#


مغز زنان به چه دلیلی تغییر می کند؟

15 سپتامبر 2018 بدون نظر 1343 بازدید

مغز زنان به چه دلیلی تغییر می کند؟

دلیل تغییر کردن مغز زنان چیست؟

اول با مسئله هیستری و عصبانیت زیاد زنان در این دوران قاعدگی مواجه هستیم. از پزشکانِ جادوگر مصر باستان بگیرید تا فلاسفه کلاسیک یونان باستان، این موضوع همیشه مورد توجه بوده است. داستان ‌سرایی در مورد دلایل این تغییرات عجیب در بدن زنان خیلی زیاد بود که شامل اضطراب و فانتزی‌ های مرتبط به عشق شهوانی می‌ شد. ولی یک ‌مسئله مشخص بود: این اتفاق فقط برای زنان می ‌افتاد.

به چه ترتیب چرخه ‌های قاعدگی در افکار زنان تغییرات مثبت و خوب ایجاد می ‌کند؟ زنان بعد از این دوره آگاهی فضایی مناسب تری دارند. تقریباً بیست روز بعد، مهارت ‌های صحبت کردن بهتر می شوند. این طور که پیداست این چرخه ماهانه ذهن زنان را عوض می کند، ولی نه به صورتی که فکر می‌ کنید.

افلاطون اعتقاد داشت که این هیستری به دلیل رحم عزادار اتفاق می افتد که به خاطر نداشتن کودک ناراحتی می کند. هم ‌دوره های او هم می ‌گفتند که این اتفاق زمانی بروز می کند که رحم زن در اطراف بدن سرگردان می ‌شود و در نقاط گوناگون گیر می ‌کند. این اعتقاد و عقیده تا صده نوزدهم ادامه داشت.

ولی خبر جالبی که وجود دارد این است که به نظر می آید این موضوع به طور کلی بی ‌پایه و اساس نیست. بعضی از خانم ها در این دوره دچار احساس اضطراب و تحریک‌ پذیری می شوند و در طی مدت تخمک‌ گذاری میل جنسی آن ها افزایش می یابد.

بعضی از زنان در زمان قاعدگی دچار احساس ناراحتی یا اضطراب می‌ شوند، ولی دیگر اثراتی که در این دوره وجود دارد به طور عمده مثبت می باشند.

ولی چیزی که بیشتر افراد از آن اطلاعی ندارند این می باشد که دوره قاعدگی اثرات مثبتی هم بر روی ذهن زنان دارد.

این طور که پیداست بعد از این دوره مهارت ‌های زنان در بعضی از موارد بهبود پیدا می کند، مثل آگاهی فضایی. بیست روز بعد، پیشرفت ‌های خوبی در رابطه ها مشاهده می ‌شود؛ به ویژه در تشخیص این که سایرین چه هنگامی احساس ترس دارند و مشاهده شده که در بعضی از روزهای این دوره، مغزشان بزرگ‌ تر است. چه اتفاقی رخ می دهد؟

مغز در طول دوره قاعدگی تغییر می ‌کند

اصلی ترین منبع این تغییرات تخمدان ‌ها می باشند که در طول یک ماه مقدار مختلفی استروژن و پروژسترون آزاد می ‌کنند. اصلی ترین فعالیت هورمون‌ ها محکم کردن دیواره رحم و تصمیم‌ گیری در رابطه با زمان رهاسازی تخمک است. این هورمون‌ ها اثرات زیادی بر مغز و رفتار زنان هم می ‌گذارند.

دانشمندان از دهه ۱۹۳۰ سرگرم تحقیق و بررسی دوره قاعدگی هستند. این اتفاق یکی از موضوعات محبوب و منحصر به فرد برای تحقیق است. ولی این مقدار از علم ثمره علاقه به زیست‌ شناسی بدن خانم ها نیست. بلکه از علاقه به درک تفاوت ‌های زنان و مردان و دلیل آن ‌ها ریشه می‌ گیرد.

یک مدل از این تفاوت در مغز ما وجود دارد. تفاوت بین زن و مرد به این اندام مربوط می شود و محققان بیشتر به تفاوتِ هورمون‌ ها مشکوک هستند. “مارکوس هوسمن” عصب شناس در دانشگاه دورهام گفته است: “این تفاوت‌ ها امکان دارد با دوره قاعدگی در زنان و یا تغییرات فصلی در میزان تستوسترون مردان مرتبط باشد. این یک تجربه کاملاً طبیعی است.”

در مردان هورمون‌ ها به ‌صورت فصلی و در زنان به صورت ماهیانه تغییر پیدا می ‌کنند. یکی از موارد برتری خانم ها این است که از مهارت‌ های اجتماعی بیشتری برخوردارند. زنان از توانایی همدلی و نظریه‌ های فکری قدرتمندتری برخوردار هستند. زنان بهتر می توانند درک کنند که امکان دارد دیگران چشم ‌انداز و تفکر متفاوتی نسبت به آن ‌ها داشته باشند. همین طور در ارتباط برقرار کردن از مهارت‌ های بالاتری هم برخوردارند. گمان می‌ شود این یکی از علت هایی است که احتمال اوتیسم در مردها چهار برابر بالاتر از زنان است.

پائولین ماکی” روان شناس در دانشگاه ایلینوی، شیکاگو گفته است: “دخترها معمولاً سریع تر از پسرها به حرف می آیند و از نظر صحبت کردن راحت تر از پسرها هستند. در هجی کردن هم به همین صورت است.”

زنان در فنون صحبت کردن از مردان بهتر می باشند که ممکن است نتیجه تکاملی به دست آمده از نیاز به برقراری رابطه با فرزندان شان باشد.

گمان می ‌شود علت تکامل این برتری اجتماعی در زنان این باشد که آن‌ ها مجبور هستند برای منتقل کردن اطلاعات مهم به فرزندان شان تلاش نمایند، به عنوان مثال از هزاران سال قبل باید به فرزندان شان می آموختند تا از خوردن بعضی از گیاهان سمی ممانعت کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *