#


لمینیت و مزایای استفاده از آن

11 آگوست 2018 بدون نظر 1347 بازدید

لمینیت و مزایای استفاده از آن

لمینیت

لمینیت در دندانپزشکی به لایه­ای از دندان ها گفته می شود که همرنگ دندان ها اصلی است و کاربرد اصلی آن در بهبود رنگ دندان ها یا ترمیم طرح دندان ها است. در حال حاضر استفاده از لمینیت یکی از روش های رایج در ترمیم زیبایی دندانپزشکی به شمار می رود و افراد بسیاری متقاضی استفاده از لمینیت برای داشتن دندان هایی سفید و زیبا هستند. در خدمات دندانپزشکی استفاده از ایمپلنت و لمینیت به‌عنوان روش های پرکاربرد در ترمیم دندان های آسیب‌دیده شناخته می شود.

انواع لمینت

لمینت انواع متنوعی دارد که در انتخاب هرکدام از انواع آن، وضعیت دندان ها مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه انواع متنوع لمینت را معرفی خواهیم کرد.

لمینیت سرامیکی دندان: همان طور که از نام این نوع لمینیت مشخص است در تولید آن، از جنس سرامیک استفاده شده و صورتی زیبا و شیک را برای افراد به ارمغان می آورد. رنگ به‌کار رفته در لمینیت سرامیکی ثابت بوده و در مقایسه با لمینیت کامپوزیتی از مقاومت بالاتری برخوردار است. لمینیت های سرامیکی پس از آنکه عملیات قالب گیری در خصوص آن ها انجام شود در لابراتوارها اقدامات لازم برای ساخت آن ها انجام می شود. انجام لمینیت سرامیکی بر روی دندان ها در مقایسه با روش های دیگر مستلزم پرداخت هزینه بیشتری است. لمینیت سرامیکی به‌صورت غیر مستقیم بر روی دندان ها استفاده می شوند و طرحی زیبا و منحصر به فرد به شکل دندان ها می دهد.

لمینیت کامپوزیتی: علاوه بر لمینیت سرامیکی نوع دیگری از لمینیت ها نیز وجود دارد که در خصوص استفاده از آن، دندان ها تراش کمتری می خورد و گاهی نیز در صورت وجود شرایط مناسب بر روی دندان ها هیچ تراشی به آن ها داده نخواهد شد. این نوع از لمینت، تحت عنوان لمینیت کامپوزیتی معرفی می شود و پایش پذیری بیشتری دارند. استفاده از لمینیت کامپوزیتی موجب می شود تا نور بیشتری از دندان ها عبور کرده و دارای تنوع رنگی بالاتری هستند که افراد با توجه به رنگ دندان های خود می‌توانند گزینه مناسبی را انتخاب کنند. قیمتی که برای استفاده از این روش لمینیت در نظر گرفته شده در مقایسه با دیگر روش ها ارزان تر است.

در دندانپزشکی کودکان از لمینیت در دندان های کودکان استفاده چندانی نمی شود، چراکه برخی از دندان های کودک به علت اینکه در سنین رشد قرار دارد از بین رفته و دندان های دیگری جایگزین آن ها خواهد شد. اغلب مواقع از لمینت در کودکانی استفاده می شود که فاصله میان دندان های آن ها زیاد است و دندان هایی یکدست و مرتب ندارند. مراجعه به دندان‌پزشک کودک می تواند در بهبود وضعیت دندان کودکان مؤثر باشد.

آن دسته از افرادی که دارای دندان هایی با پوسیدگی زیاد هستند باید نسبت به انجام لمینیت دقت بیشتری داشته باشند و انجام این کار را به زمانی موکول کنند که پوسیدگی های موجود به‌طور کامل از بین رفته باشد. برخی از افراد نیز دارای سایش مینای دندان هستند که میزان آن نیز بسیار زیاد است که در این حالت بهتر است افراد به جای انجام لمینیت از روکش دندانی مناسب استفاده کنند. ایمپلنت نیز یکی دیگر از روش های ترمیم دندان‌ ای آسیب دیده است که موجب می شود افراد دندان هایی سالم و یکدست داشته باشند اما هزینه ای که برای انجام ایمپلنت بر روی دندان ها باید پرداخت شود در مقایسه با لمینیت بسیار بالا است. همین مسئله موجب شده تا افراد برای ترمیم دندان های خود به سراغ استفاده از لمینیت بروند تا طرح لبخند زیباتری داشته باشند.

برخی از افراد نیز دچار دندان قروچه شدیدی هستند که این مسئله به مرور موجب ایجاد شکستگی بر روی دندان ها خواهد شد. آسیب های ناشی از دندان قروچه با استفاده از لمینیت به طور کامل از بین خواهد رفت و چهره زیباتر و طرح لبخند جذابی را برای افراد به وجود می آورد.

مزایای استفاده از لمینت دندان

استفاده از لمینیت بر روی دندان ها مزایای بسیاری را دارد که موجب می شود افراد با اعتماد به نفس بیشتری لبخند بزنند. مزایای استفاده از لمینیت دندان عبارتنداز:

  • ایجاد لبخندی زیبا و جذاب برای افراد استفاده کننده و انعکاس نور بر روی دندان ها و بازتاب نور منعکس شده توسط مینای دندان
  • مقاومت در برابر نفوذ رنگ به لمینیت استفاده شده
  • عدم تغییر رنگ در استفاده از لمینت سرامیکی
  • سازگاری بیشتر لمینیت با سطح لثه های کناری
  • تراش دندان به صورت بسیار محافظه کارانه
  • عدم نیاز به استفاده از بی حسی
  • ماندگاری بالای لمینیت در مقایسه با روش های استفاده از روکش دندان
  • انجام درمان طی یک تا دو جلسه
  • داشتن قیمت مناسب در مقابل بسیاری از روش های درمانی انجام شده بر روی دندان‌های آسیب دیده

استفاده از خدمات دندانپزشکی موجب می شود تا افراد دندان هایی سالم و مرتب داشته باشند، بنابراین توصیه می کنیم افراد هرچند وقت یک بار دندان های خود را به دندانپزشکی نشان داده و از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *