#


چگونه می توان از سرماخوردگی فصلی جلوگیری کرد

17 اکتبر 2018 بدون نظر 1361 بازدید

چگونه می توان از سرماخوردگی فصلی جلوگیری کرد

روش هایی برای جلوگیری از سرماخوردگی فصلی

پیشیگیری اصلی ترین شیوه برای مبتلا نشدن به سرماخوردگی است، ولی برخی مواقع هر اندازه هم که تلاش کنید، به این علت که ویروس سرماخوردگی تا چند ساعت در سطوح تمیز نشده به عنوان بستر باقی خواهد ماند، باز هم بیمار دچار این بیماری خواهید شد.

ویروس از راه دهان، بینی یا چشم ‌ها به بدن وارد می شود و به همین ترتیب قابلیت منتقل کردن از راه صحبت کردن، سرفه و عطسه را دارد. ممکن است نتوانید به صورت کامل سرماخوردگی خود را درمان نمایید ولی با انجام کارهایی نظیر به دفعات شست و شوی دست‌ ها، می ‌توانید از علائم آن کم کنید و به روند درمان سرعت ببخشید.

این کار منجر به کاهش تورم در گلو می‌ شود. برای آماده کردن آب نمک، یک دوم قاشق چای‌ خوری (۲.۵ میلی لیتر) از نمک را درون یک لیوان آب ولرم بریزید و محلول را به مدت سی ثانیه غرغره نمایید و پس از آن به بیرون بریزید، سعی کنید تا حدی که که برایتان مقدور است را قورت بدهید. این کار را هر وقت که گلودرد داشتید در طول روز چند بار تکرار کنید.

قرقره آب نمک موقع گلو درد

گرفتگی بینی به مراتب باعث بدتر شدن سرماخوردگی می شود. برای رهایی از آن، سعی کنید مدت زمان بیشتری زیر دوش آب گرم بمانید. بخار حمام موجب سبک شدن و از بین رفتن خلط گلو خواهد شد. به غیر از این می ‌توانید به صورت دستی و با یک کاسه آب داغ و به کمک یک حوله پتو به بینی خود بخور بدهید. مقدار کمی هم اوکالیپتوس در آب داغ می ‌تواند به باز کردن مجراهای تنفسی شما کمک کند.

رطوبت هوا هم باعث بهتر شدن گرفتگی بینی و گلو می شود. یک دستگاه بخور در اتاق خواب خود بگذارید تا در زمان خواب هوای محیط کمی مرطوب شود. توجه داشته باشید که فیلتر دستگاه بخور را به صورت مرتب تعویض کنید، به این دلیل که فیلتر کثیف موجب به وجود آمدن مشکلات اضافی در تنفس و ریه خواهد شد. برای اینکه بدانید هر چند وقت یک بار فیلتر دستگاه را باید عوض کرد از دفترچه راهنمایی که درون کارتن آن وجود دارد استفاده کنید.

دستگاه بخور

اگر بدن کم آب باشد باعث بدتر شدن سرماخوردگی خواهد شد، با توجه به این خوردن هشت لیوان آب در هنگام سرماخوردگی واقعاً ضروری است. خخوردن مایعات بیشتر به کاهش خلط در گلو و بینی کمک می ‌کند. هنگامی که سرماخورده هستید سعی کنید قهوه و نوشابه ‌های کافئین ‌دار نخورید چون موجب کم ‌آبی بدن می‌ شود.

اگر مقدار مواد غذایی را که بدن شما برای سلامتی به آن نیاز دارد را دریافت نکنید، غلبه با سرماخوردگی خیلی مشکل تر خواهد شد. مصرف میوه و سبزی روش خیلی راحتی برای دریافت موادی است که سیستم ایمنی بدن برای کارکرد خوب به آن ها احتیاج دارد. تا حدی که می توانید هر روز یک سالاد به همراه چند وعده میوه بخورید. بعضی از تحقیقات نشان داده است که سیر و مرکبات مدت زمان سرماخوردگی و شدت آن را پایین می آورد.

مصرف میوه در زمان سرماخوردگی

در هنگام خواب بدن در حال مقابله در برابر عفونت می باشد، با توجه به این هر اندازه که می ‌توانید استراحت کنید. تلاش کنید زودتر از هر زمان دیگر به رختخواب بروید و اگر برای تان امکان پذیر است در طول روز هم کمی استراحت کنید. هر اندازه بیشتر استراحت کنید، از شانس بالاتری برای بهبود سریع برخوردار خواهید بود.

استراحت در زمان سرماخوردگی

خوردن نوشیدنی به مقدار زیاد و خوابیدن هنگامی که سر کار یا در مدرسه حضور دارید، به احتمال زیاد سخت خواهد بود. اگر برای تان ممکن است در منزل بمانید تا زودتر خوب شوید. اگر تصمیم دارید به سرکار نروید، در اولین فرصت ممکن، از راه تلفن یا ایمیل رئیس خود را مطلع کنید و از او عذرخواهی کنید. اگر رئیس تان با درخواست مرخصی شما موافقت نکرد از او بخواهید تا حتی الامکان از همان خانه به کار خود بپردازید.

با توجه به این که هنوز مدارک کافی وجود ندارد، بعضی از تحقیقات نشان داده ‌اند که ویتامین C و مکمل ‌های دارای سرخارگل مدت زمان بیماری را کاهش می دهند. با توجه به این که این مکمل ‌ها خطرناک نمی باشند، بد نیست که آن ها را امتحان کنید. پیش از استفاده از این مکمل ‌ها می بایست از روی لیبل ‌شان در رابطه با عوارض جانبی آن‌ ها اطلاعات کسب نمایید. چنانچه در مصرف دارو محدودیت دارید، پیش از خوردن ویتامین و مصرف گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *