#


پارگی مینیسک زانو را با این علائم شناسایی کنیم

16 ژانویه 2019 بدون نظر 3185 بازدید

پارگی مینیسک زانو را با این علائم شناسایی کنیم

پارگی مینیسک  زانو را با این علائم شناسایی کنیم

 مینیسک چیست؟

 مینیسک تکه یی غضرف داخل زانو است که روانی میان ران و استخوان ساق را فراهم می کند .دکتر جیمز استار مند متخصص و جراح ارتوپدی درکارولینای شمالی می‌گوید:

 مینیسک سبب میشود تا سلامت کلی مفاصل تقویت گردد به خصوص زمانی که در ارتباط با زانو باشد. زانو دارای دو مینیسک است که شامل بخش داخلی و یک بخش خارجی می باشد .هر دوربینیc شکل هستند و به جذب فشاردر زانو و تثبیت مفصل کمک می کنند.

 انسان وابسته به مینیسک است

 اگر مینیسک نباشد گروه پوشش دهنده شامل استخوان زانو،  درشت  نی ، کاسه زانو و ران همه فشار حاصل را باید تحمل کنند  ، که به مرور زمان همین وزن اضافه باعث می شود فرد دچار ارتروز شود.

 علت های پارگی مینیسک

 دکتر استار من اظهار می کند : به طور کلی پارگی مینیسک دو نوع می باشد آنهایی که به آرتیت  زمینه ای یا تغییرات مخرب زانو مربوط هستند و آنهایی که به وسیله ایجاد ضربه حاصل می‌شوند.

 ایشان می افزاید : تروماها و یا حوادث به صورت پیچ خوردگی حین ورزش یا دوباشند ، در حالی که تخریب زانو به صدمه ای اشاره دارد که به مرور زمان به عنوان مثال و در دونده ها به وجود می آیند . اگر در فعالیت مورد نظر شما ساق پا به اندازه کافی قوی نباشد باعث می‌شود تا مینیسک از بین برود.

 ممکن است از وجود پارگی مینیسک آگاه نباشید

پارگی مربوط به آرتروز ممکن است بدون تقسیم در و به تدریج ایجاد شود پارگی بر اثر ضربه همانند یک حادثه که در زمان فعالیت ورزشی رخ می‌دهد عمدتاً منجر به بروز علائمی در زمان جنابت میشود.

 ممکن است زانو دچار تورم شود

 از اولین نشانه های پاره شدن مینیسک می توان به احساس شار و یا ورم کردن مفاصل زانو اشاره کرد .اما این را به خاطر داشته باشید که همگی علئم قابل شناسایی نیستند و ممکن است متوجه بعضی از ان ها اصلا نشوید. مینیسک

 احساس ترکیدگی  دارید

 از اولین نشانه های پارگی مینیسک می توان به جراحت زانو اشاره کرد .ممکن است در حالت عادی متوجه این پارگی نشوید و اما بعد از این که پا را خم و یا راست کردید متوجه ان شوید .

 پارگی مینیسک موجب درد خواهد شد

 به گفته دکتر روا علائم پارگی مینیسک شامل انواع مختلف است از جمله:

 -درد به هنگام پیچ خوردن زانو

 -درد به هنگام دو یا پیاده روی

– درد داخل و یا بیرون زانو

– درد به هنگام بالا رفتن  از پله

 -درد به هنگام انجام حرکت اسکات زانو

  در موارد شدید ممکن است کاملاً زانو داخل یک وضعیت قفل شود و و تکان دادن آن با درد شدیدی همراه خواهد بود.

 حرکات کاهش می یابد

از دیگر علامت های فراگیر پارگی مینیسک می توان به کم شدن دامنه حرکات اشاره کرد. این باعث می شود تا مفصل ها سفت شده و نتوانید به راحتی حرکت کنید.

 چرا باید به پزشک مراجعه کرد

 زمانی که احساس قفل شدگی زانو با انجام حرکات دارید و یا وقتی تورم ناگهانی مفصل زانو به وجود می‌آید درد شدید در طول مفصل دارید امکان مراجعه به پزشک را فراهم می کند علاوه بر مراجعه به پزشک باید هر فعالیتی را که باعث افزایش درد می شود کنار بگذارید.

احساس ترکیدگی  دارید

 احساس ترکیدن به هنگام جراحت زانو یکی دیگر از علائم اولیه پارگی است و یا ممکن است این علائم پارگی مینیسک را به هنگام خم و راست کردن زانوی صدمه دیده احساس کنید.

 پارگی مینیسک موجب درد خواهد شد.

 به گفته دکتر روا علائم پارگی مینیسک شامل انواع مختلف است از جمله:

– درد به هنگام پیچ خوردن زانو

– درد به هنگام دو یا پیاده روی

– درد داخل و یا بیرون زانو

– درد به هنگام بالا رفتن  از پله

–  درد به هنگام انجام حرکت اسکات زانو

-در موارد شدید ممکن است کاملاً زانو داخل یک وضعیت قفل شود و و تکان دادن آن با درد شدیدی همراه خواهد بود

– حرکات کاهش می یابد

– یکی دیگر از علائم شایع پارگی به جز درد فشار شدید و تورم شامل کاهش دامنه حرکات است که باعث می گردد مفاصل سفت بشوند و قادر نباشند به راحتی حرکت کنند

 چرا باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که احساس قفل شدگی زانو با حرکات دارید و یا وقتی تورم ناگهانی مفصل زانو به وجود می‌آید  و درد شدید در طول مفصل دارید امکان مراجعه به پزشک را فراهم می کند .علاوه بر مراجعه به پزشک باید هر فعالیتی را که باعث افزایش درد می شود کنار بگذارید.

 درمان پارگی

دکتر استار مند می گوید : با توجه به علائم پارگی ان درمان نیز متفاوت است که در درمان این نوع عارضه میزان موفقیت بدون جراحی خیلی بالا است ، بنابراین بیماران می‌توانند با برنامه داروهای ضد التهاب همچون ایبوبروفن ،استراحت فیزیوتراپی و گاهی اوقات تزریق کورتیزون درد و التهاب را کاهش دهند  که حدود شش هفته دوره نقاهت این بیماری طول میکشد.

 زمان بهبود بستگی به محل زخم دارد

 سومین بخش خارجی ان که خون زیادی در خود دارد یک منطقه قرمز در درون مینیسک است به همین خاطر به زودی بهبود پیدا خواهد کرد و  و یک بخش منطقه سفید که به سمت مرکز مینیسک است و حتی بعد جراحی هم احتمال بهبود کمتری دارد.

 اگر زانو قفل شود نیاز به جراحی دارد

 زمانی هم هست که هیچ یک از راه های فیزیوتراپی ،استراحت و یا درمان های دارویی برای درمان کمکی نخواهند کرد .در این زمان تست ام ار ای مشخص می کند که ایا باید ترمیم صورت گیرد و یا بافتی که تخریب شده است برداشته شود به این ترتیب علائم کاهش پیدا می کند.

 درد زانو ممکن است به علت دیگری باشد

 در برخی افراد دردی شبیه به پارگی مینیسک وجود دارد اما در واقع بیماری دیگری مربوط به مفصل هستند که شامل:

– کیسه قرار گرفته در پشت زانو

– کالف

– عارضه زانوی دونده، درد در غضروف زیر زانو

– آرتروز زانو

 -درد زانو ایجاد شده به وسیله  ساییدگی بافت در مقابل استخوان ران

  • پارگی رباط مفاصل میانی یا جانبی
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *