#


چپ دستی و نبوغ؛ واقعیت یا افسانه؟

چپ دستی
18 ژوئن 2017 بدون نظر 1171 بازدید

چپ دستی و نبوغ؛ واقعیت یا افسانه؟

چپ دستی و نبوغ؛ واقعیت یا افسانه؟

به گزارش از من بپرس، باوری در میان بسیاری از افراد وجود دارد مبنی بر نبوغ افرادی که چپ دست هستند. اما آیا این باور واقعیت دارد؟

ابتدا باید بگوییم که این باور از قدمتی بسیار دیرینه برخوردار است. کافی توجه داشته باشیم که بسیاری از نوابغ تاریخ بشر مانند ارسطو، تسلا، لئوناردو داوینچی، مارک تواین، موتزارت و ماری کوری، چپ دست بوده ‌اند.

جالب اینجاست که این باور شواهدی نیز در تاریخ معاصر دارد. در این دوران افراد مشهوری مانند باراك اوباما، بيل ‌گيتس و ليونل مسی نیز چپ دست هستند.

حال باید از خود بپرسیم که این باور به راستی حقيقت دارد؟

محققان دانشگاه ليورپول درباره چپ دست بودن و مهارت در ریاضیات مطالعه ای انجام داده اند که بر اساس آن مشاهده شده افراد چپ دست در تجزیه و تحلیل مفاهیم ریاضی عملکرد بهتری نشان می دهند.

بر اساس آمار موجود، تخمین زده می شود که بین ۱۰ تا ۱۳.۵ درصد جمعیت جهان راست دست ‌نيستند. اگرچه تعداد كمی از آنها مهارت استفاده از دو دست را دارند، اما بيشتر آنها چپ دست محسوب می شوند. و چون چپ دست بودن نشانگر عملکرد مغز محسوب می شود، با شناخت در ارتباط است.

نیم کره سمت راست مغز در افراد چپ دست توسعه یافته ‌تر است. باید بدانیم نیم کره راست مغز مخصوص فرایندهایی نظیر استدلال فضایی است.

محققان بر اساس تحقیقات انجام شده دریافته اند که در افراد چپ دست بافت سلول عصبی رابط میان دو نیم کره مغز، بزرگتر از افراد راست دست است. در نتیجه پردازش اطلاعات در مرکز فرماندهی بدن برخی از افراد چپ دست با قدرت بیشتری انجام می گیرد، زیرا در میان دو نیم کره مغز آنها ارتباط به شکل بهتری برقرار می شود.

سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که به چه دلیل قدرت پردازش مغز در افراد چپ دست بهتر انجام می گیرد؟

پاسخ به این سؤال تا کنون مشخص نشده است. اما بر اساس یک نظریه در این زمینه، زندگی در دنیایی که مخصوص افراد راست دست طراحی شده، چپ دست ها را مجبور کرده که از هر دو دست استفاده کنند. همین امر است که باعث افزایش ارتباط بین دو نیم کره مغز شده است.

رابطه چپ دست بودن و نبوغ در رياضی

محققان همواره به ارتباط بين مهارت در زمینه رياضی و چپ دست بودن و یا آنچه اولویت دست می خوانند، توجه نشان داده‌ اند.

مطالعات اوليه در طی ۳۰ سال گذشته نشان گر این امر بوده اند که  مهارت ذاتی در رياضيات با چپ‌ دست بودن در ارتباط است. بر اساس نتایج اثبات شده این مطالعات چپ‌ دست بودن در بین آن دسته از دانش ‌آموزان كه نابغه رياضی محسوب می شوند، از دانش‌ آموزان دیگر بیشتر است. اما اخیراً در این فرضيه ترديد و حتی انكار ‌راه یافته بود.

اما در جديد‌ترين مطالعه، محققان دانشگاه ليورپول ۲۳۰۰ دانش‌ آموز دبيرستانی را مورد بررسی قرار داده اند و دريافتند که به نسبت ديگر دانش‌آموزان، چپ ‌دست‌ ها عملكرد بهتری در حل مسائل رياضی دارند.

همچنین این محققان دریافتند که دانش‌ آموزانی كه تنها از دست راست استفاده می کنند، يعنی هیچ کاری را به جز با دست راست انجام نمی دهند، به‌ نسبت چپ‌ دست ها و یا آنهایی که از هر دو دست بهره می گیرند، رد حل مسائل ریاضی عملكرد ضعيف ‌تری از خود بروز می دهند.

بنابراین باور قدیمی نابغه بودن چپ دست ها واقعیت دارد. هر چند مدتی این باور زیر سؤال رفته بود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *