#


ورزش و سلامت سالمندان

14 سپتامبر 2018 بدون نظر 2137 بازدید

ورزش و سلامت سالمندان

ورزش هایی برای سالمندان و سلامت آن ها

سالمندی دوره­ای است که هرفردی باید با شرایط و مشکلات آن آشنایی کامل داشته باشد. یکی از عواملی که موجب می­شود سلامتی سالمندان حفظ شود انجام ورزش­های مناسب است. ورزش در دوران سالمندی و حفظ سلامت این افراد نقش عمده­ای دارد و موجب می­شود تا روحیه بهتری نیز بدست آورند. داشتن فعالیت ورزشی منظم باعث می­شود تا سالمندان تحرک کافی داشته باشند و بتوانند دربرابر بیماری­های مختلف مقاومت کنند. در ادامه چند دلیل درخصوص اهمیت ورزش در سلامت سالمندان عنوان خواهیم کرد.

افزایش تراکم استخوان

انجام ورزش مناسب موجب می­شود تا تراکم استخوانی سالمندان افزایش یافته و در برابر ابتلا به بیماری پوکی استخوان مقاومت خواهند داشت. پوکی استخوانی یکی از شایع­ترین بیماری­های دوران سالمندی است که با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری نیز افزایش می­یابد. انجام فعالیت­های ورزشی به سالمندان کمک می­کند تا تراکم استخوان­هایشان بیشتر شود و ابتلا به پوکی استخوان را به تاخیر بیاندازند.

ایجاد خودباوری و افزایش اعتماد به نفس

نقش ورزش در سلامت سالمندان بسیار پررنگ و بااهمیت است و موجب می­شود تا سالمندان به خودباوری و افزایش اعتماد به­نفس دست پیدا کنند. یکی از دغدغه­های مهم افرادی که وارد سنین کهولت می­شوند این است که به دیگران تحمیل شده و یا استقلال خود را از دست دهند. نداشتن کنترل از دیگر مواردی است که موجب ایجاد نگرانی در افراد مسن می­شود. انجام فعالیت­های ورزشی به سالمندان کمک می­کند تا بتوانند در طول روز کارهای بیشتری را انجام دهند.

بالا رفتن متابولیسم بدن

از دیگر مزایای ورزش در دوران سالمندی بالا رفتن متابولیسم بدن است. زمانی که ورزش­های قدرتی انجام می­­شود سوخت­وساز متابولیسم بدن به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. زمانی که این اتفاق در بدن سالمند می­افتد بخش قابل توجهی از چربی­های بدن نیز از بین می­رود.

افزایش تعادل در سالمندان

از دیگر مزایای انجام ورزش در دوران سالمندی افزایش تعادل در فرد سالمند است. کاهش تعادل در بدن یکی از مواردی است که با افزایش سن افراد با آن مواجه می­شوند. ورزش باعث تاخیر در این مورد شده و قدرت جسمانی فرد سالمند را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می­دهد.

به وجود آوردن حس تعلق در سالمندان

از دیگر فواید انجام ورزش در دوران سالمندی ایجاد رابطه اجتماعی در افراد است. شرکت در برنامه­های ورزشی گروهی به سالمندان کمک می­کند تا با دیگر افراد جامعه نیز آشنا شده و این امر در افزایش روحیه آن­ها تاثیر مثبت خواهد داشت. خانه­نشینی مهم­ترین تاثیر منفی سالمندی به شمار می­رود اما با انجام ورزش­های مناسب این حالت تغییر پیدا خواهد کرد.

تاثیر مثبت بر روی عملکرد ریه افراد

ورزش دارای تاثیرات بسیاری است که مهم­ترین آن بهبود عملکرد ریه است. دیسک ستون فقرات در اثر بالارفتن سن دچار انحطاط می­شود که این مسئله حفره قفسه سینه را نیز تغییر خواهد داد. درنتیجه ریه نیز عملکرد خوبی نخواهد داشت و این معضل در سالمندان بیش از دیگر افراد دیده می­شود. ستون مهر­ه­ها با انجام فعالیت­های ورزشی درمقابل انحطاط مقاوم­تر خواهد بود و قفسه سینه نیز می­تواند با قدرت بیشتری کارایی خود را نشان دهد. تمام این مسائل موجب می­شود تا عملکرد ریه بهبود پیدا کرده و درتوانمندسازی سالمندان نقش موثری خواهد داشت.

افزایش روحیه سالمندان

ورود به دوران سالمندی موجب می­شود تا روحیه افراد نیز ضعیف شده و افسردگی به سراغ آن­ها بیاید. دراین حالت ورزش می­تواند اعتماد به­نفس را در سالمندان افزایش دهد و موفقیت بیشتری را برای آن­ها به همراه داشته باشد.

پیشگیری از ابتلا و تنظیم دیابت

ازدیگر فوایدی که درخصوص ورزش کردن می­توان برشمرد پیشگیری از ابتلا و تنظیم دیابت است. فعالیت­های بدنی که سالمندان دارند همچون انجام ورزش ایروبیک می­تواند نقشی تاثیرگذار در پیشگیری و ابتلا به بیماری دیابت داشته باشد.

بهبود حرکتی مفاصل بدن در سالمندی

ورزش کردن در افزایش حرکت مفاصل بدن نیز تاثیر دارد و موجب می­شود تا بدن انعطاف­پذیری بالایی بدست آورد. در پی ورزش کردن گردش خون نیز عملکرد بهتری دارد و این مسئله در سلامت سالمندان نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

بهبود وضعیت قلبی و عروقی در سالمندی

انجام هرگونه ورزشی می­تواند سلامتی سالمندان را تضمین کند اما انجام ورزش­های قلبی و عروقی بر روی سلامت قلب تاثیرگذار خواهد بود. از دیگر فوایدی که ورزش­های قلبی و عروقی دارند کاهش احتمال ابتلا به بیماری­های قلبی است. در دوران سالمندی ابتلا به بیماری­های قلبی عروقی شیوع بسیار زیادی دارد اما با انجام ورزش می­توان از ابتلا به این بیماری­ها پیشگیری نمود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *