#


غذاهایی دندان پزشکان هر روز مصرف می کنند

26 فوریه 2018 بدون نظر 1333 بازدید

غذاهایی دندان پزشکان هر روز مصرف می کنند

دندان پزشکان هر روز از چه غذاهایی استفاده می کنند؟

نکته ای که ثابت شده است این است که پلاک های دندان باعث آسیب رسیدن به مینای دندان و علاوه بر این خطر ابتلا به بیماری های پریودنتال و تشکیل حفره های دندانی را افزایش می دهند.

به گزارش ازمن بپرس، با این وجود پژوهش های گوناگون بر روی یافتن مواد غذایی خاص که برای حفظ سلامت دهان و دندان بسیار مفید هستند، متمرکز شده است. در این بین و بنا به تاکید پژوهشگران دانشگاه ایلینوی در شیکاگو هشت گزینه تاثیر گذار دندان پسند موارد زیر را شامل می شود:

غذاهای ترد

غذاهایی که جویدن آن ها طول می کشد، مانند هویج، سیب و خیار دارای یک مکانیسم پاکسازی پلاک های دندانی مزاحم می باشند. در اصل پروسه جویدن باعث متلاشی شدن پلاک های دندانی می شود.

غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی

غذاهایی که دارای مقدار زیادی کلسیم می باشند از جلمه پنیر، بادام و سبزیجات برگ‌ دار و غذاهای سرشار از فسفر نظیر گوشت، تخم مرغ و ماهی می ‌تواند مینای دندان را مقاوم و سالم نگه دارد. ولی در عین حال غذاها و نوشابه‌ های اسیدی احتمال دارد که موجب به وجود آمدن خوردگی ‌های کوچک مینای دندان شوند. کلسیم و فسفر به رسوب مجدد مواد معدنی در این خوردگی‌ ها و بازسازی آن ها کمک می‌ کند.

چای

ترکیباتی که در چای سیاه و سبز وجود دارد که نام آن پلی فنول می باشد باعث کند کردن رشد باکتری های مرتبط با حفره های دندانی و بیماری لثه خواهند شد. پژوهشگران آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که کسانی که دهان خود را ده مرتبه در روز به مدت یک دقیقه با چای سیاه یا سفید شست و شو می دهند، تجمع پلاک کمتری را در دهان خود در مقایسه با افرادی که دندان های شان را با آب شست و شو می دهند، تجربه می کنند. بر اساس گفته پژوهشگران به خصوص چای سیاه باعث رفع بوی بد دهان از راه سرکوب باکتری ها نیز می گردد.

پنیر

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله دندان پزشکی آمریکا نشان می دهد کسانی که۱۲ تا ۱۵سال سن دارند و از پنیر چدار به طور مرتب مصرف می کنند، کمتر دچار اسید در دهان در مقایسه با افرادی می شوند که ماست بدون قند یا یک لیوان شیر می خورند. پنیر حتی باعث خنثی کردن اسید و در نتیجه  پیشگیری از تشکیل پلاک می شود و آن هم با افزایش تولید بزاق.

کشمش

کشمش دارای مقدار زیادی فیتوکمیکال ها یا مواد شیمیایی گیاهی می باشد که باعث از بین بردن باکتری های مسئول حفره های دندانی می شود. تعدادی دیگر از ترکیبات کشمش هم از رشد باکتری های مربوط  با بیماری های لثه جلوگیری می کنند.

آدامس بدون قند

بعد از غذا خوردن یک آدامس بدون قند بجوید. جویدن آدامس منجر به تحریک تراوش بزاق می‌ شود، و بعضی از باکتری ‌ها را از بین می برد. بدون قند بودن آدامس نیز مهم می باشد، باکتری‌ ها برای ساخت پلاک به سوکروز یا قند معمولی نیاز دارند.

شیر

یک آزمایش به واسطه  پژوهشگران آمریکایی نشان داد که نوشیدن یک لیوان شیر بعد از خوردن آب ‌نبات‌ های شیرین مقدار اسید در دهان را بیش از نوشیدن آب یا آب سیب کاهش می ‌دهد. بر اساس گفته محققان شیر بعضی از اسیدهای ایجاد شده در پلاک باکتریایی را خنثی می ‌کند. ولی افزودن شیر به غلات آماده احتمال دارد که همین سودمندی را نداشته باشد. شیر در این صورت حالتی شربت ‌مانند و شیرین پیدا می‌ کند که برای دندان خوب نمی باشد.

قره قاط

این میوه همچون چای دارای پلی ‌فنول ‌ها می باشد که احتمال دارد مانع از چسبیدن پلک به دندان شوند، و خطر پوسیدگی دندان را به حداقل می رساند. البته بعضی از فراورده ‌های آماده قره‌ قاط دارای قند افزوده شده نیز می باشند که احتمال دارد منافع بالقوه آن ها برای دندان را کاهش دهند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *