#


هشت آلرژی غذایی رایج : علل، علائم و عوامل

آلرژی غذایی
26 آگوست 2017 بدون نظر 5593 بازدید

هشت آلرژی غذایی رایج : علل، علائم و عوامل

هر غذایی می تواند آلرژی ایجاد کند. با این حال، فقط تعداد انگشت شماری از مواد غذایی باعث حداقل ۹۰ درصد واکنش های آلرژی غذایی می شوند. ماده ای که موجب واکنش آلرژیک در غذاها یا نوشیدنی ها می شود، “آلرژن” نامیده می شود.

در مورد غذاها، تقریبا همه آلرژن ها پروتئین هستند. برای اکثریت مردم، این پروتئین ها آلرژن نیستند، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها به آنها واکنش نشان نمی دهد. این واکنش سیستم ایمنی بدن به این پروتئین ها است که باعث واکنش آلرژیک می شود.

در میان کودکان، بیشتر واکنش های آلرژیک به مواد غذایی بوسیله بادام زمینی، شیر، سویا، آجیل درخت، تخم مرغ و گندم ایجاد می شود. اکثریت کودکان از آلوده شدن به غذاهایی که در دوران کودکی خود زودرس هستند جلوگیری می کنند. بزرگسالان آلرژی معمولا به مرکبات، آجیل، ماهی، بادام زمینی، صدف و گندم واکنش نشان می دهند.

شایع ترین غذاهای آلرژیک عبارتند از:

تخم مرغ
ماهی
شیر
آجیل از درختان (از جمله فندق، گردو، بادام و آجیل برزیل)
بادام زمینی
میگو، صدف و خرچنگ
سویا
گندم

هشت مورد عمده آلرژی غذایی

ما به هر یک از این غذاهای آلرژیزا نگاه می کنیم:

آلرژی تخم مرغ

همانند اکثر آلرژیهای غذا، آلرژی تخم مرغ در دوران کودکی شایعتر است و حدود نیمی از کودکان که از سن ۳ سالگی از آن رشد می کنند.در چند مورد آلرژی به تخم مرغ ممکن است باعث آنافیلاکسی شود.

سه پروتئین باعث آلرژی به تخم مرغ می شوند:

ovomucoid
ovalbumin
conalbumin

پخت و پز می تواند برخی از این آلرژن ها را از بین ببرد، اما نه دیگران را. بنابراین، برخی افراد ممکن است به تخم مرغ پخته شده و همچنین تخم مرغ خام واکنش نشان دهند. گاهی اوقات ممکن است کسی به تخم مرغ واکنش نشان دهد زیرا آنها به مرغ، بلدرچین، گوشت بوقلمون یا پرنده های پرنده حساسیت دارند. این سندرم پرنده-تخم مرغ نامیده می شود.

آلرژی ماهی

آلرژی ماهی اغلب می تواند واکنش های شدید، از جمله آنافیلاکسی را ایجاد کند. بزرگسالان به احتمال زیاد واکنش آلرژیک به ماهی و صدف های حلزون نسبت به کودکان دارند، که احتمالا به این دلیل است که بزرگسالان این غذاها را اغلب مصرف می کنند.

افرادی که به یک نوع ماهی، مانند کد حساسیت دارند، اغلب به گونه های دیگری از ماهی ها مانند هیک ، هدک، ماهی خال مخالی و سفید پوستان واکنش نشان می دهند.

این به این دلیل است که آلرژن ها در این ماهی ها کاملا مشابه هستند. پخت و پز آلرژی ماهی را نابود نمی کند. در واقع، برخی از افراد مبتلا به آلرژی ماهی می توانند برای ماهی های پخته شده اما نه ماهی خام باشند.

آلرژی شیر

آلرژی به شیر گاو شایع ترین آلرژی غذایی در دوران کودکی است. واکنش می تواند با مقادیر کم شیر ایجاد شود، یا از طریق شیر مادر از محصولات لبنی که او خورده است یا از شیر تغذیه به کودک منتقل می شود.

کودکان معمولا آلرژی شیر دارند اما حدود یک پنجم کودکانی که آلوده به شیر گاو هستند، همچنان در بزرگسالی آلرژی دارند.

علائم آلرژی شیر

علائم آلرژی شیر اغلب ملایم است و می تواند بر روی هر بخش از بدن تاثیر بگذارد. آنها می توانند شامل موارد زیر باشد:

بثورات
اسهال
استفراغ
گرفتگی معده

در موارد بسیار کمی، آلرژی شیر باعث ایجاد آنافیلاکسی می شود.

آلرژی آجیل

آلرژی به آجیل از درخت معمولا در تمام عمر طول می کشد. آجیل هایی که به احتمال زیاد باعث واکنش های آلرژیک می شوند عبارتند از:

گردو
فندق
بادام ها
گردوی آمریکایی
آجیل برزیلی
آجیل کاج
آجیل macadamia

در موارد نادر، تمام این آجیل ممکن است باعث ایجاد آنافیلاکسی در افراد حساس شود. گاهی اوقات افراد دارای آلرژی به یک نوع آجیل نیز به سایر آجیل ها واکنش نشان می دهند. افراد مبتلا به آلرژی آجیل باید با مشاور خود مشورت کنند.

آلرژی بادام زمینی

آلرژی به بادام زمینی (همچنین به عنوان زمین گردو و آجیل میمون شناخته شده است) اغلب در طول عمر است.

بادام زمینی یکی از شایع ترین علل آلرژی غذایی است و می تواند واکنش های شدید، از جمله آنافیلاکسی را ایجاد کند. آنها حاوی آلرژی هستند که با پخت و پز یا کباب کردن نابود نمی شوند.

آلرژی بادام زمینی می تواند بسیار شدید باشد و مقدار بسیار کمی آن می تواند باعث واکنش شود. به همین دلیل، با تماس با آثار بادام زمینی می تواند به اندازه کافی برای ایجاد واکنش در افراد حساس باشد.

روغن بادام زمینی تصفیه شده برای افراد مبتلا به آلرژی بادام زمینی ایمن است، زیرا پروتئین هایی که باعث واکنش های آلرژیک می شوند در طول فرآیند تولید حذف می شوند. با این وجود، روغن بادام زمینی سرخ شده یا خنثی می تواند حاوی مقدار کمی از آلرژن های بادام زمینی باشد که در افراد حساس باعث واکنش می شود.

برخی از افراد مبتلا به آلرژی بادام زمینی نیز ممکن است به سایر حبوبات واکنش نشان دهند مانند:

سویا
لوبیا سبز
لوبیا
نخود سبز

با این حال، به قاطعیت صحبت کردن، بادام زمینی آجیل نیست، افرادی که دارای آلرژی بادام زمینی هستند، گاهی از درختان مانند بادام، گردو، فندق، برزیل و آجیل آجیل حساسیت دارند.

آلرژی صدف ها

آلرژی به صدفها بسیار معمول است. بسیاری از انواع مختلف ماهیهای دریایی می توانند واکنش هایی را در افراد حساس ایجاد کنند، از جمله:

میگو

خرچنگ
لابستر
صدف
حلزون اسکلوپ
صدف دوکوپهای
حلزون

افرادی که به نوعی از انواع صدف آلرژی دارند، اغلب متوجه می شوند که به انواع دیگر واکنش نشان می دهند. آلرژی صدفی اغلب می تواند واکنش های شدید ایجاد کند، و بعضی افراد حتی می توانند از بخار از تهیه صدف های حلزونی واکنش نشان دهند.

آلرژی سویا

آلرژی غذایی سویا حساسیت کودکی مشترک است. اکثر افراد از سن دو سالگی با آن رشد می کنند، اما گاهی اوقات بزرگسالان به سویا آلرژی دارند. علائم آلرژی غذایی سویا شبیه آلرژی شیر هستند و شامل موارد زیر می شوند:

بثورات
اسهال
استفراغ
گرفتگی معده

برخی از افراد مبتلا به آلرژی سویا ممکن است به شیر نیز واکنش نشان دهند. به ندرت، سویا می تواند باعث
آنافیلاکسی شود.

سویا به عنوان مواد تشکیل دهنده در حدود دو سوم از تمام محصولات تولید شده از جمله محصولات نانوایی، شیرینی، نوشیدنی، غلات صبحانه، بستنی، مارگارین، ماکارونی، گوشت فرآوری شده و غذاهای چاشنی استفاده می شود.

آلرژی گندم

آلرژی گندم به ویژه در نوزادان رایج است. یکی از مهم ترین آلرژن ها در گندم، پروتئینی به نام گلیادین است که در گلوتن یافت می شود. از این رو، افرادی که دارای آلرژی گندم هستند گاهی توصیه می شود که غذای رژیم غذایی بدون گلوتن مصرف کنند.

همانند سایر آلرژیهای غذایی، افرادی که مشکوک به آلرژی هستند باید قبل از تغییر رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنند.

دیگر آلرژی غذایی رایج

مردم می توانند تقریبا به هر غذایی حساس باشند. در نتیجه، آلرژی های زیادی وجود دارد که بر روی بسیاری از افراد تأثیر می گذارد، اما بخشی از هشت بزرگ نیست؛ این شامل:

آلرژی زراعی – رایج ترین مواد غذایی در این دسته عبارتند از جو، گندم، ذرت (ذرت)، برنج، چاودار و جو.
آلرژی نارگیل – غیر معمول، هر چند ممکن است بیمار آنافیلاکسی را تجربه کند. کسانی که با دیگر آلرژی های آجیل هستند بیشتر حساسیت به نارگیل دارند.
آلرژی میوه و سبزی – واکنش های آلرژیک به میوه ها و سبزی ها معمولا خفیف است. سبزیجات سبز اغلب آلرژن ها را از بین می برد.
آلرژی دانه کاج – آجیل کاج می تواند واکنش های شدید آلرژیک، از جمله آنافیلاکسی را ایجاد کند. افرادی که به آجیل کاج حساس هستند نیز ممکن است به بادام زمینی و آجیل مانند بادام واکنش نشان دهند.
آلرژی گوشت – افرادی که آلرژی به گوشت دارند ممکن است به گوشت گاو، گوشت گوسفند، گوشت خوک یا مرغ واکنش نشان دهند. پخت و پز برخی از مواد آلرژن در گوشت را از بین می برد، اما برخی افراد هنوز واکنش نشان می دهند.
آلرژی کوورون – کوورون یک نوع پروتئین است که از یک قارچ ساخته شده است. بعضی از گزارشات مربوط به عدم تحمل به کوورون، اما این تعجب آور نیست زیرا آلرژن ها معمولا پروتئین هستند.
آلرژی برنج – افرادی که به برنج آلرژی دارند، می توانند واکنش نشان دهند هنگام مصرف آن و یا زمانی که آنها گرده را وارد کنند.
آلرژی کنجد – آلرژی کنجد افزایش می یابد، احتمالا به این دلیل که در حال حاضر بیشتر از آن استفاده می شود. دانه کنجد، روغن کنجد و سایر محصولات کنجد مانند tahini می تواند موجب آنافیلاکسی شود.
حساسیت ادویه – واکنش به ادویه جات معمولا خفیف است، اما واکنش های شدید ممکن است گاهی اتفاق می افتد. بعضی از افراد به خردل، گشنیز، ترشی، رازیانه، پاپریکا یا زعفران واکنش نشان می دهند.

آلرژی غذایی ممکن است در طول زمان پیشرفت کند یا بهتر شود. هر کسی که مشکوک به آلرژی مواد غذایی حساس است، باید برای مشاوره با پزشک خود مشورت کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *