#


فشار خون بالا؛ روش هایی برای کنترل فشارخون

فشار خون بالا
12 نوامبر 2017 بدون نظر 1619 بازدید

فشار خون بالا؛ روش هایی برای کنترل فشارخون

فشار خون بالا ؛ روش هایی برای کنترل فشارخون

حدود ۳۰ میلیون آمریکایی دچار فشارخون بالا هستند که بعد از سینوزیت و آرتریت ( التهاب مفاصل ) ، سومین بیماری مزمن شایع در آمریکاست . اما مهم تر از میزان شیوع آن، تأثیری است که این بیماری برای سالمندان آمریکا دارد. علاوه بر عوامل خطر حملهٔ قلبی ، فشارخون عامل تعیین کننده ای در حملهٔ قلبی بعد از ۹۵ سالگی است .

حدود ۷۰٪ بیمارانی که به عنوان فشارخون خفیف شناخته می شوند ، فشار دیاستولی ( فشار حداقل ) بین ۹۰ تا ۱۰۵ میلیمتر دارند. امروزه تأکید بر درمان غیر دارویی است.

فشار خون بالا

فشار خون بالا

دکتر فورمن کاپلان میگوید: امروزه همه معتقدند در بیماران فشارخون خفیف، درمان غیر دارویی باید در خط اول دفاع قرار گیرد. درمانهای غیر دارویی به این شرح است :

مراقب وزن خود باشید .

دکتر کاپلان می گوید : اگرچه تعداد زیادی از این افراد چاق نیستند ، اما احتمال ابتلای افراد چاقی ۳ برابر افراد دارای وزن طبیعی است . وجود حدود ۲۰٪ اضافه وزن ، چاقی محسوب میشود ولی لازم نیست که کل این ۲۰٪ اضافی را کاهش دهید. یک مطالعه در فلسطین اشغالی نشان داد که افراد چاق دارای فشار خون خفیف می توانند با کم کردن نصف وزن اضافی خود، به فشار طبیعی برسند.

عادت های مصرف نمک را تغییر دهید .

رابطهٔ بین فشارخون و سدیم هرگز به طور قطع ثابت نشده است. اما آنچه مشخص شده این است که یک گروه افراد فشار خونی به نمک حساس هستند و شما ممکن است یکی از آنها باشید. راهی وجود ندارد که مشخص شود شما به نمک حساس هستید یا نه. مگر اینکه رژیم کم نمک بگیرید و بینید که چه تأثیری بر فشارخون شما دارد. بنابراین به همهٔ افراد فشارخونی توصیه میشود که میزان مصرف نمک خود را به ۵ گرم کاهش دهند و امیدوار باشند که اثر خوبی دارد.

به هیچ وجه الکل مصرف نکنید.

چون رابطهٔ بین مصرف الکل و فشارخون کاملاً ثابت شده است ، افراد فشارخونی باید الکل را کنار بگذارند.

فشار خون بالا

فشار خون بالا

لطفاً به من پتاسیم بدهید.

دکتر جورج می گوید : افزایش مصرف مواد معدنی ممکن است در کنترل فشارخون بالا مفید باشد. تعداد افرادی که به مصرف پتاسیم پاسخ مثبت می دهند، بستگی به مدت مطالعات داشست . یعنی در یک مطالعه دو هفته ای ۳۰٪ و در یک مطالعه هشت هفته ای ۷۰٪، کاهش فشارخون داشتیم . وی معتقد است : میزان کل پتاسیم مصرفی به اندازهٔ نسبت صحیح سدیم به پتاسیم رژیم شما مهم نیست . اگر شما در رژیم غذایی تان ۲ گرم سدیم ( معادل ۵ گرم نمک سفره ) مصرف می کنید، نباید بیش از ۹ گرم پتاسیم مصرف کنید، در حالی که سیب زمینی ، میوه تازه و ماهی پر از پتاسیم هستند.

از کلسیم بیشتر استفاده کنید.

به نظر می رسد ، کلسیم دارای اثر مثبتی بر بعضی افراد باشد، تحقیقات دربارهٔ اثرات مفید کلسیم همچنان ادامه دارد . به نظر میرسد که افراد فشارخونی که به مصرف نمک حساسند، همان هایی هستند که به مصرف کلسیم پاسخ مناسب می دهند؛ بنابراین اگر نمک برای شما مضر است ، کلسیم مفید است .

از ورزش های ایزومتریک بپرهیزید.

ورزش به عنوان بخشی از برنامهٔ کاهش فشارخون در کمک به درمان ، مؤثر است ؛ اما باید از تمرین های ایزومتریک نظیر وزنه برداری پرهیز کرد چون این ورزشی ها می توانند به طور موقت ، فشارخون را به سرعت بالا ببرند.

به جای آن از ورزشهای هوازی استفاده کنید.

علی رغم اثرات مفید ورزش های هوازی ، اصلی ترین توصیه، رعایت جوانب احتیاط در انجام این تمرین هاست. روبرت کید میگوید: ما اغلب به مردم توصیه می کنیم که پیاده روی سریع را با ۰۰؛ متر شروع کنند و بعد کم کم آن را زیاد می کنیم تا به  ۱٦ متر برسد، اما فقط بعد از معاینه فیزیکی و در صورت امکان تست ورزش ، آنها را به دویدن تشویق می کنیم.

فشار خون بالا

فشار خون بالا

دلیل مؤثر بودن ورزش این است که باعث گشاد شدن عروق خونی می شود و فشار خون کاهش مییابد. اگرچه در طول ورزش ، فشارخون به بالارفتن تمایل دارد، ولی هنگامی که ورزش تمام می شود، پایین می آید و هنگامی که دوباره بالا میرود، به میزان قبلی افزایش نمییابد، شنا، پیادهروی و دوچرخه سواری، همگی برای فشارخون مفیدند، شما نباید بدوید، ولی می توانید همین مقدار کار را هنگامی که پیادهروی می کنید، انجام دهید اما با صرف زمان بیشتر.

به گیاه خواری فکر کنید.

مطالعات نشان داده است که گیاهخواران ، فشارخون پایین تری نسبت به جمعیت عمومی دارند، تقریباً ۱۰ – ۱۵ میلیمتر جیوه پایین تر؛ نکتهٔ عجیب اینکه هیچ کس نمیداند دقیقاً چرا؟

دکتر کاپلان می گوید: شاید به این دلیل است که افراد گیاهخوار تمایل کمتری به مصرف سیگار و یا نوشیدن و خوردن بیش از حد دارند.

فشارخون خود را اندازه بگیرید.

دکتر کاپلان میگوید: اندازه گیری فشارخون در خانه، باید رایج شود. زیرا این روش می تواند به شما بفهماند که رژیم ، ورزش و دارو درمانی چه تأثیری بر فشارخون شما داشته است.

سعی کنید شاد و خوشحال باشید .

مطالعات نشان داده است که حالات عاطفی نقش مهمی در نوسان فشارخون دارند. کنترل روزانهٔ فشارخون نشان داده که خوشحالی باعث کاهش فشارخون سیستولیک (فشارخون حداکثر ) می شود، در حالی که عصبانیت، فشارخون دیاس تولیک (فشارخون حداقل) را بالا میبرد. محققان عقیده دارند که تغییرات فشارخون، مستقیماً با میزان شدت حالات عاطفی ارتباط دارد، همچنین آنها میگویند: عصبانیتی که در خارج خانه به وجود می اید، نسبت به داخل خانه ، به طور قابل ملاحظهای باعث افزایش بیشتر فشارخون می شود.

فشارخون بدخیم ؛ یک فشار مرگبار

اگر فشارخون درمان نشود، به تدریج افزایش پیدا خواهد کرد و در طول چند سال ، به طور ثابتی زیاد می شود. افزایش سریع و ناگهانی فشارخون می تواند نشانهٔ شروع فشارخون بدخیم باشد.

اگر چه این نوع ، نادر است ولی بسیار خطرناک است و باید به وسیلهٔ پزشک کنترل شود فشارخون بدخیم می تواند به رگهای خونی کلیه ، چشم و مغز آسیب برساند و اگر درمان نشود می تواند بعد از ۹ ماه مرگبار باشد .

خوشبختانه ، فشارخون بدخیم را می توان با تزریقات داخل وریدی داروهای مناسب، سریعاً کنترل کرد. اما تشخیص و درمان سریع آن ضروری است .

فشار خون بالا

فشار خون بالا

سعی کنید کمتر حرف بزنید .

تحقیقات نشان داده است که هرگونه صحبت و ارتباط اجتماعی می تواند باعث افزایش فشارخون شود . محققان دانشگاه ماریلند یافته اند که صحبت کردن می تواند ۱۰- ۱۵٪ باعث افزایش فشارخون شود . این اثر مختص حرف زدن نیست حتی کاربرد زبان اشاره نیز می تواند باعث افزایش قابل توجهی در فشارخون شود .

فشارخون همسرتان را نیز کنترل کنید .

شاید شما این جمله را شنیده اید که همسران ، بعد از چند سال زندگی مشترک ، به یکدیگر شبیه تر می شوند. اما محققان ارتباط عجیب تری را کشف کرده اند و آن اینکه ، هر چه مدت ازدواج زوجین بیشتر باشد ، فشارخونشان شبیه تر است ؛ محققان می گویند : این اثر، احتمالا به علت استرس های مشترک و یا عوامل عاطفی دیگر است.

راههای کلیدی برای رهایی از فشارخون پایین

بعضی از مردم دچار مشکل فشارخون پایین هستند و ممکن است در صورت ایستادن ناگهانی به احساس گیجی و حتی غش کردن دچار شوند. در خیلی از موارد، فشارخون پایین به دلیل مصرف داروهای کاهش دهنده فشارخون مانند دیورتیکها (مدرها) میباشد. داروهای خاص قلبی ، آرام بخش ها و داروهای ضدافسردگی نیز از این داروها هستند. اگر این طور است باید برای تغییر داروها به پزشک مراجعه کنید. یک سری کارها را قبل از مراجعه به پزشک می توانید انجام دهید.

فعالیت شدید را امتحان کنید.

مطالعات نشان داده که اعمال فیزیکی نسبتاً ساده ای که فشارخون را به طور لحظه ای بالا میبرد، میتواند فشار پایین را جبران کند. مثلاً فشردن ایزومتریک دست ها قبل از بلند شدن ، میتواند فشارخون را به اندازهٔ کافی بالا ببرد تا در برابر کاهش لحظهای فشارخون در لحظهٔ ایستادن مقابله کند.

فشار خون بالا

فشار خون بالا

چند مسأله ریاضی را حل کنید.

محققانی که اثر به هم فشردگی دست را ثابت کردهاند، به طور شگفت انگیزی دریافتند که انجام مسایل ذهنی پیچیده ریاضی ( مانند کم کردن عدد ۷ از ۱۰۰ تا اینکه به صفر نزدیک شویم ) فشارخون را بالا میبرد و افت فشارخون را حتی بیشتر از فعالیت فیزیکی جبران می کند.

وعدهٔ غذایی را به میزان کمتر و در دفعات بیشتر بخورید.

اگر بعد از غذا خوردن ، دچار افت فشار می شوید، سعی کنید با حجم کمتر و به دفعات بیشتر ، در طول روز غذا بخورید. شاید یک دلیل این مشکل ، مصرف کم نمک و مایعات به توصیه پزشکتان باشد .

در حالت شیبدار بخوابید.

ممکن است روش و حالت خواب در کنترل فشارخون پایین مهم باشد. طوری بخوابید که سر رختخواب ۲۰ – ۳۰ سانتیمتر بالاتر از سطح پاها باشد. هنگام برخاستن ، به آرامی بنشینید و پاها را از کنار تخت به مدت چند ثانیه آویزان کنید.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *