#


قارچ ناخن پا چیست؟

قارچ ناخن پا
16 ژانویه 2019 بدون نظر 1723 بازدید

قارچ ناخن پا چیست؟

قارچ ناخن پا چیست؟

قارچ ناخن پا عفونتی است که از راه ترک های ایجاد شده روی ناخن پا و یا ترک های پوستی صورت می گیرد. ناخن های عفونت گرفته رنگ تیره تری دارند و ضخیم تر از ناخن های معمولی اند.

انگشتان پا در اغلب مواقع در محیط گرم و مرطوب قرار دارند و باعث رشد بهتر قارچ ها می شوند. انواع مختلفی از قارچ ها وجود دارد که ناخن های شمارا تحت تاثیر قرار می دهند. اگر قارچ ناخن پا درمان نشود ممکن است عفونت به سایر بخش های ناخن، پوست و یا حتی خود پا آسیب برساند.

علائم و نشانه های قارچ ناخن پا

ناخن قارچی معمولا ضخیم تر از سایر ناخن ها می باشد و شکلی عجیب وغریب و پیچ خورده به خود می گیرد. ناخن هایی که عفونت دارند به رنگ زرد در می آیند و زودتر می شکنند.

قارچ ناخن پا

در اکثر مواقع نقطه ای سفید در ظاهر ناخن به وجود می آید و سپس گسترش می یابد. زمانی که عفونت زیر ناخن پای شما شکل می گیرد به راحتی می تواند گسترش یابد و به پوست اطراف ناخن نیز آسیب برساند.

چه کسانی بیشتر مبتلا به ناخن قارچی می شوند؟

در اکثر مواقع مردها نسبت به خانم ها بیشتر مستعد ابتلا به ناخن قارچی هستند و هرچه سن بالاتر می رود و و پیرتر می شوید شانس مبتلا شدن نیز به این عفونت بیشتر می شود.

قارچ ناخن پا

افراد مبتلا به دیابت، پای ورزشکاران، یک بیماری سیستم ایمنی ضعیف، افراد سیگاری و افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به این نوع بیماری را دارند، خطر ابتلای بالاتری نیز خواهند داشت.

اگر ناخن پای شما آسیب دیده باشد و مدت زمان طولانی پای خود را در آب قرار دهید احتمال ایجاد عفونت بسیار زیاد است.

نحوه تشخیص قارچ ناخن پا:

از آنجایی که عفونت ناخن ممکن است شبیه شرایط دیگری همچون پسوریازیس باشد، ابتدا باید به یک پزشک مراجعه کنید تا بیماری را تشخیص دهد. می‌توانید به یک متخصص پا یا پوست مراجعه کنید.

قارچ ناخن پا

متخصصین پوست بخشی از قسمت‌هایی که دچار عفونت شده اند را برداشته و آن را به آزمایشگاه می‌فرستند تا دلیل ایجاد مشکل مشخص گردد.

راه های درمان قارچ ناخن پا:

درمان این عفونت به نوع قارچ و مدت زمان ایجاد شده و مقدار آن بستگی دارد. درمان های ترکیبی زیر می تواند به بهبود درمان قارچ ناخن پا کمک کند:

  • برداشتن قسمت آسیب دیده ناخن یا پوست
  • قرص‌های ضد قارچی
  • کرم موضعی که مستقیما روی ناخن قرار می‌گیرد
  • در برخی از موارد، با استفاده از جراحی کل ناخن باید برداشته شود

بهداشت ناخن ها و انگشتان پا:

پای خود را بعد از هربار بیرون رفتن با آب و صابون بشویید و با حوله تمیز کامل خشک کنید.

قارچ ناخن پا

ناخن های خود را مرتبا کوتاه کنید و اطمینان پیدا کنید که ناخن گیر شما تمیز هستند و ناخن گیر رو هم با محلول آب و صاوبون شستشو داده و سپس با الکل پاک کنید.

دقت کنید پاهایتان تمیز و خشک باشند:

در انتخاب جوراب خود بسیار دقت کنید وسعی کنید جورابی را انتخاب کنید که پاهای شما را خشک و از رطوبت دور نگه دارد. جوراب های خود را مرتب عوض کنید و بشویید.

قارچ ناخن پا

مطمئن باشید که از کفش راحتی استفاده می کنید.در محیط های مرطوب سعی کنید از کفش مناسبی استفاده کنید و کفش شما از موادی ساخته شده باشد که به راحتی هوا را عبور دهد.

انگشتان پای خود را بشناسید:

همیشه انگشتان پا و ناخن‌های آن را بررسی کنید تا در صورت هر گونه تغییر در رنگ و یا بافت ناخن متوجه ان شده و به پزشک مراجعه کنید . اگر متوجه آسیب دیدگی یا برش در انگشتان پا شدید آن را جدی بگیرید.

اگر نمی‌توانید تمامی قسمت‌های ناخن را مشاهده کنید، از یک آینه استفاده کنید اگر نشانه‌های شما بهبود پیدا نکرد و یا شرایط شما سخت تر شد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برخی از غذاهایی که برای بهبود سلامت ناخن‌ها مفیدند به شرح زیر است:

  • خوراکی هایی که شامل ویتامین D و کلسیم هستند.
  • اسیدهای چرب موجود در ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون
  • ماست‌های حاوی پروبیوتیک‌ها
  • مواد غذایی غنی از پروتئین‌های سبک که به رشد ناخن‌ها کمک می‌کنند.
  • غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج برای کمک به جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *