#


قد بلند چه عوارضی دارد؟

قد بلند
25 نوامبر 2018 بدون نظر 1557 بازدید

قد بلند چه عوارضی دارد؟

قد بلند چه عوارضی را به دنبال دارد؟

قد بلند بودن در بیشتر موارد به عنوان یک ویژگی به کار می رود از قبیل اینکه شما نقطه مثبت تیم بسکتبال محله خود می توانید باشید. اعتماد به نفس بالاتری هم به شما خواهد داد ولی آزمایشات جدید اخبار نه چندان مناسبی از بلند قد بودن داده است که جنبه های گوناگون سلامت جسمی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

خیلی کم پیدا می شود که کسی عنوان قد بلند بودن را دوست نداشته ندارد. قد بلند بودن نه تنها جنبه جذاب خودش را دارد بلکه در خیلی از موقعیت ها مثل ورزش و ارتباط اجتماعی اثر مثبت می گذارد.

پایین ترین ویژگی که شما از قد بلند بودن نصیب تان می شود عضویت در یک تیم بسکتبال یا والیبال می باشد و در خیلی از مواقع اعتماد به نفس را بالا می برد.

اخیراً دانشمندان تحقیقاتی را انجام داده اند که خبر های خوبی را برای افراد قد بلند به همراه ندارد. از جمله این که قد بلندها دچار خیلی از اختلالات در جنبه های سلامتی خواهند شد.

امکان دارد قد بلند بودن در خیلی از مواقع برای شما یک جنبه مثبت به نظر برسد ولی در خیلی از بیماری ها پیش رونده است و امکان دارد سلامتی شما را به مشکل بیندازد.

ترمبو آمبولی وریدی

دانشمندان در آزمایشی که انجام دادند که در مجله Circulation منتشر شده است، به این نتیجه دست پیدا کرده اند که ارتباط مستقیمی میان قد و ترومبو آمبولی وریدی وجود دارد. در واقع می توان بیان نمود که ژنتیک قلب و عروق با قد بلند ارتباط دارد.

آن ها به این نتیجه رسیدند که در یک تیم بیش از دو میلیون خواهر و برادر سوئدی، مردانی که قد کوتاه تری دارند، کمتر در معرض خطر ترومبو آمبولی وریدی قرار دارند. در حالتی که مردان قد بلند تر و همین طور زنان باردار خیلی بیشتر از سایرین در معرض این خطر می باشند.

به این دلیل که بارداری می تواند موجب تشکیل انواع لخته های خونی شود. کسانی که کوتاه قدتر هستند ۶۹ درصد کمتر از سایرین در معرض ترمبو آمبولی وریدی قرار داشتند. ترمبو آمبولی وریدی یک نوع لخته خونی می باشد که از وریدها آغاز می شود.

دلیل این وضعیت هم این می باشد که گرانش می تواند روی لخته ها اثر بگذارد. دکتر بنگت زولر دانشیار دانشگاه لند و بیمارستان دانشگاه مالمو در سوئد در یک مجله خبری عنوان نمود: ” این وضعیت در افراد با قد بلندتر بیشتر می تواند اتفاق بیفتد.

به این دلیل که رگ های پای افراد بلند قد دراز تر است و بنابراین احتمال ایجاد مشکلات در این افراد بیشتر است. ” بالا رفتن گرانش وریدی در پاهای این افراد می تواند خطر ضعیف شدن جریان خون یا توقف آن را به همراه داشته باشد.

ترمبو آمبولیسم در ایالات متحده هر ساله تا تعداد۶۰۰۰۰۰ نفر را درگیر خود می کند که این آمار مشخص کننده آمار شمار قد بلند در این ناحیه است.

خطر ابتلا به سرطان

بر پایه یک مقاله تحقیق شده در سال۲۰۱۶ خطر مرگ و میر ایجاد شده به واسطه سرطان در افراد بلند قد و کوتاه قد زیاد شده است.

قد بلند بودن امکان دارد با بالا رفتن وزن همراه باشد، به این دلیل که این افراد بیشتر از سایرین در خوردن بیش از اندازه پروتئین های با کالری طمع می کنند.

به صورت کلی مصرف بیش از اندازه پروتئین ها با کالری زیاد در مراحل گوناگون رشد یا پیش از تولد یا پس از آن موجب می شود که دوره های رشد فعال تر شده و رشد سلولی با آسیب بالاتری رو به رو شود.

نظریه های متنوعی وجود دارد. متیاس شولزز از بنیاد تغذیه انسانی آلمان در یک مقاله این طور گفت: ” قد هم امکان دارد شاخص اندازه گیری اندام ها باشد، بزرگ ترین عضو، سلول های بالاتری را در معرض خطر تغییرات سرطانی قرار می دهد.

تحقیقات دیگری هم نشان می دهد که مردان بلند قد و چاق در معرض خطر مبتلا شدن به سرطان پروستات می باشند و همین طور زنان قد بلند بیشتر به ملانوما و همین طور سرطان سینه، تخمدان، اندومتر و روده بزرگ مبتلا می شوند.

بیماری های قلب و عروق کرونر

افراد قد بلند کمتر به بیماری های قلبی و دیابت ابتلا پیدا می کنند. در تحقیقاتی که به تازگی انجام گرفته است برای هر شش سانتی متر ارتفاع قد خطر مرگ به وجود آمده از بیماری های قلبی شش درصد کاهش پیدا می کند.

افراد قد بلند به طور طبیعی ریه های بزرگ تر و قلب قوی تری نسبت به سایرین دارند که این خود قادر است موجب سلامتی در ناحیه قلب و عروق شود و هر چند این موضوع باعث بالا رفتن آمار ابتلا به سرطان را بیشتر می کند.

کنترل هورمون ها، کنترل قند خون و همین طور کلسترول به جلوگیری از این عوامل کمک می کند.

خطرات دیگر

بررسی هایی که در این خصوص انجام شده است نشان می دهد زنان قد بلند سه برابر سایرین احتمال ابتلا به فیبریلاسون دهلیزی و اختلال در ریتم قلب را پیدا می کنند.

قد بلند زنان مخصوصا زنان جوان بالغ احتمال مشکلات بیشتری را ایجاد می کند. محققان بر این عقیده اند که سلول های بیشتری در قلب این زنان وجود دارد که قادر است مسیر های الکتریکی خود را قطع نمایند و فشار اضافی را بر روی ریه ها بیاورند این موضوع باعث اختلال در قلب می شود.

محققان بر این اعتقادند که به احتمال زیاد اثرات بالقوه بر روی بیماری و مرگ و میر به وجود آمده از قد بلند تاکنون به صورت دقیق مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته است ولی کنترل هایی مثل برنامه غذایی، ورزش و سیگار و خوردن کمتر الکل می تواند خیلی اثرگذار باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *