#


مصرف خودسرانه گیاهان دارویی چه عوارضی را به دنبال دارد؟

24 دسامبر 2017 بدون نظر 1369 بازدید

مصرف خودسرانه گیاهان دارویی چه عوارضی را به دنبال دارد؟

مصرف خودسرانه گیاهان دارویی چه عوارضی را به دنبال دارد؟

حسین رضایی زاده، رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد عوارضی که استفاده خودسرانه گیاهان دارویی دارد را شرح داد.

به گزارش ازمن بپرس، رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد عوارض مصرف خودسرانه گیاهان دارویی بیان کرد: یکی از مسائلی که در سراسر کشور با آن روبه رو هستیم این است بیشتر مردم به طور غیر منطقی و بی رویه از داروها استفاده می کنند که در این اواخر این موضوع در مورد استفاده از گیاهان دارویی نیز بسیار شیوع پیدا کرده است.

رضایی زاده با اشاره به اینکه استفاده از داروهای گیاهی فقط در کشور ما رایج نیست می گوید: بسیاری از افراد بر این باورند که گیاهان دارویی برای بدن هیچ ضرری ندارد و همین مسئله باعث شده است تا مصرف این گیاهان در بین مردم کشور رواج پیدا کند.

وی در ادامه عنوان کرد: یک باور غیر علمی وجود دارد که در افکار عمومی شایع می باشد و آن هم این است که عوارض داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی بسیار کمتر است. در صورتی که یک داروی گیاهی با دز درمانی مناسب می تواند تاثیر خوبی داشته باشد ولی اگر آن را بیش از حد استفاده کنید باعث می شود که فرد دچار مسمومیت شود.

حسین رضایی زاده در ادامه گفت: در تجویز گیاهان دارویی باید به این نکته توجه کنید که استفاده از برخی از گیاهان همراه با داروهای دیگر باعث ایجاد تداخل می شود. به همین دلیل کسانی که داروهای خاصی را استفاده می کنند باید به پزشک شان اطلاع دهند و یا اینکه با متخصص داروساز سنتی و یا طب سنتی مشورت کنند.

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: مصرف هر گونه گیاه دارویی چه به شکل بسته بندی باشد و چه به شکل فله ای باید برای استفاده از آن با پزشک متخصص مشورت شود.

وی گفت: داروهای گیاهی که به صورت دمنوش از آن ها استفاده می شود یکی از مصادیق گیاهی دارویی می باشند که اگر آن را بی رویه استفاده کنید باعث ایجاد عوارض می شود بنابراین بهتر است که این جوشانده ها را زیر نظر و با دستور پزشک متخصص طب ایرانی صرف شوند.

حسین رضایی زاده در پایان افزود: گیاهان دارویی باید با توجه به راهنمای استفاده از آن ها و دوری از افراط و تفریط و سرلوحه قرار دادن اعتدال استفاده شوند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *