#


هفته سى و ششم در بارداری

هفته سى و ششم در بارداری
16 فوریه 2017 بدون نظر 1177 بازدید

هفته سى و ششم در بارداری

بررسیهفته سى و ششم در بارداری

ايا بچه پايين امده است؟

هفته سى وششم باردارى،يعنى مادر وارد واپسين باردارى شده و با زايمان تنها چهار هفته ديگر فاصله دارد.بچه در اين مقطع زمانى با راه يافتن به كانال زايمانى،خود را براى تولد اماده مى كند.

لازم به ياداورى است كه قرار گرفتن بچه در حفره لنگى در زنانى كه پيش تر دست كم يك بار زايمان كرده اند معمولا در اين مقطع زمانى روى نمى دهد و زمانى كه از پايين آمدن بچه سخنى به ميان مى ايد مقصود مادرانى است كه براى نخستين بار وضع حمل مى كنند.با وجود اين ممكن است در اين زنان نيز تا زمان پايان ابستنى اين جا به جايى انجام نشود.

نكته ديگر اين كه بسيارى از مادران متوجه پايين آمدن بچه و امادگى ان براى تولد مى شوند.براى مثال از نشانه هاى اشكار اين تغيير مى توان به كاهش برامدگى شكم و كاهش نفس تنگى اشاره كرد؛چون با پايين آمدن بچه از فشارهاى وارده بر ديافراگم كاسته مى شود.

اين تحول با تبعات ديگرى نيز همراه است كه از جمله انها مى توان به تحت تأثير قرار گرفتن مثانه و مفاصل لگن اشاره كرد؛فشار بر مثانه بر اثر اين جا به جايى سبب مى شود كه زن باردار دچار تكرار إدرار شود.

بايد گفت كه در برخى از موارد خانم ها متوجه پايين افتادن بچه نمى شود،نشانه قاطعى برأي وضع حمل قريب الوقوع نيست،بلكه اين رخداد تابع انقباض هاى رحمى و پاره شده كيسه اب است كه در اين حالت متخصص مى تواند متوسل به تحريكات زايمانى شود.

تغييرات جسمى

در اين مرحله از باردارى اگر چه ممكن است به سبب نگهداشت ادرار،زن باردار دچار اضافه وزن شود،اين احتمال وجود دارد كه به دليل كاهش رشد جنين،اشتهاى مادر كاهش يابد و اينگونه از چاقى بيشتر پيشگيرى مى شود.با اين حال زن بايد مراقب كالرى هاى دريافتى اش باشد؛ چون بچه براى رشد به اين انرژى نياز دارد.پاسخ به پرسش هاى زير نيز سودمند است:

١.احساس كلى من در اين هفته چگونه است؟ايا متوجه پايين آمدن بچه و قرار گرفتنش در كانال زايمان مى شوم؟ايا فشارهاى وارده بر مثانه و لگن خاصره ام افزايش يافته واز فشار بر ديافراگم كاسته شده است؟

٢.اكنون وزنم چقدر است وبر اثر باردارى چه مقدار بر وزنم افزوده شده؟

٣.ايا پس از وضع حمل،نگران وزنم هستم؟

وضعيت روحى

با نگاهي گذرا به مجله هاى تبليغى و تخصصى كودكان و نوزادان،فرد بى اختيار شيفته و شيداى اين بچه هاى دوست داشتنى و خندان مى شود وبا خود مى انديشد كه برخوردارى و بزرگ كردن فرزند،لذت و موهبتى پايان ناپذير است،به اين سبب است كه لحظه شمارى مى كند و أرام و قرار ندارد.

اما فرد باردار بايد بداند كه واقعيت در عمل چيز ديگرى است.چون بچه دارى اوقات ناخوشايندى نيز دارد.براى مثال بچه گاهى بدون دليل مشخصى گريه مى كند،دستخوش كج خلقى و بى خوابى مى شود و كسالت هاى خاص خودش را دارد كه مادر بايد با نثار عشق از پس اين موقعيت هاى ازارنده بر ايد.

بله،بچه دارى تنها شادى،اسايش و ارامش جسم و جان نيست؛پس بهتر است فرد براى فراز و نشيب هاى فرايند رشد كودك نيز اماده شود.

تحولات جنين در اين هفته

الف)چون در اين مرحله از باردارى جنين خود را براى زايمان اماده مى كند،براى صرفه جويى در انرژى،جنين در اين هفته اهنگ رشد خود را كند مى كند.

ب)تجمع بيشتر چربى سبب مى شود كه فرو رفتگى زيبايى در ناحيه زانوى جنين ايجاد شود.

ج)لثه هاى جنين داراى ستيغ و برجستگى مى شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *