#


چگونه با داروهای گیاهی و تغذیه کبد چرب را درمان کنیم

کبد چرب
24 می 2017 بدون نظر 1485 بازدید

چگونه با داروهای گیاهی و تغذیه کبد چرب را درمان کنیم

چگونه با داروهای گیاهی و تغذیه کبد چرب را درمان کنیم؟

 

 

وجود چربی در کبد طبیعی است، اما اگر این میزان از چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است.به عبارتی کبد چرب حالتی برگشت‌پذیر از تجمع واکوئول‌های چربی در سلول‌های کبدی است که با التهاب کبد همراه است.

 

این حالت ممکن است در افرادی که الکل مصرف می‌کنند  ایجاد شود، ولی در ایران این بیماری علل دیگر دارد و «کبد چرب غیرالکلی» نامیده می‌شود.از دلایل به وجود آمدن این بیماری می توان به دیابت،چاقی و سوء تغذیه اشاره کرد.

 

این بیماری نشانه ی  خاصی ندارد اما بعد از رعایت نکردن و پیشروی این بیماری در کبد باعث سوءهاضمه شده و در نهایت منجر به مرگ انسان می شود.اغلب بیماران ۴۰تا۶۰ سال سن داشته و بیماری در زنان شایع‌تر است.

 

 

علل بروز کبد چرب:

 

– به گزارش از من بپرس بیماری کبد چرب در پی مصرف انرژی بیش از حد، چاقی، تنبلی و کم بودن ورزش و فعالیت، بروز پیدا می کند و درجه بندی دارد.علت اصلی بروز کبد چرب ناشناخته‌ است، ولی تقریبا هفتاد درصد بیماران مبتلا به کبد چرب چاق هستند. دیابت و بالا بودن چربی‌های خون نیز از علل  زمینه‌ای آن می باشند.

 

 

-عوامل مختلفی که باعث تغییر متابولیسم در بدن می‌شوند، شامل کاهش ناگهانی وزن،سوء تغذیه، تغذیه وریدی و گرسنگی طولانی مدت مانند  گرفتن روزه نیز ممکن است باعث کبد چرب شوند.

 

 

-به طور کلی می توان عوامل ایجاد این بیماری را به شرح زیر عنوان کرد: رژیم غذایی نادرست، استرس درونی و نهفته، مصرف دارو بیش از حد معمول، مصرف لووستاتین ها و غذاهای فست فودی (سوسیس، کالباس، سس، پیتزا و…)

 

 

-متخصصان اعتقاد دارند که شیوه  ناصحیح زندگی و تبعات آن از قبیل چاقی و اضافه وزن در ابتلا به کبد چرب در بین سنین مختلف دخیل است.

 

 

داشتن شیوه زندگی صحیح، داشتن وزن ایده آل و مناسب، انجام فعالیت های بدنی روزانه، پیروی از رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و دوری از استرس از جمله راه های درمان این بیماری است.

 

 

توصیه های طب سنتی در درمان کبد چرب:

 

 

-اصلاح تغذیه و شیوه زندگی مهمترین و کلی ترین توصیه است.کاهش مصرف گوشت چربی و مواد قندی و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات.

 

-کاسنی:

خوردن ۷ برگ کاسنی یا یک استکان عرق کاسنی یا شاتره،گیاه و عرق کاسنی و شاتره بهترین داروهای گیاهی برای درمان  کبد چرب در طب سنتی هستند.

 

 

-زنجبیل:

مصرف زنجبیل،زنجبیل در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی ها بسیار موثر است. برای مصرف زنجبیل هم می توانید میوه تازه آن را درون غذا رنده کنید و یا از پودر خشک آن در غذا یا چایی استفاده کنید.

 

 

-زعفران:

نیم گرم زعفران را بخورند که هم پیشگیری است  هم درمان.

 

 

– نوشیدن ناشتا یک لیوان آب و لیمو ترش:

لیمو ترش تازه می تواند بهترین  دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد. از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی  اکسیدان می تواند نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد.

 

 

-انواع توت ها:

یکی از منابع غنی انتی اکسیدان به شمار می روند .این نوع میوه ها غنی از آنتی اکسیدان هستند و کبد را ترمیم کرده و در دفع چربی موثرند.

 

 

-نوشیدن چای سبز:

تاثیر زیادی در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی ها در اطراف کبد دارد، ضمن آنکه می تواند به تسریع روند درمانی کبد چرب نیز کمک کند. افرادی که احتمال و استعداد ابتلا به این بیماری در آنها زیاد است مانند افراد چاق و کم تحرک می توانند با گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی روزانه خود از ابتلا به این کبد چرب  پیشگیری کنند.

 

 

-استفاده از ادویه:

استفاده از ادویه هایی مثل زیره، زنجبیل، سیاهدانه، آویشن، نعنا، فلفل، دارچین، میخک و هل در غذاها به دلیل خاصیت گرمی می تواند مفید واقع شود. این ادویه ها در تقویت کبد و درمان کبد چرب هم نقش دارند.

 

 

استفاده از خاکشیر:

– دو قاشق غذاخوری خاکشیر را در یک و نیم لیوان آب بجوشانید، یک لیوان باقی بماند. هر روز صبح ناشتا میل کنید و تا نیم ساعت چیزی نخورید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *