#


وزن کم کنید و به سالهای عمر خود بیفزائید

24 فوریه 2019 بدون نظر 1839 بازدید

وزن کم کنید و به سالهای عمر خود بیفزائید

کاهش وزن و تاثیر آن در افزایش طول عمر

دانشمندان سراسر دنیا سالیان متمادی است که درباره چاقی و اضافه وزن بحث ها و مطالعاتی داشته اند. آنها میلیونها انسان را در دوران زندگی مورد مطالعه قرار داده اند تا مشخص کنند که داشتن ۵ تا ۸ کیلو اضافه وزن چه مخاطراتی روی سلامتی میگذارد. متخصصین همه هم عقیده اند که چاقی مفرط سلامتی را به مخاطره می افکند و عمر را کوتاه می نماید، حتی چاقی کم و متوسط روی بدن فشار وارد میکند.

بسیاری از مطالعات نشانگر آنست که میزان مرگ و میر در میان مردم ضعیف و لاغر زیاد است، و بخاطر همین نکته شرکت بیمه عمر متروپولیتن نیویورک جدول مخصوصی را انتشار داده که میانگین وزن را در اندام های مختلف نشان میدهد و این جدول ملاک عمل اکثر پزشکان قرار گرفته است.

مطالعات دیگر نشان میدهد که ۸۰ درصد مردم ظریف و لاغر را سیگاریها تشکیل میدهند سیگاریها نسبت به غیرسیگاریها لاغرتر هستند دکتر منسون میگوید : «علت آن است که دود سیگار ارزش متابولیسمی را بالا میبرد و روی ذخائر کالری تداخل میکند.

من معتقد نیستم که لاغر بودن سبب مرگ می شود بلکه علت مرگ در این گروه بواسطه تأثیر سیگار است.

بعضی افراد اگر بدون اراده ضعیف و لاغر شوند به علت میتلا شدن به تعدادی از بیماریهاست، در این موارد لاغری منادی است نه عامل مرگ زودرس.

موضوع پیچیده دیگر که مورد مطالعه قرار گرفته، مضرات سیگار در بین افراد لاغر سبب مرگ و میر میشود، همچنانکه ازدیاد فشار خون، دیابت و چربی زیاد در بین افراد چاق و فربه.

چربی های بدن چقدر خطرناک هستند؟

در نتیجه مطالعات خانم دکتر منسون این پدیده به چشم میخورد: «حتی افرادیکه ۵ کیلو اضافه وزن دارند، بطور قابل ملاحظه ای در خطر مرگ زودرس قرار دارند، زیرا این اشخاص دو تا سه برابر بیشتر در مخاطره بیماریهای ازدیاد فشار خون و دیابت قرار دارند.

سالم ترین وزن کدام است؟

ابتداء به جدول ثبت شده شرکت بیمه عمر متروپولیتن نیویورک توجه کنید. اگر شما فقط کمی بیشتر از جدول ارائه شده اضافه وزن داشته باشید ممکن است خطر آنچنانی شما را تهدید نکند. شما چه میگوئید؟ لباس خود را در آورید و در مقابل آینه بایستید. به امتحانش می ارزد!

آیا شما در تمام اندام خود چربیهای انباشته می بینید و با برجستگی عضلات؟ آیا چهارچوب بدن شما حسابی چاق و فربه است یا ضعیف و لاغر؟ نمودار جدول عمر نشان نمیدهد که اندام شما چقدر باید چربی یا عضله داشته باشد، بنابراین اگر بطور غیر عادی پر عضله و با اندام بزرگی دارید، بدون آنکه سلامتی شما در مخاطره قرار گیرد استطاعت رسیدن به میانگین سلسله وزن را دارید.

اگر در آزمایش عضلات خود تردید دارید، به چربی های خود نگاه کنید. چه جای بدن شما چربی تمرکز بافته – محلی که چربی انبار شده اهمیت بیشتری روی طول عمر دارد . تا اینکه رویهمرفته چقدر چربی دارید؟ چربی های شکم و بخش بالای بدن با فشار خون، کلسترول و دیابت ارتباط بیشتری دارد تا چربی های روی باسن و بخش های پائین بدن.

حالا لباس بپوشید، اگر در آزمایش مردود شدید، ترس نداشته باشید، خبر خوب آنکه اگر شما به وزن ایده آل خود برسید؛ وجودتان شما را میبخشد، و عمر شما طبیعی خواهد بود.

چطور غذاهای طبیعی به کم کردن وزن بدن کمک می کنند؟

یکی از اساسی ترین و سالم ترین استراتژی کنترل وزن آن است که در برنامه غذایی خود تأکید بر داشتن غذاهای طبیعی , داشته باشید.

دقت کنید من گفتم : «تأكيد» نگفتم که شما مجبورید (و یا حتی باید) فقط گفتم غذاهای طبیعی بخورید. و نگفتم که شما مجبورید غذاهای غیر عادی بخورید و یا فقط از فروشگاههای بهداشتی غذا تهیه کنید. شما میتوانید ۸۰ تا ۹۰ درصد غذاهای طیعی که در کم کردن وزن سرعت عمل میبخشد و آنرا حفظ میکند در هر سوپرمارکتی که مایل هستید خریداری کنید.

چرا تأکید بر غذاهای طبیعی دارم؟ پاسخ آن بسیار ساده است. «غذاهای طبیعی با مقایسه به غذاهای کنسرو و آماده و پودرهای غذایی در حد بسیار کم و باز هم کمتر چاق میکند. البته در قاعده کلی برتری های دیگر نیز دارد. اگر از دید دیگر به غذاهای طبیعی نگاه کنیم، باید غذاهای طبیعی را ترجیح داد زیرا با خوردن مقدار نسبتا زیادی اشتها را بیشتر راضی میکند، با وجودیکه کالری کمتری دارد ولی چربی ندارد. و در صورتیکه مجبور باشید مقدار کمتری از غذاهای آماده و کنسرو شده بخورید، چربی بیشتر و کالری بیشتر نصیب شما میشود، و پول بیشتری باید بپردازید و اشتهای شما نیز بطور کامل راضی نمیشود.

آنچه نمیخواهم درباره آن صحبت کنم میزان کالری ۴۰ تا ۵۰ – نیست بلکه منظور ما کالری ۱۰۰ و ۲۰۰ و یا بیشتر در روز است، و برای همین امر مهم است که تأکید داریم که بطور کلی غذاهای غیر طبیعی نخورید.وزن

راستی غذاهای طبیعی کدام است؟ سؤال بسیار خوبی است و اینهم جواب بهتر اتمام غذاهائیکه طبیعت در اختیار ما میگذارد طبیعی است هر قدر په غذا چیزی اضافه شود و یا از آن کم شود و به صورت پودر در بیاید ارزش طبیعی آن از بین میرود. م

تأسفانه ۹ مورد از ۱۰ نوع غذاهای طبیعی ما دستخوش این تغییرات قرار میگیرد.

  • اضافه کردن شکر سفید و یا مواد قندی دیگر.
  • اضافه کردن چربیها و پا انواع روغنها
  • جداسازی مواد فیبری از آن

البته تغییرات دیگری در خواص غذایی به وجود می آید و آنچه قابل تذکر است از دست دادن انواع ویتامین ها و مواد معدنی، از بین بردن طعم آن، اضافه کردن مواد نگاهدارنده، مواد رنگی مصنوعی و دیگر مواد شیمیایی و مخصوصا اضافه کردن بیش از حد نمک (مسبب جمع شدن آب در بدن و ازدیاد فشار خون) است.

از نظر کلی آنچه بیشتر مورد توجه ماست کم کردن وزن و کنترل آن و تغییرات قابل انتقادی است که در غذاهای طبیعی داده میشود نظير : اضافه کردن نمک، اضافه کردن شکر، چربی و جداسازی مواد طبیعی آن است. و آنچه حاصل از این تغییرات است، کالری نخواسته و غير لازم آن میباشد که بدان افزوده اند.

حال بعضی از خواص مواد غذایی طبیعی را از نظر شما می گذرانیم.

سیب زمینی یکی از نمونه های کامل غذای طبیعی است که بواسطه داشتن مواد غذایی کامل مورد احترام همگان است. لیمی ترین راه تهیه سیب زمینی پختن آن بطور ساده همراه با پرستش میباشد. یک سیب زمینی بزرگ از لحاظ حجم غذائی اشتها را مستغنی میکند و فقط ۱۴۵ کالری دارد. (کالری آن کمتر از دو ورقه نان سفید نازک) با اینحال دارای ۲۰ میلی گرم ویتامین ث و : میزان چربی آن در تجزیه ناچیز گزارش شده است.

حال اگر بجای سیب زمینی پخته سیب زمینی سرخ کرده بخورید؟ ۲۰ عدد سیب زمینی سرخ شده به بلندی ۵ سانتیمتر بجای ۱۴۵ کالری ۲۱۴ کالری و به میزان ۴۷ درصد چربی بیشتر میخورید، و بجای ۳۰ میلی گرم ویتامین ث فقط ۱۶ میلی گرم یعنی ۴۷ درصد کمتر ويتامین نصيب شما میشود.

حال اگر بجای سیب زمینی سرخ کرده شما از چیپس سیب زمینی استفاده کنید اولا ناچارید به حدی بخورید تا جای سیب زمینی پخته و یا سرخ کرده را بگیرد و در صورتیکه ۲۰ عدد چیپس بخورید شما ۲۲۸ کالری یعنی ۵۰ درصد بیشتر چربی خورده اید و میزان ویتامین ث آن فقط ۶ میلی گرم است.

اکنون به مضرات دیگر غذاهای غیر طبیعی می پردازیم.

این پایان داستان نیست! اولا غذاهای آماده در خلاء کنسرو نمیشوند، حالا از جنبه دیگر به قضیه نگاه کنیم. وقتی که سیب زمینی پخته را به عنوان غذای اصلی خود انتخاب کردید، بخود میگوئید په نوشابه ای بعد از آن دلچسب است؟ خوردن سیب زمینی پخته مخصوصا شما را تشنه نمیکند، زیرا ۷۵ درصد آن دقيقة آب است، اما سیب زمینی سرخ کرده دارای ۴۵ درصد آب و چیپس فقط ۲ درصد آب دارد.

مهمتر آنکه سیب زمینی سرخ کرده و چیپس هر دو پر از نمک میباشند، و در حد کافی شما را تشنه میکنند و بعد از خوردن سیب زمینی سرخ کرده و چیپس چه نوشابه ای میتواند عطش شما را فرو نشاند؟ آب؟ نه خیلی زیاد. بعد از آن شما بیشتر مایلید با سودا و یا کوکا تشنگی خود را رفع کنید که در حد کافی شکر دارد و همراه با چربی های اینگونه غذاها کالری زیاد به بدن خود میرسانید.

برای آنکه منصف باشیم، فرض کنید سیب زمینی آب پز را همراه با قالب کوچک گره بخوریم. اما حتی با کره حداکثر کالری که نصیب شما میشود ۱۸۰ کالری است، و مجموعه چربی که خورده اید کمتر از نیمی از سیب زمینی سرخ کرده خواهد بود، و شاید کمتر از چربی چیپس میباشد.

میوه تازه نیز در مقابل میوه کنسرو و کمپوت شده مثال خوبی است.

تأثیر کالری های متفاوت آن: اگر شما یک هلوی تازه با طعم و شیرینی مخصوص طبیعی آن بخوريد قفط ۶۰ کالری دارد، ولی یک هلوی کنسرو شده که همراه با شیرینی زیاد تهیه شده دارای ۱۲۶ کالری است، یعنی کالری آن صد در صد بیشتر است.

آیا شما گیلاس شیرین و تازه را دوست دارید؟ یک فنجان پر از آن فقط ۹۰ کالری دارد، اما همان مقدار از کمپوت گیلاس دارای ۲۱۰ کالری میباشد.

نمودار غذاها و میوه های طبیعی فوق نمونه کوچکی از صدها غذای طبیعی و غیر طبیعی است که به نظر شما رسانیدیم، که در کل غذاهای طبیعی سالم و دست نخورده، دارای کالری کم و ویتامین های زیاد است. در حالیکه غذاهای کنسرو شده و آماده دارای دهها عیب و ایراد دارد که برای سلامتی و مخصوصا شما که وزن اضانی دارید مضر است.

چگونه فیبر و الياف غذاهای طبیعی با چربیها میجنگند؟

اکثر ما میدانیم که غذاهای طبیعی که همراه با مقدار زیادی نیپر یا الیاف گیاهی است برای خوردن نیاز به وقت بیشتری دارد تا شکم ما را پر کند. اما چقدر شگفت انگیز است که بدانیم همراه بودن الیاف گیاهی در غذا میزان کالری وسیعی را که شما باید از آن جذب کنید کم میکند. این حقیقت مسلم در یک مطالعه علمی بوسیله دپارتمان اداره کشاورزی و دانشگاه مریلند در سال ۱۹۸۷ در ایالت متحده آمریکا کشف شده است.

در این تحقیق ۱۲ مرد بالغ روی تغذیه همراه با الیاف کم و همزمان ۱۲ مرد دیگر روی تغذیه همراه با الیان زیاد به مدت ۲۶ روز قرار داده شدند. اگر چه گزارشی در رابطه با وزن این دو گروه و نداشتند اما تجزیه و تحلیل این دو گروه نشان داد که تغذیه همراه با مواد فیری زیاد در تغذیه ۲ / ۸ درصد کالری کمتری جذب کردند در حالیکه نوع غذای آنها از لحاظ کمی و کیفی یکسان بوده است.

بعضی ممکن است اعتراض کنند که این مقایسه عادلانه نیست، زیرا یک برنامه غذایی با فیبر کم ممکن است غیر طبیعی بوده باشد، ولی من فکر نمیکنم که همه آن مواد غذایی غیر طبیعی بوده. مثلا یک صبحانه با مواد فیبری کم شامل : آب گریپ فروت، برنج طبخ شده، شیر، یک عدد تخم مرغ، نان توست با کره، ژله، , قهوه با شکر و مقدار کمی سرشیر همراه است. و یک نهار با مواد ، لمیری کم شامل: یک عدد ساندویچ تون ماهی با مایونز با یک عدد نان سفید با یک لیوان آب سیب همراه است. و یک شام با همین کیفیت شامل: آب سبزیجات، گوشت گاو چرخ کرده با ماکارونی و نان سفید همراه با یک لیوان آب انگور که برای من شام بسیار عالی است.

یک برنامه غذایی همراه با فیبر زیاد شامل : مقداری سبزیجات تازه، گریپ فروت، برنج طبخ شده، تعدادی خرما، دو تکه نان سبوس دار، مقداری پوپ کرن، مقداری آناناس، مقداری اسفناج پخته، هویج، کلم و گیلاس.

مسئول تحقیقات این برنامه ها پروفسور جون ال۔ کلسون و همکارانش مواد فیبری را در برنامه غذایی کم و زیاد نمودند تا تأثير آنرا در جذب کالری مواد غذایی بدانند. نتیجه این تحقیقات همانگونه بود که پیش بینی نموده بودند و اعلام کردند که مقدار متعادل از میوه و سبزیجات تازه در برنامه غذایی در کسر جذب کالری آن تأثیر میگذارد شد.

ماست: نوع ماستی که در سرزمین ها تهیه میشود، انواع و السام دارد. مثلا : روی برچسب این پست ۲۵۰ گرمی نوشته محتوی ۱۵۰ کالری است. هر یک از بسته ها همراه با توت فرنگی، گیلاس و مقداری شکر تهیه شده و بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ کالری دارد. اخیرا به یک نوع ماستی دسترسی پیدا کرده ام که ساده است و دارای هیچگونه مواد شیرینی و غیر طبیعی نیست.

مهم آنکه هر قاشق چای خوری شکر دارای ۱۵ کالری است، حال معلوم نیست چقدر شکر به بسته ۲۵۰ گرمی ماست اضافه شده که تا این حد شیرین شده است.

ماست ساده یکی از غذاهای طبیعی و خوب است، بشرط آنکه ماده دیگری غیر از شیر در آن بکار نرفته باشد. اگر شما در منزل ماست ساده تهیه کنید در هر لیوان آن ۱۵۰ کالری دارد ولی آنچه در کارخانه تهیه میشود، فقط ۱۵۰ کالری شکر به آن اضافه کرده اند.

شاید بعضی ها ماست تازه را دوست ندارند، چون بنظرشان بی مزه است، بله خود من هم در ابتداء همینطور فکر میکردم، ولی وقتی به مضرات شکر و مواد غیر طبیعی آن فکر کردم از خوردن آن ممرننظر نمودم. اکنون پس از مدتی ذائقه ام آنرا بخوبی می پذیرد و بدان عادت کرده ام، بله : این یکی از عادات غلط من بوده که توانستم آنرا تغيير دهيم، و اکنون ماست تجاری و شیرین برای من مرض اور شده است.

اکنون گاهی برای نهار خود از یک ظرف ماست، مقداری سبزی تازه، نان توست ومیوه نظیر: موز و سیب استفاده میکنم و از ال لذت میبرم و مطمئن هستم که مواد پروتئینی کامل، مقدار زیادی ویتامینه مواد معدنی و مواد قیبری به مصرف بدن خود رسانیده ام و در کمال سلامت بسر میبرم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *