#


پاسخ به پرسش‌های متداول پیرامون «کبد چرب»

کبد چرب
13 می 2017 بدون نظر 1531 بازدید

پاسخ به پرسش‌های متداول پیرامون «کبد چرب»

پاسخ به پرسش‌های متداول پیرامون «کبد چرب»

به گزارش از من بپرس،  پاسخ پروفسور رضا ملک‌زاده متخصص گوارش و کبد به پرسش‌های متداول پیرامون کبد چرب را بخوانید.‌

افراد چاق کبدشان چرب‌تر است؟

۳۵ درصد از هم‌وطنان ما به بیماری کبد چربِ بالای ۵ درصد مبتلا هستند. این بیماری در اکثر افراد بدون هیچ‌گونه علائمی رشد و پیشرفت می‌کند اما کبد چرب موجب سکته قلبی، مغزی، فشار خون و نارسایی کلیه زودتر از سن معلول می‌شود.

چاقی و اضافه وزن تنها علت چربی کبد نیست بلکه عوامل محیطی و ژنتیک هم می‌تواند در ایجاد این بیماری تأثیر داشته باشد. تنها  ۲۰ درصد از افراد چاق کبد چرب دارند.

علائم چربی کبد چیست؟

این بیماری علائم مشخصی ندارد؛ زردی چشم، لاغری، خال صورت، پف دست‌ها و داغ شدن کف پا را نمی‌توان یقیناً علائم این بیماری دانست. چاق شدن شکم در بروز این بیماری می‌تواند تأثیر داشته باشد.

وظیفه و نقش کبد در بدن انسان چیست؟

از «کبد» به عنوان  دومین عضو بزرگ در بدن یاد می شود، مسئولیت این عضو از بدن این است که مانند یک صافی تمامی مواد غذایی و مایعات را عبور می‌دهد و مواد مضر آن را می‌گیرد تا بدون ضرر رساندن به بدن به سیستم‌های دیگر بدن منتقل شوند. کبد به صورت خودکار خودش را با کمک سلول‌هایی پاکسازی و ترمیم می‌کند، با این حال گاهی فاکتور‌های منفی زیاد هستند و موجب اختلال در عملکرد کبد می‌شوند.

کبد چرب

کبد چرب

آیا کبد چرب تا آخر عمر باقی می‌ماند؟

چربی کبد بیماری مادام‌العمری نیست و قطعا می‌توان با رعایت برخی نکات و داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کافی آن را از بین برد. متأسفانه ۷۵ درصد مردم ما چاق هستند و حدود ۹۰ درصدشان اصلا یا خیلی کم ورزش می‌کنند، درست است که چاقی تنها عامل چرب شدن کبد نیست اما مهم‌ترین علت آن است پس ضروری است که با ورزش و تحرک از چاقی بیش از حد جلوگیری کرد.

افراد مبتلا به کبد چرب از چه رژیم غذایی باید پیروی کنند؟ مواد غذایی مفید و مضر برای کبد چیست؟

افرادی که کبد چرب دارند این نکته ضروری و مهم را بدانند که تغییر در رژیم غذایی و رعایت برخی نکات مهم‌ترین راهکار جلوگیری از رشد چربی کبد است و از عوارض آن جلوگیری می‌کند.

برنج، سیب زمینی، چربی، شیرینی‌ها و زیاده‌روی در خوردن از مهم‌ترین علت‌های بروز کبد چرب هستند که چربی را دوچندان می‌کنند و متأسفانه از در سبد غذایی روزانه ما هستند. توصیه می‌کنیم کسانی که کبد چرب دارند حتما از میوه به اندازه کافی مصرف کنند.

کسانی که چربی کبد دارند می‌توانند در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند؟

متأسفانه در کشور ما ۳۰ درصد از مردم بیش از اندازه لازم غذا می‌خورند، «پرخوری» مهم‌ترین عامل و زمینه‌ساز پیشرفت چربی کبد است. کسانی که این عضو از بدنشان چرب است اشتهایشان به شدت بالا می‌رود و همین مسئله موجب بدتر شدن وضعیت کبد و رسیدن به مرز خطر می‌شود.

گشنگی یکی از عواملی است که نقش مؤثری در بهبودی چربی کبد دارد لذا توصیه می کنیم افرادی که به این بیماری مبتلا هستند در ماه رمضان روزه بگیرند و از این فرصت برای بهبودی وضعیت کبدشان استفاده کنند.

قرص پلی پیل در رفع چربی کبد مؤثر است؟

عوارض کبد چرب مانند فشار خون بالا، قند خون و سکته مغزی موجب کوتاه شدن عمر کسانی است که به این بیماری دچار هستند.

اخیرا قرصی که ترکیب آن آسپرین، قرص ضدچربی و قرص پیشگیری از فشار خون است و پلی پیل نام دارد وارد بازار شده است، استفاده از این قرص در روز می‌تواند از عوارض چربی کبد بکاهد.

چربی کبد چگونه قابل تشخیص است؟

راه‌های مختلفی برای تشخیص کبد چرب وجود دارد. ارزان‌تر و ساده‌تر از همه تصویربردای است. آزمایش‌ آنزیم‌های کبد نیز می‌تواند در تشخیص التهاب‌های ناشی از چرب شدن کبد به این بیماران کمک کند. در برخی موارد از موارد انجام سی تی اسکن و دیگر روش‌های تصویر بردای برای تشخیص این بیماری نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

زنان باردار که در دوره‌های آخر بارداری شان هستند و کبدشان چرب است باید توجه کنند که این مسئله برای مادر و  فرزندش خطر دارد، لذا باید تحت نظر پزشک متخصص زنان، زایمان قبل از زمان تعیین‌شده انجام بگیرد.

گریدهای متخلف کبد چرب چیست؟

۳ نوع کبد گرید برای کبد وجود دارد، بر مبنای میزان چربی کبد افراد مختلف گرید متفاوت است. هر چه قدر میزان چربی کبد بالاتر باشد گرید نیز بیشتر می‌شود و کبد نیز سفت‌تر می‌شود.

کسانی که به گرید نوع اول مبتلا هستند ۵ تا درصد چربی، افراد گرید دوم بین ۱۰ تا ۳۰ درصد و نهایتا افرادی که در گرید سوم‌اند بالای ۳۰ در صد کبدشان چرب است.

بر اساس تحقیقات انجام شده در ۱۷ نقطه کشور، افرادی که بالای ۳۰ درصد در خوردن غذا زیاده روی می‌کنند و هیچ‌گونه ورزشی انجام نمی‌دهند زمینه چربی کبد دارند

آیا کسانی که چربی کبد دارند می‌توانند یک از وعده‌های غذایی را حذف کنند؟ دخانیات در چربی کبد مؤثر است؟

امکان چرب شدن کبد در افرادی که سیگاری هستند یا از سایر دخانیات و مواد مخدر استفاده می‌کنند به شدت بیشتر است.

برخی از افراد به اشتباه برای غلبه بر چربی کبد یکی از وعده‌های غذایی را حذف می‌کنند باید بدانند این کار یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های ممکن برای بیماری‌شان است، به این علت که با این کار معمولا افراد ریزه‌خوری می‌کنند که خود این مسئله یکی از عوامل بالا رفتن کبد چرب است. این افراد باید سعی کنند به جای حذف وعده غذایی، به میزان لازم و قبل از سیری دست از خوردن بکشند.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *