#


محیط کار ناسالم و تاثیرات آن بر بدن

1 فوریه 2019 بدون نظر 1933 بازدید

محیط کار ناسالم و تاثیرات آن بر بدن

 محیط کار ناسالم و تاثیرات آن بر بدن

همه در محیط کار بالاخره یک روز یک محیط پر از استرس را تجربه کردند حال اگر این استرس ها همیشگی شود عواقب بدی را برایمان به همراه خواهد داشت .از آنجا که هر  روز ساعت زیادی را در محیط کار سپری می‌کنیم استرس زیاد نه تنها روی جسم بلکه روی ذهن هم تاثیرات بدی دارد.

اگر شرایط اطراف و محل زندگی افراد یک مکان پر از استرس باشد ان گاه فرد نسبت به محیط اطراف خود عکس العمل خوبی نشان نخواهد داد و تاثیرات را روی جسم و روح افراد خواهد داشت که در این مطلب به بررسی ان ها می پردازیم:

 نمی توانید به راحتی بخوابید

یکی از علامت های فشارهای عصبی اختلالات در خواب است .اگر در محل کار ذهنتان مشغول باشد به راحتی دچار اختلالاتی در خواب خواهید شد زیرا مدام ذهن تان در حال تجزیه و بررسی مسائل پیش آمده در محیط کارتان خواهد بود. حتی اگر موفق شوید که بخوابید در نیمه‌های شب ممکن است چندین بار از خواب بیدار شوید بنابراین اگر دچار خواب ناآرامی شده اید بدانید که در محیطی درتس در حال کار نستید.

 سردرد دارید

 از آنجایی که ماهیچه ها در برابر آسیب منقبض می‌شوند اگر شما در محیط کار احساس خطر نمایید باعث می شود تا ماهیچه های شما جمع شده و این تنش در ناحیه شانه سر و گردن منجر به سردرد و یا میگرن شود.

 در ماهیچه هایتان احساس درد می‌کنید

 اگر شغلتان برایتان آزاردهنده باشد با این کار شما احساس می کنید که در حال جنگ با یک حیوان درنده هستید. در این شرایط بدن شما هورمون های استرس و آدرنالین را تولید می کند ،بدین معنی که سیستم عصبی تان مدام در حال آماده باش در محیط کار ناسالم است که همین موضوع سبب می شود تا احساس گرفتگی و درد در ماهیچه های بدن داشته باشید.

 زودتر مریض می شوید

 یکی از نشانه های کار در محیط سمی این است که خیلی زود بیمار می شوید .به عنوان مثال اگر درطول زمستان چندین بار سرما بخورید بدانید که یکی از علت‌های آن می‌تواند محل کار و شغل تان باشد، زیرا طبق تحقیقات انجام شده بر سیستم ایمنی بدن استرس تاثیر منفی را می گذارد و سبب تضعیف آن می شود در نتیجه بدن در معرض ابتلا به بیماری قرار خواهد گرفت.

تمایلی به رابطه زناشویی ندارد

 وقتی که شما اتفاقات و مشکلات کاری تان را به منزل می آورید  رابطه عاطفی تان نیز تحت تاثیر این شرایط قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال اگر وقتی در منزل هستید و به فکر حقوق و سر و کله زدن با مدیرتان و یا به فکر مشکلات پیش آمده در محل کارتان هستید باعث میگردد تا حوصله و انرژی لازم را برای همسرتان و رابطه زناشویی نداشته باشید. در میان مردان استرس سطح تستسترون را کم می کند که باعث می گردد بر تمایلات جنسی تاثیر منفی داشته باشد .

 مدام احساس خستگی می‌کنید

 در اینجا منظور از خستگی ،خستگی ناشی از فعالیت زیاد جسمی و فکری نمی باشد .اگر شما حتی پس از خواب یا تعطیلات آخر هفته انرژی لازم را ندارید و همیشه خسته و بی حوصله هستید بدانید که این مشکل مربوط به محیط کاری تان می شود در واقع محیط کار سمی تمام انرژی شما را تخلیه میکند.محیط کار

 معده درد دارید

 از نشانه های استرس می‌تواند نفخ و یبوست و عدم هضم درست غذا باشد. استرس می‌تواند روی روند هضم غذای ما تاثیر گذار باشد و حتی در باکتری‌های معده ما تغییراتی را ایجاد کند که خود این باعث می شود تا حالت روحی ما نیز تأثیر منفی بگیرد و همین دلیل است که در مواقع ناراحتی اغلب افراد دچار درد معده می‌شوند .اگر شما دچار دردهای شکمی در محیط کارتان هستید تنها راه درمان آن این است که به فکر تغییری در شرایط کاری تان باشید.

 اشتهایتان تغییر میکند

 از آنجایی که رابطه نزدیکی بین اشتها و ذهن است زمانی که شما استرس دارید سبب میگردد تا بدنتان آدرنالین ترشح کند و به سیستم های هضمی تان دستور توقف میدهد، زیرا می‌خواهد تمرکزش را روی خطرهای احتمالی وارد آمده بر بدن میگذارد .اگر بطور مداوم دچار استرس باشید باعث می گردد تا غدد کلیوی بدن شما کورتیزول ترشح کرده که نقش های مختلفی از جمله افزایش اشتها دارد .بنابراین اگر دچار استرس در محیط کاری تان هستید بدن شما برای دوری از آن به سمت پرخوری میرود که عادت ناسالمی است و باید ترک کنید.

 برای رهایی از این مشکلات چه باید کرد؟

 به خودتان استراحت دهید

 وقتی که در محیط کاری تان آنقدر بر شما استرس وارد میشود که نشانه‌های آن را روی بدنتان مشاهده می کنید وقت آن رسیده است که به بدن خودتان استراحت دهید. اگر شما به سیستم عصبی بدن تان فرصت استراحت و ریلکس شدن را ندهید ممکن است در بدنتان در بلندمدت آسیب‌های جدی مشاهده کنید، بنابراین می توانید با مدیتیشن ارتباط با دوستان در بیرون از محیط کاری و همچنین ورزش استرس بدنتان را کاهش دهید.

 از شر افکار منفی رهایی یابید

 بر احساسات ما افکار منفی تاثیر مستقیم می گذارند تغییر شغل برای تمام افراد امکان پذیر نیست بنابراین در این شرایط ما باید برای رهایی از تنش دنبال راه های دیگری باشیم .به عنوان مثال می‌توانید تمرکز خود را بر روی چیزهایی که بر آنها کنترل داریم بگذاریم.

 به نکات مثبت محیط کارتان فکر کنید و افکار منفی را دور بریزید. اینکه در مورد شما همکارانتان چه فکری می‌کنند یا اینکه اگر این شغل را نداشتید باید در خانه بیکار می ماندید و …. همین مثبت اندیشی باعث خواهد شد تا استرس شما به مقدار زیادی کم شود.

 شغل تان را تغییر دهید

 حقوق نامناسب ،ساعات کاری زیاد ،عدم امنیت شغلی ،نداشتن اختیار، وظایف کاری نامشخص و…. از عواملی هستند که باعث می شود محیط کاری تبدیل به یک محیط سمی شود و باید برای  تغییر آن اقدام کنید این را بدانید که شما مجبور نیستید تا تحت هر شرایطی وضعیت موجود را تحمل کنید در غیر این صورت به جسم و ذهنتان آسیب خواهد رساند بنابراین به جای اینکه با مشکلات جسمی دست و پنجه نرم کنید به فکر تغییر شغل تان باشید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *