#


مقابله با مواد سمی و مسمومیتها

15 جولای 2018 بدون نظر 2809 بازدید

مقابله با مواد سمی و مسمومیتها

مواد سمی و مسمومیتها

طبیب یا بخش سوانح بیمارستان – اگر فرزند شما چیزی خورده است که بنظر شما شاید سمی باشد ، برای کسب دستور بطبيب خود تلفن کنید.

اگر نمی توانید طبیب خانوادگی خود را فورا پیدا کنید ، از منشی اش باتلفنچی مرکز شهر تقاضا کنید که او با طبيب دیگری را برای شما پیدا کند.

در خلال این مدت، گوشی تلفن را بگذارید و شمار بعدی این کتاب را مطالعه کنید که آیا باید طفل را باستفراغ وادار کنید یا خیر.

اگر در ظرف ده دقيقه طبيب بشما تلفن نکرد، بهتر آنست عازم بردن طفل ببخش سوانح بیمارستان بشوید . شما با شخص دیگری باید بمنشی طبیب مجددا تلفن کنید تا طبیب را بعد از پیدا کردن روانه بیمارستان نماید. از منشی او تقاضا کنید که بیمارستان را از آمدن شما و نوع سمی که طفل خورده است مطلع نماید تا با رسیدن شما به بیمارستان، همه چیز حاضر شده باشد. ظرف با شیشه سمی که طفل از آن خورده است و همچنین استفراغ طفل را اگر جمع کرده اید، همراه خود به بیمارستان ببرید.

اگر در منزل تلفن ندارید، شماره بعدی این کتاب را، در باره اینکه آیا۔ باید طفل را باستفراغ وادار بکنید یا خیر، مطالعه کنید و بعد عازم بردن طفل بمطب طبيب با بیمارستان بشوید. ظرف حامل سم و در صورت امکان استفراغ طفل را همراه خود به بیمارستان ببرید.

در چه مواردی باید یا نباید طفل را وادار باستفراغ کرد – تولید استفراغ بهترین معالجة اوليه بسیاری از مسمومیت ها است، بi استثنای موارد ذیل که در آنها نباید طفل را وادار باستفراغ کرد:

در مسمومیت های ذیل نباید طفل را وادار باستفراغ کرد:

۱- محلولهای واکس اتومبیل ٢- بنزين ۳- لاك والكل و سایر محلول هائی که برای بران ۴- بنزین هواپیما ۵- مواد قلیائی ۶. موادی که برای سمپاشی حشرات مصرف میشود. ۶- آمونیاك ۷- محلول هائی که برای باز کردن لوله های ۸- آب آهك ۹- فنول

اگر نفت، بنزین و بنزین هواپیما وارد ریه ها شود موجب خطرات و صدمات شدیدی می گردد . چون در موقع استفراغ ممکن است مقداری از این مواد وارد ریه ها گردد تولید استفراغ در شخصی که از این مواد خورده است جائز نیست . اسیدها و قلبابات در موقع استفراغ و عبور مجدد از مری وگلو، این نواحی را بیشتر میسوزاند لذا در این موارد هم بهتر است از تولید استفراغ اجتناب گردد.

ساده ترین عطریقه تولید استفراغ، انگشت کردن بکلوی شخص است تا عق بزند ، ولی این طريقه ده بشه موفقیت آمیز نیست . بهر حال برای اینکار طنل را در و بطور عرضی روی تختخواب بخوابانید بطوریکه سرش از لبه تخت آویزان باشد. او را بهمین وضع نگاه دارید تا استفراغش کاملا قطع شود. موادی را که طفل استفراغ میکند در ظرف با لگنی جمع کنید تا بوسیله طبيب مورد تجزیه قرار گیرد . در موقع انگشت کردن بكلوى طفل، انگشت سبابه خود را بدون واهمه و بدون اینکه بد بین راه مکث کنید کاملا با که گلوی لفل فرو کنید و بدون ترس آنرا تا چند ثانیه در همانجا نگاهدارید و نوك انگشت خود را خوب باطراف حرکت دهید تا علفل بشدت عقل بزند . كعق مختصر ممکن است کافی نباشد. موقعی که انگشت خود را بگلوی طفل وارد یا از آن خارج می کنید اگر مختصر مکثی در بین راه بنمائید ، طفل ممکن است انگشت شما را گاز بگیرد. طفل موقعی که عق میزند نمی تواند گاز بگیرد.

اگر مدت چند ساعت از غذا خوردن طفل گذشته است، چنانچه ابتدا يك ليوان آب با شیر باو بدهید ، طفل بهتر و سریعتر عق خواهد زد.

بعد از آنکه طفل استفراغ کرد. بازهم چند جرعه آب بار بدهید و مجددا او را وادار کنید که استفراغ کند.

اگر فرزند شما بقدر کفایت بزرگی باشد و با بتواند در خوردن چیز بد مزهای با شما همکاری و تشریک مساعی نماید ، می توانيد يك ليوان آب بار بدهید كه يك قاشق سوپخوری نمک طعام ، با يك قاشق مرباخوری خردل با مقداری گرد صابون در آن حل شده باشد . اینها را مواد قی آور می نامند. بعد از آنکه طفل يك مرتبه استفراغ کرد ، باز هم يك ليوان دیگر از محلول قی آور بار بدهید تا مجددا استفراغ نماید.

اگر کاملا مطمئنید که طفل مقدار زیادی از يك ماده سمی را خورده است و اگر نمی توانید با اجرای طرق فوق او را وادار باستفراغ کنید و اگر در حدود نیم ساعت با بیشتر طول می کشد تا طفل را بطبيب با بیمارستان برسانید، می توانید اقدام فوری دیگری نیز انجام دهید . مقداری شربت ایپاك باد بدهید (دو قاشق مرباخوری باطفال دو ساله و بزرگتر ، يك قاشق و نیم مرباخوری باطفال کوچکتر از دو سال) ، بشرط آنکه آنرا در گنجه داروخانه منزل خود موجود داشته باشید و با بتوانید آنرا فورا و بدون تاخير از دارو خانه محله خودتان تهیه نمائید. اگر باز هم طفل استفراغ نکرد ، می توانید هر دقیقه يك قاشق مرباخوری از آن شربت ، تا شش قاشق مرباخوری مجموعة ، باو بدهید. بعد از آنکه استفراغ کرد دیگر از این شربت بار ندهید.

تنها به این دلیل که تا یکی دو ساعت بعد از خوردن سم حالش خوب است نباید در معالجه او اهمال و غفلتی بشود. زیرا اثرات سمی بعضی از مواد سمی (مانند آسپیرین دیر ظاهر میشود. در بعضی موارد لازمست طفل حداقل برای مدت دوازده ساعت بطور دقیق تحت فلر طبیب در بیمارستان قرار گیرد.

فهرست مواد سمی متداول- در موارد ذیل باید طفل را وادار به استفراغ کنید . مگر اینکه خلاف آن تذکر داده شده باشد. ولی در تمام موارد باید طبیب را معطلع نمائید:

آب قلیائی (Lye) – مقادیر کم آن خطرناك است : طفل را وادار باستفراغ نکنید؛ صورت و دهان طفل را با آب کاملا بشوئید . تا آنجا که طفل می تواند بخورد باد آب نوسرخ، آب لیمو (می توان آنرا شیرین کرد و با سرکه رقبق (يك پیمانه سرکه در سه پیمانه آب بدهید . برای آمونیاك ، کربنات دوسوده هیدات دوپطاس، آب آهك، آهث آب ندیده، هیدرات دوسود، وموادی که برای باز کردن لوله های روشویی و حمام وغيره مصرف میشود نیزهمین معالجه مفید است.

آب آهك ( Caustic lime )- باب قلبائی مراجعه شود.

آتروپین (Atropine )- بشكل قرص باقطره، مقادیر کم آن خطرناك است. طفل را واداد به استفراغ کنید.

آرسنیك (Arsenic) . مقادیر کم آن خطرناك است. شیر بدهید و طفل را وادار به استفراغ کنید.

آسپیرین (Aspirin) – آسپیرین یکی از شایع ترین علل مسمومیت های خطرناك است. علائم مسمومیت دیر ظاهر میشود. طفل را وادار باستفراغ کنید. مریض باید لااقل تا دوازده سماعت تحت نظر دقیق طبیب قرار گیرد

استریگنین (Strychnine) – دو قرض استریکنین که برای اشخاص بزرگی تجویز میشود ممکن است برای طفل یکساله خطرناك باشد. طفل را وادار باستفراغ کنید.

اسید بوريك (Boric acid) – سی سانتیمتر مکعب از محلول (یعنی تقریبا دو قاشق سوپخوری) و یا یک چهارم قاشق مرباخوری از گرد اسید بوريك برای طفل یکساله خطرناك است. طفل را را وادار باستفراغ کنید.

اسید سولفوريك (جوهر گوگرد) (Sulfuric acid) – طفل را وادار باستفراغ نکنید. دهان و صورت را کاملا با آب بشوئيد. يك قاشق مرباخوری جوش شیرین را در يك لیوان آب حل کنید و بطفل بخورانید.

اسیدکارکاربوليك (Carbolic acid) – طفل را وادار باستفراغ نکنید . تخم مرغ و شبر بعنوان تریاق تا اندازهای مؤثر است . دهان و صورت را با مقدار زیادی آب کاملا بشوئید . نصف قاشق مرباخوری محلول غلیظ آن برای طفل یکساله خطر بالا است.

اسید کلریدریك (جوهر نمك) (Hydrochloric acid) – محلول غلیظ آن خطرناك است و نباید طفل را باستفراغ وادار کرد. يك قاشق مرباخوری جوش شیرین را در يك ليوان آب حل کنید و بطفل بدهید. اسید کلریدریك رقيق که در امراض معدی مصرف میشود چندان خطرناک نیست.

اسید نیتریك (جوهر شوره) (Nitric Acid) – به اسید سولفوریك مراجعه شود.

آلونال (Allonal)- به باربیتوراتها مراجعه شود.

آمونیاك (Ammonia)- طفل را وادار باستفراغ نکنید – باب قلیائی مراجعه شود. .

آمیتال (Amital) – به باربیتوراتها مراجعه شود.

آهک زنده (آهك آب ندیده) (Quicklime) – باب قلیائی مراجعه شود.

آهن ( Iron ) – قرصهای آهن که روی آنها يك ورقة شكر گرفته شده است (شبیه آب نبات) ممکن است بعلت خوشمزگی آن بمقادیر زیاد خورده شود که خطرناك است. طفل را وادار باستفراغ کنبد.

باز کننده لوله های حمام و روشوئی وغیره (Drain cleaners) – باب قلیائی مراجعه شود.

بلادن (Belladonna ) – باتروپین مراجعه شود.

بنزین اتومبیل (Gasoline) – يك قاشق مرباخوری آن برای طفل يكساله خطرناك است. طفل را وادار باستفراغ نکنید.

بنزین فندك (Lighter fluid) – طفل را وادار باستفراغ نکنید.

بنزین هواپیما (که برای تمیز کردن لباس نیز مصرف میشود) (Benzene) – طفل را وادار باستفراغ نکنید . يك قاشق مرباخوری از آن برای طفل يکساله خطرناك است.

پاک کننده ها (محلول) (Cleaning fluids) – طفل را وادار باستفراغ نکنید. تالیوم (و ترکیبات آن) (Thalium compounds ) – طفل را وادار باستفراغ کنید.

تتراکلرور دو کربن (Carbon tetrachloride) – طفل را وادار به استفراغ نکنید.

ترپانتین (روغن – ) (Turpentine oil) – طفل را وادار به استفراغ کنید.

تریاك (Opium – مقدار کم آن برای اطفال خطرناك است. طفل را وادار به استفراغ کنید.

تنتورید ( Tincture of iodine) – چند قطره از محلول تنتورید خطرناك نيست. شط دهان، گلو ومعده راکمی میسوزاند. ولی يك قاشق مرباخوری آن ممکن است برای طفل يك ساله خطرناك باشد. ابتدا کمی نان با سایر غلات بخنه بطفل بدهید سپس او را وادار باستفراغ کنید.

جوش شیرین (Bicarbonate of soda ) – مهم نیست.

جوهر ( برای نوشتن) (Ink) . بعضی از انواع جوهر دارای مواد شیمیائی سمی میباشد . اگر بیشتر از یکی دو قطره خورده شود باید طفل را وادار به استفراغ کرد.

جیوه (Mercury) – خوردن شکل فلزی آن که از شکستن میزان الحراره ممکن است اتفاق بیفتد چندان خطر ناك نيست. در هر حال طبیب را مطلع کنید. در مورد ترکیبات جیوه ای به سو بلیمه مراجعه شود.

خواب آور (قرص) (Sleeping pills) – به بار بی توراتها مراجعه شود.

روغن سبز (روغن مسکن) (Wintergreen oil) – يك قاشق مرباخوری آن برای طفل یکساله خطرناك است. طفل را وادار به استفراغ کنید.

روغن کامفر ( Camphorated oil ) – طفل را وادار باستفراغ کنید.

سکونال (Seconal) – ببار بی تو را تھا مراجعه شود. در اسم درختان (Plant sprays) – موادی که برای سمپاشی درختان بکار میرود حامل نیکوتین یا آرسنیك می باشد. طفل را وادار باستفراغ کنید.

سیگارت (Cigarettes) – بلعيدن يك سیگارت بوسیله طفل یکساله خطرناك است. فورة او را وادار باستفراغ کنید.

سو بلیمه (Bichloride fo mercury) . معمولا بشكل قرصهای آبی رنگی است که برای تهیه محلولهای ضد عفونی کننده بکار میرود. چند مرتبه طفل را وادار باستفراغ کنید. سرعت عمل در تولید استفراغ دارای اهمیت حیاتی است. تخم مرغ و شير بعنوان تریاق تا اندازهای مفید است. مفید است.

سم ضد حشرات (Insects sprays) – طفل را وادار به استفراغ نکنید.

سم ضد سوسك (Roach powder)- ممکن است حامل مقداری فلوئور دوسدیم باشد. نصف قاشق مرباخوری از آن ممکن است برای طفل يك ساله خطرناك باشد. طفل را وادار به استفراغ کنید .

سم ضد گیاهان هرزه (Weed killers) – طفل را وادار باستفراغ کنید.

سم ضد مگس (Fly poisons)- بارسنيك مراجعه شود.

شربت های سرفه (Cough syrups) – شربت های سرفه ایکه فرمول آنها پشت شیشه نوشته نشده است. ممكن است يك قاشق مرباخوری آن دارای مقداری کودئین باشد که بقدر تحمل طفل يك ساله باشد. بنابراین خوردن سه الی چهار قاشق مرباخوری از آن سمی و خطرناك است. طفل را وادار باستفراغ کنید.

ضد یخ اتومبیل (Anti – freeze solution) – طفل را وادار باستفراغ کنید.

فسفر (Phosphorus) بضد سوسك و مرگ موش مراجعه شود.

فنوباربیتال (Phenobarbital) – بباربیتوراتها مراجعه شود.

فنول (Phenol) – باسیدکار بوليك مراجعه شود.

قارچ و انواع آن (Mushrooms and toadstools)- بعضی از انواع غیر خوراکی قارچها سمی هستند.

کبریت (Matches)- امروزه تمام کبرینها و باروتی که روی جلد جعبه آنها برای آتش زدن ساخته میشود از مواد شیمیائی غیرسمی تهیه میشود. بهرحال، نگذاريد اطفال آنها را بخورند با ببلعند. را بخورند با ببلعند.

کرزول (Cresol) – به اسیدکار بوليك مراجعه شود.

کودئين (Codeine) – بصورت قرص با درشربت های سرفه ای که برای اشخاص بزدگی تجویز میشود ممکن است وجود داشته باشد که برای طفليكساله خطرناك است. طفل را وادار به استفراغ کنید.

لاك الكل (محلول -) (Furniture polishes) – طفل را وادار باستفراغ نکنید.

لومینال (Luminal) – بباربیتوراتها مراجعه شود. مرفین (Morphine) به ترياك مراجعه شود.

مرگ موش (Rat poisons) . معمولا دارای آرسنیك با فسفر است و مقدار کمی از آن (بقدر نخود) ممکن است خطر ناك باشد طفل را وادار باستفراغ کنید.

مسهل (Cathartics)- بعضی از قرصهای مسهل که حامل استریکنین میباشد خطرناك است. سه قرص آن برای طفل يكساله خطرناك است. مسهلهای دیگر مانند کاسكارا (Cascara) ، فنولفثالئين (Phenolphthalein) دشیر منبری خطرناک نمی باشد.

نفت (Kerosene) – يك قاشق مرباخوری آن برای طفل يكساله ممکن است خطرناك باشد. طفل را وادار باستفراغ نکنید.

نفتالين (Mothballs ) – طفل را وادار باستفراغ کنید.

نیکوتین (Nicotine) – بلعيدن يك سیگارت با چند قطره از موادی که برای سمپاشی در خنان مصرف میشود (که حامل نیکوتین میباشد) بوسیله طفل يكساله خطرناك است. طفل را وادار باستفراغ کنید.

واکس اتومبیل (محلول) (Automobile pclishes) – طفل را وادار باستفراغ نکنید.

واکس کفش (Shloe polishes) – بعضی از انواع واکسهای سیاه کفش و بعضی از انواع رنگهای حامل مواد شیمیائی سمی میباشد . طفل را وادار باستفراغ کنید.

هیدرات دو پطاس (Potassium hydroxide) – به آب قلیائی مراجعه شود.

هيدرات سدیم (Sodium hydroxide) – به آب قلیائی مراجعه شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *