#


ترکاندن جوش ها چرا خطرناک است؟

ترکاندن جوش
12 نوامبر 2018 بدون نظر 1705 بازدید

ترکاندن جوش ها چرا خطرناک است؟

ترکاندن جوش چه عوارضی دارد؟

ترکاندن جوش ها عوارض بسیار زیادی دارد. جوش ها معمولاً هنگامی به وجود می آید که چربی اضافی و سلول های مرده پوست منافذ آن را می بندند و در نهایت باکتری ها درون این منافذ رشد می کند و یک عفونت جزئی، داخل آن ها به وجود می آید.

انواع جوش

«پاسچول» یکی از شایع ترین انواع جوش می باشد که دور آن ورم می کند و به رنگ قرمز یا صورتی و داخل آن زرد یا سفید رنگ می شود.

جوش سرسیاه

جوش های سرسیاه سر باز می باشند و اغلب ملتهب نیستند.

پاپیول ها

پاپیول ها معمولاً سر بسته می باشند و به رنگ های سفید و قرمز رنگ هستند.

نودول ها و کیست ها

دردرون پوست ایجاد می شوند و معمولاً دردناک هستند. متخصصان پوست تأکید می کنند که از ترکاندن جوش های بخش موسوم به «مثلث خطر» در صورت خود واقعاً خودداری کنید. این بخش از گوشه های دهان آغاز می شود و تا برآمدگی بینی ادامه دارد.

چرا ترکاندن جوش های این قسمت خطرناک است؟

عروق خونی مثلث خطر، به قسمت های مختلف جمجمه وصل می باشند، در نهایت هر گونه عفونتی در مثلث خطر به سرعت زیاد می شود و تبدیل به مشکلی جدی می شود. در صورتی که عفونت پوستی جدی در این قسمت اتفاق بیفتد و درمان نشود، این عفونت در نتیجه به مغز می رسد، مسئله ای که می تواند جان افراد را در خطر قرار دهد.

ذره ای از چرک جوش، داخل آن می ماند

متخصصان پوست هشدار داده اند که امکان دارد با این کار، قسمتی از چرک جوش درون آن باقی بماند. زمانی که جوش های خود را فشار می‌ دهید، باقی مانده چرک از منفذ پوست به فولیکول های موی داخل پوست وارد می شود.

امکان دارد بیشتر جوش بزنید

باکتری ها، چربی و باقی ‌مانده چرکی که از جوش های پاسچول، پاپیول و کیستی بیرون می آید، می تواند گسترش پیدا کند و باعث ایجاد جوش های بیشتری شوند. علاوه بر این، در زمان ترکاندن جوش ها، به پوست صورت خود دست می مالید که امکان دارد باکتری ها و آلودگی های دست های شما به منافذ تمیز پوست تان هم منتقل شوند، مگر این که پیش از آن، دست های خود را به طور کامل شسته و ضد عفونی کرده باشید.

امکان دارد جای زخم جوش ها باقی بماند

ترکاندن جوش ها موجب می شود جای زخم آن ها برای مدتی زیادی باقی بماند. هر چند بعضی از این زخم ها امکان دارد پس از ماه ها یا سال ها کم رنگ تر شود ولی برای آن که جای زخم به صورت کامل برطرف شود، برخی مواقع به درمان های تخصصی مانند جراحی لیزر احتیاج می باشد. زمانی که جوشی روی صورت شما نمایان می شود، تحمل نمایید تا جای آن برای همیشه روی صورت تان نماند.

«جوش صورت» و «عقیمی در مردان»، از عوارض آلودگی هواست

آلودگی هوا به نحوه مختلفی می ‌تواند تأثیر زیان ‌بار طولانی مدت و کوتاه ‌مدتی بر سلامت افراد بگذارد. تاثیر آلودگی هوا بر انسان ها، متفاوت است. آسیب‌ پذیری بعضی افراد در مقابل آلودگی هوا خیلی بیشتر از سایرین می باشد. کودکان کم سن و سال و افراد سالمند، بیشتر از دیگران در برابر آلودگی هوا آسیب پذیر هستند.

بر پایه تحقیقات اپیدمیولوژیک، بیشترین اثر آلودگی هوا به علت ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن می باشد، چون بعضی از بیماری ‌ها مثل آسم، بیماری های قلبی و ریوی در زمان آلودگی هوا بیشتر می ‌شوند. اصولاً سطح آسیب‌ ها بستگی به زمان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زیان آور دارد؛ یعنی مدت زمان تماس با آلاینده ‌ها و غلظت مواد شیمیایی خیلی اهمیت دارد.

حساسیت چشم ‌ها، بینی و حلق، عفونت ‌های دستگاه تنفسی فوقانی مثل برونشیت و ذات الریه، سر درد، حالت تهوع و واکنش‌ های حساسیتی هم از عوارض کوتاه مدت آلودگی هوا است. همین طور آثار طولانی مدت آلودگی هوا می‌ تواند بیماری قلبی، سرطان ریه، بیماری های مزمن تنفسی و حتی آسیب به مغز، اعصاب، کبد و کلیه‌ها را به وجود آورد.

دکتر رزازعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عقیمی به وجود آمده از کاهش تعداد اسپرم در مردان را هم از عوارض آلودگی هوا قلمداد کرد و گفت: آلودگی هوا نه تنها در بیشتر شدن آسم نقش بسزایی دارد بلکه مهم ترین عامل خطر در به وجود آمدن این بیماری به حساب می آید.

عواقب آلودگی هوا در دیابتی ‌ها

رزاز یکی از عوامل تأثیرگذار در به وجود آمدن جوش صورت را آلودگی هوا معرفی می کند و می گوید: آلودگی هوا برای افراد دارای دیابت واقعاً خطرناک است. آلودگی هوا در مراحل کنترل جریان خون در افراد دارای دیابت‌ اختلال ایجاد می ‌کند.

در تحقیقات معلوم شده است که آلودگی هوا در به وجود آمدن چاقی هم نقش دارد و مرگ زودرس در قسمت های آلوده شهرها ثابت شده است. وی در ادامه می گوید: برای جلوگیری از این آسیب، باید از لحاظ تغذیه ‌ای بدن خود را از مواد آنتی ‌اکسیدان پر کنیم تا عواقب ناشی از تنفس آلاینده ‌های شیمیایی به حداقل برسد. از طریق مواد غذایی آنتی اکسیدان ‌های مفید برای بدن را می‌ توان تامین کرد.

آنتی ‌اکسیدان ‌های کاهنده مضرات آلودگی هوا

وی در مورد آنتی ‌اکسیدان ‌های مفید برای بدن و منبع تغذیه ‌ای هر کدام از آن ها عنوان کرد: آنتی اکسیدان‌ هایی نظیر ویتامین E را می‌ توان از طریق روغن گیاهی، روغن دانه‌ ها، حبوبات، سبزیجات سبز و تخم‌ مرغ و ویتامین C را با مصرف میوه‌ ها، مرکبات، سبزیجات و توت (گل کلم، بروکلی، فلفل شیرین، کلم بروکسل و کلم پیچ) برای بدن تامین کرد.

همین طور ویتامین D در نور خورشید، شیر غنی شده، ماهی و روغن ماهی و فولات (B۹) در سبزیجات برگ ‌دار، حبوبات و نخود فرنگی به مقدار کافی وجود دارد.

در زمان ترکاندن جوش ها، ناخواسته به پوست صورت خود دست می ‌زنید و امکان دارد باکتری ها و آلودگی های دست های شما به منافذ تمیز پوست تان هم منتقل شود، مگر آن که پیش از این کار، دست های خود را به طور کامل شست و شو داده و ضد عفونی کرده باشید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *