#


نگرانی مردم برای استفاده از مرغ و تخم مرغ

17 فوریه 2018 بدون نظر 1527 بازدید

نگرانی مردم برای استفاده از مرغ و تخم مرغ

آیا با وجود آنفلوآنزا مانعی برای مرغ و تخم مرغ وجود ندارد؟

با این که در سال قبل و امسال دو سویه جدید از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نگرانی ‌های فراوانی را بین مردم برای فراهم تخم ‌مرغ مورد نیازشان به وجود آورده است، ولی برعکس تصور همگان، استفاده از مرغ و تخم‌ مرغ حتی با وجود قابل منتقل شدن این بیماری به انسان، بحرانی برای مصرف‌ کنندگان نخواهد داشت.

به گزارش از من بپرس، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، چندین سال و بلکه چندین دهه‌ است که سویه ‌های جدید و جدیدترش به کشورهای گوناگون منتقل می شود و بسته به سیستم پرورش صنعتی و سنتی، تلفات قابل چشمگیری از گله ‌های مولد و واحدهای پرورشی را نابود می کند. تلفات این ویروس بیماری ‌زا از سال قبل تا به این زمان بی ‌سابقه بوده است و تقریبا پنجاه میلیون قطعه مرغ را در واحدهای پرورشی ایران آلوده کرده و از بین برده است.

در این گونه وضعیت و با اظهارات وزیر جهاد کشاورزی در خصوص قابل انتقال بودن سویه جدید این بیماری که یکی- دو هفته اخیر وارد ایران شده است، نگرانی ‌های زیادی را برای استفاده از مرغ و تخم ‌مرغ به وجود آورده است.

در این مورد علی‌اصغر ماکنعلی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، در مصاحبه اش گفته است: مردم به جز تماس با پرندگان زنده آلوده به این بیماری هیچ مخمصه ای برای ابتلا پیدا کردن به این بیماری ندارند و بدون نگرانی می ‌توانند مرغ و تخم ‌مرغ مورد نیازشان را از بازار خریداری کرده و استفاده کنند؛ به همین دلیل جای هیچ نگرانی در این مورد وجود ندارد.

بر اساس گفته ماکنعلی، چنانچه یک نفر وارد یک مرغ داری شود و در هوای آلوده آن محل تنفس کند و یا این‌ که یک نفر با دیدن پرنده‌ مرده ‌ای نظیر قو نسبت به کندن پر آن که قیمت مناسبی دارد، اقدام کند به عنوان یک رفتار پرخطر به حساب می آید. بنابر این به مردم پیشنهاد می‌ کنیم به جای به وجود آوردن تشویش و نگرانی در جامعه، توصیه ‌ها و دستورالعمل‌ های سازمان دامپزشکی در زمینه  چگونگی جلوگیری و مقابله این بیماری را جدی بگیرند و موارد آن را برای کم کردن مخمصه و ریسک منتقل شدن این بیماری رعایت کنند.

ماکنعلی در ادامه بیان کرد: این ‌که برخی مواقع گفته می ‌شود این ویروس یا ویروس دیگری از آنفلونزای فوق حاد پرندگان به مرغ داری‌ های گوشتی منتقل شده است، صحیح نیست. زیرا بر عکس مرغ داری ‌های پرورش‌ دهنده مرغ تخم ‌گذار، مرغ داری ‌های گوشتی به خاطر کوتاه بودن زمان تولیدشان، جمع‌آوری کود در انتهای دوره و غیره امکان بودن آلوده شدن و وسعت یافتن ویروس در آن ها بسیار پایین و به اصطلاح علمی قابل بخشایش می باشد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: تقریبا ۲۴هزار و ۷۷۷مرغ داری گوشتی وجود دارد که تنها ده مرغ داری تا به این زمان آلوده شده ‌اند؛ به همین دلیل هیچ نگرانی در این مورد وجود ندارد.

با توجه به این ‌که سویه جدید بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از کیاشهر و پارک ملی حیات وحش بوجاق آغاز شده است و به دریاچه خلیج فارس تهران نیز رسیده است، سازمان دامپزشکی باید اطلاع ‌رسانی ‌ها و اقدامات قرنطینه‌ ای و بهداشتی را شدیدترش کند تا بتواند جلوی ورود این سویه جدید به جمعیت طیور که قسمت بسیاری از آن ها معدوم شده ‌اند را بگیرد. از طرفی دیگر مردم هم باید توصیه ‌های بهداشتی که دستگاه‌ های متولی می کنند را رعایت کنند. البته بر اساس گفته مسئولان سازمان دامپزشکی استفاده از مرغ و تخم ‌مرغ موجود در بازار که تحت نظارت کامل این دستگاه نظارتی می باشد، هیچ مشکل و کخکصه ای برای مردم ندارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *