#


فواید و مضرات باقالا

فواید و مضرات باقالا
29 دسامبر 2018 بدون نظر 2131 بازدید

فواید و مضرات باقالا

فواید و مضرات باقالا را می توانید در این مطلب مطالعه کنید. هیچ شکی در محبوبینی که باقلا بین حبوبات ایرانیان دارد وجود نداشته و  طعم، بو و مزه آن به ویژه زمانی که با گلپر و سرکه آب پخته شود خاطرات زیبا و سرد زمستان را به بهترین نحو تداعی می‌کند.

 از طرف دیگر در مهمانی ها و عروسی‌ها باقالا پلو با گوشت به عنوان یکی از غذاهای اصلی و ثابت در منوها شناخته می شود و کمتر کسی را می توان یافت که از این غذای خوش طعم لذت نبرد و به آن علاقه ای نداشته باشد.

 یکی از سمبل های اصلی غذای شمال باقالاقاتوق است و حسابی طرفدار دارد اما محبوبیت باقالا فقط در گروه عطر و طعم آن نیست بلکه دارای خواص بی نظیری است که باقالا را به یکی از منحصر به فرد ترین عضو های حبوبات تبدیل کرده است.

 باقلا سرشار از فسفر، مس، منگنز، منیزیم، آهن و اسید فولیک و انواع ویتامین‌ها است از این رو برای رفع کم خونی بسیار مفید واقع می شود.

 در این میان بعضی از افراد هم هستند که به مصرف آن حساسیت دارند و دچار کم خونی می شوند. در این مقاله سعی بر این داشته ایم که ویژگی های این دانه ی سبز رنگ، راه های صحیح مصرف و دستورات غذایی آن را بشناسید.برای اشنایی با فواید و مضرات باقالا در ادامه با ما باشید.

 باقالا از عهد بوق تا امروز

باقالا گیاه بومی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا به حساب می آید و یکی از اعضای حبوبات شناخته می شود. این دانه غالبا در مناطق سردسیری و شمالی کشور کاشته می شود و محصول فصل خنک به خصوص فصل بهار می باشد اما در پاییز و زمستان در مناطق گرمسیری مانند خوزستان هم برداشت می شود. باقالا سابقه چندین هزار ساله در میان رومیان باستان و مصریان فراعنه داشته است.

ایران دو نوع عمده باقالا کشت می‌شود یکی از آن باقالای لوبیا مانند گیلان معروف به پاچ باقالا است که خام خورده نمی شود و بیشتر در خوراک محلی باقالاقاتوق به کار می رود و دیگری باقالای معمولی که به صورت خام یا پخته مصرف می شود. باقالای زرد نیز همان خشک شده باقلای سبز می‌باشد که در تهیه دمپختک استفاده می کنند.

 مناسب برای کم خون ها

از آنجایی که باقالا یکی از منابع عالی فیبر و پروتئین به حساب می آید همراه با برنج تمام پروتین ها و اسید های آمینه بدن را تامین کند همچنین کلسیم و پتاسیم موجود در آن از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و سبب کنترل فشار خون بالا می شود.

 باقلای تازه دارای طبعی سرد و تر و باقالا خشک دارای طبع سرد و خشک است و آن نیز طبع گرم دارد .

 این دانه سرشار از ویتامین c، ویتامین A، ویتامین k، ویتامین B، منگنز، منیزیم و اسید فولیک است به همین علت برای رفع کم خونی بسیار مفید می باشد البته به شرطی که نسبت به آن حساسیت نداشته باشید.

 از گل باقالا غافل نشوید

 علاوه بر باقالا گل آن نیز فواید بیشماری دارد. ۳۰ تا ۶۰ گرم گل باقالا را درون یک لیتر آب قرار داده و بگذاریدحدود ۲۰ دقیقه دمکشیده و پس از صاف کردن یک فنجان از آن را میل کنید. این نوشیدنی ادرار آور و ضد تشنج است همچنین برای دردهای کلیوی و دفع سنگ کلیه بسیار مفید واقع می شود علاوه بر آن بیماران مبتلا به نقرس، رماتیسم، درد مفاصل و میگرن نیز می توانند از فواید آن بهره مند شوند.

 باقالا و تقویت قوای جنسی

 باقلا دارای خواص جسمی و روحی بسیار زیادی است که به مهمترین آنها اشاره می شود:

 تقویت کننده قوای جنسی است.

 ویتامین آ موجود در آن سبب تقویت بینایی می گردد.

 باعث کاهش ورم پروستات می شود.

 قوت و نیروی بدن را در دوران نقاهت افزایش می‌دهد.

 با مصرف باقالا به همراه بادام و قند می توانید به رفع گرفتگی صدا و پاکسازی ریه کمک کنید.

 برای رفع ورم سینه قبل از قاعدگی یا بعد از شیردهی می توانیم باقالا را با آرد جو سرکه و نعنا مخلوط کنید و بپزید پس از آنکه آن را له کردی روزی دوبار روی ناحیه متورم قرار دهید این کار برای سایر نواحی متورم بدن نیز می‌تواند مفید واقع شود.

 دوست دار  گوارش

در مقایسه با سایر حبوبات باقالا حاوی بیشترین فیبر غذایی می‌باشد که این سبب می گردد هضم غذا سریع تر انجام گیرد به خصوص اگر همراه با پوست مصرف شود.

 علاوه بر این مصرف فیبر سطح قند خون را تنظیم می کند و به همین علت برای افراد دیابتی بسیار مفید است. فیبر خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش را هم کاهش می دهد و به سم زدایی بدن از مواد مضر کمک می‌کند.

مصرف باقلای پخته همراه با سرکه و آب نیز در درمان اسهال مزمن بسیار موثر واقع می شود.

از فواید و مضرات باقالا می‌توان به: تسکین و درمان زخم معده و رفع حالت تهوع و استفراغ نیز اشاره کرد و این را به خاطر داشته باشید برای آسانتر شدن هضم بالا ابتدا باید آن را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و سپس بپزید.

 مبتلایان به فاویسم

 این افراد علاوه بر خوردن باید درخصوص بو کردن آن نیز جوانب احتیاط را درنظر داشته باشند . این یک بیماری ژنتیکی خونی است که در اثر خوردن باقالای فریز شده و یا باقلای سبز ایجاد می گردد، که باعث علائمی چون زردی پوست، سفیده چشم، احساس خستگی، اسهال، استفراغ ،تهوع، خون در ادرار و گاهی نارسایی کلیوی می‌شود.

به عبارتی در این عارضه بدن کم خون می گردد یکی از راه های جلوگیری از ابتلا به این بیماری دو لپه کردن باقلا و جوشاندن آن در آب و دور ریختن آب آن است.

  اگر می‌خواهید احتمال این عارضه را کاهش دهید می‌توانید باقالا را پخته و سپس به همراه ادویه های گرم مانند آویشن دارچین گلپر میخک و فلفل بپزید

  آیا باقالا ضرر هم دارد

چنانچه در مصرف باقلا زیاده روی شود تاول هایی در دهان به وجود خواهند آمد. مصرف ماست به همراه باقلا باعث دلپیچه می‌گردد. در زمان بارداری بهتر است پیش از استفاده باقلا با پزشک خود مشورت داشته باشید زیرا برخی بر این عقیده هستند که با خوردن باقالا احتمال ابتلای جنین به بیماری فاویسم افزایش پیدا کند.

 مصرف باقلا در شب منجر به بی خوابی می شود به همین علت سعی کنید هنگام شب از خوردن آن خودداری نمایید.

  افراط در مصرف باقلا ممکن است باعث ایجاد سنگینی معده و یا نفخ ‌شود. باقالای کهنه و بدون پوست نیز همین خاصیت را دارد بهتر است برای جلوگیری از این عارضه ابتدا باقلا را پوست کرده و بجوشانید و بعد  آب آن را دور بریزید.

 افرادی که به بیماری های زیر مبتلا هستند نباید در خوردن باقلا زیاده روی کنند.

 مبتلایان به کلسترول خون بالا، افسردگی ،صرع، خارش پوستی ،نفخ  ،دل درد ، تصلب شرایین ،فشار خون بالا ،اسید اوریک بالاو سنگ اورات.

فواید و مضرات باقالا در زیبایی

له شده گل باقلا به عنوان ضمادی قوی برای پیشگیری از سفیدی مو شناخته می شود.

افرادی که تمایل دارند شادابی پوست خود را حفظ کنند بهتر است یک قاشق غذاخوری باقالا را بااندکی  گلاب ترکیب نموده و برای ده دقیقه روی صورت خود قرار دهند.

 درمان جوش با باقالا : به این صورت که باقالای پخته را با شنبلیله و عسل مخلوط کنید و روی جوش هایتان قرار دهید این کار سبب می شود تا جوش هایتان نرم شود و چرک آن خارج گردد. این زمان برای کاهش ورم زیر چشم نیز مفید است.

برای از بین بردن لکه های پوستی باقالای پخته شده را له کنیم و مانند ماست به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست صورت خود بگذارید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *