه مورد نیاز است. درمان ممکن است شامل جراحی هم باشد. وقتی درد شدیدتر می شود و تا چند ماه طول می کشد احتمال زیادی وجود دارد که ناتوانی و نقص عضو فرد همچنان ادامه یابد.

معضلات دیسک در گردن

دیسکها همچنین می توانند در ناحیه گردن از محل اصلی خود خارج شده و پایین بیافتند اگر چه احتمال این پایین افتادگی کمتر از مورد مشابه آن در قسمت پایین کمر است. گردن بی نهایت خشک میشود و درد ممکن است به یکی از بازوها کشیده شده و باعث تیر کشیدن آنها شود. توان، حس و واکنش های غیر ارادی در باز و ممکن است از بین برود. در اکثر موارد درد با استراحت، استفاده از مسکن و نرمش البته اگر لازم باشد و یا یک دوره فعال سازی آرام و سبک با گردن بند تسکین خواهد یافت. در ضمن فیزیوتراپی برای تقویت کردن ماهیچه های گردن نیز مفید است.

عارضه استهلاک مهره ها

این عارضه بی نهایت در گردن شایع است و به اسپوندیلوسیس گردنی یا بیماری مربوط به مهره های گردنی معروف است. این حالت ممکن است اصلا هیچ مشکلی را ایجاد نکند و یا منجر به درد گردن، سر و یا درد بازو شود. حرکات گردن کاهش می یابند و بعضی از بیماران نقطه دردناکی در ماهیچه ذوزنقه ای که در بین گردن و شانه ها قرار دارد حس می کنند. دوباره بازوها ممکن است ضعیف شوند و واکنشهای غیر ارادی اشان را از دست دهند و ممکن است در ناحیه بازوهایشان احساس سوزش و یا گزگز کنند. در شدیدترین موارد، استخوان تغییر شکل داده و رباطها می توانند روی نخاع فشار وارد کنند و کنترل بازوها و ران ها را تحت تأثیر قرار دهند و با روی یک سرخرگ در منطقه ای بنام سرخرگ مهرهای فشار وارد کنند که منجر به سرگیجه، صدای وزوز یا صدای زنگ در گوش و درد در پشت گوشها می شود.

افراد زیادی که اسپوندیلوسیس گردنی (درد مهره گردن) دارند همچنین در ناحیه پایین کمر هم احساس درد می کنند. اصول درمان مثل هم می باشند. استفاده از گردن بند، فیزیوتراپی داروهای ضد التهاب، مسکن ها و تحرک اولیه، جراحی ممکن است برای تعداد کمی از بیماران مورد نیاز باشد.

نکات کلیدی در مورد کمر درد

  • دیسک ها سر نمی خورند، اما شکافته یاشکسته می شوند.
  • سیاتیک بوسیله آسیب به دو عصب که برای تشکیل عصب سیاتیک به یکدیگر متصل می شوند و در پایین دست انتشار می یابند ایجاد می شود.
  • فرسودگی یا عارضه مهردهای ستون فقرات بسیار شایع است و همان طور که پیرتر می شوید شایع تر شده اما الزاما منجر به کمردرد نمی شود.
  • عارضه های گردنی شباهت های زیادی به درد کمر دارند.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *