#


وقتی مغزتان زودتر از خودتان در حال پیرشدن است

16 ژانویه 2019 بدون نظر 1543 بازدید

وقتی مغزتان زودتر از خودتان در حال پیرشدن است

وقتی مغزتان زودتر از خودتان در حال پیرشدن است

 مغز دارای علائمی است که نشان می دهد به طور طبیعی پیر میشود اما نشانه هایی از پیری زودهنگام مغز نیز وجود دارد که باید با دیدن این عوارض به پزشک مراجعه کنید.

۱ پیری طبیعی مغز

تفاوت های زیادی بین الزایمر و دیگر مدل های زوال عقل وجود دارد .در یک مغز سالم که حالت طبیعی دارد .زیاد شدن سن باعث کند شدن حرکت نورون ها می شود.این بدان معناست که برای واکنش نشان دادن نسبت به محیط نیاز به زمان بیش تری خواهد داشت.

اما دو نقطه در اینجا حائز اهمیت است اول اینکه هر فردی با فرد دیگر متفاوت است زیرا افراد بالای ۱۰۰ سال زیادی هستند که او واقعاً ذهنشان تند و تیز هستند و دوم اینکه مشکلات ادراک و شناخت که باعث میشوند عملکرد های روزانه به سختی انجام شوند نه باید به عنوان بخشی از روند پیری محسوب شود بلکه باید آنها را علائم هشدار دهنده ای بدانیم که ما را موظف می کنند به پزشک مراجعه کنیم.

 ۲ از دست دادن حافظه کوتاه مدت

 آلزایمر شاخص ترین اختلالات مغز در افراد سالخورده است که علائم هشدار دهنده نسبتاً زودهنگامی دارد .در بیماری آلزایمر حافظه کوتاه مدت بیش از هر قسمت دیگری از مغز تحت تاثیر قرار می گیرد پس از دست دادن حافظه کوتاه مدت اولین علامت مهم آلزایمر است به همین علت معمولا افراد به آن اهمیت زیادی میدهند این فراموشی می تواند از فراموش کردن  تاریخ سالگرد ها گرفته تا ناتوانی در به یادآوردن دستور عمل پخت یک غذا را شامل شود از نشانه‌های این بیماری مکرراً سوال پرسیدن یا فراموش کردن گفتگوهای اخیر در سالمندان است.

 ۳ از دست دادن حافظه بلند مدت

 اگر مشکلات حافظه شما به دهه های گذشته نیز کشیده شود و خاطرات گذشته را به یاد نمی آورید ممکن است با نوع دیگری از زوال عقل درگیر شده باشید .افرادی که دچار آلزایمر می شوند حافظه بلند مدت آن ها سالم می ماند اما سایر بیماریهای زوال عقل می‌تواند بر حافظه بلند مدت نیز مشکلاتی ایجاد کند زوال عقل به علت چند سکته مغزی روی می دهد که با اختلال در خونرسانی به مغز منجر به آسیب به بافت مغز می‌شود .سکته های مغزی می‌تواند بخشی از مغز را که مسئول حافظه بلند مدت هستند را دچار اختلال کند.

۴ به یاد نیاوردن کلمات

 ممکن است برای یک فرد ۴۰ سال هم پیش بیاید که گاهی اسم چیزی یا کسی را به خاطر نیاورد اما اگر این مشکل به صورت معمول و روزمره اتفاق بیفتد نشان دهنده مشکلات ادراکی است .علت این مشکل به خاطر اختلال در بخش‌هایی از مغز است که قواعد زبان را کنترل میکنند این مشکل می‌تواند اولین علامت از یک ضایعه مغزی بیماری آلزایمر و یا آسیب مرتبط با سکته مغزی باشد.

 ۵ اشتباه هات در امور دسته چک

  از اولین نشانه های الزایمر می توان به مختل شدن عملکردهای اجرایی اشاره کرد این مورد به ناحیه ای از مغز به نام قشر پیشانی ربط دارد. عملکردهای اجرایی به معنای سطوح بالاتری از فکر است . بنابر این اگر کسی در امور مربوط به دست چک خود دچار مشکل باشد یعنی علائم مراحل اولیه الزایمر را دارد.

 ۶  مشکل در رانندگی

 آلزایمر می تواند با تاثیر بر حافظه و مهارت های تصمیم گیری مشکلاتی را در رانندگی ایجاد کند اما افرادی که به زوال عقل مبتلا هستند ممکن است متوجه نشوند که هنگام رانندگی مشکل دارند اما اطرافیان آنها این مشکلات را می‌بینند. هرچند که یکسری عوامل فیزیکی نیز می‌تواند موجب افت عملکرد شود مانند گرفتگی مفاصل و مشکلات بینایی . پس اگر فرد بزرگسالی در رانندگی علایمی از مشکلات را داشت مثلاً اینکه فراموش کرد چگونه مکان آشنایی پیدا کند باید برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کند.مغز

۷ تغییر در شخصیت و خلق و خو

 علائم اختلال ادراک و شناخت می‌توان به عنوان منفعل شدن و یا به اختلال افسردگی در سالخوردگان اشاره کرد. بی علاقه گی و واکنش ندادن نیز می تواند نگران کننده باشد .این اتفاقات می توانند ناشر تغییراتی بر لوب فرونتال مغز  و سایر قسمت هایی باشند که توسط بیماری های مغزی دیگر و یا آلزایمر ایجاد شده است.

۸مشکلات تعادلی

 بخشی از عوامل فیزیکی بر زوال عقل تاثیر دارد. مثلاً از دست دادن تعادل جزوه  زوال عقلی مولتی انفارکت یا همان اختلال در عملکرد ذهنی است یا مثلاً در زوال عقل اجسام اویی  که بیماری پیشرونده است که ضایعات پروتئینی به طور غیر نرمال در مغز جمع می شود و با ویژگیهای پارکینسون همراه می باشد.

۹  از دست دادن حس بویایی

 از علامت های اولیه پارکینسون ضعیف شدن حس بویایی است ،علاوه بر آن ناحیه یی از مغز که  مسئول بویایی است تحت تاثیر آلزایمر نیز قرار گرفته است پزشکان می توانند با تست توانایی بیمار برای تشخیص گروه های معمولی مانند توت فرنگی سیگار و قهوه او را از جهت آلزایمر بررسی کنند.

  ۱۰ مشکل شنوایی

 عفونت  ،سوراخ شدن گوش و آلزایمر می تواند از دلایل ضعف شنوایی باشد. پلاک های جمع شده در مغز که ناشی از آلزایمر است می تواند بر عملکرد مرکز شنوایی تاثیر گذاشته و آن را مختل کند.

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم

 فراموشی یا احساس سردرگمی که از تغییرات ادراکی هستند باعث میشوند تا در زندگی روزانه مشکلات مختلفی به وجود بیاید نباید به عنوان روند طبیعی از پیری تلقی شود ،این اصلا واقعیت ندارد که در افراد سالمند ضعف قابل توجه عملکرد مغز اتفاق می‌افتد تغییر در توانایی های ادراک و شناخت دلیل موجهی برای مراجعه به پزشک هستند باید زمانی که  تفاوت زیادی در عملکرد نسبت به قبل دارید حتما سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن معلوم شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *