#


عادت های بد تغذیه ای که مانع از کم کردن وزن مان می شود

عادت های بد تغذیه ای
7 ژانویه 2019 بدون نظر 1273 بازدید

عادت های بد تغذیه ای که مانع از کم کردن وزن مان می شود

عادت های بد تغذیه ای که مانع از کم کردن وزن مان می شود

عادت های بد تغذیه ای باعث می شود بجای اینکه انرژی و مواد مغذی به بدن ما برسد، دچار اضافه وزن شویم. غذا می‌خوریم اما عامل لذت نیز نقش پررنگی در این میان دارد. گاهی این عامل لذت سبب می گردد تا انتخاب های ناسالم غذایی داشته باشیم.

اگر می خواهید وزن خود را کنید باید رژیم غذایی تان سرشار از مواد مغذی و فرآوری نشده باشد زیرا غذاهای طبیعی کم کالری تر هستند و هر آنچه را که بدن برای سالم ماندن نیاز دارد به آن می رساند اما در مقابل غذاهایی که فرآوری شده‌اند، حاوی مقدار زیادی قند بوده و از آنجایی که دارای فیبر کمی هستند پاسخگوی اشتهای ما نمی باشد، اما فقط چیزی که می خورید مهم نیست بلکه چگونگی تغذیه نیز اهمیت دارد. در این مطلب عادت های غذایی بدی که نا آگاهانه آنها را انجام می‌دهیم را عنوان می‌کنیم:

 با عجله غذا میخورید

از آنجاییکه بسیاری از افراد دارای سبک زندگی شتاب زده هستند باعث می شوند که با عجله غذا بخورند. زمانی که وقت کمی دارید پس نمی توانید به درست جویدن و ارزش غذایی چیزی که می خورید توجه کافی داشته باشید.و این یکی از عادت های بد تغذیه ای می باشد.

 در بین تحقیقی که بین ۴۹۰۰ زن و مرد جوان صورت گرفت به این نتیجه رسیدند آنهایی که عجله داشتند و نامنظم غذا می‌خوردند دچا وزن اضافه بودن، علاوه بر این نوشیدن نوشابه‌های شیرین و احساس نارضایتی از زندگی با اضافه وزنشان مرتبط بوده است. پس در وعده های غذا تند تند غذا خوردن می‌تواند کورتیزول را افزایش داده و ایجاد استرس کند و با افزایش کورتیزول اشتها نیز افزایش پیدا کند.

 ظروف مناسبی انتخاب نمی کنید

 بسیار جالب است که بدانید سایز بشقاب می تواند در کالری که می خورید نقش بسزایی داشته باشد. طی تحقیقاتی که انجام گرفته افراد  تشویق می شوند تا در بشقاب‌های بزرگتر بیشتر بخورند، ضمناً هنگامی که برای خودتان غذا سرو می کنید باعث خواهد شد هر چقدر بشقابتان بزرگتر باشد غذای بیشتری را بردارید.

 تاثیر سایز، بیشتر از آنچه که فکرش را بکنید بر افزایش وزن شما اثر گذار است و جالب است بدانید از دهه ۱۹۰۰ سایز ظروف افزایش پیدا کرده است، علاوه بر این رنگ ظروفی که در آن غذا را سرو می‌کنید نیز دخیل است قرمز، نارنجی، زرد و رنگ های روشن و درخشان تشویقتان می‌کنند بیشتر غذا بخورید، اما ظروف با رنگ های مات و تیره تر اشتهایتان را کم می کند و باعث می شود کالری کمتری را مصرف کنید به همین دلیل است که رستوران های فست فود از رنگهای قرمز زرد زیاد استفاده می کنند.

بی حواس و بدون تمرکز غذا می‌خورید

آیا در حالی که مشغول مطالعه و یا حساب کتاب های کاری هستید نهارتان را می‌خورید؟

 زمانی که حواستان جای دیگر است و در همان حین نیز غذا می‌خورید بدانید که بزرگترین اشتباه را انجام می‌دهید.

 طی مطالعاتی که انجام گرفته است غذا خوردن بدون تمرکز باعث می شود که مقدار بیشتری را بخورید و کالری بیشتری را دریافت کنید و از طرف دیگر هوشمندانه غذا خوردن تمرکز بر روی غذایی که می‌خورید باعث می گردد کالری کمتری وارد بدنتان کنید و وزنتان کنترل شود.

 از جمله چیزهایی که می‌تواند حواستان را موقع خوردن غذا پرت کند می‌توان به بالا و پایین کردن صفحات اینترنتی، تماشای تلویزیون، مطالعه کردن و….  اشاره کرد که باعث می گردد توجه شما معطوف به غذایتان نشود و تجربه حسی از غذا خوردن نداشته باشید. یاد بگیرید که این عادت را ترک کنیم و غذای پیش روی تان را با تحسین و لذت بردن از آن بخورید، مزه اش کنید ،بویش کنید و ظاهرش را خوب تماشا کنید غذا را نبلعید و وسوسه نشوید که موقع خوردن غذا به انجام کارهای دیگر نیز بپردازید چون به هر حال شواهد علمی ثابت کرده‌اند که انسان در انجام همزمان چند کار عملکرد خوبی نشان نمی دهد.

 با دوستان تان غذا می‌خورید

 یکی از عادت های بد تغذیه ای  که باعث می‌شود نسبت به غذا خوردن بی حواس باشید و غذا خوردن با دوستانتان یا در میان جمع است و زمانی که در رستوران مشغول صحبت کردن در مورد خاطرات قدیمی تان هستید و یا اینکه در مورد کسب و کارتان صحبت می‌کنید ذهنتان نمی تواند روی چیزی که در بشقاب تان از تمرکز کافی را بکنید و به همین علت دچار پرخوری خواهید شد.

 همچنین وقتی در میان جمع غذا می‌خورید یکی از عادت های بد تغذیه ای می باشد، علایق خود تحت تاثیر آنها قرار می گیرید مثلاً اگر همکار شما می خواهد دسر هم بخورد شما نیز تمایل به خوردن آن پیدا خواهید کرد. اگر به تنهایی غذا بخورید کمتر دچار این می‌شوید که حواستان از غذایتان پرت شود اگر هم واقعا تنها غذا خوردن را دوست ندارید سعی کنید دوستان ای را برای دور میز غذایتان انتخاب کنید که دارای عادت های غذایی سالم می باشند .

 امکان انتخاب های جورواجور به خود می دهید

 زمانی که دارای انتخاب های متنوعی باشیم سبب می‌گردد که عادت های بد تغذیه ای بیشتر روی ما تاثیر بگذارد. مطالعات نشان می دهد افرادی که دارای انتخاب های زیادی برای انواع غذاها هستند مقدار بیشتری نیز غذا می خورند و ممکن است دچار عادت های بد تغذیه ای شوند. ولی اگر شما فضای محدودی مقابل خود داشته باشید طبیعتاً کمتر هم خواهید خورد مثلا اگر چند مدل غذا روی میز باشد بیشتر وسوسه می شوید که از تمام آن پنج نوع غذا بخورید.

 بهتر است بدانید تنها موادی که تنوع مفیدغذایی دارند مربوط به سبزیجات است شما می توانید با خوردن تخم طالبی از سبزیجات انواع گوناگونی از مواد معدنی و ویتامین‌ها را در اختیار بدنتان قرار بدهید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *