#


نگاه طب سنتی بر ریزش مو

ریزش مو
22 می 2017 بدون نظر 1683 بازدید

نگاه طب سنتی بر ریزش مو

نگاه طب سنتی بر ریزش مو

بسیاری از افراد در طول شبانه روز تعدادی از موهای خود را بر اثر ریزش از دست می دهند اما تقریباً افراد معدودی هستند که می دانند ریزش چه تعداد تار مو طبیعی است . متخصصان طب مدرن بر این عقیده هستند که می دانند ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در طول شبانه روز طبیعی است ، اما اگر تعداد موهایی که ریخته شده بیشتر  از تعداد موهای رشد کرده جدید باشد و موها کم پشت شوند این ریزش دیگر طبیعی نیست و باید فکری برای درمانش کرد .

اطبای کهن نیز عقیده دارند زمانی که سفید و کف سر مشخص شود فرد دچار ریزش مو شده است . طب مدرن داروهای موضعی بسیار کمی برای جلوگیری از ریزش مو و یا رشد مجدد آن دارد اما در طب سنتی درمان های بسیار مناسبی برای پیشگیری از ریزش مو و کمک به افزایش و رشد مو وجود دارد .

در اولین مرحله باید علت ریزش موی فرد را شناسایی کرد و پس از کشف علت نسبت به درمان آن اقداماتی را به عمل آورد چرا که ممکن است در طب سنتی برای دونفر با یک بیماری دو داروی جداگانه تجویز شود .

علت ریزش موها چیست ؟

استرس ، نداشتن برنامه غذایی سالم ، مبتلا شدن به انواع بیماری ها همچون تیرویید ، تنظیم نبودن سیستم داخلی بدن ، مصرف برخی از داروها و… می توانند باعث ریزش مو بشوند .

طب سنتی از دو روش برای درمان ریزش مو استفاده می کند :۱- درمان موضعی ۲- درمان خوراکی

درمان ریزش مو با داروهای گیاهی

طب سنتی روند تولید مو را به مسائل درونی بدن وابسته می داند و لازم است که فرد مزاج معتدل و سالمی داشته باشد تا رویش موها نیز سالم و درست انجام شود . به طور کلی می توان گفت ریزش مو در افرادی که به دلایل گوناگونی دچار اختلال مزاج شده اند دیده می شود . این افراد علاوه بر درمان موضعی باید ابتدا مزاج خود را اصلاح نمایند .

از سویی دیگر برای پیشگیری از ریزش مو از مواد مواد قابض (منقبض کننده ، جمع کننده ) همچون حنا ، مورد و سدر می توان استفاده کرد که باعث سخت شدن ریشه ی مو می شوند . گیاه رزماری نیز موجب افزایش خونرسانی موضعی می شود که در رویش موی جدید بسیار مؤثر است .

برخی از ترکیب های بابونه و آویشن و گیاه نخل مرداب که به صورت موضعی مصرف می شوند خواصی نظیر رزماری دارند که هم می توانند از ریزش مو پیشگیری کرده و هم رویش آن ها را تقویت کنند .

برای پیشگیری از ریزش مو چه غذاهایی را بخوریم و چقدر بخوابیم ؟

طبق نظر حکیمان طب سنتی استفاده از غذاهایی که موجب تولید خون در بدن می شوند اولین گام برای داشتن موهای سالم و درمان ریزش مو است . از جمله خوراکی های مفید می توان به زرده ی تخم مرغ عسلی ، نان گندم خوب پخته شده ، گوشت گوسفند ویژه یک ساله ، انجیر و انگور اشاره کرد .

ریزش مو

ریزش مو

داشتن خواب با کیفیت قدم بعدی در دمان ریزش مو است . به خاطر داشته باشید بهترین ساعت خواب بین ساعت ۱۰ ، ۱۱ شب تا ۴ صبح است . برای اینکه خواب آرام و راحتی داشته باشید می توانیم نیم ساعت قبل از خواب یک کاسه فالوده سیب نوش جان کنید . این آرامبخش طبیعی را می توانید با یک سیب رنده شده و دوقاشق گلاب تهیه کرده و ۱۵ دقیقه در یخچال قرار بدهید تا کمی خنک بشود و سپس میل کنید .

مصرف جوانه گندم ، سبوس برنج و نخود فرنگی در تقویت مو بسیار مؤثر است . طبق نظریه ی متخصصان یکی دیگر از علل ریزش مو علاوه بر کمبود ویتامین B ، کمبود گوگرد در بدن است . شما می توانید این ماده معدنی را در پیاز نرگس و در انواع سبزیجات همچون تره ، سیر و موسیر به وفور پیدا کنید .

گیاه رزماری علاوه بر خاصیت درمانی در ریزش مو خاصیت ضدالتهابی نیز دارد و می تواند بیماری های التهابی پوست مو را درمان کند .

درمان ریزش مو با شیرین کردن سر

خواص فراوانی که عسل در جلوگیری از ریزش مو دارد بسیار باور نکردنی است . قندی که عسل دارد آب مو را نگه داشته و در حفظ رطوبت مو مؤثر است . شما می توانید قبل از حمام کردن مقداری عسل را با روغن زیتون مخلوط کرده و نیم ساعت روی موهایتان بمالید . شما می توانید روغن بادام تلخ و عسل را نیز با یکدیگر مخلوط کرده و روی سرتان بمالید . استفاده از پوست سبز گردو به تنهایی یا مخلوط شده با حنا یا مورد نیز در تقویت مو بسیار تأثیر گذار است .

سفت کردن ریشه مو برای پیشگیری از ریزش مو

ریزش مو

ریزش مو

ترکیب حنا ، مورد و سدر برای جلوگیری از ریزش مو می تواند ریشه مو می تواند را سفت و محکم کند . برای اینکه حنا در این ترکیب به سر رنگ ندهد بهتر  است ۵۰ گرم حنا را با ۱۵۰ گرم سدر و ۱۵۰ گرم مورد ترکیب کرده و به روی سر بمالید .این سه گیاه اثر ضد التهابی داشته و برای افرادی که ریزش مو دارند و معمولاً پوست سرشان ملتهب است بسیار مؤثر هستند .

پیشگیری از ریزش مو با کمک گرفتن از هندی ها

آملا یک گیاه هندی است که دارای خواص بیشماری می باشد و به صورت خوراکی هم موجود است و از مربای آن هم استفاده می شود . اگر این گیاه رابه ریشه موها بمالید پیاز مو تقویت شده و تار موها سالم می ماند . ضمن اینکه مانع زود سفید شدن موها می شود . می توان پودر آملا را باحنا مخلوط کرده و پس از اینکه خوب خیساندید در حمام روی موها بمالید و بعد از چند ساعت آن را بشویید . اگر پودر آملا در دسترس نباشد می توانید از شامپوهای آن که در بازار موجود است تهیه کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *