#


میانگین مصرف روغن در ایران چه مقدار است؟

مصرف روغن
10 دسامبر 2017 يك نظر 903 بازدید

میانگین مصرف روغن در ایران چه مقدار است؟

میانگین مصرف روغن در ایران چه مقدار است؟

به گزارش ازمن بپرس، مجری طرح دانه های روغنی، آقای علیرضا مهاجر اظهار داشته است: دانه های روغنی در قسمت کشاورزی بالاترین مقدار واردات را به اختیار خود در آورده است. کشور ما سالانه چیزی حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار تن روغن نیاز دارد که ۹۰درصد از این مقدار و علاوه بر آن ۲.۵تا ۳میلیون تن کنجاله سویا دام و طیور از خارج از کشور فراهم می شود.علیرضا مهاجر از این مسئله انتقاد کرد و گفت: میانگین مصرف روغن خوراکی در کشور بیش از بیست کیلو می باشد ولی میانگین مصرف در کل جهان تقریبا ۱۲کیلو است. به همین دلیل انتظار می رود که وزارت بهداشت و رسانه ها با همکاری شان مصرف روغن را در کشور کاهش دهند.

وی تصریح کرد: برای پخت غذاها فقط نباید از روغن استفاده کرد. اگر رسانه ملی طبخ غذا را آموزش و فرهنگ سازی کند می تواند یک عامل تاثیر گذار در کاهش میانگین مصرف روغن باشد، چون در کشورهای دیگر فقط پنج تا ده درصد از غذاهای شان را با روغن سرخ می کنند ولی در کشور ما تقریبا ۹۰درصد از غذاها با روغن درست می شود.

مهاجر گفته است: بالاترین میزان مرگ و میر مربوط به بیماری های قلبی و عروقی می باشد. اگر روش تغذیه تان را تغییر دهید و مصرف روغن های بی کیفیت را پایین بیاورید و غذاها را از طریق دیگری طبخ کنید می توانید مرگ و میر ناشی از سکته قلبی را کاهش دهید.

وی اظهار داشت: تولید روغن در داخل کشور تاثیر بسیاری در افزایش بهداشت خانواده ها دارد. وزارتخانه در نظر دارد واردات روغن های بی کیفیت را در یک برنامه ده ساله کاهش دهد و قصد دارد که با گسترش کشت کلزا و آفتابگردان هفتاد درصد از نیازهای داخلی را فراهم کند.

مصرف روغن

افزایش سطح زیر کشت کلزا در دستور کار است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در ادامه افزود: در سال زراعی ۹۴و۹۵هفتاد هزار هکتار، در سال۹۵و ۹۶، ۱۸۲هزار هکتار و در سال آینده برای رشد کشت محصول ۳۵۰هزار هکتار به سطح زیر کشت کلزا افزوده می شود.

همچنین وی گفته است: برخی از دلایل مانند میزان روغن بالای مرغوب و تاثیر گذار در پایداری تولید غلات مخصوصا گندم باعث شده است که کشت کلزا سطح کشت دانه های روغنی را بیشتر در اختیار خود قرار دهد.

مجری طرح دانه های روغنی بیان کرد: کاشت سویا به خاطر مصرف پایین آبی که دارد بسیار اقتصادی می باشد. قسمتی از روغن خوراکی و کنجاله مورد نیاز در صنعت مرغ داری می تواند از طریق کاشت سویا تامین شود.

وی اعلام کرد که تولید سویا غیر تراریخته می تواند در استان خوزستان امکان پذیر باشد. به همین دلیل در این منطقه بیش از سیصد هزار هکتار برای کاشت سویا در نظر گرفته شده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *