#


دومین نشانه شروع ناملایم : چهار سوار تباهی

چهار سوار تباهی
15 آوریل 2017 بدون نظر 1101 بازدید

دومین نشانه شروع ناملایم : چهار سوار تباهی

دومین نشانه شروع ناملایم : چهار سوار تباهی

“شروع نا ملایم” دارا زنگ خطری را به صدا در می اورد که او و الیور احتمالا مشکلات جدی با هم دارند. وقتی بحث ان ها پیش تر می رود متوجه انواع به خصوص تعاملات منفی می شوم .انواع خاصی از تعاملات منفی چنانچه در یک رابطه زیاد باشد ان قدر برای یک رابطه مر گ بار است که من ان ها را “چهار سوار تباهی”  می نامم. معمولا این چهار سوار به ترتیب زیر در قلب یک رابطه زناشویی جولان می دهند انتقاد تحقیر حالت تدافعی و دیوار سنگی.

چهار سوار تباهی

سوار شماره ۱: انتقاد شما همیشه اعتراضاتی به شخصی که با او زندگی می کنید خواهید داشت اما بین اعتراض و انتقاد  یک دنیا تفاوت وجود دارد . اعتراض فقط به کار یا عمل به خصوص که همسرتان به درستی انجام نداده است اشاره دارد. اما انتقاد کلی تر و عمومی تر است؛ چراکه اظهارنظرهای منفی درباره شخصیت درونی و شخصیت ظاهری همسرتان نیز به ان اضافه می شود .

این جمله یک اعتراض است: “من واقعا عصبانی هستم که تو دیشب کف اشپزخانه را جارو نکردی . ما توافق کرده بودیم که نوبتی این کار را انجام دهیم”.

اما جمله زیر در واقع یک انتقاد است:” چرا اینقدر فراموش کار هستی؟” من از این کار همیشه مجبور باشم وقتی نوبت توست اشپزخانه را جارو کنم متنفرم . تو خیلی بی توجهی” .

اعتراض و انتقاد

اعتراض روی یک رفتار به خصوص متمرکز است، اما در انتقاد فیتیله را بالا می برند و مقصر دانستن، سرزنش کردن، و در کل ترور شخصیت  نیز به ان اضافه می شود. یک دستورالعمل ساده این است: اگر می خواهید شکایت به انتقاد تبدیل شود فقط این جمله را اضافه کنید:”تو مشکلی داری؟”

معمولا یک شروع ناملایم در قالب یک انتقاد می اید . می توان به راحتی فهمید چرا اعتراض دارا وقتی شروع به صحبت می کند به سرعت به انتقاد تبدیل می شود . یک بار دیگر به حرف او دقت کنید:

دارا: منظورم این است که می خواهم مطمئن شوماین مسئله برای همیشه حل شود اما اصلا به نظر نمی رسد که حل می شود.(یک اعتراض ساده) منظورم این است که من بارها تلاش کرده ام فهرست درست کنم . اما اصلا جواب نمی دهد. بارها سعی کرده ام اجازه دهم خودت این کار را انجام دهی اما بعد از گذشت یک ماه هیچ کاری انجام نشد.(انتقاد منظور او این اسن که مشکل به نوعی تقصیر الیور است . حتی اگر این گونه باشد. سرزنش کردن الیور فقط اوضاع را بدتر می کند)

مثال

در زیر چندین مثال دیگر ارائه می شود که تفاوت بین اعتراض و انتقاد را نشان می دهد:

اعتراض:اتومبیل بنزین ندارد چرا همان طور که قول داده بودی پرش نکردی؟

انتقاد: چرا هیچوقت هیچ چیز به خاطرت نمی ماند؟ هزار بار به تو گفتم که باک را پر کنی ولی تو این کار را نکردی.

اعتراض: باید زود تر به من می گفتی برای معاشقه بیش از حد خسته ای . من واقعا ناامید شدم و احساس شرمندگی کردم.

انتقاد: چرا همیشه این قدر خود خواهی ؟ واقعا خیلی ادم پستی هستی که همان ابتدا چیزی نگفتی باید زودتر به من می گفتی که برای معاشقه بیش از حد خسته ای .

اعتراض: قرار بود از اینکه کسی را برای شام دعوت کنی با من هماهنگ کنی من میخواستم امشب با تو تنها باشم.

انتقاد: چرا همیشه دوستانت را به من ترجیح می دهی؟ من همیشه در فهرست اولویت های تو اخرین هستم . امشب قرار بود شام با هم تنها باشیم.

اگر انتقادات این چنینی زیاد در رابطه شما و همسرتان شنیده می شود بدانید که شما تنها نیستید اولین سوار بسیار در روابط رایج است. بنابراین اگر متوجه می شوید شما و همسرتان نسبت به یکدیگر انتقادی هستید. اصلا تصور نکنید که قرار است کارتان به داد گاه طلاق  بکشد . مشکل انتقاد کردن این است که اگر در رابطه شما فراگیر شود. راه را برای سوار دیگر که بسیار کشنده تر است هموار می کند.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *