#


نرمی استخوان یا راشی تیسم

20 اکتبر 2018 بدون نظر 2171 بازدید

نرمی استخوان یا راشی تیسم

نرمی استخوان یا راشی تیسم

کمبود ویتامین D

انا راشیتیسم عبارتست از نقص و خللی که هنگام رشد در ساختمان استخوان های کودکان پیدا می گردد. ساختمان عادی نسوج استخوان و فنی منحرف و معیوب شد طبعا قطعات استخوان بدن سست و بی استقامت گشته طفل را  Rachitique  می گویند و بر حسب تعریف این عارضه متعلق با پام رشد کودکست و خصوصأ راشی تبسم مرض دوره اول کودکی است بعد از سال دوم باشی بیماری نادرست چه از طرفی کودک در اثر علقه ببازی و دوندگی به هوای آزاد و نور آفتاب تهرأ خود را میرساند و از جانب دیگر کم و بیش تغذيه متنوع گونه بویژه زرده تخم مرغ جبران کمبود ویتامین را می نماید و با آنکه چنین اختلالات را بعدها حتی در حوالی بلوغ می توان دید. بعد از دوره نشد بأن ( استئومالاسی ) می گویند فعلا ما فقط براشی تیسم شیرخواران اکتفا می کنیم. باید دانست که شیر خواران نارس ودونلوها بیشتر در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دارند.

گفتیم در اثرراشی تیسم استخوانها سست گشته بسهولت دچار تغییر شکل می گردد و اولین سنتی را که برای این عوارض به سمع شما میرسانیم بودن اختلالات استخوان است. عضو طفل ممکن است دچار انحنای باشد ولی هیچگاه دردناك نبوده و همچنین وقتی شما او را امتحان حرکت دادن کودک بهیچ نحوی تولید دارد و فریاد نمی کند. سنن و علائم راشیتیسم معمولا قرينه و در هر دو طرف بدن مشهود خواهد شد.

این عوارش برحسب هنگام و سنی که عامل راشیتیسم روی استخوان بچه تأثیر کرده است البته تغییر می کند و معمولا استخوانی بیشتر در معرفی این مرش است که در آن ایام عادي قسمت اعظم رشد خود را انجام می دهد.

۱- جمجمه – درد راشیتیسم ماههای اول عمر علائم بیماری را در جمجمه باید جستجو کرد چه در هیچ حالی حجم مغز باین سرعت رشد نمی کند وطبيا پیدایش داشیتیسم روی استخوانهای مرین تغییرات زیر را بسولت دارد خواهد ساخت.

اولین علامت باشی تبسم اینست که استخوانهای سر دیر بهم جوش خورده سو تور باز می ماند بالخصوص جان دانه در موعده عادی مسدود نکته بعد از ماه پازدهم ترم و گشاده است و این نشانه یکی از آثار مهم باشی تی شیرخوارانست (هر گاه طفل مبتلا به هیدروسفالی نباشد درروی استخوانهای سر واشعت استخوان بندی دچار تعویق گشنه و بالنتيجه در بعضی از مالطا جمجمه نرم می گردد و معمولا در ناحیه اکسیپیتال با روی استخوانهای پادری شال بست پزشك استخوان فرم را بصورت متواری نم کشیده لمس می کند و چنین علامت به ( Cranio – Tahes ) مشهود و معمولا بعد از سی مین ماه مشهود است.

اضافه جمجمه این کودکان از آنجا که بسیار نرم است بهولت تغيير شکل می دهد و چنین بیماران را اگر مدنی مدید در بستر گذاشته بموضع سر آنهاروی بالش توجهی نکنند برشت آن طرف سر مسطح گشته جمجمه کودک شکل مخصوص بخود می گیرد. آثار راشیتیسم در استخوانهای صورت نیرز كافي مشهود می شود فك بالای طفل بالخصوص دچار این تقص ساختمان کشته تبه آن ( Vanileoigvale ) است که بعضی آنرا بکوفت مادرزاد منسوب دانسته اند و البته که این اختلالات در بسیاری از علائم استخواني مرضی دیده پزشکان کودکان مورد بحث و رایج است.

۲- دنده های این اطفال نيز دچار عوارض بالا می گردد خصوصا در محل الثقای دنده به عضروف برجستگی مشاهده می شود که گاهی خیلی واضح و تعالی کوچکتر و بشدت یکدانه تسبیح ( شاپله کوستال) و برخی از اوقات از برجستگی عادی که دراين شياره غزه بچه های سالم نیز بحری زحمت تمیز داده میشود.

۳- در دست و پای کودکان اثر راشی تیسم به دو نوع مختلف بروی کند یکی تورم ایپی نیز استخوانها (بعلت این تودرم وقتی مچ دست و پاهای این المتال را معاینه می کنید پهولت کمی پر جنگی که معروف به Bourrelet می باشد حتی می نمائید ) دیگری افزایش انحنای استورانها که لحلا نرمی توج استخوان پیش از معمول می باشد و با پن نو سالهای گروه بسیار خمیده کشته آنرا به پرانتز تشبیه می کنند.

علاوه بر این عوارض چون ساختمان استخوانی این کودکان معیوبست به سهولت شکستگی در آنها مشهود می گردد همچنین اختلال استخوانهای لگن خاصر، دختران دعوقع تائيدن باید مورد توجه پزشك باشد که در کودکی به راشیتیسم مبتلا بود. تغییرات شکلی را که مجملا دیدیم اطراف و اعضایش موجود است. گاهی دچار تنگی لگن خاصره می باشد و شما می دانید که در برخی از موارد رشد جميع ابعاد لگن خاصره دچار وقفه گفته است ( باسن ژنرالمان  وترسی) و گاهی زن حامله دارای می باشد.

علائم فوق که در استخوانها مشهود می گردد همیشه همراه عوارض دیگریست که آنها را نیز شما باید بشناسدي از همه مهمتر هیپوتونی موسکولر است که در تمام اشعل باشی تبسم تقریبا موجود میباشد و در تبعا سنی عضلات پندهای طفل دچار تغییر وضعیتی که گاهی بسیار مزاحم است می گردد ده زانو درد مفصلهای پا (په پلا) و در ستون فقرات (سيفوز) ابعاد این عوارض برای آنها فعل منبع نگرانی مهمی است و بسیاری از این گور عواد خیلی دیر باصطلاح راه میافتند و اشکال خفيف راشیتیم را گاهی پیام علامت که نشانه شلی عضلات کودک باید شناخت . . ؟

اثر دیگر این قبصه ساختمان نسوج عضلاتی شکم شل و بزرگی است که طبیعتا بحركات دودی ترودها كمك نرده موجب اختلال عمل منی گری ولی اختلالات دانه این کودکان تنها از این راه نیست و راشینی مسیر خرد خردسالانی دیده می شود که هفته ها و ماهها بسوء هضمی مزمن با بلهار طولانی دچار بوده اند و روئی غذائی این اطفال مطابق اسرليج نبوده است بیاد دادن نان و فرمی افراط شده با دو شبان روز مقدار زیادی شیر علاوه بر غذای عادی به اطفال خورانده اند.

راجع به کم خونی ورنگ پریدگی رخسار این اطفال که تقریبا من نوع پاراشیتیسم می باشد. پیش از این صحبت می دارم بعکس به اهمیت تورم غدد لنفاوی ناگرير باید اشاره کنم تزد این اطفال عفونت مزمن و تقریبا دائم لوزنين عادیست و نیز پیوسته مزاحم می باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *