#


معجزه دوپامین در ایجاد انگیزه

دوپامین
29 دسامبر 2018 بدون نظر 1371 بازدید

معجزه دوپامین در ایجاد انگیزه

 دوپامین یکی از پیام رسان های مهم مغز می باشد که دارای عملکردهای وسیعی است که بر تنظیم حرکات بدن و همچنین حافظه و انگیزه بسیار تاثیرگذار است.

 زمانی که این ماده به میزان زیاد در بدن ترشح شود سبب احساس لذت و رضایت از به دست آوردن پاداش را می شود و این احساس باعث می‌شود تا به شما انگیزه تکرار یک عمل یا رفتار را بدهد. کم بودن میزان دوپامین مغز به کاهش انگیزه و شوق اشتیاق فردی منجر می شود.

  ما چند روش عالی برای افزایش دوپامین در اختیار شما قرار می‌دهیم تا با انجام آنها میزان دوپامین مغز را به صورت طبیعی بالا ببرید و در نتیجه انگیزه و روحیه و انرژی بیشتری برای تمام روز را داشته باشید.

 رژیم غذایی با پروتئین زیاد داشته باشید

پروتئین‌ها از اجزای کوچکتری به نام آمینو اسید ساخته می شوند که برخی از آنها را بدن می تواند تولید کند و برخی دیگر توسط غذاهای مختلف به دست می آید. یکی از انواع آمینو اسید به نام تیروزین نقش مهمی در تولید دوپامین در بدن دارد، علاوه بر این فنیل الانین هم که یک نوع آمینو اسید است باعث ساخته شدن دوپامین در بدن می شود.

این دو آمینو اسید در غذاهای پروتئینی مانند تخم مرغ، لبنیات، سویا ،حبوبات ،گوشت، قرمز و بوقلمون به وفور یافت می شود که با خوردن این محصولات می توانیم باعث افزایش میزان دوپامین در مغز شده و در نتیجه بهبود حافظه و افزایش توانایی عمیق فکر کردن را داشته باشیم.

 کمتر چربی اشباع شده مصرف کنید

 چربی حیوانی، لبنیات پرچرب، روغن پالم، کره، روغن نارگیل از انواع چربی اشباع شده می باشند که می تواند سیگنال های دوپامین به مغز را مختل کند.

 برخی از مطالعات نیز به این نتیجه رسیدند که چربی اشباع شده زیاد ممکن است در بدن ایجاد التهاب کند و سبب ضعیف شدن حافظه و عملکرد های شناختی مغز در انسان ها بشود.

 پروبیوتیک به رژیم غذایی خود اضافه کنید

 از آنجایی که گوارش و مغز با همدیگر رابطه نزدیکی دارند به همین علت در برخی مواقع به روده، مغز دوم می گویند. در روده میزان زیادی عصب وجود دارد که مولکولهای سیگنال دهنده پیام رسان عصبی در آنها باعث تولید دوپامین می‌شود.

نوعی از باکتری در سیستم گوارش وجود دارد که قابلیت تولید این ماده را هم دارد و بر روحیه و طرز رفتار فرد تاثیر گذار است زمانی که پروبیوتیک در حجم بالا ساخته شود علائم اضطراب و افسردگی در حیوانات و انسان ها را کاهش می دهد.

 افزایش دوپامین با مصرف باقالا مخملی

 باقالای مخملی دارای میزان زیادی ال دوپا است که پیشرونده این ماده می باشد. خوردن این نوع باقالا به طور طبیعی میزان  دوپامین را به طور طبیعی بالا می برد به خصوص افرادی که دارای بیماری پارکینسون هستند و میتوانند با خوردن این باقالا کمبود دوپامین رخ داده در بدن خود را جبران کنند. از آنجایی که این گیاه به طور طبیعی دارای میزان زیادی ال دوپا است بسیار مهم است که قبل از مصرف آن حتما با دکتر خود در این باره مشورت کنید.

 ورزش کنید

 برای افزایش روحیه و افزایش میزان اندروفین ورزش کردن را فراموش نکنید. ورزش می‌تواند میزان این ماده را در مغز افزایش دهد در بین اغلب ورزش ها یوگا درشش روز از هفته و هر روز یک ساعت می‌تواند به طرز چشمگیری میزان دوپامین را افزایش دهد. ورزش ایروبیک نیز برای افراد دارای پارکینسون فواید زیادی دارد.

خواب کافی داشته باشید

  زمانی که این ماده در مغز آزاد می شود باعث بیداری و احساس هوشیاری می‌شود. زمانی که افراد مجبور می‌شوند در طول شب بیدار بمانند صبح روز بعد میزان گیرنده های دوپامین آنها کمتر خواهد شد و از آنجایی که دوپامین باعث هوشیاری و احساس بیداری در فرد می شود کاهش حساسیت گیرنده‌های عصبی سبب احساس خواب آلودگی در فرد خواهد شد و معمولاً با عواقب ناخوشایندی مثل کاهش تمرکز و کاهش توانایی هماهنگی در مغز همراه است. متخصصان، خواب ۷ تا ۹ ساعت خواب شب را برای بزرگسالان مطلوب اعلام کرده اند زیرا داشتن خواب منظم و باکیفیت می‌تواند کمک کند تا میزان دوپامین شما متعادل شود و احساس هوشیاری بیشتری در طول روز داشته باشید.

 موسیقی گوش کنید

زمانی که فرد موسیقی گوش می دهد دوپامین افزایش پیدا می کند و باعث می شود که فرد دارای احساس خوبی باشد.

 مدیتیشن کنید

 تمرین برای افزایش تمرکز و رها کردن افکار بیهوده مدیتیشن می باشد. تحقیقات جدید به این نکته پی برده اند که مدیتیشن باعث افزایش دوپامین در مغز می شود.

 از نور خورشید استفاده کنید

 اختلالات تغییر فصل یک شرایط روحی است که فرد به دلیل تغییرات آب و هوا در زمستان به آن دچار می شود و نتیجه آن به وجود آمدن افسردگی در افراد است مخصوصا افرادی که از نور خورشید به اندازه کافی بهره مند نمی شوند. نور خورشید می‌تواند میزان دوپامین را افزایش دهد تا حال و هوای افراد را خوب کند.

 مکمل رژیمی استفاده کنید

 اگر در بدن ویتامین به اندازه کافی وجود داشته باشد دوپامین بیشتری در بدن تولید می شود اگر بدن دارای کمبود آهن، فولاد و ویتامین B6 باشد تولید این ماده مهم با مشکل روبه‌رو می‌شود. شما می توانید با استفاده از مکمل‌های مواد غذایی از جمله منیزیم ، چای سبز، ویتامین D و عصاره ی مرزنجوش  این کمبود را جبران کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *