#


سندروم خود زشت پنداری

سندروم خود زشت پنداری
8 ژانویه 2017 بدون نظر 1445 بازدید

سندروم خود زشت پنداری

چه افرادی دچار سندروم خود زشت پنداری می شوند؟

سندروم خود زشت پنداری در بیشتر خانم ها و آقایان وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که از هر ۸ زن فقط یک نفر اعتماد به نفس آن را دارد که خود را زیبا بداند. داشتن ظاهری زیبا یکی از عواملی است که اعتماد به نفس را بسیار بالا می برد و ۵۰% زنان گفته اند اگر ظاهری زیبا می داشتند اعتماد به نفسشان بالا می رفت.

چه چیزهایی باعث می شود که زنان احساس زشت بودن کنند؟ما در این مقاله سعی داریم عواملی که باعث ایجاد سندروم خود زشت پنداری می شود را برایتان عنوان کنیم.

سندروم خود زشت پنداری چیست؟

سندروم خود زشت پنداری یا BDD یک نوع بیماری روانی است که مبتلایان به این نوع بیماری شروع به دقت در جزئیات صورت و اندام خود می کنند تا ایرادهایی از خود پیدا کنند.

این بیماری در بسیاری از موارد ناشناخته باقی می ماند و در صورتی نمایان می شود که شخص افسرگی شدید داشته باشد. در سندروم خود زشت پنداری بیماران شروع به عمل های جراحی و یا بیش از حد آرایش کردن می کنند تا خود را زیبا جلوه دهند.

البته اگر بیماران فقط این علائم را داشته باشند مبتلا به سندروم خود زشت پنداری نیستند این بیماری می تواند در افراد به شکل های دیگر نمایان شود. این بیماری تا حدی شبیه به بیماری بی اشتهای عصبی است که فرد تصور چاقی می کند و از غذا خوردن اجتناب می کند.

با این تفاوت که در بیماری بی اشتهای عصبی افراد مبتلا به بیماری فقط به شکل ظاهری توجه می کنند اما در سندروم خود زشت پنداری فرد به یکسری نقاط خاص روی صورت و بدن توجه می کند. این بیماری هم در مردان و هم در زنان دیده می شود و در آن بیمار مرتبا خود را در آینه چک می کند و یا حتی از آینه فراری است.

سندروم خود زشت پنداری
سندروم خود زشت پنداری چگونه بروز می کند؟

بیشتر اوقات افراد فکر می کنند که من از بینی خودم متنفرم چون بینی بزرگ و گوشتی دارم، زیر چشمانم گود افتاده و بسیار سیاه است، لب های باریکی دارم و نیمه بالایی با نیمه پایینی تفاوت دارد، گردن بلندی دارم و یا کل صورتم را جوش پوشانده و جای لک روی صورتم باقی مانده است.

این تصورات ممکن است از سن ۴ سالگی در افراد به وجود بیاید و آنها از قرارگیری در مهمانی ها و جمع خودداری کنند و از همان زمان دچار وسواس می شوند و ممکن است در طول روز مرتبا صورت خود را بشویند و یا لباس هایشان را عوض کنند.

آمارها نشان می‌دهد ۵۰درصد از زنان از ظاهر خود راضی نیستند و بعضی از آنها عیب‌های بسیار کوچک صورت و بدن خود را بسیار بزرگ می‌بینند. در بعضی از آنها این حالت به قدری شدید است که علائمی مشابه سندروم BDD پیدا می‌کند.

علائم این بیماری چیست؟

در حالتی کلی شناسایی این افراد کار راحتی است و معمولا می توانید از روی ظاهر آنها براحتی تشخیص دهید. این افراد معمولا به طور افراطی آرایش می کنند و حتی موهایشان را به شکلی افراطی آرایش می کنند.

از دیگر علائم سندروم خود زشت پنداری این است که مبتلایان به این بیماری مرتبا صورت خود را در داخل آینه، داخل شیشه و حتی داخل عینک طرف مقابل چک می کنند و مراجعه مرتب به دکتر پوست و مو و زیبایی دارند و همینطور عمل های جراحی زیادی انجام می دهند.

سندروم خود زشت پنداری

بیشتر نگرانی ها از کجا نشأت می گیرد؟

بیشتر مبتلایان به سندروم خود زشت پنداری در مورد فرم چشم ها، بینی، پوست، چانه، لب ها و موهای خود نگران هستند و بسیاری از آنها فکر می کنند صورتشان متقارن نیست و یا در بعضی موارد فکر می کنند اجزای بدنشان با بقیه اعضا تناسبی ندارد مثلا فکر می کنند پاهای کوتاه و یا شانه های خیلی پهن نسبت به بقیه اعضای بدنشان دارند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *