#


مه مغزی چیست؟

مه مغزی
20 ژانویه 2019 بدون نظر 1905 بازدید

مه مغزی چیست؟

مه مغزی به چه معناست؟

مه مغزی همچون تفکر آهسته، فراموشی، به سختی تمرکز کردن و زمان هایی که می خواهید حرفی بزنید و می گویید نوک زبونمه برای همه اتفاق افتاده است. مه مغزی جای نگرانی باقی نمی گذارد.

اما اختلالات مزمن ممکن است فراتر از یک حواس پرتی عادی، مانند اختلال تیروئید، سکته، کم‌ خونی، دیابت، افسردگی و یا بیماری آلزایمر را نشان دهد.

علل شایع مه مغزی را میتوان موارد زیر دانست:

مه مغزی

  • کمبود خواب
  • تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی
  • یک رژیم غذایی نامنظم
  • کمبود ویتامین B12
  • داروها
  • فشار و استرس
  • شرایط سلامتی از جمله، دیابت، سندرم سوزنر، میگرن و مشکلات تیروئید
  • کم آبی
  • شیمی درمانی

از دیگر عوامل ایجاد مه مغزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بارداری

مه مغزی

در اکثر مواقع در دوران بارداری بانوان، ممکن است دچار مه مغزی شوند، حمل جنین در دوران بارداری می تواند تغییراتی را در بدن ایجاد کند و باعث تاثیر گذاری روی حافظه شود.

افسردگی

مه مغزی

در زمان افسردگی، فرد نمی تواند به درستی فکر کرده و یا مسائل را به یاد بیاورد. به طور دقیق نمی توان گفت که این مه مغزی به دلیل کاهش انرژی و علت افسردگی است یا تغییراتی که موجب به وجود آمدن افسردگی در مغز میشود. با دارو درمانی و مشاوره، مه مغزی رفع خواهد شد.

چگونه مه مغزی خود را درمان کنیم؟

بیشتر بخوابید

مه مغزی

سعی کنید خواب منظمی را داشته باشید و تا یک ساعت قبل از این که میخواهید بخوابید از وسایل الکترونیکی دوری کنید . اگر خواب خوبی نداشته باشید و یا نتوانید اصلا بخوابید نخواهید توانست به خوبی تمرکز کنید و به ایت ترتیب دچار مه مغزی خواهید شد.

تاثیر عصاره رزماری

مه مغزی

عطر روغن ضروری رزماری موجب می شود کارآیی در مسائل ریاضی ذهنی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.عصاره رزماری را  بو بکشید. این عصاره مانع از مه مغزی می شود.

استفاده بیشتر از پروتئین ها

از وعده ها و میان وعده های سنگین کربوهیدرات دار برای کاهش انرژی خود اجتناب کنید. این ماده می تواند فعالیت هشدار دهنده نورون ها را در مغز متوقف سازد.

مه مغزی

مواد غذایی با پروتئین بالا که شامل اسید آمینه هستند را بیشتر مصرف کنید. زمانی که آب به میزان کافی استفاده شود خون نیز به اندازه کافی در مغز جریان پیدا خواهد کرد. خواب کوتاهی در حد ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ای می توانددر روشن تر شدن  تارهای شناختی مغز تاثیر مثبتی داشته باشد.

رژیم غذایی مدیترانه ای بگیرید

بزرگسانی که از مواد غذایی مثل میوه، سبزیجات، آجیل، لوبیا، ماهی، دانه های روغن و زیتون استفاده کره اند نسبت به همسالان خود از تمرکز و حافظه بیشتری برخوردارند.

مه مغزی

ماهی سالمون دارای ویتامین ب ۱۲ به میزان بالایی بوده که برای عملکرد عصبی به عنوان یک مورد مهم و ضروری شناخته می شود و اسیدهای چرب امگا ۳ که در این ماهی وجود دارد دقت و سرعت پردازش را در افرادی که به مشکل شناختی خفیف مبتلا هستند افزایش خواهد داد. تولیدات غنی از آنتی اکسیدان نیز از تناسب و سازگاری مغزی پشتیبانی می کنند.

فعالیت داشته باشید

ورزش کردن شما را هوشیار و تیز نگه می دارد. ورزش خون و جریان اکسیژن را به مغز افزایش می‌ دهد، خواب را بهبود می ‌بخشد، و خطر مشکلات سلامتی که می‌ تواند باعث مه مغزی شوند را کاهش می ‌دهد.

مه مغزی

هدف ۱۵۰ دقیقه داشتن برنامه هوازی در طول یک هفته است. براساس تحقیقات انجام شده مشخص شد که ۱۰ دقیقه پیاده روی از حالت کم تا متوسط  موجب تقویت حافظه، دقت و زمان واکنش زنان درمقایسه با دوز ۵۰ میلی گرم کافئین خواهد شد.

مه مغزی می تواند نگران کننده باشد و اگر درمان نشود می تواند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر این مشکل به دقت ریشه یابی شود می تواند بهبود یابد.

امگا۳ (روغن ماهی)

مه مغزی

امگا سه در کم شدن اندازه التهاب مؤثر است، هم چنین تعادل نسبت اسیدهای چرب را در رژیم غذایی شما افزایش می‌دهد، که این امر می‌تواند از سلامتی مغز شما حمایت کند.

ادابتوژن‌ها

مه مغزی

ادابتوژن‌ها به گیاهان و داروهایی گفته می‌شود که دشمن استرس اند وباعث تقویت روح و مغز می شوند. مانند گیاه ریحان مقدس (holy basil)، گیاه ماکا (maca) و گیاه جینسینگ هندی، در ایران به نام بوزیدان شناخته می‌شود.

گیاهان ادابتوژن در پایین آمدن سطح کورتیزول مؤثر بوده و به بدن کمک می‌کنند تا با خستگی و استرس به مقابله بپردازد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *